Citat:
Ursprungligen postat av
Fiffiniffi
Det är det inte.
Nej, det är DITT nonsens-koncept.
Allt är energi. Materia är energi bundet i fast form.
I big bangs första ögonblick fanns ingen materia, bara energi. Materia bildades som någon form av "kondensation" (i brist på bättre ord) när energin bredde ut sig och svalnade av.
Allting består av energin från big bang när det bryts ner till sina minsta beståndsdelar. Det är vad jag har lärt mig.
När biologiskt liv bryts ner i sina minsta beståndsdelar så består det också av energi. Hur skulle man annars kunna få ut energi ur livsformer genom att tex förbränna dem?
För att använda ett förenklat exempel, trädet björk är en biologisk livsform och den består av
bl a energi från vår sol som lagrats i fast form och jag frigör den igen när jag eldar upp den i min panna. Det är väldigt tydligt att biologiskt liv är energi när jag tom kan dra nytta av den energin med min värmeanläggning.
Att biologiska livsformer är en väldigt komplex sammansättning av atomer som agerar som levande individer med varierande medvetenhet, förändrar ju inte det faktum att atomerna består i grund och botten av energi bundet i fast form. Laddningen hos elektroner och protoner är väl ett bevis på inneboende energi?
Om allt består av energi, som har sitt ursprung i big bang, bundet i olika former av materia så tycker jag inte att det är fel att påstå att biologiska livsformer -är- energi.
Och som bekant så tar energi alltid minsta motståndets väg, detta borde gälla oavsett vilken form energin än befinner sig i. Men när det kommer till biologiskt liv så verkar det inte vara fallet för att, som Bogomil sa, biologiska livsformer är en energiineffektiv företeelse. Biologiskt liv kräver ett aktivt arbete för att upprätthållas. Minsta motståndets väg för den energi som våra biosfär inehåller i sina livsformer borde vara att allt liv omedelbart dör och energin frigörs genom sönderfall. Eller rättare sagt, energi i form av biologiskt liv borde inte ens finnas där. Biologiska livsformer bromsar energins flöde genom att lagra den likt batterier, energin hade fått mindre motstånd utan liv.
Och även livets spontana uppkomst ter sig, i mina ögon, orimlig om energi alltid tar minsta motståndets väg. Det bör väl ha behövts krävts arbete för att liv ska ha uppstått, eftersom det krävs arbete för att upprätthållas? Att liv aldrig uppstod borde då vara en väg med mindre motstånd än motsatsen. Med risk för ilskna påhopp vill jag påstå att det är här jag ser ett visst behov av en yttre omständighet, påtryckning eller kanske vilja som tvingar energin att ta en väg som inte stämmer överens med minsta motstånd. Men det kan också vara en helt logisk omständighet enligt vetenskapen som jag inte har förstått eller uppfattat. Eller ens är upptäckt än.
Uppkomsten av biologiskt liv verkar vara ett exempel på att energin tog en väg som bjöd större motstånd än det minsta som jag påstår skulle vara att planeten Jorden bara är en långsamt svalnande stenklump i rymden. Det är detta jag inte får ihop.
Jag tycker att jag framför en rimlig frågeställning här. Du verkar mest intresserad av att på skeptikervis stärka ditt ego genom att påvisa andras brister, genom att peka på deras felaktiga resonemang. Jag tvivlar ju på att du bryr dig om flashbacks kunskap på riktigt, men du känner dig lite bättre när du får peka på andras brister.
Jag försöker ärligt förstå den vetenskapliga modellen för livets uppkomst. Om jag ska sluta tro på människans andliga aspekter så måste vetenskapen fylla ut det utrymmet. Och jag är inte rädd för att pröva mina nuvarande uppfattningar, och inte sen att överge dem om de visar sig felaktiga. Men jag är inte helt nöjd än.
Du levererar inte mycket utöver en förmåga att plocka isär teistiska verklighetuppfattningar. Inte så imponerande. Bogomil hade lite bättre inställning.