Citat:
Ursprungligen postat av
Eberhard
Jag har skrivit mycket om Jvs falska förkunnelse om 1925, också på detta forum. Någon falskare förkunnelse än den om 1925 finns knappast i hela världshistorien. Jag har gått till botten med denna och har både den engelska och den svenska upplagan av broschyren i mitt bibliotek, förutom uttalanden i Vakttornet och Den Gyllne tidsåldern och i världslig press. Förvisso kan varken du eller någon annan bemöta den verklighet som Jvs falska förkunnelse om 1925 innebar. Jag har också god kunskap om en del Jv som individer och vet att de inte alls kan bemöta alla argument "med lite research". Och forskning är något som de oftast aldrig befattar sig med.
Jag är rätt så annorlunda..Jag har gjort jätte mycket research på avfällingarnas sida innan jag blev döpt för att inte köpa " grisen i säcken " så att säga. Jag har i bland deltagit i speciella kampanjer när jag suttit på ett torgstånd och där så brukar folk komma för att dom vill argumentera..Dom gör det under vilfarelsen att dom kan "besegra lättlurade jehåvas hur lätt som helst " lol.
http://wtarchive.svhelden.info/archive/en/Watchtower/w1925_E.pdf
Citat:
The year 1925 is here. With great expectation Christians have looked forward to this year. Many have confidently expected that all members of the body of Christ will be changed to heavenly glory during the year. This may be accomplished. It may not be. In his own due time God will accomplish his purposes concerning his own people."
Första vaktornet för 1925...Första sidan..Detta borde du naturligtvis veta. Eftersom jehovas vittnen åberopar bibeln som sin högsta prioritet så är det bibelns regler som bör gälla.. Du kan mycket väl tycka det är en " falsk förutsägelse " som bevisar att vi är "falska profeter " men bibeln har egna kriterier.
Deutronomy 18:22(Kingjames)
Citat:
22 When a prophet speaketh in the name of the Lord, if the thing follow not, nor come to pass, that is the thing which the Lord hath not spoken, but the prophet hath spoken it presumptuously: thou shalt not be afraid of him.
(Den andra profetregeln är inte relevant i denna diskussionen så vi fokuserar oss på detta).
Bibeln ger även flera exempel på falska profeter som uppfyller detta kriterie. Låt oss ta en titt på Jeremiah 28:1-4(King james version)
Citat:
In the fifth month of that same year, the fourth year, early in the reign of Zedekiah king of Judah, the prophet Hananiah son of Azzur, who was from Gibeon, said to me in the house of the Lord in the presence of the priests and all the people: 2 “This is what the Lord Almighty, the God of Israel, says: ‘I will break the yoke of the king of Babylon. 3 Within two years I will bring back to this place all the articles of the Lord’s house that Nebuchadnezzar king of Babylon removed from here and took to Babylon. 4 I will also bring back to this place Jehoiachin[a] son of Jehoiakim king of Judah and all the other exiles from Judah who went to Babylon,’ declares the Lord, ‘for I will break the yoke of the king of Babylon.’”
Uppfyller det Joseph Rutheford sa om 1925 kriteriet för falska profeter ? Svaret är nej. Eftersom Joseph tillsammans med alla andra ledarna vi haft aldrig någonsint påstått att fått ens ett besök från gud/änglar och aldrig påstått sig vara profeter. Det jag visade från första vaktornet visar klart detta. Judarna trodde också att messias skulle vara en krigar konung som gav romarna på nöten.. Detta var inte heller en falsk profetia.
Du kan sätta upp vilka kriterier på " falsk profet " som du önskar men enligt bibelns kriterier så klarar Joseph Rutherford sig.