2013-11-15, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Så gärna så.

Bibeln säger "ät inte blod utan avhåll er från det"

På den tiden fanns det endast ett sätt använda blod gällande kroppen, dvs äta det för näring. Idag har vi också ett helt annat användningsområde, dvs medicinskt.

Alkohol om det så dricks eller injiceras har samma funktion: alkoholpåverkan. Så ett påbud att avhålla sig från alkohol gäller således uppenbarligen både att dricka, injicera och stoppa upp en spritindränkt tampong i röven eftersom syftet uppenbarligen är det samma.

Därav: Falsk analogi.

Ja det är verkligen som att diskutera tomtens existens med förskolebarn att argumentera med ett Jv. Men det är som jag säger...man måste nog slänga allt sunt förnuft och logik överbord annars kan man ju inte tro på tramset som Jv förspråkar...
Citera
2013-11-15, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doubletime
Blod består för det mesta av vatten..Så det är inte så enkelt som att säga att en individuel beståndsdel av blod=blod..Det är en rätt så " gråaktig " fråga.. Om jag tar en kniv, skär upp en av mina ådror och samlar vätskan som kommer ut i en behållare då så vet vi att det är "blod ". Men om en kirurg isolerar en viss beståndsdel för att sedan använda det i medicin..Är det blod då ? Om jag har en smörgås som består av en macka/smör/gurka/ost/tomat/dressing/salt/peppar och jag inte får äta detta för att det i ö gruppen jag befinner mig råkar vara en religös rit för att tilbe justin biebers gammel mormor..Är det då ok för mig att äta peppar eller salt `?

Om vi har exakt samma smörgås minus saltet så skulle jag anse att förbjudet gäller då det fortfarande är samma sorts macka i princip..Men om vi har bröd/salami/Majonäs/leverpastej istället så skulle jag anse att det var en annan sorts macka.

Klassiskt exempel på semantisk akrobatik för att försvara en omöjlig position! Men ack så typiskt Jv att plocka fram metaforer som inte fungerar...

Jv:s åsikter om blod håller inte för en logisk granskning...men vill man leva i sekten och fortsätta att tro på Jv-lärorna måste man väl ha den ståndpunkten.
Citera
2013-11-15, 07:49
Medlem
Citat:
jag Äger faktiskt vaktornet för 1969 i fysisk form.. Men jag kan bara hitta upp till 1949 i elektronisk form.

http://wtarchive.svhelden.info/english/zions-watch-tower/

(Riktigt bra sida).

Jag känner till flera personer som var vittnen 1975...Flera av dom trodde aldrig något skulle hända..Flera av dom trodde stenhårt på det. Men till skillnad från många andra religioner så är jehovas vittnens historia extremt väldokumenterad..Sidan jag länkade visade allting gammalt..I dess ursprungliga form...Det finns hur många anti jehovas vittnen sidor som helst.. Den bästa sidan för att sammanfatta allting är den engelska wikipedia sidan i min mening (Av någon anledning håller den otroligt hög kvalite måste jag säga.)

http://en.wikipedia.org/wiki/Jehovah's_Witnesses

På den sidan om man går till " unfulfilled predictions " kan man få mer kunskap om ämnet.

Det var en viss hysteri om 1975..Men jag anser att felet ligger i att det fanns för många " döda fiskar " i organisationen..I det mest kända kapittlet för jv (Matt 24) sägs det uttryckligen att ingen visste dagen eller studen(Endast gud). Det blev en rensning efter detta vilket jag gillar...Resningen varade något år och ända sedan dess så har jehovas vittnen varit på väg uppåt : )

Viss hysteri? Det är väl verkligen att skönmåla då medlemmar från Jv-ledningen på sammankomster i USA i slutet av 60-talet sa att det verkligen inte fanns några som helst tvivel att slutet skulle komma senast 1975. Finns på youtube som bevis om du nu fortsätter att förneka!

Du kanske skulle byta namn till Doublestandard i stället? Du har ju olika måttstockar för sanningen när det gäller Jv...
Senast redigerad av Benny Hedning 2013-11-15 kl. 08:03.
Citera
2013-11-15, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Vi förnekar inte detta eftersom det står i bibeln.
Däremot har jag sagt att inom familjen kan man ha en viss kontakt och att det ges utrymme för det. Vad varje familj sedan beslutar är upp till dem.

Så är det ju inte...det är de äldste som beslutar i slutändan och det kan skilja sig från församling till församling beroende på hur nitiska äldste man har.
Citera
2013-11-15, 09:21
Medlem
Citat:
Det vi har diskuterat är ordet avhålla sig.
Om en läkare säger till dig du får under inga omständigheter ha med alkohol i någon form att göra, du måste avhålla dig från alkohol kan man då göra det du säger här ovan och ändå säga sig avhålla sig från alkohol?

Upprepar frågan, om läkaren har sagt att du ska avhålla dig från sprit, får du använda medicin med alkohol då? Får du använda handsprit?

Vinklar nu på frågan på samma sätt som du gjorde; om Gud har sagt att du under inga omständigheter får ha med blod i någon form att göra, kan du då ta emot diverse blodbeståndsdelar?
Citera
2013-11-15, 09:36
Medlem
Citat:
Jaså, om du ur köttet utvinner endast vitamin b är det då detsamma som kött?
Är vitamin B kött eller är det en liten fraktion från kött?

Får allt svårare att förstå ditt resonemang!

Du skrev:

"Dessutom om förbudet är förtydligat med att kött endast får hanteras så att det bränns upp i en ugn och ingen annan användning av kött är tillåten (metafor).
Då kan inte något kött användas på något annat sätt än att brännas upp i en ugn."

Och jag svarade:

"Märklig metafor, eller också är jag övertrött efter att ha jobbat 10 timmar både i går och idag.
För med tanke på att JV tycker att man kan spalta upp blodet i olika blodbeståndsdelar, och sedan bestämma vilka av dessa bloddelar som är tillåtna, och vilka som är förbjudna, så håller detta ju inte alls!"

Och då svarar du som ovan.

OK får se om jag förstått dig rätt, om Gud har sagt att köttet ska brännas upp, och ingen annan hantering är tillåten, så har man ändå rätt att först ta lite delar av köttet, som tex B-vitamin.

Och när Gud har sagt att man ska avhålla sig från blod, att blodet ska rinna ut på marken, så kan man ändå unna sig att plocka ut lite delar ur blodet, men bara de delar som DSK har bestämt som tillåtna blodbeståndsdelar eller blodfraktioner.
Citera
2013-11-15, 09:40
Medlem
[quote=Ekasnah|46147652]
Citat:

Dina argument håller inte.
Om du har blod och separerar det helt så du har 100% rent vatten ja då har du inte blod utan vatten.
Annars blir ju ditt resonerande ohållbart i förlängningen, allt blod som rinner ut på marken kommer ju att renas i marken och så småningom kommer vi ju att dricka det vattnet när det avskilts från det andra beståndsdelarna som när det var en enhet var den förunderliga vätskan blod.

Ja, och detta kretslopp är väl att se som Guds och naturens ordning. Och detta kretslopp gör ingen åtskillnad mellan de olika blodfraktionerna!
Citera
2013-11-15, 09:53
Medlem
Citat:
Vi förnekar inte detta eftersom det står i bibeln.
Däremot har jag sagt att inom familjen kan man ha en viss kontakt och att det ges utrymme för det. Vad varje familj sedan beslutar är upp till dem.

Men litteraturen är mycket tydlig med att även nära familjemedlemmar ska begränsa kontakten med uteslutna till ett minimum.
Har ju läst flera små sedelärande berättelser på senare år, tex om en son till sist återvänder till församlingen tack vare att föräldrar och syskon tog avstånd från sonen, inte svarade på brev eller telefonsamtal osv, under tiden han var utesluten, dvs ingen kontakt alls!
En annan berättelse jag minns handlade om en mamma vars barn under tiden hon var utesluten, tog avstånd ifrån henne!
Och dessa exempel framhålls i litteraturen som goda exempel på hur ett lojalt vittne bör handla i sådana fall, och att man inte ska låta sig förledas till kontakt med uteslutna pga den naturliga tillgivenheten.
Man blir kanske inte utesluten om man umgås med ett uteslutet barn, men man betraktas inte heller som riktigt lojal mot "sanningen". Därför är det vanligt att JV som har kontakt med uteslutna barn har det i smyg, det får inte synas utåt!
Citera
2013-11-15, 10:00
Medlem
Citat:
Dom sa i samma artikel att man inte skulle säga att det skulle komma 1975..Jag har artikeln hemma... Det dom ville säga var att man inte skulle vara lat utan att man skulle ge järnet.

Om du nu är så dödsinstäld på att "bevisa " att jehovas vittnen är falska profeter varför inte försöka med 1925 istället ? Jag har läst "Milloner som nu lefva skola aldrig dö " broschyren också : ) Du kan läsa den engelska versionen här.

http://wtarchive.svhelden.info/archive/en/publications/1920_JR_Millions_Now_Living.pdf

Men jag har gjort tillräckligt med research för att bemöta dom argumenten också... Ett jehovas vittne kan bemöta alla argument med lite research ^^

Jodå, jag känner mycket väl till 1925 också, det var ju givetvis ett ännu större fiasko för Sällskapet än 1975.
Men 1975 ligger närmare i tiden, och dessutom tycker man ju att de borde ha lärt sig läxan från 1925, och inte kommit med nya årtal.
Dessutom levde jag faktisk inte 1925, men däremot 1975 levde jag bland mina JV-släktingar, och upplevde alltså själv hysterin inför 1975.

Och ang dit svar ovan, uppriktig sagt ett märkligt sätt att säga att man skulle ge järnet, genom att förkasta Skriften och Jesu ord i sammanhanget.
Citera
2013-11-15, 10:07
Medlem
Citat:
Det här verkar vara en väldigt hot topic..Men den är aldeles för bred..Vi kanske borde dela upp det här i flera mindre topics ? Ett seperat topic för de medecinska aspekter skulle kunne vara bra...

Ang de medicinska aspekterna så är det ju en sak som JV glömmer eller förtränger; när ni talar om riskerna med blod så talar ni inte gärna om en grupp som har varit väldigt utsatta för smitta, nämligen de blödarsjuka!
Och blödarmedicin har ju Sällskapet godkänt för länge sedan!
Med tråkiga konsekvenser för vissa JV i den gruppen.
Återigen visar det att det är skrymteri att tala om riskerna med blod!
Citera
2013-11-15, 10:52
Medlem
Nu är det ju inte aktuellt i Sverige (förutom när det handlar om minderåriga) men hur skulle det ses på blodtransfusioner bland JV om de tvingades till att acceptera blod under vissa akuta livshotande tillstånd? Typ att de tillfälligt omyndigförklarades av rättssystemet? En JV som tvingats till att ta emot blod skulle väl inte anses ha begått en synd? Eller har jag fel?
Citera
2013-11-15, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Nu är det ju inte aktuellt i Sverige (förutom när det handlar om minderåriga) men hur skulle det ses på blodtransfusioner bland JV om de tvingades till att acceptera blod under vissa akuta livshotande tillstånd? Typ att de tillfälligt omyndigförklarades av rättssystemet? En JV som tvingats till att ta emot blod skulle väl inte anses ha begått en synd? Eller har jag fel?
Nej, ett JV skulle inte anses ha begått en synd.
Men detta är absolut inte en väg som en demokrati kan välja, och det med rätta. Vuxna människor bör självklart ha rätten att bestämma över sitt liv och sin kropp.
I annat fall fick man väl börja tvångsvårda rökare, alkoholister och överviktiga också?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in