2013-11-18, 12:02
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Vi letar inte problem med blodtransfusioner vi belyser problemen och riskerna med denna behandlingsmetod.

Min egen erfarenhet av JVs 'argumentation' är, att ni frikostigt efterrationaliserar enligt konklusion-före-fakta metoden .... också i detta fall.

Citat:
Din jämförelse är totalt värdelös eftersom vi jämför två behandlingsmetoder som är fungerande och som har stort stöd och den senare (blodfri behandling) stöds mer och mer av den medicinska vetenskapen.

Och eftersom det i VISSA fall finns en alternativ metod, då bör man ...... i dom ICKE-vissa fall ... avstå från blodtransfusion. Det låtar precis som om det är det du sägar .... eller slingrar du dig helt helt runt frågan?

Citat:
Du kanske behöver ett öppnare sinne i den här frågan?

JVs konklusion-före-fakta kan inte påstås vara "öppnare".
Citera
2013-11-18, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doubletime
I Really couldn't care less though..Jag tycker argumenten för att använda Jehova är logiska men om du inte anser det så kan vi avsluta den diskussionen och använda 1917/KJW istället..It makes no diffrence to me...

Ja, jag förstår att fakta och sanning inte alltid är det viktigaste för Jv. Det spelar ofta för ingen verklig roll om ledningen har rätt eller inte. Man anser ofta att ledningen har rätt att ha fel, men så generös är man inte gentemot andra, vilket visar att Jv är de dubbla måttstockarnas religion.

Jag håller 1917 högre än de flesta andra översättningar, men den är inte fullkomlig, så flera översättningar måste få spela. King James eller som den också kallas the Authorized Version har så stora brister i dagens läge att jag inte använder den.

Men både 1917 och King James behandlar namnet i NT på ett fullt korrekt sätt, dvs de följer grundtexten och använder inte Namnet i NT.
Citera
2013-11-18, 15:44
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Den tro bibeln talar om är inte en blind tro utan en tro grundad på bevis.
(Hebréerna 11:1) . . .Tron är den säkra förväntan om ting man hoppas på, det tydliga beviset på verkligheter som man inte ser.

Var är då bevisen som du hävdar att tron baseras på?

Citat:
http://www.svtplay.se/video/1609221/del-1-av-3
Du kan ju kolla på denna och komma tillbaka sedan.
Det visar på vad vetenskapen inte kan svara på.

Nej, nej, nej. Du hävdade att den vedertagna förklaringen på hur encelligt liv utvecklats till det mångfalld vi har idag inte var vetenskaplig. Det var detta jag ville ha svar på samt varför man "bör" blanda in en gudom även om förklaringen är självbärande utan denna gudom.

Citat:
Ja du har nog inte förstått vilka frågeställningar som ingår i detta.
Det blir långa inlägg om jag ska skriva allt som har med detta att göra.
Men Gud räddar mänskligheten från det som är nu ett liv som vara ca 70-80 år till möjligheten att få ett evigt liv på en paradisisk (paradis betyder trädgård) jord.

Nu ska du inte underskatta mig. Det moraliska är ganska simpelt enligt mig och det är inte så svårt att kika på det "kärleksfulla" heller.

Citat:
Och om Gud ansåg dessa vara onda och förtjänta av detta straff?
En självmordsbombare dödar alla oavsett om de är onda eller goda och viktigare självmordsbombaren kan inte i framtiden ge sina offer livet tillbaka.

Men du ser inget fel med principen, det enda förbehållet är att du råkar anse att de flesta oavsett sin övertygelse inte har någon gudom på sin sida och därför gör fel, inte att det är fel att självmordsbomba.

Citat:
Han kunde visst släppa dem redan när Mose talade till honom.
Farao utmanade Gud med orden 2 Moseboken 5:1, 2 Och därefter gick Mose och Aron in och sade till farao: ”Detta är vad Jehova, Israels Gud, har sagt: ’Släpp mitt folk, så att de kan hålla högtid åt mig i vildmarken.’” 2 Men farao sade: ”Vem är Jehova, att jag skulle lyda hans röst och släppa Israel? Jag känner över huvud taget inte Jehova, och vad mera är, jag tänker inte släppa Israel.. . .

Och innan dess hade Jahve deklarerat för Moses att han skulle göra farao hård och obeveklig. Om nu Jahve gör en hård och obeveklig mot något, står det en då fritt att välja eller är det helt enkelt så att man inte kan ändra sig?
Citera
2013-11-18, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Ja, jag förstår att fakta och sanning inte alltid är det viktigaste för Jv. Det spelar ofta för ingen verklig roll om ledningen har rätt eller inte. Man anser ofta att ledningen har rätt att ha fel, men så generös är man inte gentemot andra, vilket visar att Jv är de dubbla måttstockarnas religion.

Jag håller 1917 högre än de flesta andra översättningar, men den är inte fullkomlig, så flera översättningar måste få spela. King James eller som den också kallas the Authorized Version har så stora brister i dagens läge att jag inte använder den.

Men både 1917 och King James behandlar namnet i NT på ett fullt korrekt sätt, dvs de följer grundtexten och använder inte Namnet i NT.

Jag har läst argumenten för/mot att använda Jehova i de grekiska skrifterna. Jag ser inget problem med att använda det men anser inte att det vore värt mödan att argumentera för det.I just couldn't care less.

Det är sedan viktigare att "Vara i rätt organisation " än att ha rätt så du är korrekt på den punkten.
Citera
2013-11-18, 16:41
Medlem
gockeligocks avatar
Citat:
Vi letar inte problem med blodtransfusioner vi belyser problemen och riskerna med denna behandlingsmetod.

Hahahaaaaa...

Citat:
Din jämförelse är totalt värdelös eftersom vi jämför två behandlingsmetoder som är fungerande och som har stort stöd och den senare (blodfri behandling) stöds mer och mer av den medicinska vetenskapen.

Nä, det gör ni såklart inte. Ni har ju en helt ensidig åsikt och även om blodtransfusion hade enbart fördelar skulle ni förkasta den behandlingsformen fick vi ju veta i ett tidigare inlägg. Visserligen inte av dig, men jag förutsätter här att du delar den åsikten.

Citat:
Du kanske behöver ett öppnare sinne i den här frågan?

Hmmmm.. jag ser fördelar med blodtransfusion (räddar liv ibland, t ex) och nackdelar med blodtransfusion (överkänslighetsreaktioner och smittorisk, t ex).

Jag ser fördelar med "blodfri behandling" (mindre smittorisk, t ex) och nackdelar med "blodfri behandling" (ibland inte lika effektiv och stundom höga kostnader t ex)

Baserat på det gör jag bedömningen att blodtransfusion ska användas i en del fall och inte i andra.

Om ny, tillförlitlig forskning tillkommer som pekar i ena eller andra riktningen är jag ständigt redo att ompröva min ståndpunkt.

Hur öppet är ditt sinne för fördelarna med blodtransfusion?
Citera
2013-11-18, 16:47
Medlem
gockeligocks avatar
Citat:
Sedan det fall du pratar om med en livmoder som brast så pratade jag med en vän som jobbar just inom förlossning och då med svåra komplikationer. Hon sa att visst är det en allvarlig situation men att det oftast går bra men som hon sa det blir full fart till operation och skrattade, det finns en speciell humor inom sjukvården...

Jamen dåså. Ett toppenargument för att blodtransfusion inte behövs.

Jag tänder ljus hemma ibland. Har hört att hus kan brinna ner av det, men hos mig verkar det som om det oftast går bra. Det tar jag som intäkt för att brandkåren inte behövs.
Citera
2013-11-18, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gockeligock
Hahahaaaaa...

Nä, det gör ni såklart inte. Ni har ju en helt ensidig åsikt och även om blodtransfusion hade enbart fördelar skulle ni förkasta den behandlingsformen fick vi ju veta i ett tidigare inlägg. Visserligen inte av dig, men jag förutsätter här att du delar den åsikten.

Hmmmm.. jag ser fördelar med blodtransfusion (räddar liv ibland, t ex) och nackdelar med blodtransfusion (överkänslighetsreaktioner och smittorisk, t ex).

Jag ser fördelar med "blodfri behandling" (mindre smittorisk, t ex) och nackdelar med "blodfri behandling" (ibland inte lika effektiv och stundom höga kostnader t ex)

Baserat på det gör jag bedömningen att blodtransfusion ska användas i en del fall och inte i andra.

Om ny, tillförlitlig forskning tillkommer som pekar i ena eller andra riktningen är jag ständigt redo att ompröva min ståndpunkt.

Hur öppet är ditt sinne för fördelarna med blodtransfusion?

Mitt sinne är öppet så tillvida att det på vissa sjukhus beroende på medicinsk kompetens och utrustning så klarar man inte all behandling utan blod.
Sedan finns det mycket svåra fall där det enligt många behövs blod och hamnar jag i en sådan situation så vägrar jag den behandlingen på grund av religiös övertygelse inte medicinsk.
Dessa "svåra" fall kan man däremot också diskutera, men jag besitter inte den kunskapen men det visar sig att det ofta går att behandla utan blod även vid svåra trauman men att det ställer stora krav på sjukvården.
Däremot en sak man hör ibland och även läkare brukar använda mot JV är argumentet (påtryckningen) tar du inte blod så kommer du att dö.
Detta är ett felaktigt resonemang för ingen vet om personen kommer att dö eller överleva om den får blod. Man är helt enkelt ute på en tunn is och det har visat sig att i mängder av de här fallen har JV överlevt med blodfri behandling.

Så jag tror att jag har en ganska balanserad syn på detta.
Det är inte helt enkelt att veta och måste egentligen avgöras från fall till fall.
Citera
2013-11-18, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gockeligock
Jamen dåså. Ett toppenargument för att blodtransfusion inte behövs.

Jag tänder ljus hemma ibland. Har hört att hus kan brinna ner av det, men hos mig verkar det som om det oftast går bra. Det tar jag som intäkt för att brandkåren inte behövs.

Du hänger helt enkelt inte med i tråden.
Detta har varit ett argument (stört blödningar) som nästan likställts med döden utav andra här.
Därav detta inlägg.
Du kan ju arbeta på att ha en bättre attityd när du skriver så kommer du att tas med mera respekt i fortsättningen.
Citera
2013-11-18, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Jag hittade och lyfte upp den tråd Eberhard nämnde om blod i vården, så får vi se om den här frågan i fortsättningen behandlas där i stället!
JVs oärlighet i blodfrågan består bla just i det du själv nämner, att de bara varnar för farligheterna med blod, och inte för farligheterna med annan medicinsk behandling.

Varför nämner man öht riskerna med blod, i samma andetag som man säger att det inte spelar någon roll?
Nej, lägg allt när det gäller risker åt sidan i stället, det skulle vara ärligare

Förr sa JV att man var villig att dö för sin tro, genom att neka blod. Man har tidigare erkänt i litteraturen att en del, även barn, har dött pga att de vägrade att ta emot blod.

Nu försöker ni i stället få det till att man aldrig behöver dö pga blodet, utan att något sådant i så fall skulle bero på läkarnas inkompetens!

Detta är i högsta grad oärligt.

Vad gäller störtblödning vid förlossning, så var tydligen det fall jag berättade om det svåraste man hade haft på det sjukhuset, och din vän sa ju bara att det oftast gick bra!
Och med "full fart till operation" så menade hon förmodligen med allt vad det innebär, även blod.

Och du, jag är väl bekant med den speciella humorn inom sjukvården.

En länk från tråden jag lyfte upp:
http://www.expressen.se/nyheter/tron-blev-emmas-dod/

Jag håller med om att diskussionen kan bli lite konstig här.
Men det är ju lika mycket ni som inte tycker som vi som lyfter detta med blodfrågan.
Ska vi ta den ur ett religiöst perspektiv så räcker det med några bibelställen och sedan kan vi släppa denna sida helt. Det ni eventuellt kan ha synpunkter är ju barn till JV men även där vet ni ju hur det fungerar med att det eventuellt kan bli fråga om ett tillfälligt omhändertagande.

Min vän har jobbat hela livet inom förlossningen och framförallt med komplikationer och är så pass duktig att hon får förfrågningar från flera sjukhus, hon har ibland hoppat mellan flera vid svåra komplikationer.
Hon menar att det vanligtvis går bra idag oavsett om det är ett JV eller inte.
Vissa kan inte räddas och det oavsett om det är ett JV eller inte.
Det konstiga blir här att blodet blir lösningen på en mycket svår medicinsk utmaning. Ibland överlever ibland inte och det oavsett om man använder blod eller inte.
Citera
2013-11-18, 17:30
Medlem
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Fast era tidskrifter har ju minskat betydligt på senare år, fortsätter det i den takten så kan ni inte var det så länge till.

Medan man förr spred 2 nr av Vakna på 32 sidor, så är det nu bara ett sådant nr.
Och ännu värre är det med Vakttornet, tidigare spreds 2 nr a 32 sidor, nu sprids ett nr a 16 sidor.
Det andra numret av Vakttornet, studieupplagan, är ju numera bara för internt bruk.

Dessutom är det lätt att se att det inte ges ut särskilt mycket ny litteratur i form av böcker numera, även om NW har kommit i en ny utgåva i år.

Och vad säger det?
Jag var i USA nyligen och det berättade att det börjar bli svårt att få tag på tidningspapper och därför använder vi tre olika leverantörer.
Det som ökar nu är den digitala nedladdningen vilken formligen exploderat och det tillkommer bara fler och fler användare på JW.org för varje dag.
Hörde något om att målet snart är 1000 språk på hemsidan.
Vi har redan nu den hemsidan med flest språk, mer än 500 st.
Nu blev du väl glad
Senast redigerad av Ekasnah 2013-11-18 kl. 17:33.
Citera
2013-11-18, 17:37
Medlem
Citat:
Jag håller med om att diskussionen kan bli lite konstig här.
Men det är ju lika mycket ni som inte tycker som vi som lyfter detta med blodfrågan.
Ska vi ta den ur ett religiöst perspektiv så räcker det med några bibelställen och sedan kan vi släppa denna sida helt. Det ni eventuellt kan ha synpunkter är ju barn till JV men även där vet ni ju hur det fungerar med att det eventuellt kan bli fråga om ett tillfälligt omhändertagande.

Min vän har jobbat hela livet inom förlossningen och framförallt med komplikationer och är så pass duktig att hon får förfrågningar från flera sjukhus, hon har ibland hoppat mellan flera vid svåra komplikationer.
Hon menar att det vanligtvis går bra idag oavsett om det är ett JV eller inte.
Vissa kan inte räddas och det oavsett om det är ett JV eller inte.
Det konstiga blir här att blodet blir lösningen på en mycket svår medicinsk utmaning. Ibland överlever ibland inte och det oavsett om man använder blod eller inte.

I mitt arkiv har jag massor av dokumenterade fall på att mammor överlevt med massiv blodtillförsel efter att ha förlorat det mesta av eller allt sitt blod, och också åtskilliga fall där Jv-mammor dött i samma situation därför att de vägrat blod. Jag har aldrig sett något fall där en mamma som förlorat allt sitt blod har överlevt utan blodtillförsel. Jag är säker på att inga sådana fall funnits. Hade de funnits skulle de ha fått uppmärksamhet i Jvs litteratur.
Citera
2013-11-18, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
I mitt arkiv har jag massor av dokumenterade fall på att mammor överlevt med massiv blodtillförsel efter att ha förlorat det mesta av eller allt sitt blod, och också åtskilliga fall där Jv-mammor dött i samma situation därför att de vägrat blod. Jag har aldrig sett något fall där en mamma som förlorat allt sitt blod har överlevt utan blodtillförsel. Jag är säker på att inga sådana fall funnits. Hade de funnits skulle de ha fått uppmärksamhet i Jvs litteratur.

Nä det läggs sällan ut sådana fall längre i litteraturen det borde du ju veta som läser den så noga.
Dessa fall läggs in i referensbiblioteket som blod kommittéerna (JV) använder sig av jorden runt. Även detta borde du veta med tanke på din kunskap om JV.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in