2013-11-18, 11:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Du skrev så här:

En domstol, bestående av flera ledamöter, kan ha vildare fantasi än du. Varför skulle inte en domstol resonera annorlunda?

De kan säkert tänka annorlunda än vad jag gör vilket jag också skrev. Kan du svara på frågan om du tror att domstolen i det här fallet skulle mena att KJ dumpat kroppen utan att ha varit inblandad i mordet? Finns det skäl att tro att de kan resonera så? Varför?
Citera
2013-11-18, 11:18
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 888poker
Jag vill ändå tro att blir han friad för mordet blir han också friad för brott mot griftefriden. Då har de inte lyckats bevisa att han vare sig mördade eller dumpade kroppsdelarna. Men domstolen kanske tänker på annat sätt.

Nej, du tänker helt rätt, åklagaren har nu starkt påvisat att han har hanterat den döda kroppen. Kan man klargöra det så har man mycket vunnet när det gäller mordet också. Under alla förutsättningar så utgår man ifrån att den som har hanterat kroppen även har dödat personen.

Därefter får man se till de övriga indicierna...

Kan den åtalade sättas in i rum och tid, ja, han var den sista kände person som såg henne och har betydande luckor under kvällen.

Kan någon annan sättas in i tid och rum, nej, det har utredning visat att det inte har funnits någon sådan person.

Lägg därtill hans agerande, beteende, hans uttalanden, ljuganden, försägningar och alla andra märkliga omständigheter som försvunnen ryggsäck, huggmejsel och lite annat smått och gott, så har man bevisat bortom rimligt tvivel att han är skyldig till mordet.

Ett scenario där han bara har hanterat kroppen för annan GMs räkning är helt osannolikt och saknar helt stöd i utredningen. Det är så mycket andra omständigheter som då behöver förklaras bort.

I de fall han kommer att gå fri från mordet så kommer det bero på att man kör på linjen att någon satt dit honom och då gäller det i så fall hela vägen och han frias således även för brott mot griftefriden.

Allt eller inget kommer det bli.
Senast redigerad av Lalajlaj 2013-11-18 kl. 11:21.
Citera
2013-11-18, 11:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Logiskt och logiskt. Tror att det inte går att utesluta att någon faktiskt KAN ha planterat besudlingarna fast det kanske inte verkar logiskt. Det går inte heller att utesluta att han KAN ha fått VBs styckade kropp som present av någon annan. Det går inte heller att utesluta att det KAN finnas en eller två till som KAN ha varit med vid mord och styckning. Antingen tillsammans med KJ eller utan hans vetskap. Det går inte heller att utesluta att någon KAN ha lånat/tjuvlånat hans bil vid transporten av kroppsdelarna. Det sista tror jag att rätten väljer att blunda för. Gör de inte det så frias han nog, med motiveringen "hellre fria än fälla".

Kan man som, ( KJ ) i detta fall bli fälld för saker som man inte till 100% är säkra att det är just KJ gjort sig skyldig till?
Citera
2013-11-18, 11:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Nej, du tänker helt rätt, åklagaren har nu starkt påvisat att han har hanterat den döda kroppen. Kan man klargöra det så har man mycket vunnet när det gäller mordet också. Under alla förutsättningar så utgår man ifrån att den som har hanterat kroppen även har dödat personen.

Därefter får man se till de övriga indicierna...

Kan den åtalade sättas in i rum och tid, ja, han var den sista kände person som såg henne och har betydande luckor under kvällen.

Kan någon annan sättas in i tid och rum, nej, det har utredning visat att det inte har funnits någon sådan person.

Lägg därtill hans agerande, beteende, hans uttalanden, ljuganden, försägningar och alla andra märkliga omständigheter som försvunnen ryggsäck, huggmejsel och lite annat smått och gott, så har man bevisat bortom rimligt tvivel att han är skyldig till mordet.

Ett scenario där han bara har hanterat kroppen för annan GMs räkning är helt osannolikt och saknar helt stöd i utredningen. Det är så mycket andra omständigheter som då behöver förklaras bort.
I de fall han kommer att gå fri från mordet så kommer det bero på att man kör på linjen att någon satt dit honom och då gäller det i så fall hela vägen och han frias således även för brott mot griftefriden.
Allt eller inget kommer det bli.

Tack för ett klokt svar. Jag resonerar som du och hoppas att domstolen resonerar likadant i det här fallet.
Citera
2013-11-18, 11:20
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
De kan säkert tänka annorlunda än vad jag gör vilket jag också skrev. Kan du svara på frågan om du tror att domstolen i det här fallet skulle mena att KJ dumpat kroppen utan att ha varit inblandad i mordet? Finns det skäl att tro att de kan resonera så? Varför?
Nej, det gjorde du inte. Du frågade varför domstolen skulle resonera annorlunda än du. Och jag frågar motsatsen. Slingra dig inte, du har fått en fråga, och jag väntar på svar.
Citera
2013-11-18, 11:22
Bannlyst
Citat:
Nej, det gjorde du inte. Du frågade varför domstolen skulle resonera annorlunda än du. Och jag frågar motsatsen. Slingra dig inte, du har fått en fråga, och jag väntar på svar.

Vad håller du på med?
Citera
2013-11-18, 11:24
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Ett annat stort problem för rätten är vittnesmålen som jag anser talar för olika saker och tänkbara händelseförlopp.

Ett vittne kan ha sett VB, men kan även ha sett någon annan. Vilket i det närmaste gör det omöjligt att fastslå att lägenheten är mordplatsen.

Ett vittne som bodde vägg i vägg med KJ tyckte det var lugnt och stilla där på kvällen. Ett annat vittne hade sett en skäggig man stänga ett sovrumsfönster. Vittnen som hört skrik kan inte utesluta att det kom från en TV-apparat eller DVD.

LSS-vittnena verkar beskriva två olika personer när de beskriver KJ.

Ett annat vittne hade sett KJ och någon annan bära ut något. Att bära ut något är som bekant inte förbjudet. Vittnet vet inte vad de bar ut och ännu mindre vem den andra killen var. Samtidigt pågick en utflyttning ur en av lägenheterna.

Sen hedersvittnet nummer ett lyckades glömma vad som stod i de sms VB skickade till honom. Däremot kom han ihåg att radera dessa. Sen tror jag även rätten påverkas av detta vittne och hans frus allmänna beteende i stort. Minns sagt märkligt det hela.

Att vittnen säger olika och uppfattar händelser olika är inget nytt. Tvärtom, att värdera vittnesmål är en viktigt uppgift i rätten. Man ser saker olika beroende på en rad faktorer.
Ta exempelvis den misstänkte själv. Han hävdar återkommande i förhören om sina egna tillkortakommanden och det gör också hans omgivning ganska oreflekterat.
Detta trots att han visat ganska mycket handlingskraft. Exempelvis lyckades han få bort den döda hunden oerhört snabbt så att ingen såg den död. Han anmälde sig själv som gruppledare vid eftersöken, han höll för egen maskin på att städa när polisen var förbi (då de tittade in genom fönstret). Han sydde en SWATdräkt till hunden, var ledare i deras airsoftgun gäng osv.
Citera
2013-11-18, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Varför allt eller inget? Om indicier och bevisning inte räcker för att fälla för mord så räcker de för griftefridsbrott.

https://www.flashback.org/sp46194148
Citera
2013-11-18, 11:25
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Vad håller du på med?
Jag försöker ställa en fråga. Du frågade varför en domstol skulle resonera annorlunda, underförstått att du förstår hur en domstol resonerar. Och jag frågar motsatsen, varför skulle inte en domstol resonera annorlunda. Det är väl klart att en domstol kan ha vildare fantasi och resonera annorlunda än du, eller hur?
Citera
2013-11-18, 11:27
Bannlyst
Citat:
Jag försöker ställa en fråga. Du frågade varför en domstol skulle resonera annorlunda, underförstått att du förstår hur en domstol resonerar. Och jag frågar motsatsen, varför skulle inte en domstol resonera annorlunda. Det är väl klart att en domstol kan ha vildare fantasi och resonera annorlunda än du, eller hur?

De kan tänka annorlunda än mig. Självklart. Kan du svara på Varför de skulle göra det i den här frågan? Men du kanske inte har något svar? Är du enbart grälsjuk?
Citera
2013-11-18, 11:29
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
De kan tänka annorlunda än mig. Självklart. Kan du svara på Varför de skulle göra det i den här frågan? Men du kanske inte har något svar? Är du enbart grälsjuk?
Då hade du alltså svar på din egen fråga; Varför skulle en domstolen resonera annorlunda? Bra, då vet vi.
Citera
2013-11-18, 11:31
Medlem
christerys avatar
Citat:
Det är därför jag tror att de dömer honom även för mordet. Jag kan inte i min vildaste fantasi komma på varför KJ skulle dumpa kroppsdelarna utan att vara inblandad i mordet. Varför skulle en domstol resonera annorlunda?

Han kan ju ha hittat dom i bagaget (planterade av "okänd") på bilen och varit tvungen att skaffa undan dom. Ett scenario, inte vidare troligt men trots allt tänkbart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in