Citat:
Ursprungligen postat av
Theforeigner
Och nu säger ÅK att vid styckningen av benen:
"har skett med hjälp av en yxa eller möjligen en kraftig kniv. Det har skett genom ett eller flera hårda hugg. Benen har därefter brytts av".
"Benen har därefter brytts av" ? Det har vi vel inte hört förrut?
Citat:
Ursprungligen postat av
Spindelfrida
Nej, det har vi inte hört tidigare. I obduktionsprotokollet står det ingenting om att benen skulle ha brutits av!
Hur sjutton klarar man av
att med handkraft bryta av ett människoben från ljumsken -även om man frilagt lårbenshuvudet?
Jag har jämt göra med ett rådjurslår/harlår med alla starka och sega senor som finns där
Jag tycker detta är snudd på obegripligt...
Theforeigner skrev inget om att det handlade om handkraft.
Från NSD:s rapportering 6 nov, rättsläkarens vittnesmål, 16:07:
Citat:
- Det verkar ha utdelats kraftiga hugg, så att benen har brutits av... Det går inte att säga exakt. Det vore enklare om man hade förslag på föremål som kan ha använts... Jag kan inte utesluta att flera olika föremål.
Piteå-Tidningen skrev om verktyget den 6 nov:
Citat:
Susan Sprogøe-Jakobsen kan inte säga exakt vilket föremål som har använts vid styckningen. Skadornas utseende talar dock för att det måste varit ett tyngre föremål som en yxa eller kraftig kniv. Skadorna talar för ett hårt hugg. "Jag kan inte utesluta att flera olika föremål använts".
Åklagaren slutpläderingen 15 nov,
PT, 10:05:
Citat:
Ploy har dessutom styckats. Hennes ben och händer har avlägsnats. Det har skett med hjälp av en yxa eller möjligen en kraftig kniv. Det har skett genom ett eller flera hårda hugg. Benen har därefter brytts av