2013-11-16, 07:16
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Kosmologiska Gudsbeviset förutsätter Big Bluff?

Var har du fått det ifrån?

Kosmologiska Gudsbeviset förutsätter bara att det måste ha varit någon som skapade universum, inte huruvida vederbörande gjorde det med din hokuspokus-smäll eller på ett annat, mer ordnat och rationellt sätt...

Vad får dig att tro på Big Bluff?
Nej att gå in med tron att "det måste.. ha varit *någon" som skapat något så stort som universum, är att binda upp sig vid predominant låst och baklåst tankevurpa.. det kväver all kreativitet men skapar istället det galleri av kompakta fördomar som all religiositet hittills uppvisat, och också försatt folk i konflikter, p.g.a just låsta mycket snäva vidskepelser om vad och vem som skapar vad.. och alla de possessiva namnen på var och en av kontrollgudarna. Det inte bara låter galet, det är galet.

Gudstro och intellekt är inte helt kompatibelt, därav kommer den kreativa befrielsen rätt spontant också, i form av distansierad luftig betydligt mer insiktsbaserad ateism..
Citera
2013-11-16, 08:53
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Kosmologiska Gudsbeviset förutsätter Big Bluff?

Var har du fått det ifrån?

Nej, "beviset" förutsätter Big Bang eftersom "beviset" kräver att universum har en början. Men nu blev det bestämt för svårt för dig.

Citat:
Kosmologiska Gudsbeviset förutsätter bara att det måste ha varit någon som skapade universum,

Nej, den förutsätter en början. Om du förutsätter en någon så gör du om det till ett renodlat cirkelargument.

Citat:
Vad får dig att tro på Big Bluff?

Vad är Big Bluff?
Citera
2013-11-16, 09:25
Medlem
Jag tycker inte egentligen att Big Bang förutsätter en Skapare. Däremot finns det nån kvantfysikteori om zero-energy universe som eventuellt förutsätter en 'first mover'.

Finns det någon som är insatt i den teorin här?
Citera
2013-11-16, 11:25
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Jag tycker inte egentligen att Big Bang förutsätter en Skapare. Däremot finns det nån kvantfysikteori om zero-energy universe som eventuellt förutsätter en 'first mover'.

Finns det någon som är insatt i den teorin här?
Jag håller med dig. Fast du kanske inte vill ha mig som följare över din idé direkt.
Avvaktar och lyssnar på svaren du får istället.
Citera
2013-11-16, 12:00
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Nej att gå in med tron att "det måste.. ha varit *någon" som skapat något så stort som universum, är att binda upp sig vid predominant låst och baklåst tankevurpa.. det kväver all kreativitet men skapar istället det galleri av kompakta fördomar som all religiositet hittills uppvisat, och också försatt folk i konflikter, p.g.a just låsta mycket snäva vidskepelser om vad och vem som skapar vad.. och alla de possessiva namnen på var och en av kontrollgudarna. Det inte bara låter galet, det är galet.

Gudstro och intellekt är inte helt kompatibelt, därav kommer den kreativa befrielsen rätt spontant också, i form av distansierad luftig betydligt mer insiktsbaserad ateism..

Så om det nu INTE var allas vår Allsmäktige Skapare som designade och skapade universum med alla dess galaxer, himlakroppar (med Moder Jord som kosmos stationära masscentrum), naturlagar och livsformer - vem i Herrens Namn var det då som gjorde det?

Krävdes ju en hel del skaparkrafter, IQ och konsrnärskap för uppdraget...

Finns ju inte ens ett endaste vettigt logiskt alternativ till Honom...
Senast redigerad av Död o återfödd 2013-11-16 kl. 12:53.
Citera
2013-11-16, 12:06
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Nej, "beviset" förutsätter Big Bang eftersom "beviset" kräver att universum har en början. Men nu blev det bestämt för svårt för dig.

Nej, den förutsätter en början. Om du förutsätter en någon så gör du om det till ett renodlat cirkelargument.

Din Big Bnag är en händelse och händelser måste alltid ha en orsak. Alltså kan inte din Bing Bang vara den yttersta början, för vad var det som ORSAKADE din hokuspokus-smäll?

Dessutom, det som förment exploderade måste ha existerat INNAN själva explosionen, för hur skulle det annars ha kunnat explodera?

Alltså kan inte din explosion (Stora Smällen) ha varit alltings början...
Senast redigerad av Död o återfödd 2013-11-16 kl. 12:08.
Citera
2013-11-16, 12:19
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Så om det nu INTE var allas vår Allsmäktige Skapare som designade och skapade universum med alla dess galaxer, himlakroppar (med Moder Jord som kosmos stationära masscentrum), naturlagar och livsformer - vem i Herrens Namn var det då som gjorde det?

Argument from ignorance. Eller vet du vad? Från och med nu så heter det argument from retardation, så länge det kommer från dig.

Citat:

Det räcker inte med att påstå det.

Citat:

Det räcker inte med att påstå det.
Citera
2013-11-16, 12:24
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Din Big Bnag är en händelse och händelser måste alltid ha en orsak.

1. Vad är Big Bnag?

2. Det räcker inte med att påstå det.

3. Jag utgår ifrån att din gud inte behövde en orsak...

Citat:
Alltså kan inte din Bing Bang vara den yttersta början, för vad var det som ORSAKADE din hokuspokus-smäll?

Du måste sätta dig in i ämnet först. Du kan helt enkelt för lite och jag tänker inte ödsla tid på att berätta för dig, för jag vet att du inte lyssnar på svaret.

Citat:
Dessutom, det som förment exploderade måste ha existerat INNAN själva explosionen, för hur skulle det annars ha kunnat explodera?

Du måste sätta dig in i ämnet först. Du kan helt enkelt för lite och jag tänker inte ödsla tid på att berätta för dig, för jag vet att du inte lyssnar på svaret.

Citat:
Alltså kan inte din explosion (Stora Smällen) ha varit alltings början...

Jo, faktiskt.
Citera
2013-11-16, 12:57
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Jo, faktiskt.

Snicksnack!

Man kan aldrig tala om en verkan (händelsen) utan en orsak som orsakat den!

Dessutom har vi väntat ett bra tag på att du ska ge oss nåt hållbart motargumnet mot det Kosmologiska Gudsbeviset...
Citera
2013-11-16, 13:14
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Argument from ignorance; i detta fall god-of-gaps.

Jag kan lika gärna påstå, att en eventuell primary cause är transmofoglyfiering av ambrojade, vilket är lika ofalsiferbart som din hitta-på 'gud'.
Citera
2013-11-16, 13:17
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Man kan aldrig tala om en verkan (händelsen) utan en orsak som orsakat den!

Vilket du gör konstant med din 'gud'. Du är alltså självmotsägande.

Citat:
Dessutom har vi väntat ett bra tag på att du ska ge oss nåt hållbart motargumnet mot det Kosmologiska Gudsbeviset...

Bevisbördan för det kosmologiska 'gudsbeviset' är din.
Citera
2013-11-16, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Vilket du gör konstant med din 'gud'. Du är alltså självmotsägande.
fast gud är ju orsaken till allt enligt honom. han sa bara att all verkan behöver en orsak, inte att en orsak behöver en orsak. så jag ser inte någon självmotsägelse där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in