2013-11-17, 21:33
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
jag vill minnas att jag postade dig 3 olika länkar som alla sa att det var små skillander, och att kate sände dig ytterligare 2 som sa detsamma. men du och en tills satt fortfarande och påstod att det var ENORMA skillander. Rätt kul faktiskt.

Ja du, då får du titta dig lite omkring historiskt sett. Och tänka lite i förlängningen av detta.
På 1800 talet var kvinnan ansedd som avsevärt mindre begåvad, intelligent, helt okapabel utföra nått som helst annat än att hålla en barnstjärt ren och veva runt i en gryta och ligga på rygg och glo i taket mens mannen utförde sina stordåd. Det var liksom sanningen och vetenskapligt bevisat på den tiden. Fanns t.o.m en manlig forskare som gick ed på att han i mikroskåp sett små mini människor simma runt i mannens säd, så kvinnan var därmed förpassad till att enbart vara en behållare, mannen stod för allt som bidrog till mänsklighetens utveckling. Känns det bekant?
Tog oss 100 år att åtminstone få lov rösta, sen ytterligare 50 för att få lov jobba och utbilda oss och bestämma om vi ville bli gravida eller inte sen ytterligare 30 för att folk skulle få upp ögonen för att hey, kvinnor kan ju faktiskt en del om de får lov. Nu ha vi bevisat ganska mycket tycker jag, men det fattas lite än för att sånna som du och köttbullen ska vakna. Och det är faktiskt dags ni vaknar lite. För gör ni det inte så kommer ni inte hänga med, varken på arbetsmarknaden eller på äktenskapsmarknaden, bara att ni inser det och börjar gilla läget istället.

Ta du en ny titt på de inläggen för det roliga inslaget var att ni inte ens översatte korrekt det psykologerna sa, sen var det som sagt inga hjärnforskare du länkat till men om du kan hitta en enda hjärnforskare som stödjer en socialkonstruktivistisk hypotes med en studie så får du gärna meddela det. Jag har bifogat flera studier, senast nu i denna tråd rörande kognitiva skillnader.

Jag förstår att du inte vill gå in på detta med kvoteringar och styrning av individers val eftersom det är ett av alla dessa inkonsekventa inslag i dagens feminism. Trender kommer och går men biologin består, feminismen kommer att gå i graven inom några få år är mitt tips, helt enkelt för att den liksom många andra historiska agendor representerar ett osunt särintresse. Det är fördelen med att inte vara modern, då slipper man nämligen bli omodern i framtiden, för det är det eviga ödet i vår cykliska historia.
Senast redigerad av Aegishjalmr 2013-11-17 kl. 22:27. Anledning: Ord
2013-11-17, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aegishjalmr
Ta du en ny titt på de inläggen för det roliga inslaget var att ni inte ens översatte korrekt det psykologerna sa, sen var det som sagt inga hjärnforskare du länkat till men om du kan hitta en enda hjärnforskare som stödjer en socialkonstruktivistisk hypotes med en studie så får du gärna meddela det. Jag har bifogat flera studier, senast nu i denna tråd rörande kognitiva skillnader.

Jag förstår att du inte vill gå in på detta med kvoteringar och styrning av individers val eftersom det är ett av alla dessa inkonsekventa inslag i dagens feminism. Trender kommer och går men biologin består, feminismen kommer att gå i graven inom några få år är mitt tips, helt enkelt för att den liksom många andra historiska agendor representerar ett osunt särintresse. Det är fördelen med att inte vara modern, då slipper man nämligen bli omodern i framtiden, för det är nämligen det eviga ödet i vår cykliska historia.

Tja du din tolkning som sagt, inte min eller övriga på min sida i den debatten, som för övrigt vi redan kört så ser ingen vits dansa om den valsen. Alla som vill läsa de länkar och slutsatser vi drog där kan gå till den tråden.
Du tror att det är giganska skillander i hjänfunktionerna hos män och kvinnor som gör att kvinnor måste ägna sig åt enbart vissa saker och män enbart är lämpade till andra.
jag anser att vi är mer lika än olika och att det ganska tydligt speglas i det faktumet att det inte finns nått yrke idag där enbart ett kön existerar. Kvinnor är både goda ledare, forskare och dugliga stridspiloter, män fantastiskt tålmodiga fäder och kunniga i surdegsbakning och dammsugningens ädla konst att föra ett munstycke över ett golv, de kan t.o.m ligga på knä och skura! du tycker inte det räcker som bevis? Tja då får det bara stå för dig liksom inget jag kan göra vidare åt saken.

jag har redan gått in på kvoteringar och styrningar i en grann tråd, det är ot här. så gå till den.
2013-11-17, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedishmeatballs
Du får för fan skilja på hjärnforskare och några random genus-psykologer

Vi länkade flertalet studier i den tråden, den med psykologiprofessorn som ägnat 20 år av sitt liv till hjärnforskning, minnet bland annat var bara en av flera.
läs om tråden om du inte minns.

Minne för övrigt en liten skillnad mellan män och kvinnor. Där kvinnor är några procent bättre på att minnas händelser bak i tiden, vilket här då synligen bevisas.
Dessa små procent är dock inte enorma utan rätt beskedliga. Och borde därför inte rendera dig
förbud mot alla yrken där minne behövs.
2013-11-17, 23:24
Bannlyst
Citat:
Vi länkade flertalet studier i den tråden, den med psykologiprofessorn som ägnat 20 år av sitt liv till hjärnforskning, minnet bland annat var bara en av flera.

Minne för övrigt en liten skillnad mellan män och kvinnor. Där kvinnor är några procent bättre på att minnas händelser bak i tiden, vilket här då synligen bevisas.
Dessa små procent är dock inte enorma utan rätt beskedliga. Och borde därför inte rendera dig

*gäsp*

Skillnaderna är enorma:

https://en.wikipedia.org/wiki/Neuroscience_of_gender_differences

Vilket ur ett evolutionsteoretiskt perspektiv är helt logiskt då de 2 olika könen genom historien haft 2 helt olika reproduktionsstrategier.

Det är rent ut sagt absurt att påstå att det INTE finns stora skillnader - Bara en person som är direkt satt under ideologisk hjärntvätt kan komma med sådana sinnesrubbade påståenden, således varför du tror som du tror.
2013-11-18, 00:56
Medlem
Citat:
*gäsp*

Skillnaderna är enorma:

https://en.wikipedia.org/wiki/Neuroscience_of_gender_differences

Vilket ur ett evolutionsteoretiskt perspektiv är helt logiskt då de 2 olika könen genom historien haft 2 helt olika reproduktionsstrategier.

Det är rent ut sagt absurt att påstå att det INTE finns stora skillnader - Bara en person som är direkt satt under ideologisk hjärntvätt kan komma med sådana sinnesrubbade påståenden, således varför du tror som du tror.

kul länk! den startar med: This article needs attention from an expert on the subject.

2013-11-18, 01:37
Bannlyst
Citat:
kul länk! den startar med: This article needs attention from an expert on the subject.

References

^ Jump up to: a b c d Cahill, & Larry. (2006). Why sex matters for neuroscience. Nature Reviews, Neuroscience(7), 1-8. doi: 10.1038/nrn1909.
Jump up ^ Tomasi, D., & Volkow, N. D. (2012). Laterality Patterns of Brain Functional Connectivity: Gender Effects. Cerebral Cortex, 22(6), 1455-1462. doi: 10.1093/cercor/bhr230
Jump up ^ Swaab, D. F., & Hofman, M. A. (1984). SEXUAL-DIFFERENTIATION OF THE HUMAN-BRAIN - A HISTORICAL-PERSPECTIVE. Progress in Brain Research, 61, 361-374
Jump up ^ Hofman, M. A., & Swaab, D. F. (1991). SEXUAL DIMORPHISM OF THE HUMAN BRAIN - MYTH AND REALITY. Experimental and Clinical Endocrinology, 98(2)
Jump up ^ Lucia F. Jacobs, Sexual selection and the brain, Trends in Ecology & Evolution, Volume 11, Issue 2, February 1996, Pages 82-86, ISSN 0169-5347, 10.1016/0169-5347(96)81048-2
^ Jump up to: a b Kansaku, Kenji; Yamaura, Akira; Kitazawa, Shigeru (September 2000). "Sex Differences in Lateralization Revealed in the Posterior Language Areas". Cerebral Cortex 10 (9): 866–872. Retrieved 26 April 2013.
^ Jump up to: a b Cooke, B. M., & Woolley, C. S. (2005). Sexually dimorphic synaptic organization of the medial amygdala. Journal of Neuroscience, 25(46). doi: 10.1523/jneurosci.2919-05.2005.
Jump up ^ Hamann, S. (2005). Sex differences in the responses of the human amygdala. Neuroscientist, 11(4), 288-293. doi: 10.1077/1073858404271981
Jump up ^ Frings, L., Wagner, K., Unterrainer, J., Spreer, J., Halsband, U., & Schulze-Bonhage, A. (2006). Gender-related differences in lateralization of hippocampal activation and cognitive strategy. Neuroreport, 17(4). doi: 10.1097/01.wnr.0000203623.02082.e3
Jump up ^ Bowers J, Waddell J, McCarthy M. A developmental sex difference in hippocampal neurogenesis is mediated by endogenous estradiol. Biol. Sex Differ. 2010;1:8
Jump up ^ Koscik, T., Bechara, A., & Tranel, D. (2010). Sex-related functional asymmetry in the limbic brain. Neuropsychopharmacology, 35(1). doi: 10.1038/npp.2009.122
Jump up ^ Luders, E., Gaser, C., Narr, K. L., & Toga, A. W. (2009). Why Sex Matters: Brain Size Independent Differences in Gray Matter Distributions between Men and Women. Journal of Neuroscience, 29(45). doi: 10.1523/jneurosci.2261-09.2009
^ Jump up to: a b William H. Overman, Sex differences in early childhood, adolescence, and adulthood on cognitive tasks that rely on orbital prefrontal cortex, Brain and Cognition, Volume 55, Issue 1, June 2004, Pages 134-147, ISSN 0278-2626, 10.1016/S0278-2626(03)00279-3.
^ Jump up to: a b c Richard B Simerly, Wired on hormones: endocrine regulation of hypothalamic development, Current Opinion in Neurobiology, Volume 15, Issue 1, February 2005, Pages 81-85, ISSN 0959-4388, 10.1016/j.conb.2005.01.013.
^ Jump up to: a b Genazzani, A. R., Pluchino, N., Luisi, S., & Luisi, M. (2007). Estrogen, cognition and female ageing. Human Reproduction Update, 13(2), 175-187. doi: 10.1093/humupd/dml042.
Jump up ^ Donna L. Korol, Role of estrogen in balancing contributions from multiple memory systems, Neurobiology of Learning and Memory, Volume 82, Issue 3, November 2004, Pages 309-323, ISSN 1074-7427, 10.1016/j.nlm.2004.07.006.
Jump up ^ Bakker, J., & Baum, M. J. (2008). Role for estradiol in female-typical brain and behavioral sexual differentiation. Frontiers in Neuroendocrinology, 29(1). doi: 10.1016/j.yfrne.2007.06.001
Jump up ^ Sandra Ackermann, Klara Spalek, Björn Rasch, Leo Gschwind, David Coynel, Matthias Fastenrath, Andreas Papassotiropoulos, Dominique J.-F. de Quervain, Testosterone levels in healthy men are related to amygdala reactivity and memory performance, Psychoneuroendocrinology, Volume 37, Issue 9, September 2012, Pages 1417-1424, ISSN 0306-4530, 10.1016/j.psyneuen.2012.01.008.
^ Jump up to: a b Bowman, R. E., Micik, R., Gautreaux, C., Fernandez, L., & Luine, V. N. (2009). Sex-dependent changes in anxiety, memory, and monoamines following one week of stress. Physiology & Behavior, 97(1). doi: 10.1016/j.physbeh.2009.01.012.
Jump up ^ Emily C. Bell, Morgan C. Willson, Alan H. Wilman, Sanjay Dave, Peter H. Silverstone, Males and females differ in brain activation during cognitive tasks, NeuroImage, Volume 30, Issue 2, 1 April 2006, Pages 529-538, ISSN 1053-8119, 10.1016/j.neuroimage.2005.09.049
2013-11-18, 12:37
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:

Psykologiprofessorn var väl ändå inte någon forskare inom hjärnans neurobiologi? De länkar jag hänvisat till från neurobiologer sa att det är ca 1% skillnad mellan mäns och kvinnors hjärnor och hur dessa skillnader manifesteras i egenskaper hos män och kvinnor har jag också länkat till olika studier. Att göra ett påstående som "1% är lite så det kan man bortse ifrån" är ju intellektuellt ohederligt, utan man måste koppla den skillnaden till empiriska studier vilket är exakt vad hjärnforskare gjort. Det här är egentligen inga konstigheter utan miljoner år av evolution har skapat dessa skillnader i hjärnfunktionerna mellan män och kvinnor eftersom det varit gynnsamt för artens överlevnad.
2013-11-18, 12:46
Medlem
Kate80s avatar
Citat:
References

Källorna i sig säger ingenting om kvalitén på artikeln eller om det som står i artikeln verkligen stämmer med källorna.

Senare tids forskning finns ofta tillgänglig online, så då är det bättre och enklare att länka direkt till forskningen eller till artiklar från universitet, vetenskapssidor eller liknande som handlar om den forskningen.
2013-11-18, 14:01
Medlem
Citat:
Jag skulle rekommendera dig ett litet test. Skaffa dig ett nytt feminint nick, gå ut och företräd feminism under en tid som kvinna, en moderat och saklig feminism.

Varför skulle han det? Finns ju redan de som har gjort precis det. Det perfekta exemplet är nog Kate80. Du imbillar dig väl inte att du blir bemött på samma sätt som hon? (Så ställ dig själv några frågor varför ....)
2013-11-18, 19:55
Medlem
aldrigihelvetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aegishjalmr
Väl underbyggd är den sannerligen inte och Sverige är mig veterligt det enda land som drivit denna doktrin så långt, genusforskningen kastades som bekant ut från universiteten i Norge nyligen. Att det handlar om en politisk doktrin och inte vetenskap bevisas ju av det stöd som Staten måste ge. Inte heller är det vilken doktrin som helst utan en typisk marxistisk likhetsdoktrin, alla skillnader måste prompt bero på någon förment orättvisa istället för de naturliga biologiska skillnader som bevisligen existerar. Livet är orättvist eller hur, jag kan bara rita streckgubbar och är tondöv, men det är inget att sitta och lipa för utan jag får göra det bästa av de egenskaper generna givit mig istället för att kräva en inkvotering hos Stockholmsfilharmonikerna.

Japp En politisk doktrin som sedan lavinartat blir Massideologi har en tendens att fördumma folk och ta bort det egna kritiska tänkandet Det blir lätt att man skall tycka som sina medsystrar annars åker du ut oavsett hur jävla dum ideologin alt. sakfrågan är. Skulle någon tycka att det där är att gå för långt då anses du som könsförrädare och är ej längre önskvärd av feministerna specifikt extremfeminismen är ett tydligt exempel på detta.

Jag har ett antal gånger varit inne på rena femistforum och försökt att debattera och i många fall frågat varför tycker du så? Kan du utveckla det där? För att sedan fått till svar att du har väl liten snopp alt. ja du hatar ju verkligen kvinnor, nej svarar jag det är inte sant jag hatar inte kvinnor. Meeeeeen det måste du göra eftersom du inte tycker som vi, har du inte "fått" något på sistone är det därför du är här och spyr galla osv osv. Denna debatteknik liksom straffar ut sig själv men korkad som dom är så fattar dom inte det.

Feministerna är inte intresserad av att höra den andra sidan av myntet för det gynnar inte deras särintressen därför så kommer feminismen att gå i graven som ett stort jävla fiasko heja Norge ni har fattat poängen lägg ner skiten.
2013-11-18, 23:19
Medlem
tverskoys avatar
Jag tycker att det är skumt med låtsas kvinnor debatörer här. Man skriver "jag som en kvinna tycker" trots att det är en pervers man som skriver.
2013-11-19, 21:03
Medlem
Lemurias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tverskoy
Jag tycker att det är skumt med låtsas kvinnor debatörer här. Man skriver "jag som en kvinna tycker" trots att det är en pervers man som skriver.
Jag håller verkligen med om det. Manliga debattörer som låtsas vara tokfeminister, som Genushexan, Bullfetta, Visarfettanicam osv. gör dock god PR för feminismen bara genom den undermåliga gestaltningen och kvaliteten på deras inlägg.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in