2013-11-18, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jo, men det är alltså väldigt sällan hovrätten ändrar tingsrättens beslut i skuldfrågan i indiciemål. Vi får avvakta lite grann hur tingsrätten har skrivit sin dom för att se vad det kan finnas för möjligheter för Övre Norrland att fria.

I övrigt måste ju formuleringen åtalad gärning rimligen innebära att TR anser honom överbevisas också om att ha bragt VB om livet, och inte bara befattat sig med hennes döda kropp, givet hur stämningsansökan är formulerad. Och det betyder i sin tur att domstolen anser att det räcker att bevisa a) att offret har mördats, b) att den misstänkte har haft möjlighet att bringa offret om livet och c) att den misstänkte är bunden till att ha befattat sig med offrets döda kropp för att det ska gå att döma för mord. Vilket också betyder att hade inte den jävla grävlingen släpat iväg med Linda Chens trasiga tungben, så hade Mats Alm suttit på sexton år nu.

1. I det här fallet är det nog ganska enkelt, av flera skäl. Men som du säger så ska det bli intressant att ögna igenom domen och se vad de kommit fram till.

2. Väldigt intressant att ett sådant resultat kommer så här inpå valet. Då måste ju den relevanta åklagaren i Stockholm sannolikt begära in de två docenterna också. För det mordet är ju inte preskriberat.

3. Jag tror att advokaten väntar med att uttala sig specifikt tills denne har domslutet.
Citera
2013-11-18, 16:18
Medlem
Massi Fritz: "Föräldrarna känner lättnad"

Citat:
– Jag har pratat med mina klienter och de känner lättnad med det här beslutet. Jag hade blivit förvånad om tingsrätten beslutat något annat.

Citat:
– Jag hade blivit förvånad utifrån den tekniska bevisningen och de märkligheter i svar som den tilltalade lämnat i så många delar och som är så osannolika att de gör honom icke trovärdig. Det här är ett indiciemål, där man samlat den tekniska bevisningen med allt annat som finns i det här målet till en lång kedja. Den här kedjan ska leda till ett resultat där det inte ska finnas något tvivel. Tingsrätten skriver i sitt beslut att det finns övertygande bevis till den åtalade gärningen.
Citera
2013-11-18, 16:20
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Säg inte det. Det tog tid för TR att fatta beslut. Vi vet ännu inte ens om det är enigt.
Vi vet inte ännu om det är enhälligt, nej. (Även om jag kan ge mig fan på att de två lagfarna domarna båda tillhör majoriteten.) Men det behöver däremot inte ha tagit just nån tid. Har en domstol sagt att de kommer att lämna besked klockan k, så är det ytterligt sällan som beskedet kommer särskilt långt före k:00, Och vet vi att samtliga domare har varit tillgängliga för överläggning hela dagen idag? Har någon av de lagfarna domarna haft huvudförhandling på förmiddagen, till exempel?
Citera
2013-11-18, 16:22
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Det säger i sig inte så mycket. En stor del av alla P7: or leder till misstanke om allvarlig psykisk störning, men den stora majoriteten RPU leder inte till att allvarlig psykisk störning konstateras.

Vad som talar emot RPV för KJ: Hans av oss kända diagnoser och funktionsnedsättningar är inte av den sort som normalt ger fängelseförbud och RPV.

Vad som talar för RPV för KJ: Han har uppenbarligen inte varit i skick för något annat än rättspsykiatrisk vård under hela häktningstiden, och man får en påtaglig magkänsla av att han har en allvarligare, och mer komplex, psykisk problematik än den som framgår av hans diagnoser.

Jag skulle gissa på att det blir rättspsyk. Men de gissningarna är byggda på svagare underlag än jag brkar vilja gissa på, i och med att sånt som verkligen skulle kunna tjäna som underlag för en bra gissning i så stor utsträckning är sekretessklassat.

Det har du rätt i att P7:an inte behöver leda till att han i den stora bedöms som så pass illa däran i skallen att rättspsykiatrisk vård är det enda rätta, men den bild som jag fått av KJ är att han har betydligt mer problem med sig själv och livet i stort än vad som framkommit i media.

Jag kan tänka mig att hans föräldrar har haft ett rent helvete med honom ibland, oförutsägbar och impulsstyrd som han förmodligen är.

Jag gissar ju också och skulle bra gärna få ta del av hans journaler, där tror jag facit angående KJ finns, men min gissning blir återigen att det blir rättspsyk som får ta hand om honom och det tror jag är det bästa för alla parter.
Citera
2013-11-18, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Då ska jag bara komplettera tråden med en uppgift från tidigt i somras som jag då valde att inte pusha ut. Användaren som skrev hade lagt ut en del i tråden, men inte fått så mycket reaktion på det. I PM till mig (och kanske några andra som inte heller lagt ut något i tråden) kom h*n med lite mer detaljer.

Ta det för vad det är, en anonym FB-användare som skriver. Jag har inga som helst garantier för att det inte är trollning, det enda jag kan säga är att användaren i övrigt inte gav intryck av att vara ett troll i de drygt 100 inlägg h*n skrev i tråden mellan maj och juni.

Först publicerades detta den 1 juni kl 21:07:
Citat:
psst, vill ni ha en jävla rysare till nattmackan? detta kommer väl med stor sannolikhet att läcka ut i media redan i morgon men av hänsyn till källor kan jag inte säga mer än att KJ må agera lugnt o sansat IN PUBLIC men på natten i sömnen pratar han tydligen en hel del, bland annat om sig själv i tredje person, om blod som sprutar... visst, killen har säkert ena jävla mardrömmar just nu.. men.. ja..
hade velat skriva stort PRECIS EXAKT vad jag vet men vill inte röja källor, jag hoppas att ni förstår..
överlåter spekulerandet till er. god afton.

Sen skickade användaren ett PM till mig 4 dagar senare:
Citat:
eftersom att det är svårt att öppet i tråden ta upp detta "kvitter" om att KJ pratar i sömnen tänkte jag vänta på tillfälle o ta det med någon jag anser vara tämligen seriös.
jag kan inte röja källor på detta då det är något som absolut inte ska läcka. o detta fick jag höra från ett rätt oväntat håll men jag vidhåller att källan är 110% trovärdig.

som jag skrev, KJ uppträder in public ganska samlat o lugnt men när han sover så pratar han mer eller mindre oavbrutet i sömnen, han talar bland annat som min källa uppfattat det, om sig själv i tredje person (gollum-varning på nått sätt?), han pratar osammanhängande om "blod som sprutar", "måste vara tyst", "vänta på order".. osv osv.. dock går det kanske inte att sätta någon direkt vikt vid detta då vem som helst, styckmördare eller inte, kan plågas av mardrömmar, men min källa hävdar på att det kanske inte är fullt lika vanligt med sådana INTENSIVA mardrömmar. KJ hamnar också lätt i psykosliknande tillstånd då han klöser, klöser, klöser på bland annat armarna o det är tydligen svårt att "väcka" honom ur detta, detta är ju också något KJ's advokat berättat om.. vidare kan inte min källa berätta mer ingående detaljer..

kanske underlättar om vi i alla fall är två i tråden som har detta "kvitter" i åtanke framöver?

Vi utväxlade sen ytterligare några PM där dock ingen ytterligare information framkom.

Det som skrevs kan absolut vara desinformation, jag är meveten om att även skribenter som verkar "normala" plötsligt kan få för sig att trolla. Jag tar därför själv fortfarande uppgiften med en hygglig nypa salt.

Det jag tycker ger den en viss trovärdighet ändå är att den förklarar den tunga medicinering vi fått besked om att KJ gått på under hela häktningstiden. Det är ju knappast så att man sätter in tung psykofarmaka som får anhöriga att tycka att han närmast är "borta" (tror pappan sa det i förhöret) bara för att någon river sig på armarna. Det kan också vara en ytterligare förklaring till att man verkra ha känt sig så säker på KJ som gärningsman från FU-ledningens håll. Att sen uppgiften inte användes i rätten (såvitt känt åtminstone) beror nog på att den faller under vårdsekretess för personalen på Öjebyn)

Vad man sen ska dra för slutsatser av det han säger om man nu tror på uppgiften i sig - ja det är förstås en helt annan fråga.

Ja, jag noterade det där i tråden när användaren skrev. Uppgifterna är svårvärderade. Det går inte att utesluta att det ligger något i det användaren skrev. Kanske stämmer vissa uppgifter. Visst är det lite intressant, men även om 22-åringen drömmer mardrömmar och pratar om blod så kan man inte dra slutsatsen att han har utfört gärningarna. Han kan ju ta intryck av all information han fått i målet och drömma mardrömmar ändå. Eller så tyder nattpratet på något annat.

Det kanske har funnits psykotiska inslag under den här perioden. Det blir intressant att se vad RPU:n kommer att visa, det som blir offentligt från den vill säga.
Senast redigerad av Brottsfall 2013-11-18 kl. 16:27.
Citera
2013-11-18, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Hovrätten är som huvudregel skyldig att hålla huvudförhandling inom 4 veckor efter det att tiden för anslutningsöverklagande löpt ut, dvs 4 veckor + 4 veckor är max efter det att dom meddelats innan förhandling hålls i hovrätten.

Vid häktade mål, ska tilläggas.

Nja, håller inte helt med dig där
RPU:n skall vara inlämnad inom 4 veckor från den dag dom får åtgärdandet från TR.
Sen skall TR gå igenom RPU:n och övrigt gällande skadeståndskrav m.m vilket säkert tar några veckor.
Därefter skall samtliga parter träffas i TR igen.
Komplett Dom skrivs ut
3 veckor har Försvaret på sig att överklaga och inkomma med ev. nya eller kompletterande uppgifter.
(Sen beror det också på om HR godtar den nya bevisningen, kompletterande uppgiftern.. dom kan även avslå denna om den ej är relevant till målet)
Därefter skall HR läsa in sig på målet, vilket garanterat många veckor, då det är en stor FU och ett stort mål.

Så 4 veckor från överklagande från Försvar till HR Förhandling är nog inte relevant i detta brottsmål.

Då är det ju "nästan sommar"
Citera
2013-11-18, 16:30
Medlem
Undra om KJ kommer åka på stryk när han släpps fri av BO familj.
Om hon hade "en stor familj" eller kanske kontakter.
Citera
2013-11-18, 16:33
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arrowscaup
Nja, håller inte helt med dig där
RPU:n skall vara inlämnad inom 4 veckor från den dag dom får åtgärdandet från TR.
Sen skall TR gå igenom RPU:n och övrigt gällande skadeståndskrav m.m vilket säkert tar några veckor.
Därefter skall samtliga parter träffas i TR igen.
Komplett Dom skrivs ut
3 veckor har Försvaret på sig att överklaga och inkomma med ev. nya eller kompletterande uppgifter.
(Sen beror det också på om HR godtar den nya bevisningen, kompletterande uppgiftern.. dom kan även avslå denna om den ej är relevant till målet)
Därefter skall HR läsa in sig på målet, vilket garanterat många veckor, då det är en stor FU och ett stort mål.

Så 4 veckor från överklagande från Försvar till HR Förhandling är nog inte relevant i detta brottsmål.

Då är det ju "nästan sommar"

Det finns lagar som styr hur lång tid det får ta, man får inte glömma att det finns en person häktad i ärendet och hänsyn måste även tas till den häktade i samband med ett överklagande.

Jag tyckte Fettsugnings uppgifter var ganska rimliga, uppfattade det som att det även är det som gäller. 4 veckor efter att överklagan inkommit, vilket ska ske senast 3 veckor efter att domen är meddelad i TR.

Så från dom, vilket kan tänkas komma om cirka 6 veckor, så kan man lägga till ytterligare 7 veckor, vilket gör att förhandlingarna i HR bör komma igång senast i slutet på februari.

Dessutom ska inte HR läsa in sig i någonting utan de ska få all information under förhandlingen, där man oftast använder ljudinspelningar från TR avseende vittnesmålen.
Citera
2013-11-18, 16:34
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsfall
Ja, jag noterade det där i tråden när användaren skrev. Uppgifterna är svårvärderade. Det går inte att utesluta att det ligger något i det användaren skrev.Kanske stämmer vissa uppgifter. Visst är det lite intressant, men även om 22-åringen drömmer mardrömmar och pratar om blod så kan man inte dra slutsatsen att han har utfört gärningarna. Han kan ju ta intryck av all information han fått i målet och drömma mardrömmar ändå. Eller så tyder nattpratet på något annat.
Det går ju inte, om det skulle vara sant, att använda som någon form av bindande bevisning, med mindre det skulle röra sig om detaljerat och kontrollerbart återupplevande av händelser i samband med mordet. (Och också i det fallet är jag inte säker på att en domstol skulle vara benägen att basera en dom på drömmar, utan då skulle man snarare använda det sagda i drömmarna som vägledning för var man ska leda efter vad under utredningen.)

Men däremot - fortsatt under antagandet att uppgifterna är sannfärdiga - spär de ju på bilden av en psykisk problematik av betydligt vidare sort än Aspergers syndrom. Och därigenom kan man möjligen påstå att de, i det läge som vi är i just nu, något ökar sannolikheten för att domen blir rättspsykiatrisk vård.
Citera
2013-11-18, 16:35
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Vi vet inte ännu om det är enhälligt, nej. (Även om jag kan ge mig fan på att de två lagfarna domarna båda tillhör majoriteten.) Men det behöver däremot inte ha tagit just nån tid. Har en domstol sagt att de kommer att lämna besked klockan k, så är det ytterligt sällan som beskedet kommer särskilt långt före k:00, Och vet vi att samtliga domare har varit tillgängliga för överläggning hela dagen idag? Har någon av de lagfarna domarna haft huvudförhandling på förmiddagen, till exempel?
Men nu sa de inte att de lämnar besked kl k, de sa senast kl k. Det tyder på att de försökte enas in i det sista, och hade omröstning precis före kl. k.
Citera
2013-11-18, 16:39
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Men nu sa de inte att de lämnar besked kl k, de sa senast kl k. Det tyder på att de försökte enas in i det sista, och hade omröstning precis före kl. k.
Nja, mitt resonemang gäller också när en domstol säger senast klockan k, låt vara med något lägre styrka.
Citera
2013-11-18, 17:05
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsfall
Ja, jag noterade det där i tråden när användaren skrev. Uppgifterna är svårvärderade. Det går inte att utesluta att det ligger något i det användaren skrev. Kanske stämmer vissa uppgifter. Visst är det lite intressant, men även om 22-åringen drömmer mardrömmar och pratar om blod så kan man inte dra slutsatsen att han har utfört gärningarna. Han kan ju ta intryck av all information han fått i målet och drömma mardrömmar ändå. Eller så tyder nattpratet på något annat.

Det kanske har funnits psykotiska inslag under den här perioden. Det blir intressant att se vad RPU:n kommer att visa, det som blir offentligt från den vill säga.

Jo, det där kände jag också igen, men tack MrFold för att du publicerade ditt stycke information, detta kan vi väl lägga som grädde på moset idag, sant eller icke.

I övrigt efterfrågar jag kommentarer ifrån foreigner och jonkoping83, vad är det för specialinformation som ni sitter och ruvar på och som hade talat till KJ fördel? Tycker att ni är taskiga som inte klämde ur er detta i god tid, nu blev KJ skyldig till mordet. Ut med språket nu så att vi kan värdera er information.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in