2013-11-17, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Även om det är en hypotetisk fråga så kan man svara på det, vilket Eberhard inte gör.

Men jag vet svaret som Eberhard skulle svara med, han skulle hellre dö än att äta blod, det är därför han vägrar att svara, för det skulle avslöja honom som hycklare, när han anklagar Jehovas vittnen med orden:

"Jv visar en ringaktning för orsaken till blodförbudet i Bibeln när de menar att man hellre bör dö än rädda liv med blod. Det var just livets helgd som blodförbudet värnade om. "

Eberhard dör hellre än att äta blod, det är samma sak i princip.

Men om jag har fel, om nu Eberhard är redo att äta blod hellre än att dö, så skulle det vara hedervärt om han kunde svara på denna "hypotetiska" fråga.

De hycklare som opererar här inbegriper först och främst ttsp, som aldrig velat svara på närgångna frågor om Jvs dubbelmoral om blodet. ALDRIG. Han bara ignorerer dem. Han vill ha svar på helt hypotetiska och däremed onödiga frågor men vill själv inte svara på verkliga frågor som har direkt bäring på ämnet. Det har inte gått att få ttsp (och inte heller Ekasnah) att svara på frågan om blodförbudet har med livets helgd att göra eller på frågan om donerat blod tillhör Gud.
Citera
2013-11-17, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doubletime
Det gör dom inte heller..Dom ger alla själva att bestämma huruvida individuella delar av blod är blod..

Du har alltså noll koll på Jvs publicerade inställning till blod. Du vet alltså inte att Jvs ledning menar att intag av individuella delarna röda blodkroppar, vita blodkroppar och trombocyter är synd medan intag av albumin, gammaglobuliner och koaguleringsfaktorer enbart är upp till individens samvete.

Om något Jv skulle framhärda i uppfattningen att röda eller vita blodkroppar inte är blod och därför gå med på införsel av dessa, så blir vederbörande utläst ur församlingen om ånger inte infinner sig.
Citera
2013-11-17, 00:22
Medlem
gockeligocks avatar
Men alltså:

Vad ska dessa detaljdiskussioner om blodkroppar vara bra för? Om de ska vara det minsta intressanta krävs ju att Jehovorna i grunden har rätt, vilket är så fundamentalt orimligt att det är totalt ointressant. Det finns massvis av andra galenskaper i Bibeln som vi skulle kunna detaljdiskutera, t ex det om den katolska onaniskräcken baserad på "spilla sin säd" verkligen innefattar själva prostatavätskan eller om det bara är när det förekommer spermier i vätskan som det blir syndigt, och om det i så fall är fritt fram att runka om man råkar vara en steril katolik?

Men också den diskussionen är ju helt ointressant så länge företrädarna för dessa tokiga uppfattningar inte på det ringaste vis kan vederlägga sina "sanningar" utöver det eviga mantrat att det faktiskt "står i Bibeln". Det står en del i Mein Kampf också, kan jag säga, men sant eller ett rimligt rättesnöre blir det ju inte precis för det...
Citera
2013-11-17, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Om köttet skulle vara förbjudet att använda för att det tillhör någon annan, så får ingenting av det eller från det användas , inte ens sådan vitamin B som utvunnits från det. Så om blod är förbjudet för att det tillhör Gud, så får ingenting, absolut ingenting utvinnas från det och användas.

Enligt din tolkning ja...
Citera
2013-11-17, 01:34
Medlem
Citat:
Det är lögn att det är upp till familjen hur den skall handla gentemot en utesluten familjemedlem utom i fallet med äkta hälft och hemmaboende minderåriga barn. Enbart vissa affärsmässiga och lagliga kontakter med andra uteslutna släktingar godkänns. Andra kontakter tolereras inte fast det inte blir repressalier om man också har annan kontakt med uteslutna släktingar. Men starka förmaningar blir följden. Vid tillfälle skall jag lägga ut vad som stått i Tjänsten för Guds kunngarike, i Vakttornet och i den senaste engelska äldsteboken om detta. Det finns inte en stavelse om att allmänna kontakter med uteslutna släktingar som inte bor hemma är upp till familjen.

Och vad sägs på våra interna utbildningar?
Citera
2013-11-17, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Och vad sägs på våra interna utbildningar?

Att ni inte bör tänka själv..?
Citera
2013-11-17, 01:39
Medlem
Citat:
Jag har varit bortrest i två dagar och har först nu sett det jag svarar på här.

Nej, det är inte alls relevant. Jag kommer aldrig att ställas inför denna situation och ingen annan heller. Och jag är säker på att ingen i det flydda någonsin har ställts inför denna situation. Att man skulle kunna överleva enbart genom att äta blod finns helt enkelt inte på kartan. Så det behöver jag inte ens överväga.

Och det är uppenbart att du, precis som ttsp före dig, inte vill svara på de fullständigt relevanta frågor jag ställde till dig. Du vill inte svara på frågan om blodförbudet har med livets helighet att göra. Du vill inte svara på frågan om blodet är heligare än livet självt. Du vill inte svara på frågan om donerat blod tillhör Gud så att det inte alls får användas utan måste hällas ut på marken. Dessa frågor är relevanta eftersom de har att göra med modern blodterapi inom vården. För mig är det helt uppenbart varför du inte vill svara på dessa frågor. Anledningen är att de avslöjar Jvs dubbelmoral och hyckleri.

J0 det bevisar hur du tänker och hur ärlig du är i ditt resonemang
Citera
2013-11-17, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Men tycker du att föräldrar bör/har rätt att basera livsviktiga beslut åt sina barn på sina EGNA trosuppfattningar? Vore det inte vettigare och rimligare att fatta beslut som ger störst chans för barnets överlevnad (vilket säkerligen ibland uppnås med hjälp av blod och ibland utan) oavsett om det passar in i det egna trossystemet eller inte?

Vi ger våra barn den bästa medicinska vård som finns som är blodfri för vi anser att trohet mot vår Gud är viktig.
Detta att allt skulle ställas på sin spets med att tar du inte blod så dör du stämmer helt enkelt inte, även om vissa med en åsnas envishet bestämt säger att så är fallet.
Ingen läkare kan garantera att livet går att rädda om man befinner sig i en sådan situation och det har visat sig att det går om rätt kompetens finns att behandla utan blod.
Senast redigerad av Ekasnah 2013-11-17 kl. 01:59.
Citera
2013-11-17, 01:44
Medlem
Citat:
Jag har skrivit mycket om Jvs falska förkunnelse om 1925, också på detta forum. Någon falskare förkunnelse än den om 1925 finns knappast i hela världshistorien. Jag har gått till botten med denna och har både den engelska och den svenska upplagan av broschyren i mitt bibliotek, förutom uttalanden i Vakttornet och Den Gyllne tidsåldern och i världslig press. Förvisso kan varken du eller någon annan bemöta den verklighet som Jvs falska förkunnelse om 1925 innebar. Jag har också god kunskap om en del Jv som individer och vet att de inte alls kan bemöta alla argument "med lite research". Och forskning är något som de oftast aldrig befattar sig med.

Jag är rätt så annorlunda..Jag har gjort jätte mycket research på avfällingarnas sida innan jag blev döpt för att inte köpa " grisen i säcken " så att säga. Jag har i bland deltagit i speciella kampanjer när jag suttit på ett torgstånd och där så brukar folk komma för att dom vill argumentera..Dom gör det under vilfarelsen att dom kan "besegra lättlurade jehåvas hur lätt som helst " lol.

http://wtarchive.svhelden.info/archive/en/Watchtower/w1925_E.pdf

Citat:
The year 1925 is here. With great expectation Christians have looked forward to this year. Many have confidently expected that all members of the body of Christ will be changed to heavenly glory during the year. This may be accomplished. It may not be. In his own due time God will accomplish his purposes concerning his own people."

Första vaktornet för 1925...Första sidan..Detta borde du naturligtvis veta. Eftersom jehovas vittnen åberopar bibeln som sin högsta prioritet så är det bibelns regler som bör gälla.. Du kan mycket väl tycka det är en " falsk förutsägelse " som bevisar att vi är "falska profeter " men bibeln har egna kriterier.

Deutronomy 18:22(Kingjames)

Citat:
22 When a prophet speaketh in the name of the Lord, if the thing follow not, nor come to pass, that is the thing which the Lord hath not spoken, but the prophet hath spoken it presumptuously: thou shalt not be afraid of him.

(Den andra profetregeln är inte relevant i denna diskussionen så vi fokuserar oss på detta).

Bibeln ger även flera exempel på falska profeter som uppfyller detta kriterie. Låt oss ta en titt på Jeremiah 28:1-4(King james version)

Citat:
In the fifth month of that same year, the fourth year, early in the reign of Zedekiah king of Judah, the prophet Hananiah son of Azzur, who was from Gibeon, said to me in the house of the Lord in the presence of the priests and all the people: 2 “This is what the Lord Almighty, the God of Israel, says: ‘I will break the yoke of the king of Babylon. 3 Within two years I will bring back to this place all the articles of the Lord’s house that Nebuchadnezzar king of Babylon removed from here and took to Babylon. 4 I will also bring back to this place Jehoiachin[a] son of Jehoiakim king of Judah and all the other exiles from Judah who went to Babylon,’ declares the Lord, ‘for I will break the yoke of the king of Babylon.’”

Uppfyller det Joseph Rutheford sa om 1925 kriteriet för falska profeter ? Svaret är nej. Eftersom Joseph tillsammans med alla andra ledarna vi haft aldrig någonsint påstått att fått ens ett besök från gud/änglar och aldrig påstått sig vara profeter. Det jag visade från första vaktornet visar klart detta. Judarna trodde också att messias skulle vara en krigar konung som gav romarna på nöten.. Detta var inte heller en falsk profetia.

Du kan sätta upp vilka kriterier på " falsk profet " som du önskar men enligt bibelns kriterier så klarar Joseph Rutherford sig.
Citera
2013-11-17, 01:48
Medlem
Citat:
Du har alltså noll koll på Jvs publicerade inställning till blod. Du vet alltså inte att Jvs ledning menar att intag av individuella delarna röda blodkroppar, vita blodkroppar och trombocyter är synd medan intag av albumin, gammaglobuliner och koaguleringsfaktorer enbart är upp till individens samvete.

Om något Jv skulle framhärda i uppfattningen att röda eller vita blodkroppar inte är blod och därför gå med på införsel av dessa, så blir vederbörande utläst ur församlingen om ånger inte infinner sig.

Detta var vad jag menade om jag var otydlig. Dom ser till att valen som är definitivt fel (Som normalt blod) förblir fel och uteslutningsbart(Som det bör vara) medans dom låter var och en själv bestämma när det blir mer och mer " gråaktigt ".

Hade det varit upp till mig så hade inga beståndsdelar varit ok. Men å andra sidan är vatten den största beståndsdelen och det är ok att äta vissa köttyper som aldrig kan bli helt avblodade..Och jag är inte så sugen på att vara vegetarian...Det är som sagt en väldigt svår fråga att avgöra var gränsen går. Vi har fått ett " minimum" som vi kan dra upp ytterligare om vi så önskar.
Citera
2013-11-17, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Jehovas Vittnen tror inte på läran om treenigheten om jag förstått det korrekt. Jesus anses varken vara Guds son eller Gud. Vem är/var han enligt Jehovas Vittnen? Profet? Gudomlig lärare? Ängel (fått för mig att jag läst någon förklara det så)? Hur stor vikt läggs vid hans ord av Jehovas Vittnen? Är hans ord direkt från Gud eller gudomligt inspirerat? Har han en särställning bland andra profeter/sändebud från Gud?

Anledningen till att jag frågar så mycket är att jag funderar om skillnaden mellan Jehovas Vittnen och mainstream-kristendomen kan förklaras med att Jehovas Vittnen känner sig mer bundna till lagen än mainstream-kristna på grund av skillnaderna i hur de tolkar Jesus.

Han är Guds son.
Allt hans handlande på jorden är exakt det som Gud själv skulle gjort om han hade vandrat på jorden. Därför kan vi genom att betrakta Jesu exempel och hur han behandlade andra lära känna Jehovas (Guds) personlighet bättre, vem han är och vad han står för.
Vi lägger mycket stor vikt vid hans ord eftersom det är samma ord som Gud själv skulle sagt om han hade vandrat på jorden (vilket iof är omöjligt).
Jesus är ordet eller logos dvs han är Guds "språkör"
Citera
2013-11-17, 01:52
Medlem
Citat:
De hycklare som opererar här inbegriper först och främst ttsp, som aldrig velat svara på närgångna frågor om Jvs dubbelmoral om blodet. ALDRIG. Han bara ignorerer dem. Han vill ha svar på helt hypotetiska och däremed onödiga frågor men vill själv inte svara på verkliga frågor som har direkt bäring på ämnet. Det har inte gått att få ttsp (och inte heller Ekasnah) att svara på frågan om blodförbudet har med livets helgd att göra eller på frågan om donerat blod tillhör Gud.

Det finns ett tredje jehovas vittne på denne tråd som inte drar sig för svåra frågor vet du.

Blodsförbundet som noah/mose fick är "borta " efter att det nya förbundet trädde in i kraft. Men det nya förbundet behåller förbud mot blod.

Blodsförbundet har med " respekt " att göra eftersom livet sitter i blodet. Det handlar inte om handlingar så blod är ofarligt om man förtär det utan det handlar om avsikter. Därmed så har det med livets helgd att göra så svaret är ja.

Allting tilhör i slutändan gud..inklusive donerat blod..Vad exakt menar du med frågan ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in