2013-11-15, 22:38
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Om de skulle släppa ngn som har varit häktad på rättspsyk pga mått mkt dåligt psykiskt så vore de mkt oprofessionellt, för varför har han annars varit på rättspsyk?
Jag tror rätten kommer vilja ha en större psykutredning gjord innan de dömer ut ett ev straff.

Ja men om han inte är utan rimligt tvivel skyldig i rättens ögon så görs ingen ny sinnesundersökning. Den görs bara för att avgöra fängelse eller rättspsyk.
Citera
2013-11-15, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiolen21
Så jävla sorgligt, Ploys anhöriga har förlorat en kär anhörig... KJ och hans föräldrar löper gatlopp oavsett om han är skyldig eller ej...MB får ta hur mycket skit som helst, visst han var otrogen och det är inte OK men tycker ändå inte att han borde bli så himla uthängd... Ser med spänning fram mot upplösningen av det här, i hovrätten , så utbildad jurist jag är kan jag inte se utgången.
Om du nu tycker så synd om MB, så kan du tänka på att om han inte ljugit i förhör, försvårat utredningen, och om han inte "glömt" en massa detaljer kring de sms han växlat med VB, och om han inte så duktigt raderat dessa sms, om han inte fått skithuspanik med att göra sig av med terranon och caddyn, och om han gett fan i att spöa sin fru och mordhota folk runtikring, så hade nog inte vi på FB varit lika intresserade av att diskutera honom här. Du kallar det att bli uthängd, men jag är väldigt glad över att få veta vilka dårar som finns i närområdet så jag kan hålla mina barn borta från dem. MB är en sån dåre. Han har pissat in sig i fler än ett hörn enligt mig, och det du kallar att bli uthängd kallar jag endast en konsekvens av hans eget handlande. Skylla själv!
Citera
2013-11-15, 22:40
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nej, absolut inte. Tänk dig att du har tjugo sant oberoende indicier, som samtliga har 50% sannolikhet att vara tillkomna av andra skäl än att den misstänkte är skyldig. Då är sannolikheten för att samtliga dessa skulle vara tillkomna på slump 2^20, eller en på drygt en miljon - alldeles för lite för att utgöra rimligt tvivel.

Sannolikheten kan till och med var lägre än 50%, om det rör sig om ett antal sant oberoende indicier. Om vi har tjugo indicier som har 70% sannolikhet att vara tillkomna av andra skäl än att den misstänkte är skyldig, alltså bara 30% sannolikhet att de har med fallet att göra, så blir sannolikheten att samtliga dessa har tillkommit av andra skäl fortfarande bara 0.008% - också det rimligen för lite för att utgöra rimligt tvivel.

Och återigen - tror du att SKL skulle ha lagt ner tid på att ta fram ett DNA-profiltest som definitionsmässigt har noll bevisvärde?

Ert tuggande om sannolikhet får mig att osökt tänka på Tages monolog om Harrisburg. Alla som har hört den monologen förstår att sannolikhet är ett begrepp som varken styrker eller försvagar något i det här fallet. Även det osannolika inträffar, men också tvärtom. Vart vill ni komma, seriöst, förutom att visa upp er förträfflighet i matematik?
Citera
2013-11-15, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
Ja men om han inte är utan rimligt tvivel skyldig i rättens ögon så görs ingen ny sinnesundersökning. Den görs bara för att avgöra fängelse eller rättspsyk.
Ja och jag tror rätten finner honom skyldig och rättspsyk blir hemvisten.
Citera
2013-11-15, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
Asså, nu tycker jag att du drar på för mycket. Det mesta talar för en fällande dom. Även tidningarnas expertpanel bestående av Bodström och Alhem tror att han fälls.

Silvstedt har varit gästkommentator i tv-sport... Jag menar, experterna kan gissa, men mer än så blir det dessvärre aldrig. Domen får vi helt enkelt bara invänta. Många icke uträtade frågetecken är det, men å andra sidan får man väl lita på att de vet vad de gör (haha).
Citera
2013-11-15, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaecka
Silvstedt har varit gästkommentator i tv-sport... Jag menar, experterna kan gissa, men mer än så blir det dessvärre aldrig. Domen får vi helt enkelt bara invänta. Många icke uträtade frågetecken är det, men å andra sidan får man väl lita på att de vet vad de gör (haha).

Ja, absolut. Jag håller med. Det är bara gissningar.
Även om man skulle uppskatta uttalande från någon med mer erfarenhet är Silvstedt. Bodström känns juristernas Silvstedt
Men ändå, han har väl nån erfarenhet.

Jag skulle ÄLSKA att få höra GWs åsikt just nu.
Citera
2013-11-15, 22:53
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laxrosa
Om du nu tycker så synd om MB, så kan du tänka på att om han inte ljugit i förhör, försvårat utredningen, och om han inte "glömt" en massa detaljer kring de sms han växlat med VB, och om han inte så duktigt raderat dessa sms, om han inte fått skithuspanik med att göra sig av med terranon och caddyn, och om han gett fan i att spöa sin fru och mordhota folk runtikring, så hade nog inte vi på FB varit lika intresserade av att diskutera honom här. Du kallar det att bli uthängd, men jag är väldigt glad över att få veta vilka dårar som finns i närområdet så jag kan hålla mina barn borta från dem. MB är en sån dåre. Han har pissat in sig i fler än ett hörn enligt mig, och det du kallar att bli uthängd kallar jag endast en konsekvens av hans eget handlande. Skylla själv!

Om KJ är skyldig så tycker jag synd om honom om han har hamnat i den här situationen pga sitt funktionshandikapp. Ja, sjukdom kan man oftast inte rå för att man har, så ja, det är synd om honom tycker jag, för att inte tala om hans anhöriga.

Beträffande MB är det inget att böla över, han verkar vara vid sina sinnens fulla bruk och har själv valt att knulla runt samtidigt som hans svartsjuka fru kräker ur sig hemskheter på Facebook. Slår sin fru så att hon får blåmärken och hotar folk till livet, det är inte friskt det heller, dock en folklig definition på sjukdom. Inte konstigt att folk hänger ut svinet, och då syftar jag inte på vänsterprassel utan att han är en misshandlare som åsamkar sin fru blåmärken.
Citera
2013-11-15, 23:00
Medlem
Zisselas avatar
Jag tycker att det är bra att restriktionerna är lyfta för KJ nu.
Om han är skyldig kanske att träffa mamma igen spräcker bubblan. Och för föräldrarna viktigt att få träffa sin son. För vad han än har gjort är han ju fortfarande deras barn.
Om han inte är skyldig så är det förstås också en lättnad för samtliga att få träffas.
Citera
2013-11-15, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Om KJ är skyldig så tycker jag synd om honom om han har hamnat i den här situationen pga sitt funktionshandikapp. Ja, sjukdom kan man oftast inte rå för att man har, så ja, det är synd om honom tycker jag, för att inte tala om hans anhöriga.

Beträffande MB är det inget att böla över, han verkar vara vid sina sinnens fulla bruk och har själv valt att knulla runt samtidigt som hans svartsjuka fru kräker ur sig hemskheter på Facebook. Slår sin fru så att hon får blåmärken och hotar folk till livet, det är inte friskt det heller, dock en folklig definition på sjukdom. Inte konstigt att folk hänger ut svinet, och då syftar jag inte på vänsterprassel utan att han är en misshandlare som åsamkar sin fru blåmärken.
Nej, det finns vissa saker som inte går att försvara hos den där mannen, och det är ju framför allt att han gör illa kvinnor. Vill dra mig till minnes att någon här i tråden som troligtvis bara reggat sig för att försvara MB(tror hans alias var Scott, nånting) tyckte att han var så sympatisk och trevlig, samt att man kunde dricka kaffe och prata med honom. Jojo... Spelar ingen roll hur mycket kaffe ni dricker, kan bli väldigt svårt, även medelst lögner, att övertyga folk om att han är en sympatisk man efter vad vi fått veta om honom.
Citera
2013-11-15, 23:11
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
Ja, absolut. Jag håller med. Det är bara gissningar.
Även om man skulle uppskatta uttalande från någon med mer erfarenhet är Silvstedt. Bodström känns juristernas Silvstedt
Men ändå, han har väl nån erfarenhet.

Jag skulle ÄLSKA att få höra GWs åsikt just nu.

GW:s åsikt har nästan aldrig något värde när det gäller att spå utgång i ett mål eller peka ut en gärningsman, mordfall och skarpt polisarbete är inte hans bag, spåren efter "polisprofessorn" förskräcker. Säger bara CdC-caset, det räcker. Huvva ..
Citera
2013-11-15, 23:12
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Har grunnat på en sak. När KJs gäng var ute och letade använde de väl hans bil? Även vid soft-air-gunspelet Fallen angel. Var det då blodet smetades ut i bilen från någon av kompisarnas bagage. Mattan, handsken och rullen ligger nära varandra och någon av dem ställer in t.ex en ryggsäck med blodspår.

Hmm.

Kan det vara AB som beskriver verktyget han själv använde och nu planterar det hos KJ?

Citat:
Ursprungligen postat av baldmore
Är denna teori utesluten?

AB visste förmodligen exakt var KJ var och när han inte var hemma osv...

För undvikande av missförstånd:
Med plantering menar jag inte fysiskt utan att han säger att han sett ett sånt verktyg fast den enda som använt det är han själv. Ingen annan av hans kompisar har sett ett sdant verktyg.

Dessutom har man tydligen inte ens kunnat avgöra om ett sådant verktyg använts. Men blodspåren kan ju tillkommit på detta viset kanske inte ens medvetet eftersom blodet inte ens synts. Försvaret nämnde detta med att bagaget använts av många.

Det här är också anmärkningsvärt eftersom blodmängden. inte alls var ansenlig:

Citat:
F: Det hittas blod i din bil.
H: Mmm.
F: Som kommer från offret. Ja, det är ansenliga mängder blod, det är inte något litet näsdropp
inte.
Senast redigerad av PeterNoster 2013-11-15 kl. 23:31.
Citera
2013-11-15, 23:13
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ert tuggande om sannolikhet får mig att osökt tänka på Tages monolog om Harrisburg. Alla som har hört den monologen förstår att sannolikhet är ett begrepp som varken styrker eller försvagar något i det här fallet. Även det osannolika inträffar, men också tvärtom. Vart vill ni komma, seriöst, förutom att visa upp er förträfflighet i matematik?
Sannolikhetslära är en akademisk disciplin. Begriper du den inte, så är det inget större problem, men försök inte göra din okunnighet till likare för andra. Man beräknar ytterst sällan sannolikheter i juridiska sammanhang, men indicievärdering är, och måste rent logiskt vara, en icke-numerisk variant på sannolikhetsberäkning, oavsett om du förmår inse det eller ej. Att det osannolika av och till inträffar är en sak. Att all juridisk skuldbedömning måste utgå från att något alltför osannolikt inte har inträffat är en helt annan. Det är precis det där antagandet att något alltför osannolikt inte har inträffat som ligger förborgat i formeln rimligt tvivel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in