Citat:
Ursprungligen postat av
highfive
Ett annat stort problem för rätten är vittnesmålen som jag anser talar för olika saker och tänkbara händelseförlopp.
Ett vittne kan ha sett VB, men kan även ha sett någon annan. Vilket i det närmaste gör det omöjligt att fastslå att lägenheten är mordplatsen.
Ett vittne som bodde vägg i vägg med KJ tyckte det var lugnt och stilla där på kvällen. Ett annat vittne hade sett en skäggig man stänga ett sovrumsfönster. Vittnen som hört skrik kan inte utesluta att det kom från en TV-apparat eller DVD.
LSS-vittnena verkar beskriva två olika personer när de beskriver KJ.
Ett annat vittne hade sett KJ och någon annan bära ut något. Att bära ut något är som bekant inte förbjudet. Vittnet vet inte vad de bar ut och ännu mindre vem den andra killen var. Samtidigt pågick en utflyttning ur en av lägenheterna.
Sen hedersvittnet nummer ett lyckades glömma vad som stod i de sms VB skickade till honom. Däremot kom han ihåg att radera dessa. Sen tror jag även rätten påverkas av detta vittne och hans frus allmänna beteende i stort. Minns sagt märkligt det hela.
Detta stör mig. Om jag hade en kompis som stod åtalad för styckmord skulle jag kontakta polisen och berätta om jag hjälpt denne bära ut saker från lägenheten strax efter mordet. Jag menar, bara för att utesluta mig själv om inget annat. Fallet är jätte känt och har man inte hört om det, och ändå bor i Boden, måste man vara bra isolerad. Denna fråga har ju varit uppe under rättegången. De har ju hört alla som varit hos KJ denna tiden, de man vet om i alla fall, och ingen har vad jag vet berättat detta.
Eftersom detta vittne är säker på sin sak, och också till viss del kunde beskriva den andre, kan man inte visa honom bilder på KJs "innersta krets" och andra intressanta figurer? Det kanske redan är gjort. Dessa bilder kan man gott och väl visa på vittnet under som berättade om skäggiga mannen med.
Efterlys den bärande personen loklat och på Efterlyst, vad vet jag, är det ingen som anmäler sig har vi vår MGM. Hur svårt kan det vara?? Passa på och efterlys den personen som 10/5 tog en svart säck från ödehuset.
Vi har ju också vittnet vägg-i-vägg som bedömde att det kunde ha varit flera mansröster.
Och visst var det så att KJ inte direkt berättade att hon varit hos honom? Jag får känslan av att han först inte tänkte berätta det, därför var han noga med att få bort alla spår på att hon varit där som fysikboken etc. Och hon hade ju inte berättat för någon att hon skulle dit. Vad fick honom att ändra sig i så fall? Kanske någon som informerade honom att sms-kontakten garanterat skulle återskapas? Så han berättade för att mota Olle i grind.
Också påsen som ska ha skickats med henne känns som en efterhandskonstruktion.
Jag vet inte men jag har en stark känsla av han inte var ensam om detta. Att någon varit med och tänkt. Men det får vi antagligen aldrig reda på.