Då ska jag bara komplettera tråden med en uppgift från tidigt i somras som jag då valde att inte pusha ut. Användaren som skrev hade lagt ut en del i tråden, men inte fått så mycket reaktion på det. I PM till mig (och kanske några andra som inte heller lagt ut något i tråden) kom h*n med lite mer detaljer.
Ta det för vad det är, en anonym FB-användare som skriver. Jag har inga som helst garantier för att det inte är trollning, det enda jag kan säga är att användaren i övrigt inte gav intryck av att vara ett troll i de drygt 100 inlägg h*n skrev i tråden mellan maj och juni.
Först publicerades detta den 1 juni kl 21:07:
Citat:
psst, vill ni ha en jävla rysare till nattmackan? detta kommer väl med stor sannolikhet att läcka ut i media redan i morgon men av hänsyn till källor kan jag inte säga mer än att KJ må agera lugnt o sansat IN PUBLIC men på natten i sömnen pratar han tydligen en hel del, bland annat om sig själv i tredje person, om blod som sprutar... visst, killen har säkert ena jävla mardrömmar just nu.. men.. ja..
hade velat skriva stort PRECIS EXAKT vad jag vet men vill inte röja källor, jag hoppas att ni förstår..
överlåter spekulerandet till er. god afton.
Sen skickade användaren ett PM till mig 4 dagar senare:
Citat:
eftersom att det är svårt att öppet i tråden ta upp detta "kvitter" om att KJ pratar i sömnen tänkte jag vänta på tillfälle o ta det med någon jag anser vara tämligen seriös.
jag kan inte röja källor på detta då det är något som absolut inte ska läcka. o detta fick jag höra från ett rätt oväntat håll men jag vidhåller att källan är 110% trovärdig.
som jag skrev, KJ uppträder in public ganska samlat o lugnt men när han sover så pratar han mer eller mindre oavbrutet i sömnen, han talar bland annat som min källa uppfattat det, om sig själv i tredje person (gollum-varning på nått sätt?), han pratar osammanhängande om "blod som sprutar", "måste vara tyst", "vänta på order".. osv osv.. dock går det kanske inte att sätta någon direkt vikt vid detta då vem som helst, styckmördare eller inte, kan plågas av mardrömmar, men min källa hävdar på att det kanske inte är fullt lika vanligt med sådana INTENSIVA mardrömmar. KJ hamnar också lätt i psykosliknande tillstånd då han klöser, klöser, klöser på bland annat armarna o det är tydligen svårt att "väcka" honom ur detta, detta är ju också något KJ's advokat berättat om.. vidare kan inte min källa berätta mer ingående detaljer..
kanske underlättar om vi i alla fall är två i tråden som har detta "kvitter" i åtanke framöver?
Vi utväxlade sen ytterligare några PM där dock ingen ytterligare information framkom.
Det som skrevs kan absolut vara desinformation, jag är meveten om att även skribenter som verkar "normala" plötsligt kan få för sig att trolla. Jag tar därför själv fortfarande uppgiften med en hygglig nypa salt.
Det jag tycker ger den en viss trovärdighet ändå är att den förklarar den tunga medicinering vi fått besked om att KJ gått på under hela häktningstiden. Det är ju knappast så att man sätter in tung psykofarmaka som får anhöriga att tycka att han närmast är "borta" (tror pappan sa det i förhöret) bara för att någon river sig på armarna. Det kan också vara en ytterligare förklaring till att man verkra ha känt sig så säker på KJ som gärningsman från FU-ledningens håll. Att sen uppgiften inte användes i rätten (såvitt känt åtminstone) beror nog på att den faller under vårdsekretess för personalen på Öjebyn)
Vad man sen ska dra för slutsatser av det han säger om man nu tror på uppgiften i sig - ja det är förstås en helt annan fråga.