2013-11-15, 21:13
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Ja. Jordbävningar sker då kontinentalplattorna skrapar på varandra, tyfoner och annat uppstår via varm luft osv, meteoritnedslag sker när rymdsten tar sig igenom atmosfären.

osv osv...

Finns det en allsmäktig allseende Gud är det han som orsakar alla katastrofer (och allt annat hemskt).
Tror du att människan påverkar naturen?
Citera
2013-11-15, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1

Spelar det någon verklig roll för din frågeställning då naturkatastrofer sker även utan mänsklig inblandning?
Citera
2013-11-15, 21:33
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Spelar det någon verklig roll för din frågeställning då naturkatastrofer sker även utan mänsklig inblandning?
Visst sker det naturkatastrofer, men hur kommer det sig att naturkatastrofer har ökat i styrka och blivit allt vanligare? Var det så förr?

Om människan kan påverka naturen så är hon ansvarig för konsekvenserna, säger logiken.
Citera
2013-11-15, 21:59
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Nej, t.ex jordbävningar kan människan nog inte påverka överhvudtaget. Och då snackar vi om ett fenomen som orsakat miljoners död och lidande.

Citat:
Om människan kan påverka naturen så är hon ansvarig för konsekvenserna, säger logiken.

Nej, det beror på graden av påverkan. T.ex om en tjej går lättklädd genom Rosengård en fredagsnatt, är det då hennes fel om hon blir gruppvåldtagen? Hon HADE ju kunnat t.ex stanna hemma eller täckt sin hud osv.

Om du visar att människan faktiskt påverkar (betydligt) t.ex jordbävningar eller meteoritnedslag, då har vi en annan historia.

Men det betyder inte att människan är ansvarig som grupp. Kollektiv skuld är idiotisk. Har t.ex alla de barn som dött i jordbävningar och tsunamis sig själva att skylla?

Det var retorisk fråga.
Citera
2013-11-15, 22:29
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Nej, t.ex jordbävningar kan människan nog inte påverka överhvudtaget. Och då snackar vi om ett fenomen som orsakat miljoners död och lidande.
Om människan kan påverka naturen, så är hon ansvarig för tex jordbävningar. Vad jag läst kan stigande havsnivåer vara en orsak till jordbävningar.
Citat:
Nej, det beror på graden av påverkan. T.ex om en tjej går lättklädd genom Rosengård en fredagsnatt, är det då hennes fel om hon blir gruppvåldtagen? Hon HADE ju kunnat t.ex stanna hemma eller täckt sin hud osv.
Man brukar ju höra att som man bäddar får man ligga. Påverkar människan miljön så får hon helt enklelt lida för det. Tyvärr berörs alla.

Citat:
Om du visar att människan faktiskt påverkar (betydligt) t.ex jordbävningar eller meteoritnedslag, då har vi en annan historia.

Men det betyder inte att människan är ansvarig som grupp. Kollektiv skuld är idiotisk. Har t.ex alla de barn som dött i jordbävningar och tsunamis sig själva att skylla?

Det var retorisk fråga.
Jag tycker synd om barnen och alla som dött. De flesta var ju fattiga människor. Men vad kan vi göra för att minska på naturkatastrofer? Kan vi få en bättre värld med färre naturkatastrofer? I så fall vad kan vi göra, tror du?
Citera
2013-11-15, 23:09
Medlem
MentosFruitcores avatar

Citat:
Om människan kan påverka naturen, så är hon ansvarig för tex jordbävningar. Vad jag läst kan stigande havsnivåer vara en orsak till jordbävningar.

Skitsnack. Nu är det du som får komma med belägg. Förövrigt är kollektiv skuld idioti vilket som.

Meteornedslag?
Citat:
Man brukar ju höra att som man bäddar får man ligga. Påverkar människan miljön så får hon helt enklelt lida för det. Tyvärr berörs alla.

Alla berörs för något som få är ansvariga för.

Citat:
Jag tycker synd om barnen och alla som dött. De flesta var ju fattiga människor. Men vad kan vi göra för att minska på naturkatastrofer? Kan vi få en bättre värld med färre naturkatastrofer? I så fall vad kan vi göra, tror du?

Det finns inget överhuvudtaget som vi kan göra för att minska meteornedslag och liknande. Om människans påverkan spelar en betydande roll för t.ex Tsunamis, så är det du som ska komma med belägg för det. Förstått? Bevisbördan är din.
Citera
2013-11-15, 23:14
Medlem
DenLedes avatar
Citat:

Det finns inget överhuvudtaget som vi kan göra för att minska meteornedslag och liknande. Om människans påverkan spelar en betydande roll för t.ex Tsunamis, så är det du som ska komma med belägg för det. Förstått? Bevisbördan är din.
Kan inte du som har allt på det klara förklara kvantmekanik för mig.
Fattar inte.
Citera
2013-11-15, 23:28
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
1. Vad händer om du har lovat dig själv att inte trycka på knappen? Är du fortfarande ond?

1. Varför skulle jag lova mig själv något så korkat? Det låter nästan ännu mer ondskefullt.

2. Svara på min fråga.

Citat:
2. För att svara på din fråga så bör du specificera vad du menar med följande begrepp:
  • Allsmäktig
  • Allvetande
  • Fri vilja?

Kan göra vad som helst som inte är ologiskt, vet allting som inte är ologiskt, är inte begränsad till ett enda handlingsalternativ.
Citera
2013-11-15, 23:53
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Kan inte du som har allt på det klara förklara kvantmekanik för mig.
Fattar inte.
Är ingen expert eller så, men du får gärna fråga mig om det är något som har med topic att göra. Annars hänvisar jag dig till denna tråd:https://www.flashback.org/t421786
I den tråden/delen av forumet finns det extremt kunniga personer som gärna svarar på alla frågor.
Citera
2013-11-16, 02:04
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Är ingen expert eller så, men du får gärna fråga mig om det är något som har med topic att göra. Annars hänvisar jag dig till denna tråd:https://www.flashback.org/t421786
I den tråden/delen av forumet finns det extremt kunniga personer som gärna svarar på alla frågor.
Har du ens bemödat dig att läsa svaren i tråden du länkar till?
Citera
2013-11-16, 02:56
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Har du ens bemödat dig att läsa svaren i tråden du länkar till?
Alltså, det är en öppen tråd för frågor. Det är inte jag som undrar, utan du. Skriv i den tråden om du har någon fundering eller fråga inom fysik.

Du kan försöka att fråga här, så länge det är någorlunda topic.

OnT: Har någon bevisat Gud än?
Citera
2013-11-16, 04:31
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Jag ser hundratals saker jag kan rätta dig på. Men jag vet att det inte är värt tiden. Jag nöjer mig med att för 30:e gången be dig om beviset för att veda-skrifterna är från gud. Sist gav du mig ett urklipp ur en wikipedia artikel som förklarade vad ett ord betydde. Har du något bättre?

För övrigt, kosmologiska gudsbeviset förutsätter vanligtvis big bang, och den tror du ju inte på....vad har du för version?

Kosmologiska Gudsbeviset förutsätter Big Bluff?

Var har du fått det ifrån?

Kosmologiska Gudsbeviset förutsätter bara att det måste ha varit någon som skapade universum, inte huruvida vederbörande gjorde det med din hokuspokus-smäll eller på ett annat, mer ordnat och rationellt sätt...

Vad får dig att tro på Big Bluff?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in