Citat:
Ursprungligen postat av
Lalajlaj
Jag har sammaställt de tidpunkter som är kända under kvällen och jag ser inte att det riktigt finns tid att jaga henne ute i terrängen. Jag tror något kan ha inträffat mellan 18:40 och 19:31, för det är under denna tidsperiod hon borde ha gått hem för att äta under normala förhållanden.
15:55 VB lämnar bostaden
16:00 KJ hämtar vid Shell
16:10 VB anländer till KJs bostad
17:04 VB skickar sms till MB
17:09 VBs telefon försöker ringa 112
17:28 MB skickar sms till VB
17:42 VB skickar sms till MB (38 min sedan senaste skickade sms, svarstid 14 min efter MBs mottagna sms)
17:43 VB skickar sms till MB (1 min sedan senaste skickade sms)
17:46 MB skickar sms till VB
17:47 VB skickar sms till MB (4 min sedan senaste skickade sms, svarstid 1 min efter MBs mottagna sms)
18:07 VB skickar sms till MB (20 min sedan senaste skickade sms)
18:13 MB skickar sms till VB
18:21 VB skickar sms till MB (13 min sedan senaste skickade sms, svartsid 8 min efter MBs mottagna sms)
18:40 VB skickar sms till MB (19 min sedan senaste skickade sms)
19:31 MB skickar sms till VB
20:26 KJs sista uppkoppling mot mast denna dag
20:38 VBs sista uppkoppling mot mast
18:00 - 20:30 Under denna tidsperiod hör grannen röster från KJs lägenhet.
21:00 - 21:15 KJ stänger fönstret.
22:00 - 23:00 KJ åker till sin bror, KJ säger 22 men brodern närmare 23. Restid från hemmet är 12 minuter och han stannar hos brodern cirka 20 minuter.
00:19 KJ skickar sms, är då hemma
07:59 KJ skickar sms, är då hemma
Samtliga uppkopplingar mot masten Artilleribat, som täcker KJs bostad.
Jag håller med, tidsangivelserna är svåra att få ihop med händelser ute i terrängen under kvällen. Nyckelfrågan är hur säker man kan känna sig på tidsangivelserna från vittnena MP och MF. Kan allting ha inträffat något tidigare? MP är osäker i sina uppskattningar, men MF relaterar till att hon varit i stallet och kollat på klockan efteråt. Jag tycker dock att hela detta vittnesmål runt skriket är lite vagt eftersom det är en erinring i efterhand som de inte med 100% säkerhet kan knyta till just lördagen den 4/5. Sen har vi ju också detta med skriket i filmen som gick efter Family Guy...
Vi har visserligen också vittnet BI, men även där känner jag mig besvärad av att vittnesmålet ökar i detaljrikedom för varje nytt förhör. Det är också noterbart att han vid andra förhöret säger att det är "natt" när han hör skriket, men nästa gång är klockan plötsligt "21-22". Vi måste vara medvetna om att alla bitar som skenbart ser ut att passa in i indiciepusslet inte nödvändigtvis måste göra det. Vittnesmålen om skriket känns i vart fall inte tillräckligt säkra för att jag vill utesluta helt vare sig att hon kan ha varit död/ur stånd att kommunicera redan innan kl 21 eller att hon faktiskt lämnat lägenheten vid liv.