2013-11-16, 05:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Så du tror att KJ gjort det här tillsammans med kompisar. Vilka då, och varför?

Nej det tror jag inte nödvändigtvis, jag är ganska säker på att han inte kan utfört det själv på det sätt som presenterats. Det är inte samma sak.

Som sagt tänker jag inte spekulera om hur och med vem. Information saknas för att ens göra en kvalificerad gissning om det. Finner ingen nytta i att göra det. Är varken polis, åklagare, privatspanare, personligen involverad i fallet eller finner nöje i konspirationsteorier.

I ärlighets namn tycker jag det är en otrevlig ovana att det ska impliceras att för att påpeka att en lösning inte är korrekt måste man presentera en alternativ lösning som är det. Leder bara till fåniga konspirationsteorier alternativt låsning vid inkorrekta lösningar för att det inte finns en färdig alternativ sådan. Bara för att man inte hittat en alternativ bättre lösning till något betyder det inte att den ursprungliga är korrekt och bör behållas.

I det här fallet saknas uppenbarligen viktig information.
Citera
2013-11-16, 06:11
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Vad ska man säga egentligen. Att åklagaren måste ha de här argumenten innebär ju att det är sanslöst oseriösa påståenden som lagts fram om planteringar osv.
En fällande dom lär avkunnas på måndagen.
Att beskedet inte kom redan under fredagen hänger näppeligen samman med att aktuella
tingsrättsledamöter tvekar i skuldfrågan utan beror nog på något helt annat.

Domen kommer förmodligen inte att avskräcka det kvarvarande antalet anhängare
av planteringsteorin och därmed en annan gärningsman eller flera.
Spekulationer av det slaget lär även fortsättningsvis förekomma och klagosånger om
en oskyldigt dömd stackare lär ljuda frekvent...
Erfarenheter talar sitt tydliga språk därvidlag. Närmast i åtanke har jag då Schurerfallet med
Arbogamorden. Där håller man väl fortfarande, i den tråden på forumet, på med att
tjafsa om att fel person blev dömd.

Men för all del - de som blir missnöjda över utgången i första rättsinstansen har ju förstås
hoppet fortfarande kvar för det stundar ju garanterat nya och avgörande
domstolsförhandlingar inom den närmaste tiden.
Emellertid lär inte mycket hända där, anar jag...
Citera
2013-11-16, 07:18
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Men varför mördade han henne då tror du? Jag tror inte på att han gjorde det bara för att han ville göra det. Min fråga är då, varför ville han göra det? Svaret är = motivet, för jag kan inte tänka mig att han har mördat henne i något slags transtillstånd. Han har varit medveten och gjort ett val, varför gjorde han det?

Att bara säga att ingen kan förstå osv., jag köper inte det, det finns alltid en förklaring.
Här är en mördare från Malmö med diagnosen schizofreni i kombination med aspergers syndrom
som hade sin "speciella förklaring" till varför han tog livet av en tjej:
Citat:
Han berättade att han tröttnat på kvinnans “närmanden”, satt handbojor på henne och dragit ut henne i badrummet där han dränkt henne. Under flera månader bar han likdelar i plastpåsar ner till hamnen, ungefär där svävarterminalen låg tidigare, och slängde dem i vattnet.
http://www.sydsvenskan.se/malmo/kannibal-pa-permission-i-malmo/

Malmös egen "Hannibal Lecter" förärad en egen tråd på detta förnämliga forum:
https://www.flashback.org/t402644

"Vår" man fick kanske bara en impuls att vilja döda och ingenting kunde stoppa honom.
Så förfärlig och så "enkel" kan förklaringen till styckmordet i Boden vara faktiskt.
Svårsmält förvisso men likväl värt att ta med i beräkningen.

Och jag är helt övertygad om att vederbörande är svårt personlighetsstörd.
Den snart igångsatta utökade rättspsykiatriska undersökningen kommer sannolikt att
kunna visa fram ett och annat som innebär att vårdbehov är av nöden varför
fängelse aldrig blir aktuellt för den här unge mannens del.
Senast redigerad av Grandioso 2013-11-16 kl. 07:24.
Citera
2013-11-16, 07:47
Medlem
Om inte KJ blir fälld, så kommer han säkert bli fälld av nån airsoftare, och då har han fallit för sista gången, eller så försvinner han spårlöst
Citera
2013-11-16, 07:56
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svullenbuk
Om inte KJ blir fälld, så kommer han säkert bli fälld av nån airsoftare, och då har han fallit för sista gången, eller så försvinner han spårlöst

Det finns ju faktiskt en person som har dubbla motiv till att dräpa KJ, vi får se om det är något mördarämne i honom.

Annars kan man spekulera i vem som blir KJs nästa offer, för att det kommer bli fler offer talar historiken för...

- allvarlig och graverande händelse under tonåren
- mordhotat ett ex som gjorde slut
- mordförsök på ett annat ex
- hunden slaktas och kastas i älven
- mord på tidigare ex, som slaktas och skändas
Citera
2013-11-16, 08:03
Medlem
ja du har rätt det är nog bara så enkelt att rätt snubbe sitter å väntar på dom ... sen är det alltid såna som ska gorma som stollar .. med stolle gorm om planterat blod och rent svammel ..
Citera
2013-11-16, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Här är en mördare från Malmö med diagnosen schizofreni i kombination med aspergers syndrom
som hade sin "speciella förklaring" till varför han tog livet av en tjej:

http://www.sydsvenskan.se/malmo/kannibal-pa-permission-i-malmo/

Malmös egen "Hannibal Lecter" förärad en egen tråd på detta förnämliga forum:
https://www.flashback.org/t402644

"Vår" man fick kanske bara en impuls att vilja döda och ingenting kunde stoppa honom.
Så förfärlig och så "enkel" kan förklaringen till styckmordet i Boden vara faktiskt.
Svårsmält förvisso men likväl värt att ta med i beräkningen.

Och jag är helt övertygad om att vederbörande är svårt personlighetsstörd.
Den snart igångsatta utökade rättspsykiatriska undersökningen kommer sannolikt att
kunna visa fram ett och annat som innebär att vårdbehov är av nöden varför
fängelse aldrig blir aktuellt för den här unge mannens del.

Tror du är inne på rätt spår. Tror iatt mordet skedde i stundens ingivelse.
Kanske tog strypgrepp, hon blev förbannad, kallade honom sjuk i huvudet ( som han hört så många ggr förr) det slår slint antingen i lägenheten, men mest troligt är att han följer efter henne med bilen, han ber om ursäkt, säger att de ska prata och att han ska skjutsa hem henne.
Hon säger att hon ska anmäla honom då slår det slint. De bråkar och han sliter ut henne ur bilen på ngn ödslig väg och så sker mordet.
Eller så sker det i lägenheten....inget planerat utan det svartnar för ögonen och då han " vaknar upp" står han där med en kropp. Ett lik som han måste göra sig av med. Jag tror att han först gömmer kroppen och sedan ngn dag senare kommer sig för att stycka den. Detta oavsett om mordet skett i lägenheten eller ute.
Motiv: hon hotade hans existens på ngt sätt. Hon gjorde honom förbannad då hon inte besvarade hans närmanden

Att de hade så detaljerad sex som han beskriver det tror jag han tar ifrån sin fantasi, bygger upp en historia som blir så sann att han tillslut tror på den själv.
Detta förnekande, avstängande gör att han hamnar i en bubbla och kan på så sätt fortsätta sin förnekelse. Dessutom köper andra teorierna som han lägger fram om 50 åringen för HAN skulle aldrig kunna begå ett brott.
Citera
2013-11-16, 09:01
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Jag undrar om någon tänkt igenom händelseförloppet utifrån de skador hon hade.
En bula mitt på hjässan.
Ett förmodat armtag om hennes hals.
Några enstaka mindre blödningar (slag?) på kroppen och diverse skrapsår.
Flertal ytligare hugg i ryggen.
Slutligen de djupare dödliga i rygg och bröst.
Inga fiber eller annat i sårskadorna.
Inga avvärjningsskador på armar eller ben.
Det är mycket olika former av våld som tillfogats henne.
Kanske ett tillhygge för huvudskadan.
Det talar emot en impulshandling.
Hur?
När?
Var?
Senast redigerad av larsingvarsfru 2013-11-16 kl. 09:31.
Citera
2013-11-16, 09:27
Medlem
Brukade VB använda bh? Skadorna på ryggen hade inga spår av textilier. Det var ju många hugg och någon av dem borde kanske innehållit något spår av textil om huggen gått genom tyg. Satt någon skada där bhbandet bak brukar sitta? En bh är ju ganska omständig att få av om hon blev upphunnen och överfallen efter hon kanske flytt lägenheten. I ett överfall och kamp kanske tröjan åkte upp men bhn åkte väl knappast av. Så om hon blev huggen genom bhbandet, borde det funnits spår av den i såret då?
Blir det alltid spår av textilier om hugget går genom det? Beror på vilken sorts textil kanske.
Citera
2013-11-16, 09:36
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sauron1
Tänk hur olika man kan se på saken. Jag tycker att försvaret har kunnat slå hål på det mesta idag.

Menar du det, ja du har nog rätt att det är tänkbart hur man kan se så olika på saken, för jag har gått igenom varje punkt som försvaret idag hade i sin slutplädering och hittar inte en enda sak där de har lyckats slå hål på någonting, möjligtvis har de varit och naggat i kanten på någon alternativförklaring eller så konspirerar de mot polisen.

Några exempel...

VBs mobilmastning
Citat:
Den slutsats som advokaterna kan dra är att hennes telefon kopplar upp mot mobilmasten i 22-åringens bostadsområde fram till 20.38.

Därefter finns en teoretisk möjlighet att hon har förflyttat sig från den aktuella mobilmasten, som 22-åringen opckså har uppgett (att hon lämnade lägenheten klockan 21).

Känns inte som detta är någon övertygande förklaring som påvisar att hon lämnade lägenheten överhuvudtaget denna kväll. Detta tillsammans med vittnet blir inte starkt och kan inte tas som rimligt tvivel.

Angående DNA på kroppsdelarna
Citat:
Bo Forssberg: Det ifrågasätts huruvida 22-åringen och Vatchareeya har haft sex den här kvällen. De har haft sex tidigare, båda har haft ett öppet förhållande till sex...

- Man kan inte dra långtgångna slutsatser av avsaknaden av DNA. VB:s kropp hittades tre veckor efter att man hade haft sex.

Bo Forssberg: På Vatchareeyas ena vrist har man hittat DNA. Men detta spår utesluter inte annan man. Många män, även obesläktade, kan ha samma y-kromosomer.

- Det här är alltså den lägsta graden av sannolikhet, säger Forssberg

- Det går heller inte att avgöra när och hur DNA-spåret har hamnat på Vatchareeyas vrist.
- Det går alltså inte att utesluta att spåret har hamnat där f-ö-r-e en sköljning av kroppen.

Advokaten menar att en tvättning av Vatchareeyas kropp har skett inomhus, eftersom vattendragen i Boden fortfarande var isbelagda den här tiden.

Men i 22-åringens lägenhet och badrum fanns alltså inga spår efter en eventuell tvättning/sköljning, menar försvarsadvokat Bo Forssberg.

Ja, motsägande uppgifter, å ena sidan är det absolut inte konstigt att kroppen inte skulle ha DNA kvar från det mycket DNA-intensiva salivet som bör ha ansatts i mun och vagina. Men å andra sidan säger han att det DNA som hittades på vristen, från en troligen betydligt mindre DNA-intensiv hand kan ha blivit kvar efter sköljning.

Sedan att de hade haft ett öppet förhållande till sex är en sanning med modifikation, VB ville bara ha sex när hon hade druckit, vilket kan förklaras av hygienskäl då KJ glömmer att bada, borsta tänderna och att sängen luktade som sur mjölk.

Dessutom far han med osanning när han säger att alla vattendrag i Boden var isbelagda i maj, det var de inte och dessutom så fanns det vatten i värnet, där hundarna markerade.

Men han använder den osanningen till att det ska se ut som att kroppsdelarna är tvättade hemma och anser då att avsaknaden av spår i KJs lägenhet talar för hans oskuld.

Angående uteblivna samtal till VB
Citat:
Vidare: Man säger att 22-åringen borde ha ringt VB sedan hon har försvunnit. Han gör inte det, nej. han har ju läst att det inte har lyckats, att hennes telefon har slutat fungera.

- Hade han velat dölja ett mord, så skulle han tvärtom ha ringt för att försöka dölja ett mord.

Jag vet inte ens om jag behöver kommentera denna idiotiska slutsats, men alla som har ringt VB efter att hon försvann är alltså potentiella mördare, de som inte ringt anses inte ha försökt dölja ett mord.

Att man låtsasringer och påstår att man har ringt styrker i advokatens ögon tydligen att man inte har något att dölja, man är nog bara en envis jävel.

Angående polisens span
Citat:
Bo Forssberg tar nu upp den felskrivning som gjordes av en gruppledare för polisens särskilda insatsstyrka när det gäller tidpunkterna för spaningen av både älskaren och 22-åringen.

- Det är anmärkningsvärt. Polisen bör närmare utreda hur man i framtiden ska bedriva sina spaningar. Spaningen som har bedrivits i detta mål lämnar mycket att önska.

Här tar advokat Bo Forssberg upp den alternativa gärningsmannen, Vatchareeyas älskare i 50-årsåldern, som enligt advokaten har haft möjlighet att lämna kroppsdelar den aktuella tiden kring den 18-19 maj.

- Och vad gör 22-åringen den 17-22 maj? Jo, han finns i stort sett hos sina föräldrar, umgås med sina kompisar... Det enda han undviker det är medierna. Kan ha ha placerat ut kroppsdelarna den aktuella tiden? Utredningen har visat att detta är i princip uteslutet.

Här visar advokaten tydligt att han är grinig för att hans bästa motbevisning rann ut i sanden. Visst är det klantigt att skriva fel datum, men tittar man på de dagliga rapporterna så framstår det solklart hur spaning har bedrivits.

Den visar att MB hade span 18:e, 19:e och eventuellt den 20:e, och att KJ hade span från den 20:e, men de hittade honom tidigast den 21:a. Detta gör att MB hade alibi då han påstår att MB skulle ha placerat ut benen.

Den utredning som han hänvisar till och som han påstår helt utesluter att KJ haft möjlighet, visar istället på betydande luckor i tid då KJ har kunnat utföra flytt av kroppsdelar. Inte ens hans färödrar visste var han var då han flängde ute på nätterna.

På vilket sätt har försvaret slagit hål på någonting.

Sedan finns blod, tejp, likdoft, alternativ gärningsman och mordvapen kvar, ska kolla detta också.
Senast redigerad av Lalajlaj 2013-11-16 kl. 09:44.
Citera
2013-11-16, 09:38
Medlem
En av anledningarna till att händerna är borta förutom DNA under naglarna kan ju vara att hon blivit bunden med rep. Detta skulle kunna tyda på tortyr och visa att mordet skedde mkt långdraget som rättsläkaren har visat på, då med skadorna.
Citera
2013-11-16, 09:45
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Visst, man kanske kan köpa den förklaringen att KJ skulle radera ett sms och råkade radera hela konversionen, det är säkert fullt möjligt.

Men hur förklarar du att han raderade 7 konversionen med VB, råkade han göra samma misstag 7 gånger?

Det är inte en sannolik förklaring och det talar för att han ville eliminera alla spår efter VB i telefonen.

All konversation med en viss person ligger i samma "tråd" i en iphone. Råkar man radera den (vilket är lätt hänt) så är allt borta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in