2013-11-23, 11:24
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Du har rätt, vi vet inte om det var KJ. Dock vet vi att det fanns personer i lägenheten vid klockan 21:00-21:15.

Medhjälpare/medgärningsman kan kanske inte helt uteslutas med tanke på eventuellt sängen och vittnets uppgifter den 16:e.
Att det inte frågats mer om detta under rättegången kan kanske bero på att vare sig åklagare eller försvar hade i sin strategi att försöka finna en medgärningsman.
Citera
2013-11-23, 11:28
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Att det inte frågats mer om detta under rättegången kan kanske bero på att vare sig åklagare eller försvar hade i sin strategi att försöka finna en medgärningsman.

Jo, det kan nog bero på att det kan ställa till det då det uppstår en hel del obesvarade frågor samtidigt som KJ är tyst och nekar.
Citera
2013-11-23, 11:29
Medlem
Citat:
Ja, alla i huset hade uteplats eller balkong åt andra hållet, det var ishockey och lördagskväll. Tittar man på Google så ser man att det är ett mindre bostadsområde där inte så många kan se. Knappast någon som satt en lördagskväll och stirrade ut i en loftgång den kvällen.

Oavsett ingen såg honom lämna bostaden denna dag, om han gjorde det ensam eller med en kropp under armen gör ingen skillnad.

Jämför med Ida som bodde i ett bostadsintensivt område med många hyresgäster, men ingen såg där heller när kroppen bars ut.

Samtliga lägenheter har fönster mot innergården och innergården är öppen utan skymmande växtlighet. Rätt kyligt att honom att frakta ut henne vid den tiden tycker jag.
Citera
2013-11-23, 11:32
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centurion3
Samtliga lägenheter har fönster mot innergården och innergården är öppen utan skymmande växtlighet. Rätt kyligt att honom att frakta ut henne vid den tiden tycker jag.

Visst, men hur många av grannarna hade sett honom under dagen, endast en granne råkade se när KJ och sannolikt VB anlände bostaden. Denna granne satt sedan från 18 till 20:30 på balkongen på andra sidan huset, som alla andra grannar som var hemma.
Citera
2013-11-23, 11:33
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Någon gång mellan cirka 21:15 och 22:30.

Alternativt efter 00:19 och före 07:59, natten efter.
Det skulle betyda att tortyren, som pågick i timmar, startade kort efter SMS 18:40, alternativt att VB hölls fången och instängd i lägenheten medan KJ var hos brorsan. Inget låter särskilt troligt.
Citera
2013-11-23, 11:36
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbeteochbostad
KJ ljuger om sin homo-, bisexuella läggning för att kunna täcka upp eventuella DNA-spår som en eventuell frakthjälp lämnat efter sig på VB:s kropp? Har väldigt väldigt svårt att se den här killen ha intresse för män. Har i de allra flesta fall uppfattat vapen/militär/kniv-freaken som nästan asexuella, i de övriga fallen lite förstrött hetero.

Ja det kan inte uteslutas, men varför frågar inte någon av FL om detta? Däremot dildon och smöret återfinns på flera sidor i Fup. Läste på KJs Facebook innan han greps ett äldre inlägg om de hade haft gruppsex i en bastu. Någon hade även kommenterat att det varit bra, men att "pling,plong" inte gillat detta och gått hem. Jag tolkade det som att det var VB/Ploy som lämnade dem.
Citera
2013-11-23, 11:36
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det skulle betyda att tortyren, som pågick i timmar, startade kort efter SMS 18:40, alternativt att VB hölls fången och instängd i lägenheten medan KJ var hos brorsan. Inget låter särskilt troligt.

Nej, hon var död när han åkte till brorsan.

Tortyren kanske inte var medvetet, men det blev utdraget och jobbigt, för både VB och KJ.

Jag tror att om hon inte hölls kvar mot sin vilja så hade hon varit hemma senast klockan 20 för att äta sin svamprätt hon beställde, maginnehållet talar för att hon borde varit riktigt hungrig.
Citera
2013-11-23, 11:38
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel

KJ kan väl smsat till MB från VB's telefon?
Citera
2013-11-23, 11:41
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
KJ kan väl smsat till MB från VB's telefon?
Inte omöjligt, men det är svårt att härma någon annans skrivsätt, särskilt om personen som blir härmad inte skriver felfri svenska. MB borde ha upptäckt avvikelser i språket. Och varför inte svara på nästa SMS? Och vad gör mobilen i ett område utan 3G-täckning i sex minuter?
Citera
2013-11-23, 11:46
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Jag har sammaställt de tidpunkter som är kända under kvällen och jag ser inte att det riktigt finns tid att jaga henne ute i terrängen. Jag tror något kan ha inträffat mellan 18:40 och 19:31, för det är under denna tidsperiod hon borde ha gått hem för att äta under normala förhållanden.

15:55 VB lämnar bostaden
16:00 KJ hämtar vid Shell
16:10 VB anländer till KJs bostad

17:04 VB skickar sms till MB

17:09 VBs telefon försöker ringa 112

17:28 MB skickar sms till VB

17:42 VB skickar sms till MB (38 min sedan senaste skickade sms, svarstid 14 min efter MBs mottagna sms)

17:43 VB skickar sms till MB (1 min sedan senaste skickade sms)

17:46 MB skickar sms till VB

17:47 VB skickar sms till MB (4 min sedan senaste skickade sms, svarstid 1 min efter MBs mottagna sms)

18:07 VB skickar sms till MB (20 min sedan senaste skickade sms)

18:13 MB skickar sms till VB

18:21 VB skickar sms till MB (13 min sedan senaste skickade sms, svartsid 8 min efter MBs mottagna sms)

18:40 VB skickar sms till MB (19 min sedan senaste skickade sms)

19:31 MB skickar sms till VB

20:26 KJs sista uppkoppling mot mast denna dag
20:38 VBs sista uppkoppling mot mast

18:00 - 20:30 Under denna tidsperiod hör grannen röster från KJs lägenhet.
21:00 - 21:15 KJ stänger fönstret.

22:00 - 23:00 KJ åker till sin bror, KJ säger 22 men brodern närmare 23. Restid från hemmet är 12 minuter och han stannar hos brodern cirka 20 minuter.

00:19 KJ skickar sms, är då hemma
07:59 KJ skickar sms, är då hemma

Samtliga uppkopplingar mot masten Artilleribat, som täcker KJs bostad.

Jag håller med, tidsangivelserna är svåra att få ihop med händelser ute i terrängen under kvällen. Nyckelfrågan är hur säker man kan känna sig på tidsangivelserna från vittnena MP och MF. Kan allting ha inträffat något tidigare? MP är osäker i sina uppskattningar, men MF relaterar till att hon varit i stallet och kollat på klockan efteråt. Jag tycker dock att hela detta vittnesmål runt skriket är lite vagt eftersom det är en erinring i efterhand som de inte med 100% säkerhet kan knyta till just lördagen den 4/5. Sen har vi ju också detta med skriket i filmen som gick efter Family Guy...

Vi har visserligen också vittnet BI, men även där känner jag mig besvärad av att vittnesmålet ökar i detaljrikedom för varje nytt förhör. Det är också noterbart att han vid andra förhöret säger att det är "natt" när han hör skriket, men nästa gång är klockan plötsligt "21-22". Vi måste vara medvetna om att alla bitar som skenbart ser ut att passa in i indiciepusslet inte nödvändigtvis måste göra det. Vittnesmålen om skriket känns i vart fall inte tillräckligt säkra för att jag vill utesluta helt vare sig att hon kan ha varit död/ur stånd att kommunicera redan innan kl 21 eller att hon faktiskt lämnat lägenheten vid liv.
Citera
2013-11-23, 11:47
Medlem
CattasBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Nu är det väl så, att ingen vet vilken medicinering han får.

Lika lte som vi vet vad MB och AN "knaprat" på.
Han får ångestdämpande, antidepressiva och sömntabletter. Man kan alltså anta att han är ganska "dövad" i skallen för tillfället. Och jag förmodar att så länge man trycker ner hans känslor med kraftig medicinering så kommer det heller inte att komma något erkännande. Det lär vara betydligt lättare att neka så länge man är proppad med lugnande och inte ångesten biter en i arslet hela tiden.
Citera
2013-11-23, 11:50
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag håller med, tidsangivelserna är svåra att få ihop med händelser ute i terrängen under kvällen. Nyckelfrågan är hur säker man kan känna sig på tidsangivelserna från vittnena MP och MF. Kan allting ha inträffat något tidigare? MP är osäker i sina uppskattningar, men MF relaterar till att hon varit i stallet och kollat på klockan efteråt. Jag tycker dock att hela detta vittnesmål runt skriket är lite vagt eftersom det är en erinring i efterhand som de inte med 100% säkerhet kan knyta till just lördagen den 4/5. Sen har vi ju också detta med skriket i filmen som gick efter Family Guy...

Vi har visserligen också vittnet BI, men även där känner jag mig besvärad av att vittnesmålet ökar i detaljrikedom för varje nytt förhör. Det är också noterbart att han vid andra förhöret säger att det är "natt" när han hör skriket, men nästa gång är klockan plötsligt "21-22". Vi måste vara medvetna om att alla bitar som skenbart ser ut att passa in i indiciepusslet inte nödvändigtvis måste göra det. Vittnesmålen om skriket känns i vart fall inte tillräckligt säkra för att jag vill utesluta helt vare sig att hon kan ha varit död/ur stånd att kommunicera redan innan kl 21 eller att hon faktiskt lämnat lägenheten vid liv.

Jo, jag bortser helt från skriket, det kan ha varit VB eller så var det KJ, som insåg vad han hade gjort, eller så var det tv:n. Men iakttagelse att någon stängde fönstret ser jag som en ganska säker uppgift.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in