2013-11-14, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Jag har inget svar på din intressanta fråga, men vi kanske kan komma fram till något svar gemensamt?

Första frågan vi kan ställa oss är om det var verkligen Gud som skapade tyfonen? Visst, naturlagarna har han skapat, men är det hans fel att tyfonen uppstod? Har vi gjort något fel för att tyfonen skulle uppstå? Det kan vi tillsammans fundera på i en liten stund.

Jag har funderat klart nu. Vad menar du egentligen? Kan du specificera?
Citera
2013-11-14, 22:49
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Jag har funderat klart nu. Vad menar du egentligen? Kan du specificera?
Jag väntar tills handfast har funderat klart.

Under tiden kan du fundera om naturkatastrofer uppstår av en orsak, och om människan ligger bakom orsaken.
Citera
2013-11-15, 00:08
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:

Under tiden kan du fundera om naturkatastrofer uppstår av en orsak, och om människan ligger bakom orsaken.
Människan kan inte på något sätt påverka de flesta naturkatastrofer. Men du kanske vet något som vi andra inte vet?
Citera
2013-11-15, 01:09
Medlem
ToBeFranks avatar
Citat:
Jag har inget svar på din intressanta fråga, men vi kanske kan komma fram till något svar gemensamt?

Första frågan vi kan ställa oss är om det var verkligen Gud som skapade tyfonen? Visst, naturlagarna har han skapat, men är det hans fel att tyfonen uppstod? Har vi gjort något fel för att tyfonen skulle uppstå? Det kan vi tillsammans fundera på i en liten stund.

Citat:

Måste man räcka upp handen först magistern?
Citera
2013-11-15, 01:12
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToBeFrank
Måste man räcka upp handen först magistern?
Nej det behöver du inte.

Säg den övertygelse du förankrar dig i och försvarar.
Citera
2013-11-15, 01:58
Medlem
ToBeFranks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Nej det behöver du inte.

Säg den övertygelse du förankrar dig i och försvarar.

Min övertygelse är att du innerst inne är en rädd och osäker människa som projicerar sin osäkerhet på flashbackskribenter.
Citera
2013-11-15, 02:06
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToBeFrank
Min övertygelse är att du innerst inne är en rädd och osäker människa som projicerar sin osäkerhet på flashbackskribenter.
Då är du en dålig psykolog.

Kanske är det så att du börjat reagera på det jag skrivit. Är det inte så?

Lita på känslan. Vad kan gå fel än då? Att du har rätt?
Citera
2013-11-15, 08:21
Medlem
icarus_gbgs avatar
Citat:
Jag tycker inte det.

Är det Guds vilja att jag dödar en människa? Nä, det kan man väl inte säga. Så svaret på din fråga bör vara att allt som sker INTE är Guds vilja. Så TROR jag i alla fall. Du kanske tycker någonting annat?
Detta är precis varför det är så när på omöjligt att föra en normal diskussion gällande gud med religiösa. Jag har sett flertalet exempel på att gud är allvetande, allsmäktig, och vet precis vad som kommer hända när, hur, och var.

Nu säger du att gud inte är allvetande. Han har inte koll på vad som kommer hända. Du kan mörda en människa utan att gud lägger sig i det alls. Antingen vet han inte att det händer eller så accepterar han att du mördar en annan människa.

Lite som tyfonen. Antingen skiter han i att tusentals människors liv blir förstörda (jävligt märkligt) eller så är han inte allsmäktig och allvetande. Han har alltså ingen kontroll på världen han skapat.

ELLER så finns han inte.
Citera
2013-11-15, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av icarus_gbg
Detta är precis varför det är så när på omöjligt att föra en normal diskussion gällande gud med religiösa. Jag har sett flertalet exempel på att gud är allvetande, allsmäktig, och vet precis vad som kommer hända när, hur, och var.

Nu säger du att gud inte är allvetande. Han har inte koll på vad som kommer hända. Du kan mörda en människa utan att gud lägger sig i det alls. Antingen vet han inte att det händer eller så accepterar han att du mördar en annan människa.

Lite som tyfonen. Antingen skiter han i att tusentals människors liv blir förstörda (jävligt märkligt) eller så är han inte allsmäktig och allvetande. Han har alltså ingen kontroll på världen han skapat.

ELLER så finns han inte.

Men skulle du vilja att Gud la sig i (förutsatt att han finns)? När du är på väg att slå till det där irriterande fyllot som tigger pengar av dig genom att stalka dig så kommer en osynlig hand om förhindrar dig att lyfta din hand?
Citera
2013-11-15, 09:08
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Men skulle du vilja att Gud la sig i (förutsatt att han finns)? När du är på väg att slå till det där irriterande fyllot som tigger pengar av dig genom att stalka dig så kommer en osynlig hand om förhindrar dig att lyfta din hand?

1. Hur tror du att det går till i himlen, där ska det ju inte finnas några bekymmer och man ska ändå ha kvar fria viljan?

2. Att inte stoppa ett fyllo är en sak....men en naturkatastrof som han själv är ytterst ansvarig för?
Citera
2013-11-15, 10:32
Medlem
icarus_gbgs avatar
Citat:
What? Varför måste det vara så svårt?

Om gud älskar alla människor och samtidigt är allsmäktig kunde han ganska enkelt löst situationen genom att inte ge den stackars alkoholisten ett så svårt liv.

Sen förstår jag fortfarande inte varför kan ödelägger hela öar och byar. Storhetsvansinne eller skiter han i de människorna?
Citera
2013-11-15, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
1. Hur tror du att det går till i himlen, där ska det ju inte finnas några bekymmer och man ska ändå ha kvar fria viljan?

2. Att inte stoppa ett fyllo är en sak....men en naturkatastrof som han själv är ytterst ansvarig för?

1. Alltså, jag vet inte ens om jag tror på den fria viljan och i vilken form i så fall.

2. Jag vet inte hur relevant det är att jämföra stora och små saker när det handlar om eventuell intervention från Guds håll. Det handlar ju mer om själva principen. Och dessutom, var slutar Guds ansvar och var börjar mitt? Är han ansvarig för alla våra handlingar bara för att han skapat oss? Om vår existens är fullständigt deterministisk så kan han kanske hållas ansvarig men är den verkligen det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in