2013-11-12, 15:07
Medlem
facemans avatar
men hur tänker ni om jag köper en begagnad mac pro på blocket från typ 2009?
Citera
2013-11-12, 15:08
Medlem
Många köper bärbara datorer i dag. Men fråga dig om du verkligen behöver en bärbar eller om en stationär är bättre. Hur ofta behöver du bära omkring på datorn? Kanske en Mac mini eller iMac är ett bättre val, och kanske i kombination med en iPad?

Alla har ju olika behov och åsikter, men personligen tar jag hellre en Mac mini plus iPad. Men vänta tills nästa Mini släpps. Den får bättre grafikprestanda.

Förresten, är det någon som har en aning om vad nästa Mac Pro kommer att kosta ungefär?
Citera
2013-11-12, 16:51
Medlem
StyleWarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putsch
Förresten, är det någon som har en aning om vad nästa Mac Pro kommer att kosta ungefär?
Typ 28 lakan:

http://store.apple.com/se/buy-mac/mac-pro
Citera
2013-11-12, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StyleWars
Typ 28 lakan:

http://store.apple.com/se/buy-mac/mac-pro

En ren proffsmaskin alltså, och därav namnet.

Det där var ju rätt saftigt ändå.
Citera
2013-11-12, 17:32
Medlem
StyleWarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putsch
En ren proffsmaskin alltså, och därav namnet.

Det där var ju rätt saftigt ändå.
Pros only. Att rendera en video går ordentligt snabbt med en sån maskin, vilket kunden blir glad för.
Det är den största fördelen, snabbheten. För en vanlig användare finns det inga plus alls faktiskt.

Kan nämna som parantes att det är väldigt många proffs som använder iMac eller MacBook Pro för alla fördelar de har.
South Park produceras till exempel uteslutande på iMacs, och de har en väldigt snäv deadline.
Citera
2013-11-12, 17:36
Medlem
Citat:
Pros only. Att rendera en video går ordentligt snabbt med en sån maskin, vilket kunden blir glad för.
Det är den största fördelen, snabbheten. För en vanlig användare finns det inga plus alls faktiskt.

Kan nämna som parantes att det är väldigt många proffs som använder iMac eller MacBook Pro för alla fördelar de har.
South Park produceras till exempel uteslutande på iMacs, och de har en väldigt snäv deadline.
Kul att veta! Ja, iMac är mycket bra.
Håller också med om att Mac Pro är strictly pro. Det är en maskin som betalar sig om man har rätt uppgifter.
Citera
2013-11-17, 11:26
Medlem
p1ck4chus avatar
Går i tankar om att införskaffa min första Mac snart, som jag tänkt använda till skolarbeten, surf samt eventuellt titta lite film.

Har spanat in MBA främst, och tänkte bara höra ifall ni tycker man är dumsnål om man nöjer sig med 4gb RAM? Det kommer ju definitivt räcka till mina användningsområden egentligen, men vill heller inte ångra mig efter ett par månader att jag snålade

Billigaste 4g RAM ligger precis under 9k, den andra varianten får jag betala runt 10,5k för.
Citera
2013-11-17, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p1ck4chu
Går i tankar om att införskaffa min första Mac snart, som jag tänkt använda till skolarbeten, surf samt eventuellt titta lite film.

Har spanat in MBA främst, och tänkte bara höra ifall ni tycker man är dumsnål om man nöjer sig med 4gb RAM? Det kommer ju definitivt räcka till mina användningsområden egentligen, men vill heller inte ångra mig efter ett par månader att jag snålade

Billigaste 4g RAM ligger precis under 9k, den andra varianten får jag betala runt 10,5k för.
Har själv en MBP med 4GB ram, och visst det duger. Men kanske inte så mycket mer än så.

Man har ungefär 2gb ledigt i idle, så förvänta dig inga virtuella maskiner eller så. Men lite pappersarbete, musik och film räcker det till.
Citera
2013-11-17, 11:44
Medlem
StyleWarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p1ck4chu

Du får datorn snabbare om du beställer med 4gb RAM. Det fungerar med virtuella maskiner, WmWare Fusion har blivit rätt resurssnålt på senare tid. Det är en fantastisk maskin som kommer vara en omtyckt följeslagare.

Men se till att köpa via Mecenat om du inte redan hade såna planer. Lycka till, du kommer garanterat bli nöjd.
Citera
2013-11-17, 11:57
Medlem
p1ck4chus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThatCoolGuy77
Har själv en MBP med 4GB ram, och visst det duger. Men kanske inte så mycket mer än så.

Man har ungefär 2gb ledigt i idle, så förvänta dig inga virtuella maskiner eller så. Men lite pappersarbete, musik och film räcker det till.
Men upplever du att det blir segt någon gång när du använder den?

Citat:
Du får datorn snabbare om du beställer med 4gb RAM. Det fungerar med virtuella maskiner, WmWare Fusion har blivit rätt resurssnålt på senare tid. Det är en fantastisk maskin som kommer vara en omtyckt följeslagare.

Men se till att köpa via Mecenat om du inte redan hade såna planer. Lycka till, du kommer garanterat bli nöjd.

Tack så mycket för hjälpen!

Med 8gb och studentrabatt på Apples hemsida får jag betala 10 222:- och för 4gb är den billigaste 8 985:- från Macoteket (erfarenheter?). Frågan är vilket som blir mest prisvärt för min del.
Citera
2013-11-17, 12:40
Medlem
maltzors avatar
Dustin och macoteket har olika konfigurationer i lager, inga dröjsmål vid beställning.
4gb är riktigt klent, köp absolut med 8gb!
Citera
2013-11-17, 13:28
Medlem
Skit i Macoteket. Det är bättre att köpa direkt från Apple. Fri frakt, bra service. Och ja, 8 GB ska man ha i dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in