2013-11-17, 17:07
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Nej detta stämmer inte, man har aldrig sagt sig ha en direktkommunikation med Gud.

Vad har du för bevis för detta? Har du träffat en som är smord för att komma till himlen?

Som sagt Jehovas vittnen har inte förmågan att profetera nya profetior från Gud. Jehovas vittnen kan bara tolka dom profetior som finns i bibeln, och ibland har man misstolkat dom.

Jehovas vittnen är mänskliga som du är, man har ibland fel.

de som tar emot nattvarden en gång om året har föregått domedagen och redan "köpt biljett till himlen" de anser sig vara de utvalda och tillhöra de 144000 (ett symboliskt tal som JV tar bokstavligt, vilket kommer medföra platsbrist i himlen om vår värld finns kvar i några hundra år till)
om inte detta är hybris så vet jag inte vad hybris är

Vakttornets skribenter hjärntvättar sina medlemmar till den milda grad att de först skriver om "den gyllene sista generationen" (i 80 års tid ) som sett /varit vittne... till Jesu osynliga återkomst till himlen år 1914 skulle inte dö ut förrän Harmagedon inträffar,

för att sedan backa från sin profetia och anklaga sina medlemmar för att de skulle har fantiserat om detta och dragit ut felaktiga slutatser...
alla som känner till vilket kadaverdisciplin det finns inom JV vad gäller tolkning av bibeln , där Vakttornet har 100% tolkningsföretrräde, och inga andra tolkningar accepteras,
man följer Vakttornet till ord och pricka,

Vakttornet och Vakna har under alla dessa år haft som sin viktigaste doktrin, Jehovas löfte om den sista generationen, numera skriver Vakttornet att det spelar ingen roll när harmagedon inträffar, hehe,

så cyniska är dessa herrar från Brooklyn,

Vakttornet har gjort ett föryngringsförsök av den "sista generationen" , först ansåg man att för att räknas som tillförlitligt "vittne" till Jesu osynliga återkomst till Himlen måste man vara minst 15 år, det skulle gälla folk födda år 1899... eller tidigare,

sen föryngrade man den sista generationen med 15 år, man sade att även nyfödda kunde räknas som vittnen då det handlar om en andlig händelse, tyvärr gick det inte att föryngra ännu mera,
hehe, kanske med 9 månader,

Vakttornet och Vakna har hela tiden profeterat om den sista generationen, fram till 1990 talet kunde man läsa i varje Vaktttorn och vakna och den viktigaste JV doktrin,
och innan dess kunde man i Brooklyn skriva manipulativa och fantasieggande huvudrubriker som :

"Vad förväntar du dig av år 1975?"

för oinvigda låter det oskyldigt, men fö jehovas vittnen var det ett klart budskap om att Harmadedon stod inför dörren, 1975 var det enligt JV exakt 6000 sen jorden skapades, och vi vet att den sjunde dagen vilade Jehova,

många jehovas vittnen sade upp sig från sina arbeten, och undgommar lät bli att utbilda sig eller gifta sig, om Jehova genom sina tidskrifter säger oss detta då måste vi ge oss ut och predika på gator och torg, det finns ingen tid för annat,
Senast redigerad av rex144 2013-11-17 kl. 17:16.
Citera
2013-11-17, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doubletime
Jag tycker fortfarande vi borde ha flera trådar..En tråd känns lite väl lite -.- den här tråden går ju upp flera sidor så fort man blundar. Kan vi inte ha en indiivduell tråd för den mecicinska aspekten ? jag ogillar när trådar har över hundra sidor och växer -.-

För flera år sedan startade jag en sådan tråd här. Kanske finns den kvar.
Citera
2013-11-17, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Hade det gått att undvika blod så hade man också gjort det. Blodhanteringen är mycket dyrbar. Blod kostar oerhört mycket mer än saltlösningar och Dextran. Det är okunnigt struntprat att läkarna vill sälja blod för att tjäna pengar. Blod är en bristvara och man vill helst behålla det blod man kan få.

Du nämner inte heller egenblodgivning. Då får man tillbaka samma blod man lämnat. Vilka nya sjukdomar skulle sådant blod kunna överföra? Och du inbillar dig att man i alla lägen kan klara sig utan blod. Så är inte fallet. Den medicinska professionen skulle bli jättelycklig om det hade varit sant. Men det är inte sant.

Andra regeringar har sålt blod och jag sa inte att man i alla lägen kan klara sig utan blod. I så fall så får man ha lite ryggrad och stå fast tycker jag.

Man skulle inte behöva så mycket donerat blod ifall man inte slösade bort det lika ofta på patienter som inte behövde någon sorts transfusion överhuvudtaget.

http://www.sfgate.com/health/article/Are-blood-transfusions-overused-4555301.php

Faktumet att en sak är billigare kan som sagt vara en nackdel. Även den medicinska världen handlar väldigt mycket om vistintresse. Blod behövs inte alls så ofta och fördelarna med en blodtransfusion fås i de flesta fall av blodfria alternativ som är lätta att tilverka. TIll och med i många icke planerade operationer är inte blod nödvändigt (Skickliga läkare kan helt enkelt se till att du inte förlorar så mycket blod att en transfusion behövs. Annars kan volym räcka så får kroppen producera mera riktigt blod senare).
Citera
2013-11-17, 17:18
Medlem
Citat:
Det blod som avses i Bibeln är uteslutande helblod. Aldrig någonsin delades blodet upp i komponenter. Det som förbjöds var helblod, och det som hälldes på altaret var helblod. Här talar jag om hur det är i Bibeln. Aldrig finner du där något annat som kallas blod än just helblod. Det är ett faktum. Skall du bestrida det får du komma med en text som säger det du vill. Men det kan du inte. Så bibliskt sett är blod detsamma som helblod.

Fariseerna var dubbelmoralister och därmed skrymtare. De hade dubbla måsttstockar, särskilt när det gäller sabbaten. Det har Jv också i blodfrågan.

Ja, du står under Jvs trollspö och skulle acceptera alla ändringar de kan tänkas göra. Skulle de plötsligt tolerera röda blodkroppar kommer du inte att säga att de har fel och att det är synd att använda röda blodkroppar, även om du själv skulle avstå från dem. Annorlunda kanske det skulle bli om ledningen erkände att det inte finns något förbud mot egentransfusion. Du skulle självfallet tolerera det men sannolikheten för att du själv skulle gå med på en sådan medicinsk procedur skulle nog vara åtskillligt större. De som tidigare inte ville acceptera en njurtransplanation (det var ju synd enligt de vilseledande ledarna) tycks numera inte ha några som helst problem med en sådan, fastän den är medicinskt farlig. Trollspöt har gjort underverk. (Men skulle ledarna ändra sig igen skulle organtransplantationer hur lätt som helst kunna bli kannibalism igen!)

Det duger inte att komma med avfall i det gamla Israel. Det gör katolska kyrkan också för att försvara sina falskheter, och att Jv drar till med avfall I Israel är inte mer berättigat. Skulle ett sådant resonemang ha giltighet blir det den katolska kyrkan som måste bli vårt val, äldre och ursprungligare som den är, och vi får då vänta på att Jehova själv korrigerar den... Den upplever starkt att den är Guds kanal...

Jag skulle personligen inte ta emot en njurtransplatation dock...Senare så kan jag bevisa att katolska kyrkan inte är den sanna religionen under förutsättningen att bibeln är " sanningen ". Att hänvisa till hur kungarna misskötte sig är inte en rättvis jämförelse då jehovas vittnens ledare aldrig kommit ens i närheten av det.

För att Jv ledarna skulle ha dubbelmoral krävs det att de sjävla skulle kompromissa om de kom i en situation där läkare insisterade på att ge blod.
Citera
2013-11-17, 17:23
Medlem
rex144s avatar
som kristna behöver vi inte predika för att bli frälsta,

vi behöver bara tro på Jesus och hans offer på korset,

Jesu återlösning är 100%

om vi tror att vi måste krafsa på dörrar i 45 timmar per månad eller 90 timmar, eller en gång i veckan då syndar vi,
visst ska vi utföra goda gärningar, men det finns ingen korrelans mellan nån som har samlat på sig 1000 predikotimmar eller 10.000 eller nån som aldrig predikat för andra människor,

om vi tror att vi av egen kraft kan komma till himlen då syndar vi,
vi av egen kraft kan inte göra nånting,

jehovas vittnen liknar fariseer, de samlar på sig en massa timmar i JV högkvarter register i Brooklyn och hoppas att det ska ge de en biljett till himlen eller åtminstone ett liv i paradiset på jorden
Citera
2013-11-17, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
de som tar emot nattvarden en gång om året har föregått domedagen och redan "köpt biljett till himlen" de anser sig vara de utvalda och tillhöra de 144000 (ett symboliskt tal som JV tar bokstavligt, vilket kommer medföra platsbrist i himlen om vår värld finns kvar i några hundra år till)
om inte detta är hybris så vet jag inte vad hybris är

Vakttornets skribenter hjärntvättar sina medlemmar till den milda grad att de först skriver om "den gyllene sista generationen" (i 80 års tid ) som sett /varit vittne... till Jesu osynliga återkomst till himlen år 1914 skulle inte dö ut förrän Harmagedon inträffar,

för att sedan backa från sin profetia och anklaga sina medlemmar för att de skulle har fantiserat om detta och dragit ut felaktiga slutatser...
alla som känner till vilket kadaverdisciplin det finns inom JV vad gäller tolkning av bibeln , där Vakttornet har 100% tolkningsföretrräde, och inga andra tolkningar accepteras,
man följer Vakttornet till ord och pricka,

Vakttornet och Vakna har under alla dessa år haft som sin viktigaste doktrin, Jehovas löfte om den sista generationen, numera skriver Vakttornet att det spelar ingen roll när harmagedon inträffar, hehe,

så cyniska är dessa herrar från Brooklyn,

Vakttornet har gjort ett föryngringsförsök av den "sista generationen" , först ansåg man att för att räknas som tillförlitligt "vittne" till Jesu osynliga återkomst till Himlen måste man vara minst 15 år, det skulle gälla folk födda år 1899... eller tidigare,

sen föryngrade man den sista generationen med 15 år, man sade att även nyfödda kunde räknas som vittnen då det handlar om en andlig händelse, tyvärr gick det inte att föryngra ännu mera,
hehe, kanske med 9 månader,

Vakttornet och Vakna har hela tiden profeterat om den sista generationen, fram till 1990 talet kunde man läsa i varje Vaktttorn och vakna och den viktigaste JV doktrin,
och innan dess kunde man i Brooklyn skriva manipulativa och fantasieggande huvudrubriker som :

"Vad förväntar du dig av år 1975?"

för oinvigda låter det oskyldigt, men fö jehovas vittnen var det ett klart budskap om att Harmadedon stod inför dörren, 1975 var det enligt JV exakt 6000 sen jorden skapades, och vi vet att den sjunde dagen vilade Jehova,

många jehovas vittnen sade upp sig från sina arbeten, och undgommar lät bli att utbilda sig eller gifta sig, om Jehova genom sina tidskrifter säger oss detta då måste vi ge oss ut och predika på gator och torg, det finns ingen tid för annat,

Jag har för mig att den första tolkning var den som vi har idag av generation.. DVS att det handlar om smorde kristna. Sen så finns det fortfarande människor som levde innan 1899 ( http://en.wikipedia.org/wiki/Misao_Okawa ) så om harmaggedon inträffar om två månader är både den gamla och nya förståelsen rätt. (Finns även flera icke verifierade människor som skulle ha världsrekord om dom talade sanning men vi håller oss till verifierade). Det du gjort är att sälja fläsket innan det är stekt.. Två förståelser kan både vara sanna.

Enligt bibeln är det sedan viktigare med enhet än att man är rätt i minsta detalj. Det är även viktigt att människorna får tid att vänja sig. Polygami var först inte ok, sedan ok av praktiska skäl och blev förbjudet igen i nya testamentet. Anser du detta betyder polygami var rätt under perioden reglerna tillät det ? Samma sak med rasism. Det tog en tid innan de kristna var redo att acceptera att icke judar skulle kunna bli kristna. Jehovas vittnen opererar på samma sätt (Rökning var något som man visste var fel långt innan det förbjöds tex).

1975 var inte en falsk profetia..Men jag gillar effekten den hade.. Jag har inget emot att uppofra lite kvantite för kvalite ^^
Citera
2013-11-17, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
som kristna behöver vi inte predika för att bli frälsta,

vi behöver bara tro på Jesus och hans offer på korset,

Jesu återlösning är 100%

Ezekiel 33

Citat:
8 If I say to the wicked, O wicked one, you shall surely die, and you do not speak to warn the wicked to turn from his way, that wicked person shall die in his iniquity, but his blood I will require at your hand.

Matthew
Citat:
19 Go ye therefore, and teach all nations, baptizing them in the name of the Father, and of the Son, and of the Holy Ghost:

20 Teaching them to observe all things whatsoever I have commanded you: and, lo, I am with you alway, even unto the end of the world. Amen.

Citera
2013-11-17, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag drar mig inte för svåra frågor, men jag vet vad Eberhard går för, han är allt för att förvränga vad Jehovas vittnen står för och inget för att förklara sin egen ståndpunkt och tro.

Han är inte här för att värva folk till sin egen tro, utan för att få folk att avfalla från Jehovas vittnen, och få utomstående att avsky Jehovas vittnen.

Du märker det så småningom, och jag är säker på att även du kommer att tröttna på en evig diskussion som aldrig tar slut.

ttsp beskriver i grund och botten till stora delar sig själv här. Jag har aldrigt förvrängt vad Jv säger som ttsp dillar om. Han är oförmögen att själv svara på frågor och när han inte klarar sig drar han sig undan. Han är en ömklig stackare. Jag förklarar alltid min ståndpunkt i de frågor jag går in i. Självklart går jag inte in på fullständigt hypotetiska frågor. Och ttsp känner inte mig och mina bevekelsegrunder till att skriva här. Inte sällan har jag försvarat Jv, men ttsp säger att jag bara vill misskreditera Jv.

I blodfrågan har jag personlig erfarenhet genom en nära släkting som fick betala det ulimata priset för transfusionsvägran. Det gör att jag har satt mig särskilt in i detta ämne och jag kommer att fortsätta att avslöja Jvs hyckleri i saken. Jag noterar att Jv ofta bara kommer med uppkok från sin litteratur i ämnet. Det vill säga den litteratur de känner till. De har inte bedrivet någon egen forskning. Kunskap är lindrigt sagt en bristvara. Samma sak gäller de höga anspråken hos de höga herrarna. Fakta om åren kring 1919 är inte nådiga mot de fullständigt oberättigade anspråk Jv kommer med.

Om folk inte klarar sig och därför sätter mig på sin ignore-lista så ändrar det ingenting för mig. Jag skriver för ärliga läsare och inte huvudsakligen för Jv. ttsp tror nog att han har valt att ignorera mig. Verkligheten är att han inte klarat sig i diskussionerna och vill ha ett skäl inför sig själv och andra att slippa gå i svaromål. Det är festligt!
Citera
2013-11-17, 17:38
Medlem
Citat:
ttsp beskriver i grund och botten till stora delar sig själv här. Jag har aldrigt förvrängt vad Jv säger som ttsp dillar om. Han är oförmögen att själv svara på frågor och när han inte klarar sig drar han sig undan. Han är en ömklig stackare. Jag förklarar alltid min ståndpunkt i de frågor jag går in i. Självklart går jag inte in på fullständigt hypotetiska frågor. Och ttsp känner inte mig och mina bevekelsegrunder till att skriva här. Inte sällan har jag försvarat Jv, men ttsp säger att jag bara vill misskreditera Jv.

I blodfrågan har jag personlig erfarenhet genom en nära släkting som fick betala det ulimata priset för transfusionsvägran. Det gör att jag har satt mig särskilt in i detta ämne och jag kommer att fortsätta att avslöja Jvs hyckleri i saken. Jag noterar att Jv ofta bara kommer med uppkok från sin litteratur i ämnet. Det vill säga den litteratur de känner till. De har inte bedrivet någon egen forskning. Kunskap är lindrigt sagt en bristvara. Samma sak gäller de höga anspråken hos de höga herrarna. Fakta om åren kring 1919 är inte nådiga mot de fullständigt oberättigade anspråk Jv kommer med.

Om folk inte klarar sig och därför sätter mig på sin ignore-lista så ändrar det ingenting för mig. Jag skriver för ärliga läsare och inte huvudsakligen för Jv. ttsp tror nog att han har valt att ignorera mig. Verkligheten är att han inte klarat sig i diskussionerna och vill ha ett skäl inför sig själv och andra att slippa gå i svaromål. Det är festligt!

Kan du beskriva fallet där din släkting dog lite mer djupgående ? Jag har en mormor som dog av cancer villket kunde botas men läkarna skjöt upp det så cancern blev för stark och inget kunde göras (Först sa dom att hon inte behövde en blodtransfusion sedan sa dom att dom inte kunde operera henne utan en). Jag förstår ifall du tycker det är för jobbigt att gå in på detaljer men blodtransfusioner är inte som en magisk dryck man drycker och sedan plötsligt är vital.. I vissa fall så kan blodtransfusioner öka risken fast detta vet du förståss redan.

Jag skulle föredra om du öpnade en ny tråd för det men gör som du vill.
Citera
2013-11-17, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Det där är rent skitsnack av Ekasnah för att försöka krypa undan.
Jag har suttit på ett antal interna utbildningar.
Det hänvisas hela tiden till litteraturen och man ska anteckna olika hänvisningar till Vakttornet och annat material som det är meningen att man ska hem och läsa själv efteråt.
Allt bygger på litteraturen som alla kan läsa.
Det existerar ingen mystisk inside information.

Den är inte mystisk på något sätt.
Däremot när vi gör om ett exempel till praktisk tillämpning så blir det inte så svart och vitt.
Tänk om det är så att jag har varit en av lärarna.
Citera
2013-11-17, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Den är inte mystisk på något sätt.
Däremot när vi gör om ett exempel till praktisk tillämpning så blir det inte så svart och vitt.
Tänk om det är så att jag har varit en av lärarna.

Det låter som om Kalten är en avfälling..Vi borde endast diskutera med sådana som inte är uteslutna. Om Kalten varit på Internutbildningar men nu snackar illa om oss så är denne antagligen en avfälling....
Citera
2013-11-17, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doubletime
Det låter som om Kalten är en avfälling..Vi borde endast diskutera med sådana som inte är uteslutna. Om Kalten varit på Internutbildningar men nu snackar illa om oss så är denne antagligen en avfälling....

Jag tar bort dem jag anser vara otrevliga och som inte har något att komma med.
Bogomil är en sådan och några till.
Men jag kan blocka kalten också för han har ingen respektfull ton vilket jag anser man bör ha även om man inte tycker om JV, pajkastning ger inget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in