2013-11-17, 16:22
Medlem
Proximals avatar
De papper som Berny har lagt upp i bloggen heter ”Läkarutlåtande om hälsotillstånd” och används bland annat då man söker aktivitetsersättning. Det är något skumt med det hela:

Under punkt 4 (Ange diagnos/diagnoser) så behandlar man inte hur pass svår diagnosen är. Det kan man ta upp under övriga rubriker. Exempelvis ADHD (F900) är helt enkelt ”ADHD” enligt ICD-10. Diagnosen ”svår ADHD” finns inte i ICD-10 (eller DSM-V/IV)

Under punkt 9 (sammanfatta det medicinska tillståndet) så har hon ”minst fem svåra psykiatriska diagnoser enligt ovan”, men under punkt 4 står ju bara fyra olika diagnoser?! Ja, läkaren kan ha skrivit fel men svaren på de olika rubrikerna är så knapphändiga, snudd på felaktiga och dessutom med så mycket Berny-touch på språket att jag drabbas av svårt tvivel. Att skriva ”minst fem svåra psykiatriska diagnoser” är ingen korrekt sammanfattning av det medicinska tillståndet.

Punkt 3 - Status och objektiva undersökningsfynd på organnivå (funktionsnedsättning)

Låter inte rätt att hänvisa till diagnoser där. Status och objektiva undersökningsfynd är till exempel ”klar och adekvat”, ”motorisk oro”, ”god formell och emotionell kontakt”, ”neutralt stämningsläge”, ”ärr efter skärskador på armarna”, ”har ofta hög ångest”, ”bejakar imperativa rösthallucinationer” osv.

Jag kan ju inte veta till 100% om detta läkarutlåtande är fejk eller ej, men om det är riktigt så är läkaren som skrev det riktigt efterbliven och Försäkringskassan hade direkt nobbat vad än hon nu ansökte om, eftersom att utlåtandet inte på något vis beskriver vad hon har svårt med. Det räcker inte att enbart hänvisa till diagnoser eller ”kraftiga funktionshinder”.

Dessutom så vet jag inte hur många gånger Berny har använt ordet ”kraftig” för att beskriva sina problem. ”Kraftig ångest” osv. Nä du Berny, jag tror inte riktigt på det här. Och om läkarutlåtandet är riktigt så är vi ändå många som inte tror på diagnoserna har ställts på ett riktigt sätt, främst på grund av pillertrillning, knark och vad som verkar vara ett samlande på diagnoser. Gotta catch them all! Det är inte svårt att fejka psykisk sjukdom om man bara vet hur de yttrar sig. Är man dessutom manipulativ så är det hur lätt som helst. Lite kul när Berny svarade på en kommentar att hon var medicinfri under hemlösheten så därför är diagnoserna som ställdes vid den tidpunkten riktiga. Hehehe, ja, heroinet spelar väl igen roll…

Och igen – vad hände med DID-diagnosen?
Citera
2013-11-17, 16:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Proximal
De papper som Berny har lagt upp i bloggen heter ”Läkarutlåtande om hälsotillstånd” och används bland annat då man söker aktivitetsersättning. Det är något skumt med det hela:

Under punkt 4 (Ange diagnos/diagnoser) så behandlar man inte hur pass svår diagnosen är. Det kan man ta upp under övriga rubriker. Exempelvis ADHD (F900) är helt enkelt ”ADHD” enligt ICD-10. Diagnosen ”svår ADHD” finns inte i ICD-10 (eller DSM-V/IV)

Under punkt 9 (sammanfatta det medicinska tillståndet) så har hon ”minst fem svåra psykiatriska diagnoser enligt ovan”, men under punkt 4 står ju bara fyra olika diagnoser?! Ja, läkaren kan ha skrivit fel men svaren på de olika rubrikerna är så knapphändiga, snudd på felaktiga och dessutom med så mycket Berny-touch på språket att jag drabbas av svårt tvivel. Att skriva ”minst fem svåra psykiatriska diagnoser” är ingen korrekt sammanfattning av det medicinska tillståndet.

Punkt 3 - Status och objektiva undersökningsfynd på organnivå (funktionsnedsättning)

Låter inte rätt att hänvisa till diagnoser där. Status och objektiva undersökningsfynd är till exempel ”klar och adekvat”, ”motorisk oro”, ”god formell och emotionell kontakt”, ”neutralt stämningsläge”, ”ärr efter skärskador på armarna”, ”har ofta hög ångest”, ”bejakar imperativa rösthallucinationer” osv.

Jag kan ju inte veta till 100% om detta läkarutlåtande är fejk eller ej, men om det är riktigt så är läkaren som skrev det riktigt efterbliven och Försäkringskassan hade direkt nobbat vad än hon nu ansökte om, eftersom att utlåtandet inte på något vis beskriver vad hon har svårt med. Det räcker inte att enbart hänvisa till diagnoser eller ”kraftiga funktionshinder”.

Dessutom så vet jag inte hur många gånger Berny har använt ordet ”kraftig” för att beskriva sina problem. ”Kraftig ångest” osv. Nä du Berny, jag tror inte riktigt på det här. Och om läkarutlåtandet är riktigt så är vi ändå många som inte tror på diagnoserna har ställts på ett riktigt sätt, främst på grund av pillertrillning, knark och vad som verkar vara ett samlande på diagnoser. Gotta catch them all! Det är inte svårt att fejka psykisk sjukdom om man bara vet hur de yttrar sig. Är man dessutom manipulativ så är det hur lätt som helst. Lite kul när Berny svarade på en kommentar att hon var medicinfri under hemlösheten så därför är diagnoserna som ställdes vid den tidpunkten riktiga. Hehehe, ja, heroinet spelar väl igen roll…

Och igen – vad hände med DID-diagnosen?

Riktigt bra sammanfattat! Särskilt det sista stycket. "Min kraftiga PTSD" Jag börjar känna ett privat hat mot hennes "PTSD", hon har tjatat sönder den i en herrans massa år nu. Jag förstår bara inte varför det är så viktigt för henne att ha diagnoser (och helst ett flertal), att använda dem för att beskriva sin identitet, att bortförklara allt med "sjukdomarna".
Senast redigerad av GenesisP 2013-11-17 kl. 16:56.
Citera
2013-11-17, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doris123
hon la ut nån bild också där det är så uppenbart att hon skurit sig längs med överarmen wtf.. http://distilleryimage11.s3.amazonaws.com/13761058498a11e3bcb212887d20911a_8.jpg sen la hon upp samma bild igen men med ny färgredigering så det skulle synas mer förmodligen hahhahaha http://distilleryimage8.s3.amazonaws.com/c2f119404a0411e397151213a45ad6b9_8.jpg

men nu slutar vi skriva om detta tragiska -insert valfri svordom-***
Oh men HELVETE! till den första bilden..Armen är ju alldeles sönderkarvad!
Citera
2013-11-17, 18:24
Medlem
Gafflens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajnispung
Oh men HELVETE! till den första bilden..Armen är ju alldeles sönderkarvad!

Inte så farligt enligt mig.
Citera
2013-11-17, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gafflen
Inte så farligt enligt mig.

Håller med dig. Det är ingenting och ser typ ut som det är gjort med en vassare bordskniv. Inte för att det egentligen spelar roll, minsta rispa kan funka som ångestdämpande. De små har en lite svidande känsla som kan tjäna sitt syfte , dvs fysisk smärta för att distrahera hjärnan.
Reagerade mest på P (som vanligt.....) När vi pratar självskadande är det inte så farligt men det är ju tyvärr bara början, det hon börjat med måste hon hitta metoder för att avsluta för det kan bara bli värre om hon tagit steget in på denna bana. Tycker hon dock borde tänka sig desto mer för pga sitt sk yrke.

För övrigt tror jag inte B fejkat papperna, vad skulle hin kunna vinna på det? Annars hade hon bara kunnat strunta i att lägga ut det.
Citera
2013-11-17, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jomika
Håller med dig. Det är ingenting och ser typ ut som det är gjort med en vassare bordskniv. Inte för att det egentligen spelar roll, minsta rispa kan funka som ångestdämpande. De små har en lite svidande känsla som kan tjäna sitt syfte , dvs fysisk smärta för att distrahera hjärnan.
Reagerade mest på P (som vanligt.....) När vi pratar självskadande är det inte så farligt men det är ju tyvärr bara början, det hon börjat med måste hon hitta metoder för att avsluta för det kan bara bli värre om hon tagit steget in på denna bana. Tycker hon dock borde tänka sig desto mer för pga sitt sk yrke.

För övrigt tror jag inte B fejkat papperna, vad skulle hin kunna vinna på det? Annars hade hon bara kunnat strunta i att lägga ut det.

Det hon "vinner" med att lägga upp falska "bevis" är väl att hon inbillar sig att vi ska tro på henne och ta henne på allvar och sluta "misstro" henne. Hon gör ju allt för att övertyga alla om hur allvarliga och sanna hennes trauman etc är....
Citera
2013-11-17, 21:34
Medlem
Kardnialvokals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proximal
Citat

Mycket bra, jag applåderar. Du vet uppenbarligen vad du talar om. Har du sett utdraget ur Bernys journal? Skulle vara intressant att höra vad du anser om detta utdrag som förövrigt inte fotograferades utan citerades. Text finn er du här: http://bernyblue.se/2013/june/ett-stycke-ur-min-journal.html
Citera
2013-11-17, 22:01
Medlem
Gafflens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kardnialvokal
Mycket bra, jag applåderar. Du vet uppenbarligen vad du talar om. Har du sett utdraget ur Bernys journal? Skulle vara intressant att höra vad du anser om detta utdrag som förövrigt inte fotograferades utan citerades. Text finn er du här: http://bernyblue.se/2013/june/ett-stycke-ur-min-journal.html

Att det är någonting som inte stämmer med journalen kan till och med en idiot se.
Ingen läkare skriver sådär.
Citera
2013-11-18, 00:10
Medlem
Proximals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kardnialvokal

Citat:
Ursprungligen postat av Gafflen
Att det är någonting som inte stämmer med journalen kan till och med en idiot se.
Ingen läkare skriver sådär.

Gafflen har rätt. Ingen läkare skriver sådär. Den där texten är alldeles för känslomässig och har återigen alldeles för mycket Berny-touch på språket, men hon har uppenbarligen försökt få till något slags "vårdspråk"...
Citera
2013-11-18, 00:19
Medlem
elizadeaths avatar
Av ren nyfikenhet; hur hade en riktig läkare formulerat sig i en journalanteckning?
Citera
2013-11-18, 03:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jomika

Huvva! Ni skojar? Kan aldrig förstå varför man sätter en kniv i sig själv.

Håller dock med de andra om att Proximals inlägg var super!
Citera
2013-11-18, 09:12
Medlem
Gafflens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajnispung
Huvva! Ni skojar? Kan aldrig förstå varför man sätter en kniv i sig själv.

Håller dock med de andra om att Proximals inlägg var super!

Tror de flesta i den här tråden " satt en kniv i sig själva " ^.

Till ovanstående som undrade hur ett läkarutlåtande låter, som jag minns mitt som att det var mycket mer som en sammanfattning, inte så ingående som Bernys var.

"Man fruktade att pat inte skulle överleva denna nedtrappning. Men man trodde heller inte att hon skulle överleva om hon fortsatte att gå på de höga doserna av bz som hon gick på innan avgiftningen. Det var en mycket svår avgiftning. Patienten satt i rullstol för abstinens-EP-kramperna dom första fyra veckorna och fick inte behålla någon föda. Man tog blodtryck och puls först var femte minut, sedan varje kvart och hade ständig vak på henne dom första fem veckorna"

Sådär ingående är inte läkare, i alla fall inte så vitt jag har sett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in