2013-11-15, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Ditt tankesätt är lite fyrkantigt, i alla fall här. Du vill inte så gärna tänka utanför ramarna gissar jag. Just att betona att det är viktigt för dig att tro på så många korrekta saker som möjligt, är ju ett exempel på väldigt fyrkantigt tänkande.

Alternativet är ju värre...att tro på flum och vidskepelse utvecklar knappast tänkandet.
Citera
2013-11-15, 15:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Alternativet är ju värre...att tro på flum och vidskepelse utvecklar knappast tänkandet.
Så kan det säkert vara.
Citera
2013-11-15, 15:38
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ditt tankesätt är lite fyrkantigt, i alla fall här. Du vill inte så gärna tänka utanför ramarna gissar jag.

Vad har "tänka utanför ramarna" med att "acceptera saker utan anledning" att göra? Är du fyrkantig i sinnet om du inte accepterar att jag har drake som husdjur?

Citat:
Just att betona att det är viktigt för dig att tro på så många korrekta saker som möjligt, är ju ett exempel på väldigt fyrkantigt tänkande.

Varför det? Jag råkar bara bry mig om huruvida sådana här saker är sanna eller inte.
Citera
2013-11-15, 15:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Vad har "tänka utanför ramarna" med att "acceptera saker utan anledning" att göra? Är du fyrkantig i sinnet om du inte accepterar att jag har drake som husdjur?

Varför det? Jag råkar bara bry mig om huruvida sådana här saker är sanna eller inte.
Jag förstår när man ska ta saker bokstavligt, så om du säger att du har en drake som husdjur så kommer jag gissa på att du använder "drake" som en omskrivning för något.
Citera
2013-11-15, 16:08
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Jag förstår när man ska ta saker bokstavligt, så om du säger att du har en drake som husdjur så kommer jag gissa på att du använder "drake" som en omskrivning för något.

Då säger jag: "Nej pecka. Jag HAR verkligen en drake. På fullaste allvar. Tror du mig inte? Varför är du så fyrkantig för? Våga tänka lite utanför ramarna nångång!"
Citera
2013-11-15, 17:14
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Gud är tydligen allsmäktig och allvetande, han viste att du skulle döda den där stackars människan innan han ens hade beslutat sig för att skapa universum, han kunde se hur tyfonen i Filippinerna dödar tiotusentals människor som redan lever i en enorm fattigdom och han har makten att förhindra det, lika väl som han hade kunnat skapa en planet utan extrema väderfenomen och utan människor med lust att döda.

Hur kan Gud vara allsmäktig och allvetande samtidigt som det sker saker på den här planeten som inte ingår i Guds plan, klantade han till det den där veckan då allt skapades?
Gud visste att jag skulle döda den lilla stackars människan, men varför ska jag skylla på Gud för att han gjorde det när jag själv gjorde det? Lite absurt att säga att Gud gjorde det när jag själv gjorde det, tycker du inte det?

Sen finns det inga bevis att Gud skulle ha orsakat tyfonen och dödat en massa oskyldiga människor. Varför ska Gud döda dem, vad har de gjort för fel?
Citera
2013-11-15, 17:15
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Människan kan inte på något sätt påverka de flesta naturkatastrofer. Men du kanske vet något som vi andra inte vet?
Tror du att naturkatastrofer uppstår av en orsak?
Citera
2013-11-15, 17:18
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToBeFrank
Måste man räcka upp handen först magistern?
Du behöver inte räcka upp handen. Säg vad du har på hjärtan min goda vän.
Citera
2013-11-15, 18:14
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Sen finns det inga bevis att Gud skulle ha orsakat tyfonen och dödat en massa oskyldiga människor. Varför ska Gud döda dem, vad har de gjort för fel?

1. Om jag - oavsett vem som skapade tyfonen - hade en knapp som jag kunde trycka på för att stoppa tyfonen, men lät bli....vad skulle du tycka om mig?

2. Är gud allsmäktig, allvetande och har fri vilja?
Citera
2013-11-15, 19:24
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
1. Om jag - oavsett vem som skapade tyfonen - hade en knapp som jag kunde trycka på för att stoppa tyfonen, men lät bli....vad skulle du tycka om mig?
1. Vad händer om du har lovat dig själv att inte trycka på knappen? Är du fortfarande ond?

Citat:

2. För att svara på din fråga så bör du specificera vad du menar med följande begrepp:
  • Allsmäktig
  • Allvetande
  • Fri vilja?
Citera
2013-11-15, 19:36
Medlem
Citat:

För det första kan man ju fråga sig om han har någon skyldighet att intervenera? Jag personligen anser inte att underlåtelse är moraliskt fel (generellt).
Citera
2013-11-15, 20:34
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Tror du att naturkatastrofer uppstår av en orsak?
Ja. Jordbävningar sker då kontinentalplattorna skrapar på varandra, tyfoner och annat uppstår via varm luft osv, meteoritnedslag sker när rymdsten tar sig igenom atmosfären.

osv osv...

Finns det en allsmäktig allseende Gud är det han som orsakar alla katastrofer (och allt annat hemskt).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in