Citat:
Ursprungligen postat av
HerrMikkelson
Varför tror du inte på den fria viljan?
Ser inga skäl för varför den skulle finnas är det korta svaret.
Citat:
Du verkar ha en mycket mekanisk och deterministisk syn på saker och ting.
Jo det stämmer till stor del. Mycket i universum tycks vara deterministiskt, men jag är öppen för även slumpmässiga element. Men då allt tycks peka på att vi styrs av vår hjärna som sin tur styrs av just den materialla verkligheten så innebär inte ens ett 100 % slumpmässigt universum att vi har fri vilja. Men att någonting annat än naturlagarna skulle styra universum har jag då aldrig hört talas om. Men om någon kan presentera något så är jag villig att lyssna.
Citat:
Allt kan reduceras till kemiska och elekriska reaktioner i hjärnan.
Mycket pekar på att det faktiskt är så, och jag har iaf inte hört någonting som pekar på något annat.
Citat:
Men vi är trots det självmedvetna varelser. Inte nog att vi reagerar. Vi har även förmågan till abstraktion, mentalisering och reflexion. Är den en del av den materiella världen?
Jag kan inte se hur ens ett 100 % superdeterministiskt robot-universum skulle innebära något annat för varelser som oss?
Citat:
Fyller självmedvetandet någon funktion i din värld?
Givetvis. Utan det så hade jag inte varit den jag är. Hade varit tråkigt för jag trivs väldigt bra med mig själv, även om det verkar soft att vara typ en katt (därmed inte sagt att de inte är självmedvetna, men det är såklart svårare att avgöra med djur till viken grad de är det)
Citat:
Varför skulle den finnas om den inte hade ett syfte?
Vad är ett syfte? I min världsbild skulle jag se de olika medvetandegraderna i naturen som en överlevnadstaktik som förfinats genom evolutionen. Från förmågan att ta in enkla saker som att solen går ner och upptäcka faror, till det som är den mänskliga hjärnan. Det är anledningen till att vi har ett medvetande som jag ser det. Och bara tanken på det storslagna spelet som har lett fram till slutprodukten är för mig betydligt mer spännande än nedskrivna påståenden om gudar som gör triviala mirakel i mellanöstern.
Sen om man kallar det syfte eller inte....