2013-11-18, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doubletime
Det gör jag inte ett skvatt men bibeln säger att man inte ska argumentera med avfällingar=Tidigare döpta personer som lämnat. Jag gjorde det mycket innan och det var kul att äga ut dom..Snacka om bittra förlorare i livet

Jag har aldrig sett ett JV äga ut en avhoppare.
Man blir inte avhoppare om det vore möjligt.
Verkar som nån lever i en liten drömvärld.
Citera
2013-11-18, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Den är inte mystisk på något sätt.
Däremot när vi gör om ett exempel till praktisk tillämpning så blir det inte så svart och vitt.
Tänk om det är så att jag har varit en av lärarna.

Jag skrev att den inte är mystisk.

Om du hade varit en av lärarna skulle du inte gå emot din egen organisation och skriva här.
Om du har varit en av lärarna och skriver här är du en dubbelmoralist.
Citera
2013-11-18, 02:32
Medlem
Citat:
Du får använda vilka kriterier som helst för att bestämma vad som är en falsk eller sann religion. Men eftersom jehovas vittnen åberopar bibeln som högsta auktoritet så är det bibelns kriterier för sann religion som är de mest intresanta.

Innan 1914 så var det flera individuella bibelgrupper som ansåg att 1914 skulle betyda slutet på hedningarnas tider baserat på bevis från bibeln och historiska källor och att den stora vedermödan/harmagedon skulle börja då och jesus skulle ta spiran så att säga (Även om man trodde han började som kung innan). Bibelforskarna kom inte på det här.. Utan det här var en biblisk hemlighet som låg väldold väldigt länge innan 1800.

1914 kom..Första världskriget bröt ut samma år och man trodde att det skulle sluta i harmageddon..Människor var slagna av skräck och förödelsen var vida...Men tillskilnad från vad dom trodde hade de sista dagarna bara börjat och en världsvid prediko kampanjs behövdes.

Man kan säga att bibelforskarna var ett av många bibliska samfund som inte var " sanningen " men som var "sanna ". Eftersom 1914 närmade sig så avföll vissa grupper dock. Men som vi ser i matteus 24:14 så behövdes en världsvid predikokampanj. För det så räcker det med en religion.

Det enda det du sa betydde är att jehovas vittnena skapades för bibelns skull och för bibelns guds skull. En annan liten " hemlighet " är att jehovas vittnen inte anser att vi är " sanningen " . Sanningen är bibeln utan vi är "guds kanal " dvs den organisation som används.

Angående gammaglobuliner så är det här första gången jag hör om det även fast jag gjort mycket research bland avfällingarnas sidor tidigare..Jag är inte insatt nog för att ge dig ett svar i den frågan. Men du anser att dom kompromissade pga att dom tillätt det som en praktisk åtgärd fast dom inte borde ? Förklara lite mer..

Det stämmer inte alls. 1914 var Russels eget påhitt efter mätningar på hans "vittnen i sten", d v s de egyptiska pyramiderna. Inför 1914 så menade sällskapet vakttornet alljämt att hedningarnas tider utlöpte år 1799 och att Jesu osynliga återkomst skedde år 1874.
1914 var ett misslyckat årtal till Rutherford kom på idén att flytta fram Jesu återkomst från 1874 till 1914. Detta skedde runt 1930.

Bra att du tillstår att du menar att samfundsledningen är guds kanal till mänskligheten......nyss var de bara vanliga människor som inte stod i kontakt med gud. Egendomligt att Gud inte har bättre koll på sin PR-byrå/kommunikationskanal? Men Gud kanske gillar misslyckade domedagsprofetior? :-D
Citera
2013-11-18, 08:37
Medlem
[quote=Doubletime|46190692][quote=BlackJewel|46189423]
Citat:

Länken jag visade innehöll ett exempel på en person som bokstavligen talat dog på grund av en blodtransfusion. Ifall en person dött av det innan är det bevis nog för att någon kan dö av det igen. Detta betyder per automatik att det verkligen är något man kan dö av.

Så jag förstår inte vad som är fel med att måla ut blodtransfusioner som något farligt man kan dö av när jag i samma veva gav ett konkret exempel på när det hände. Visst kan man dö av jordnötter också men jag anser att hotet är mycket mera allvarligt med blod transfusioner. Precis som rökning är "något alvarligt " medans jordnötter inte är det fast det är dödligt för vissa.

Jag erkänner att du har rätt i att jag är patetisk..Jag klarar inte av frestelsen att undvika att se vad du skrev lol

Snedvriden logik här! Om du kan visa ett exempel på att någon dött av blod, så är det enligt dig ett bevis för det ska undvikas i alla fall.

När någon annan skriver och berättar om någon som dog, eftersom läkarna, tom JV-läkare bedömde att det var omöjligt att utföra den nödvändiga operationen utan blod, så bevisar det i dina ögon inte att blod ibland faktiskt behövs.

Jag har själv tidigare i tråden berättat om en kvinna som födde barn samtidigt som jag själv fick barn. Hennes förlossning blev dramatisk, hennes livmoder sprack, med påföljd att hon fick störtblödning. Fler läkare och barnmorskor kallades dit, och de gjorde vad de kunde för att stoppa blödningen. Men blodet forsade ur henne, och trots att de gav blod, förlorade hon hela tiden mer blod än de kunde/vågade ge henne.
De kallade in en annan läkare, som egentligen inte var i tjänst, men när han kom trodde de nästan att de hade förlorat henne. Han sa att här finns bara en möjlighet att rädda henne, och det är att pumpa in blod, mycket snabbare än rekommenderat, samtidigt som de fortsatte att reparera skadorna. Det som sågs nästan som ett underverk av läkarna, det hände. Denna metod räddade den nyblivna mamman.
Jag vet detta eftersom jag sedan kom att dela rum med henne där på förlossningsavdelningen, och läkarna beskrev utförligt för henne vad som hade hänt. Och hon i sin tur hade ett behov att prata av sig om detta.
Men enligt din snedvridna logik är detta väl fortfarande inte ett bevis på att blod faktiskt ibland är nödvändigt för att rädda liv?

Att det finns risker med att få blod tror jag inte att någon här har förnekat.
Det är risker förbundna med all medicinsk behandling, operationer, narkos, transplantationer, vaccinationer och olika mediciner.
Ändå avråder ni inte från dessa behandlingar!
Citera
2013-11-18, 09:58
Medlem
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Snedvriden logik här! Om du kan visa ett exempel på att någon dött av blod, så är det enligt dig ett bevis för det ska undvikas i alla fall.

När någon annan skriver och berättar om någon som dog, eftersom läkarna, tom JV-läkare bedömde att det var omöjligt att utföra den nödvändiga operationen utan blod, så bevisar det i dina ögon inte att blod ibland faktiskt behövs.

Jag har själv tidigare i tråden berättat om en kvinna som födde barn samtidigt som jag själv fick barn. Hennes förlossning blev dramatisk, hennes livmoder sprack, med påföljd att hon fick störtblödning. Fler läkare och barnmorskor kallades dit, och de gjorde vad de kunde för att stoppa blödningen. Men blodet forsade ur henne, och trots att de gav blod, förlorade hon hela tiden mer blod än de kunde/vågade ge henne.
De kallade in en annan läkare, som egentligen inte var i tjänst, men när han kom trodde de nästan att de hade förlorat henne. Han sa att här finns bara en möjlighet att rädda henne, och det är att pumpa in blod, mycket snabbare än rekommenderat, samtidigt som de fortsatte att reparera skadorna. Det som sågs nästan som ett underverk av läkarna, det hände. Denna metod räddade den nyblivna mamman.
Jag vet detta eftersom jag sedan kom att dela rum med henne där på förlossningsavdelningen, och läkarna beskrev utförligt för henne vad som hade hänt. Och hon i sin tur hade ett behov att prata av sig om detta.
Men enligt din snedvridna logik är detta väl fortfarande inte ett bevis på att blod faktiskt ibland är nödvändigt för att rädda liv?

Att det finns risker med att få blod tror jag inte att någon här har förnekat.
Det är risker förbundna med all medicinsk behandling, operationer, narkos, transplantationer, vaccinationer och olika mediciner.
Ändå avråder ni inte från dessa behandlingar!

Nu tycker jag att allt diskuteras i en salig blandning.
Vi avråder inte från någon medicinsk behandling eftersom bibeln inte talar om det eller eventuella risker.
Vi tar inte emot blod på grundval av vad bibeln säger om blod, bibeln säger inget om operationer, narkos etc.

Sedan är det här med blodtransfusioner och dess risker en annan sida av myntet.
Jag som lekman kan trots allt få en känsla av att svensk sjukvård är väldigt hierarkisk samt konservativ. Det är ibland lite som prästen för i tiden att han visste bäst trots att han inte gjorde det. Det finns många alternativ till blodtranfusioner idag men det ställer högre krav på sjukvården. Vi ser att i USA t ex så har man kommit längre och där har man stora sjukhus som inte alls använder blod, jag har själv sett ett sådant.
Men ytterst är detta en religiös fråga och det är skälet till att vi inte tar emot blodtransfusioner.
Vi är dessutom tacksamma för den hjälp vi får från sjukvården, i nästan alla fall så respekterar de vår vilja och när de inte gör det så vänder vi oss till något annat sjukhus i Sverige respekterar den.

Sedan det fall du pratar om med en livmoder som brast så pratade jag med en vän som jobbar just inom förlossning och då med svåra komplikationer. Hon sa att visst är det en allvarlig situation men att det oftast går bra men som hon sa det blir full fart till operation och skrattade, det finns en speciell humor inom sjukvården...
Citera
2013-11-18, 09:58
Medlem
gockeligocks avatar
Citat:
Naturligtvis så är skälet till att blod undviks religiösa. Men vi använder argument om att det inte är effektivt/säkert/billigt för att försöka övertala världen att anpassa sig efter oss vilket i detta fall skulle vara bra för alla andra också. Men det är inte anledningen till att vi gör det.

http://www.abc.net.au/news/2012-07-04/jehovah27s-witnesses-recover-quicker-from-heart-surgery/4110358´

Om vi (Felaktigt)Antar att blodtransfusioner är ett bra och 100 procent säkert alternativ. Så skulle det inte ändra vårat synsätt.. Många jehovas vittnen dog för att dom vägrade säga "heil " hitler eller för att dom vägrade ta värvning. Jehovas vittnen har även vägrat medicinsk behandling (Vaccinering och organtransplantationer)Vilket betyder att vi är redo att dö för vad vi tror på.

Så¨svaret är nej vi skulle inte vara för blod även om det var helt ofarligt, billigt och effektivt.

Tack för det svaret! Du bejakar alltså utan omsvep att det ni gör alltså är att leta efter problem med blodtransfusioner eftersom ni är övertygade att de finns av moraliska skäl och detta baseras på Bibeln. Inte ens där står det dock att blodtransfusion skulle vara något problem ur medicinsk synvinkel. Ni bör inse att det ni gör är bedrövligt ur ett medicinskt perspektiv. Jämför med detta:

Du ska behandlas för cancer. Cellgifter är det som enligt vetenskap och beprövad erfarenhet behövs. Din läkare är dock kraftigt influerad av en rörelse som, baserat på att det i Nalle Puh:s äventyr står att man inte bör inta gifter, är emot all cellgiftsbehandling. De tycker till och med att barn ska få dö av cancer i onödan för att undvika cellgifter. Denna rörelse söker, helt utan ett öppet sinne för både för- och nackdelar med behandlingen, världen runt efter olika komplikationer med denna behandling som givetvis finns, och förnekar, trots att det är uppenbart, att cellgifter skulle ha räddat livet på någon.

Är det denna läkare du vill bli behandlad av och tycker du att rörelsen "Nalle Puh:s Vittnen" beter sig på ett rimligt sätt?
Citera
2013-11-18, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gockeligock
Tack för det svaret! Du bejakar alltså utan omsvep att det ni gör alltså är att leta efter problem med blodtransfusioner eftersom ni är övertygade att de finns av moraliska skäl och detta baseras på Bibeln. Inte ens där står det dock att blodtransfusion skulle vara något problem ur medicinsk synvinkel. Ni bör inse att det ni gör är bedrövligt ur ett medicinskt perspektiv. Jämför med detta:

Du ska behandlas för cancer. Cellgifter är det som enligt vetenskap och beprövad erfarenhet behövs. Din läkare är dock kraftigt influerad av en rörelse som, baserat på att det i Nalle Puh:s äventyr står att man inte bör inta gifter, är emot all cellgiftsbehandling. De tycker till och med att barn ska få dö av cancer i onödan för att undvika cellgifter. Denna rörelse söker, helt utan ett öppet sinne för både för- och nackdelar med behandlingen, världen runt efter olika komplikationer med denna behandling som givetvis finns, och förnekar, trots att det är uppenbart, att cellgifter skulle ha räddat livet på någon.

Är det denna läkare du vill bli behandlad av och tycker du att rörelsen "Nalle Puh:s Vittnen" beter sig på ett rimligt sätt?

Vi letar inte problem med blodtransfusioner vi belyser problemen och riskerna med denna behandlingsmetod.

Din jämförelse är totalt värdelös eftersom vi jämför två behandlingsmetoder som är fungerande och som har stort stöd och den senare (blodfri behandling) stöds mer och mer av den medicinska vetenskapen.
Du kanske behöver ett öppnare sinne i den här frågan?
Citera
2013-11-18, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Nu tycker jag att allt diskuteras i en salig blandning.
Vi avråder inte från någon medicinsk behandling eftersom bibeln inte talar om det eller eventuella risker.
Vi tar inte emot blod på grundval av vad bibeln säger om blod, bibeln säger inget om operationer, narkos etc.

Sedan är det här med blodtransfusioner och dess risker en annan sida av myntet.
Jag som lekman kan trots allt få en känsla av att svensk sjukvård är väldigt hierarkisk samt konservativ. Det är ibland lite som prästen för i tiden att han visste bäst trots att han inte gjorde det. Det finns många alternativ till blodtranfusioner idag men det ställer högre krav på sjukvården. Vi ser att i USA t ex så har man kommit längre och där har man stora sjukhus som inte alls använder blod, jag har själv sett ett sådant.
Men ytterst är detta en religiös fråga och det är skälet till att vi inte tar emot blodtransfusioner.
Vi är dessutom tacksamma för den hjälp vi får från sjukvården, i nästan alla fall så respekterar de vår vilja och när de inte gör det så vänder vi oss till något annat sjukhus i Sverige respekterar den.

Sedan det fall du pratar om med en livmoder som brast så pratade jag med en vän som jobbar just inom förlossning och då med svåra komplikationer. Hon sa att visst är det en allvarlig situation men att det oftast går bra men som hon sa det blir full fart till operation och skrattade, det finns en speciell humor inom sjukvården...

Jag hittade och lyfte upp den tråd Eberhard nämnde om blod i vården, så får vi se om den här frågan i fortsättningen behandlas där i stället!
JVs oärlighet i blodfrågan består bla just i det du själv nämner, att de bara varnar för farligheterna med blod, och inte för farligheterna med annan medicinsk behandling.

Varför nämner man öht riskerna med blod, i samma andetag som man säger att det inte spelar någon roll?
Nej, lägg allt när det gäller risker åt sidan i stället, det skulle vara ärligare

Förr sa JV att man var villig att dö för sin tro, genom att neka blod. Man har tidigare erkänt i litteraturen att en del, även barn, har dött pga att de vägrade att ta emot blod.

Nu försöker ni i stället få det till att man aldrig behöver dö pga blodet, utan att något sådant i så fall skulle bero på läkarnas inkompetens!

Detta är i högsta grad oärligt.

Vad gäller störtblödning vid förlossning, så var tydligen det fall jag berättade om det svåraste man hade haft på det sjukhuset, och din vän sa ju bara att det oftast gick bra!
Och med "full fart till operation" så menade hon förmodligen med allt vad det innebär, även blod.

Och du, jag är väl bekant med den speciella humorn inom sjukvården.

En länk från tråden jag lyfte upp:
http://www.expressen.se/nyheter/tron-blev-emmas-dod/
Citera
2013-11-18, 10:53
Medlem
[quote=Doubletime|46190692][quote=BlackJewel|46189423]
Citat:

OCH inom magasin så är vi gudomligt bra. Vi kontrollerar de två mest spridda tidskrifterna i hela världen. 3an är inte ens i närheten ! Dessutom så har vi varit en vital del i att hjälpa blodfri kirurgi (naturligtvis).

lol

Fast era tidskrifter har ju minskat betydligt på senare år, fortsätter det i den takten så kan ni inte var det så länge till.

Medan man förr spred 2 nr av Vakna på 32 sidor, så är det nu bara ett sådant nr.
Och ännu värre är det med Vakttornet, tidigare spreds 2 nr a 32 sidor, nu sprids ett nr a 16 sidor.
Det andra numret av Vakttornet, studieupplagan, är ju numera bara för internt bruk.

Dessutom är det lätt att se att det inte ges ut särskilt mycket ny litteratur i form av böcker numera, även om NW har kommit i en ny utgåva i år.
Citera
2013-11-18, 11:02
Medlem
Citat:
Jehovas namn förekommer såvitt vi vet en gång i de grekiska skrifterna i ordet " hallelujah ". Dessutom så är det flera tillfällen då man citerat från de hebreiska skrifterna i det grekiska och vi vet att orignalet innehöll det gudomliga namnet så varför skulle man inte ha med det där ?

Om du laddar ner våran reviderade version av bibeln så finns det ett tillägg längst bak där man bemöter just det här argumentet. Personligen anser jag inte att det spelar någon som helst roll..Om du är missnöjd med nya världens översättning så använder jag gärna King James eller 1917..Bara ett slöseri med tid att bry sig om detaljer.

Namnet JHWH förekommer inte en enda gång i de "kristna grekiska skrifterna". Ordet "hallelujah" är inte namnet JHWH. Uttrycket "hallelujah" användes oöversatt från hebreiskan i Upp. 19 fyra gånger. (Därför bör det lämnas lika oöversatt i moderna översättningar.) Judarna fortsatte att använda utropet "halleluja" när de slutade att uttala Namnet JHWH. Och det har de fortsatt med hela historien igenom och gör så ännu idag. Därför är uttrycket "hallelujah" mycket vanligt i deras bönböcker och används också i deras bibelöversättningar. Och det är likadant i kyrkorna, där detta ord alltid har använts. Så detta uttryck anger alltså på inget sätt att Namnet JHWH uttalades eller skevs.

Jag har läst allt vad Jvs ledning har kommit med i form av bortförklaringar av NTs faktiska text när det gäller Namnet, också vad som sägs i den nya utgåvan av Nya Världens översättning. Inget nytt har tillkommit, och det hela är ohållbart. Läs i stället tillägget angående bibeltextens tillförlitlighet i den nya versionen. Där visar man att inget har gått förlorat i avskrivningen. Men genom mental kortslutning vill man inte se att detta samtidigt vederlägger det man skrev om Namnets påstådda försvinnande ur NT. I en artikel i Vakttornet för några år sedan påstod man, enligt min mening helt korrekt, att vi inte behöver originalen till NT eftersom texten har övervakats av Gud. Avskrivarna gjorde inte samma fel, hette det, och därför kan vi genom jämförelser få fram den ursprungliga texten genom just befintliga manuskript.

Det är också så att citaten från GT i NT inte är ordagranna. Synonymer användes och omskrivningar gjordes. Detta har erkänts i JV litteratur. Dessa förändringar rör sig om åtskilligt, inte bara om Namnet. Summan av kardemumman blir att man inte kan resonera utifrån GTs text när det gäller citaten i NT. Där gjordes obestridligen ändringar, och eftersom samtliga handskrifter till NT har "Herren" eller "Gud" måste ändringen ha skett i ur-NT, när citaten ursprungligen gjordes. Frågan om varför detta skett är irrelevant: det HAR skett. Men vi kan ändå se att man om och om och om igen skyggade för Namnet även i andra sammanhang. Därför sade Jesus "Makten" i stället för "Jehova" i Mark. 16:62 och därför skrev man i Hebreerbrevet 1:3 Och 8:1 "Majestätet" i stället för JHWH. I Johannes tre brev används "Gud" och "Fadern" omkring 60 gånger medan Namnet inte används en enda gång ens i Jvs egen översättning!

Vi får acceptera texten som den är. Att fingra på den för att den inte passar är klåfingrigt och oärligt. Att göra så är detsamma som att ändra visarna på en klocka för att man inte tycker om den tid som visas.
Citera
2013-11-18, 11:31
Medlem
Glömde länken till sidan jag lyft upp:

https://www.flashback.org/t569105p6
Citera
2013-11-18, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Namnet JHWH förekommer inte en enda gång i de "kristna grekiska skrifterna". Ordet "hallelujah" är inte namnet JHWH. Uttrycket "hallelujah" användes oöversatt från hebreiskan i Upp. 19 fyra gånger. (Därför bör det lämnas lika oöversatt i moderna översättningar.) Judarna fortsatte att använda utropet "halleluja" när de slutade att uttala Namnet JHWH. Och det har de fortsatt med hela historien igenom och gör så ännu idag. Därför är uttrycket "hallelujah" mycket vanligt i deras bönböcker och används också i deras bibelöversättningar. Och det är likadant i kyrkorna, där detta ord alltid har använts. Så detta uttryck anger alltså på inget sätt att Namnet JHWH uttalades eller skevs.

Jag har läst allt vad Jvs ledning har kommit med i form av bortförklaringar av NTs faktiska text när det gäller Namnet, också vad som sägs i den nya utgåvan av Nya Världens översättning. Inget nytt har tillkommit, och det hela är ohållbart. Läs i stället tillägget angående bibeltextens tillförlitlighet i den nya versionen. Där visar man att inget har gått förlorat i avskrivningen. Men genom mental kortslutning vill man inte se att detta samtidigt vederlägger det man skrev om Namnets påstådda försvinnande ur NT. I en artikel i Vakttornet för några år sedan påstod man, enligt min mening helt korrekt, att vi inte behöver originalen till NT eftersom texten har övervakats av Gud. Avskrivarna gjorde inte samma fel, hette det, och därför kan vi genom jämförelser få fram den ursprungliga texten genom just befintliga manuskript.

Det är också så att citaten från GT i NT inte är ordagranna. Synonymer användes och omskrivningar gjordes. Detta har erkänts i JV litteratur. Dessa förändringar rör sig om åtskilligt, inte bara om Namnet. Summan av kardemumman blir att man inte kan resonera utifrån GTs text när det gäller citaten i NT. Där gjordes obestridligen ändringar, och eftersom samtliga handskrifter till NT har "Herren" eller "Gud" måste ändringen ha skett i ur-NT, när citaten ursprungligen gjordes. Frågan om varför detta skett är irrelevant: det HAR skett. Men vi kan ändå se att man om och om och om igen skyggade för Namnet även i andra sammanhang. Därför sade Jesus "Makten" i stället för "Jehova" i Mark. 16:62 och därför skrev man i Hebreerbrevet 1:3 Och 8:1 "Majestätet" i stället för JHWH. I Johannes tre brev används "Gud" och "Fadern" omkring 60 gånger medan Namnet inte används en enda gång ens i Jvs egen översättning!

Vi får acceptera texten som den är. Att fingra på den för att den inte passar är klåfingrigt och oärligt. Att göra så är detsamma som att ändra visarna på en klocka för att man inte tycker om den tid som visas.

I Really couldn't care less though..Jag tycker argumenten för att använda Jehova är logiska men om du inte anser det så kan vi avsluta den diskussionen och använda 1917/KJW istället..It makes no diffrence to me...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in