2013-11-15, 15:15
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ironsparrow
Det var naturligtvis dumt att jag inte länkade till studien. Men det är den studien du också tar upp.

Jag skulle googla eller går in i en databas för vetenskapliga artiklar med sökorden:
* stress fracture
* marsch fractures
* soldier
Finns massor att hitta. I princip alla jag har läst/skum läs nämner att stressfrakturerna uppkommer på grund av att benet ansträngs under en längre tid, som t.ex. marscher eller olika idrotter.

Jag märker också att jag har varit otydlig i hur jag skrivit:
"Studien visade de flesta deltagarna drabbades av marschfrakturer under grundutbildningen, närmare bestämt under 5-8 veckan av värnplikten."
Jag menade att de studiedeltagare som drabbades av marschfrakturer (4 %) så drabbades de flesta av dessa under den första 5-8 veckorna.
Det var som svar på etux kommentar om: "Nu är GMU inte så pass slitsamt att man skulle få en marschfraktur"

Jag får förtydliga att jag är väl medveten om att det inte är en vanlig skada under värnplikt/GMU. Jag ville bara påpeka att det förekommer. Orsaken bakom är säkert många, jag är inte så insatt, men det är ett så känt problem att frakturer av att marschera uppkommer och är såpass vanligt att det finns en generell term (marsch fraktur) inom sjukvården för fenomenet.

Jag motsatte mig bara kommentarerna:
"Nu är GMU inte så pass slitsamt att man skulle få en marschfraktur"
"faktum kvarstår att man inte åker på frakturer av att marscha med packning och kängor"
"Man får inte fraktur av att marscha"

Vi har båda varit otydliga men är nu överens.

/ Leif
2013-11-15, 17:27
Medlem
Dum fråga och har säkert nämts i tråden tidigare. Men hur bor man under KMU?
2013-11-15, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wille11111
Dum fråga och har säkert nämts i tråden tidigare. Men hur bor man under KMU?

Olika beroende på var man är men vanligast är väl logement
2013-11-15, 17:56
Medlem
Det här styrketestet man gör, är det bara ISOKAI man hoppar på eller är det fler övningar i den sektorn?
2013-11-15, 18:16
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantstreet
Det här styrketestet man gör, är det bara ISOKAI man hoppar på eller är det fler övningar i den sektorn?
Styrketestet under mönstringen är endast ISOKAI. Får man 7 eller mer på cykeln så kan man få göra knätester inför jägartjänst, men det räknas nog inte som styrketest.
2013-11-15, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G.S.I
Olika beroende på var man är men vanligast är väl logement
Jag har sökt AJB i första handsval och K3 i andrahand.
2013-11-16, 02:29
Medlem
"Kallelsen till antagningsprövningen
Kallelsen har du fått från Rekryteringsmyndigheten. På den står det när och var du ska antagningspröva."

Känner mig dum nu men är det papperet där all information om vad man ska ha med sig samt hur man bokar biljett etc står? Förstår inte riktigt varför man ska ta med detta papper i så fall.
2013-11-16, 02:36
Medlem
jgss77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suttung12
"Kallelsen till antagningsprövningen
Kallelsen har du fått från Rekryteringsmyndigheten. På den står det när och var du ska antagningspröva."

Känner mig dum nu men är det papperet där all information om vad man ska ha med sig samt hur man bokar biljett etc står? Förstår inte riktigt varför man ska ta med detta papper i så fall.

Du kommer behöva ta med dig din kallelse, tro mig. Jag var tvungen att visa upp det för att komma in på Rekryteringsmyndigheten, för att få börja testerna när jag väl var på plats, samt när jag skulle åka spårvagn till och från RM.
2013-11-16, 09:59
Medlem
Vet någon hur många sökande respektive platser det är till ajb omgång 1?
2013-11-16, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jgss77
Du kommer behöva ta med dig din kallelse, tro mig. Jag var tvungen att visa upp det för att komma in på Rekryteringsmyndigheten, för att få börja testerna när jag väl var på plats, samt när jag skulle åka spårvagn till och från RM.

Tack, grym bild förresten
2013-11-16, 15:49
Medlem
Swecans avatar
Har blivit antagen till prövning till GMU undrar dock om de tar pissprov under dem 2 dagarna
2013-11-16, 16:15
Medlem
Till mönstringen, skulle det vara skönt om någon kunde skriva dom grundläggande sakerna att öva på tills man ska göra testerna. Så man kan förbereda sig på vad som komma skall. Har kollat igenom tråden men inte hittat någon bra sammanfattning. Mvh

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in