2013-11-15, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cavveman
Man lägger in 60 kronor i typ "extrasaldot" som man använder för typ 118118 etc. Det är från det saldot det ordinarie minutpriset dras. Hallon kallar det för "Extra påfyllning".
Ok tack för infot! Då blir Telenor mer lönt när man där laddar 150kr och behåller saldot. Tar uppkopplingsavgift 1kr, men blir ju 150st samtal (eller ännu mer om man har kvar saldo från förra månaden) och när det är riktigt saldo så går pengarna använda till just nummerupplysning, utlandssamtal mm.
Senast redigerad av sathulken 2013-11-15 kl. 11:41.
Citera
2013-11-16, 21:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sathulken
Ok tack för infot! Då blir Telenor mer lönt när man där laddar 150kr och behåller saldot. Tar uppkopplingsavgift 1kr, men blir ju 150st samtal (eller ännu mer om man har kvar saldo från förra månaden) och när det är riktigt saldo så går pengarna använda till just nummerupplysning, utlandssamtal mm.

Fast det beror ju på.. 150 kr-saldot kanske endel gör slut på en halv månad efter att det gått 31 dagar, och det lär ju vara mindre än 150 kr kvar då också. Och då tjänar man inget på det jäntemot Hallons 99kr.. I alla fall de som skickar mycket sms lär ju göra slut på det snabbt.

Och efter en månad kostar dessutom samtal inte bara 0,99 kr för startavgift utan även 0,59 kr/min vilket kommer göra att saldot försvinner rätt snabbt om man messar mycket också för 0,59 kr/mess.
Senast redigerad av peterj76 2013-11-16 kl. 21:24.
Citera
2013-11-16, 21:12
Medlem
Kafferastens avatar
Jag är rätt okunnig inom området men jag har en omodern mobil med typ telia eller comviq sim-kort som är runt 10 år gammalt och tänkte nu byta upp mig till en modern mobil. Om jag köper exempelvis LG G2 säger vi utan abonnemang kan jag köra med mitt gamla sim och behålla det numret om jag vill testa den här hallongrejen eller behöver jag ett nytt sim-kort också? Jag vill bara komma igång nu och köpa mobil och fixa vettigt abonnemang så jag kan surfa och ha skoj.
Citera
2013-11-16, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kafferasten
Jag är rätt okunnig inom området men jag har en omodern mobil med typ telia eller comviq sim-kort som är runt 10 år gammalt och tänkte nu byta upp mig till en modern mobil. Om jag köper exempelvis LG G2 säger vi utan abonnemang kan jag köra med mitt gamla sim och behålla det numret om jag vill testa den här hallongrejen eller behöver jag ett nytt sim-kort också? Jag vill bara komma igång nu och köpa mobil och fixa vettigt abonnemang så jag kan surfa och ha skoj.
Nummer kan du alltid behålla och flytta mellan operatörer, det är det lag på.

Simkort behöver du byta om du byter operatör, men det ordnar din nya operatör åt dig. Stannar du hos din nuvarande operatör och har ett väldigt gammalt simkort så kan du behöva uppgradera det för att kunna koppla upp dig på 4G eller rentav 3G-nätet.
Citera
2013-11-16, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterj76
Fast det beror ju på.. 150 kr-saldot kanske endel gör slut på en halv månad efter att det gått 31 dagar, och det lär ju vara mindre än 150 kr kvar då också. Och då tjänar man inget på det jäntemot Hallons 99kr.. I alla fall de som skickar mycket sms lär ju göra slut på det snabbt.

Och efter en månad kostar dessutom samtal inte bara 0,99 kr för startavgift utan även 0,59 kr/min vilket kommer göra att saldot försvinner rätt snabbt om man messar mycket också för 0,59 kr/mess.
Fast med Hallon
Pris 99 kr/30 dagar
Antal fria samtal 60 st
Antal fria SMS/MMS 5 000
Surfhastighet Högsta 3G hastighet
Datamängd 0,5 GB

Du får 60 samtal, sedan så måste du ju ladda på nytt pengar...
Med Telenor får du ju typ 150 samtal för 150kr. Finns ingen minutavgift, det enda dom begränsat är till 3000minuter (50 timmar samtal), men det lär man inte förbruka i första taget.
Ska du ha 150 samtal med Hallon så kostar det ju mer än 150kr!
Telenor Fri
Laddningsbelopp 150 kr
Giltighetstid 30 dagar *
Saldo 150 kr *
Startavgift 0,99 kr *
Minutpris 3000 minuter ingår, därefter 0,59 kr/min *
SMS 3000 sms ingår, därefter 0,59 kr/st *
MMS 1,99 kr/st *
Ringa röstbrevlåda 0,99 kr/min
Videosamtal 4,99 kr/min
Mobilsurf 500 MB ingår, därefter 9 kr/dag *
Surfhastighet 6 Mbit/s
Senast redigerad av sathulken 2013-11-16 kl. 22:47.
Citera
2013-11-16, 22:51
Medlem
cavvemans avatar
Citat:
Fast med Hallon
Pris 99 kr/30 dagar
Antal fria samtal 60 st
Antal fria SMS/MMS 5 000
Datamängd 0,5 GB

Med Telenor får du ju typ 150 samtal för 150kr. Finns ingen minutavgift, det enda dom begränsat är till 3000minuter, men det lär man inte förbruka i första taget.

Men å andra sidan så finns det inga begränsningar på hur långa de där samtalen med Hallon får vara
Enda begränsningen gäller för stor och då står det i deras pdf

Citat:
Hallon förbehåller sig rätten att vidta åtgärder vid extrem förbrukning (mer än 3000 samtal och
10 000 SMS/MMS per månad.
http://www.hallon.se/static/pricelists/Hallon_Prislista_Kontantkort.pdf
http://www.hallon.se/static/pricelists/Hallon_Prislista_Mobilabonnemang.pdf
Citera
2013-11-16, 23:14
Medlem
Citat:

Det bästa och billigaste du kan göra är just köpa mobilen kontant obunden!
Ditt gamla simkort funkar, men som nån redan sade i tråden lär du ej ha 3g och 4g i den. Men det lär din nuvarande operatör byta utan kostnad.
Sedan så kan du ju fritt byta mellan operatörerna och prova vad som passar dig och vissa tom betalar dig när du porterar (byter) ditt gamla nummer till dem! Beroende lite på vad du gör vilket som lönar sig. Men i de stora hela om du mest sms så lönar sig Telia då du kan köpa årskort.
Men om du ringer mycket, sms och även kommer surfa mycket så rekommenderar jag Telenor prisplan FRI. Oavsett vad du nu väljer så är ju kontantkort det mest lönsammaste i längden och du slipper bindningstider och annat tjafs!
Citera
2013-11-16, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cavveman
Men å andra sidan så finns det inga begränsningar på hur långa de där samtalen med Hallon får vara
Enda begränsningen gäller för stor och då står det i deras pdf

http://www.hallon.se/static/pricelists/Hallon_Prislista_Kontantkort.pdf
http://www.hallon.se/static/pricelists/Hallon_Prislista_Mobilabonnemang.pdf
Det må vara så, men brukar så många ringa samtal som varar i timmar? Kanske nångång ibland kan man ringa marathon samtal men jag själv ringer aldrig 60 samtal som varar 1 timma eller så. Pratar genomsnitt 10-15min gången.
Citera
2013-11-17, 00:01
Medlem
Kafferastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shwang
Nummer kan du alltid behålla och flytta mellan operatörer, det är det lag på.

Simkort behöver du byta om du byter operatör, men det ordnar din nya operatör åt dig. Stannar du hos din nuvarande operatör och har ett väldigt gammalt simkort så kan du behöva uppgradera det för att kunna koppla upp dig på 4G eller rentav 3G-nätet.

Citat:
Det bästa och billigaste du kan göra är just köpa mobilen kontant obunden!
Ditt gamla simkort funkar, men som nån redan sade i tråden lär du ej ha 3g och 4g i den. Men det lär din nuvarande operatör byta utan kostnad.
Sedan så kan du ju fritt byta mellan operatörerna och prova vad som passar dig och vissa tom betalar dig när du porterar (byter) ditt gamla nummer till dem! Beroende lite på vad du gör vilket som lönar sig. Men i de stora hela om du mest sms så lönar sig Telia då du kan köpa årskort.
Men om du ringer mycket, sms och även kommer surfa mycket så rekommenderar jag Telenor prisplan FRI. Oavsett vad du nu väljer så är ju kontantkort det mest lönsammaste i längden och du slipper bindningstider och annat tjafs!

Tack för infon Jag skulle säga att jag varken ringer eller skickar speciellt många sms egentligen..kanske varierar mellan 30-70 samtal (sällan mer än 10 minuter långa) och 10-50 sms per månad ungefär. Jag har lång resväg till arbetet och behöver slå ihjäl några timmar per dag så det är surfandet jag skulle ägna mest tid åt. Det skulle vara typ youtube och flashback mm men inget strömmande eller massa nerladdning direkt, så jag kanske klarar mig med något mindre? Fast jag vill samtidigt inte känna att jag blir begränsad i mitt surfande och måste tänka på hur mycket tid jag spenderar på det.
Citera
2013-11-17, 00:30
Bannlyst
Citat:
Fast med Hallon
Pris 99 kr/30 dagar
Antal fria samtal 60 st
Antal fria SMS/MMS 5 000
Datamängd 0,5 GB

Med Telenor får du ju typ 150 samtal för 150kr. Finns ingen minutavgift, det enda dom begränsat är till 3000minuter (50 timmar samtal), men det lär man inte förbruka i första taget.
Telenor Fri
Laddningsbelopp 150 kr
Giltighetstid 30 dagar *
Saldo 150 kr *
Startavgift 0,99 kr *
Minutpris 3000 minuter ingår, därefter 0,59 kr/min *
SMS 3000 sms ingår, därefter 0,59 kr/st *
MMS 1,99 kr/st *
Ringa röstbrevlåda 0,99 kr/min
Videosamtal 4,99 kr/min
Mobilsurf 500 MB ingår, därefter 9 kr/dag *
Surfhastighet 6 Mbit/s

Men det är väl minutavgift när de 30 dagarna gått? Och då lär ju saldot ta slut rätt snabbt. 150 kr försvinner väldigt snabbt om man messar och ringer mycket, och försvinner det saldot på en halv månads tid eller kortare så tjänar man ju inte på det jämfört med Hallons liten för 99 kr på en månad.

Sen räcker ju 60 fria samtal gott och väl på en månad när man använder SMS mestadels ändå, i alla fall jag.
Senast redigerad av peterj76 2013-11-17 kl. 00:37.
Citera
2013-11-17, 01:29
Medlem
Citat:
Tack för infon Jag skulle säga att jag varken ringer eller skickar speciellt många sms egentligen..kanske varierar mellan 30-70 samtal (sällan mer än 10 minuter långa) och 10-50 sms per månad ungefär. Jag har lång resväg till arbetet och behöver slå ihjäl några timmar per dag så det är surfandet jag skulle ägna mest tid åt. Det skulle vara typ youtube och flashback mm men inget strömmande eller massa nerladdning direkt, så jag kanske klarar mig med något mindre? Fast jag vill samtidigt inte känna att jag blir begränsad i mitt surfande och måste tänka på hur mycket tid jag spenderar på det.
Ja där blir det tråkiga. Antar dom flesta gör så (även jag) dvs surf det viktigaste! Dessvärre finns inget riktigt bra surf abb i Sverige, säg vad ni vill men alla har sin begränsning!
Hos Telenor får man det klassiska (som hos de flesta) 500mb, men efter det kan du fortsätta surfa med maxtaxa 9kr/dag dras från din pengapott dvs kräver ingen extra insättning av data bara du har saldo på kortet! Förut var det obegränsat och var en av anledningarna varför jag bytte till Telenor det har dom tyvärr försämrat. Dock om du har tur så kan du försöka skaffa gamla laddkoder köpte själv ett gäng 500kr laddkoder för 100kr och där blev det fri surf dessutom så har det nu till slutet av 2015 då jag passade på och köpte flera koder
Data är nåt som går åt även om man ej laddar tunga filer så drar det iväg om man använder youtube mm.
Citera
2013-11-17, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterj76
Men det är väl minutavgift när de 30 dagarna gått? Och då lär ju saldot ta slut rätt snabbt. 150 kr försvinner väldigt snabbt om man messar och ringer mycket, och försvinner det saldot på en halv månads tid eller kortare så tjänar man ju inte på det jämfört med Hallons liten för 99 kr på en månad.

Sen räcker ju 60 fria samtal gott och väl på en månad när man använder SMS mestadels ändå, i alla fall jag.
Ok men tänk såhär du ringer 50 samtal, du har 100kr sätta på annat tex surf när surfkvotan fylls. 500mb som både hallon och telenor erbjuder idag är inte mycket att hänga i julgranen! Men hos Telenor kan du fortsätta surfa med maxtaxa 9kr/dag. Om du nu inte surfar så har du ändå 100kr tillgodo. Hos Hallon är det väl tvärdött efter 30 dagar om du inte laddar in dina 99kr där?! Du kan ej ringa utlandssamtal, betalnummer mm då det ej finns nån saldo att dra ifrån utan måste ändå ladda in ett saldo för att göra det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in