2013-11-05, 16:25
Medlem
Måste tipsa om en underbar soppa!

400g köttfärs
1-2 röd lök
6 medelstora morötter
4 stora potatisar
2 msk tomatpuré
2 tsk paprikapulver
1l vatten
2 tärningar köttbuljong
1 tärning grönsaksbuljong
1 burk Creme fraiche chili (2dl)

Bryn köttfärsen tillsammans med löken, samtidigt som du skär potatisen och morötterna i lika stora delar (så att de blir jämnmjuka).
Plocka bort färsen från pannan och sätt istället ner rotfrukterna du just skurit. Koka samtidigt upp vattnet i en annan kastrull. Tillsätt tomatpurén och paprikapulvret i rotfrukterna, blanda.
När vattnet kokat upp smular du i buljongtärningarna. Sätt sedan ner rotfrukterna och låt koka 10-15 minuter. Sätt därefter ner färsen och låt småputtra lite snabbt. Sätt i creme fraichen och låt puttra 10 min.
KLART.

Vi brukar göra dubbel sats så det blir över till matlådor, nästan godare dagen efter!
Citera
2013-11-05, 20:28
Medlem
Antevantes avatar
Sitter och funderar redan nu på lördagssmiddag.

Jag gillar vanligtvis ganska klassiska rätter som Biff Rydberg, Wienerschnitzel, Biff Beranaise med olika potatissorter. Som ni ser är kött en röd tråd i mina lördagar :-)

Jag ogillar starkt prettomat med två korslagda sparrisar på en kvadratmeter stor tallrik.

Tips på rejäl men bra och god lördagsmiddag sökes. Vid bra tips kommer bild att publiceras i avsedd tråd :-)
Citera
2013-11-05, 21:15
Medlem
RogerPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antevante

Jag gillar vanligtvis ganska klassiska rätter som Biff Rydberg, Wienerschnitzel, Biff Beranaise med olika potatissorter. Som ni ser är kött en röd tråd i mina lördagar :-)

Jag ogillar starkt prettomat med två korslagda sparrisar på en kvadratmeter stor tallrik.

Tips på rejäl men bra och god lördagsmiddag sökes. Vid bra tips kommer bild att publiceras i avsedd tråd :-)

Låter som de jag lagade denna lördagen borde passa. Skånsk kalops.
Citera
2013-11-05, 21:29
Medlem
christerys avatar
Citat:

<klipp>

Hmm, tjärknul är väl ett alternativ om det går att få tag på en trevlig bit älg. Grönpepparbiff är ju en av mina laster, men även (om vi tar fisk istället) laxlasange (med gravad lax, passar så bra med sältan och spenaten).

Oxsvans har jag inte testat själv, men det verkar finnas personer här som tycker det är en trevlig styckdetalj fast den tar sin lilla tid att tillaga - så det kanske är nåt för en lördagsmiddag.

Porter- eller slotts-stek är väl en annan helgmat som man kan pilla med, eller en burgundisk köttgryta som jag tycker blir bäst om den får stå ett dygn och sen värmas igen. Men jag är ju lite märklig ibland.

En pasta bologonese, inte på malt kött utan mer som en ragu eller vad man nu skall kalla den. http://www.tasteline.com/Recept/klassisk_bolognese är väl en annan rätt som kan passa. Denna hade ju färs, men det finns väl andra recept som är mer äkta.
Citera
2013-11-06, 23:36
Medlem
Citat:

Hjort-/rådjursfile med chokladsås och stuvad savoykål.
Hojta till om du vill ha recept.

Alternativt kan du ju göra vitlöks och rosamin lammracks med rödvins sås.

Recept finns om du önskar.
Citera
2013-11-11, 10:06
Medlem
Mark Tremontis avatar
Grabbar och tjejer!

Jag har två kilo kycklingfilé som jag tänkte göra nån slags storkok på idag. Vad i helvete ska jag göra? Jag går i sparar-tider så det får gärna vara nån slags billig gryta med så mycket i som möjligt. Så som det ser ut nu har jag ungefär asmycket kyckling, kokosmjölk, paneng-redning och sweet chili att tillgå hemma, så skulle inte gråta om dessa varor eller nåt av dem skulle ingå. Men kan lika gärna skippa alla om det är for the quest of deliciousness.

Så, storkok på kyckling. Vill dryga ut skiten så jag kan göra 823523 matlådor. HJÄLP! SOS!
Citera
2013-11-11, 11:41
Medlem
Antevantes avatar
Tack alla för tips på lördagsmiddag ovan. Tyvärr har jag legat sjuk hela helgen så av matlagning blev det inte mycket tyvärr. Det får bli kommande lördag istället

Citat:
Ursprungligen postat av Mark Tremonti
Grabbar och tjejer!

Jag har två kilo kycklingfilé som jag tänkte göra nån slags storkok på idag. Vad i helvete ska jag göra? Jag går i sparar-tider så det får gärna vara nån slags billig gryta med så mycket i som möjligt. Så som det ser ut nu har jag ungefär asmycket kyckling, kokosmjölk, paneng-redning och sweet chili att tillgå hemma, så skulle inte gråta om dessa varor eller nåt av dem skulle ingå. Men kan lika gärna skippa alla om det är for the quest of deliciousness.

Så, storkok på kyckling. Vill dryga ut skiten så jag kan göra 823523 matlådor. HJÄLP! SOS!

Lägg några tior på att köpa in ett rejält lass med grönsaker. Panengredning vet jag inte vad det är men en burk röd curry så har du allt som behövs för en god gryta. Serveras med ris vilket gör att du kan dryga ut det hela och få kanske 825987 matlådor
Citera
2013-11-15, 13:24
Medlem
cc_zeros avatar
Jag har tänkt laga en vegetarisk pizza ikväll, men eftersom jag aldrig ätit en vegetarisk pizza förut så har jag riktig dålig fantasi gällande "påläggen" .. Hade uppskattat några fina tips smakrika kombinationer anpassade för en snål students plånbok
Citera
2013-11-15, 13:52
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cc_zero
Jag har tänkt laga en vegetarisk pizza ikväll, men eftersom jag aldrig ätit en vegetarisk pizza förut så har jag riktig dålig fantasi gällande "påläggen" .. Hade uppskattat några fina tips smakrika kombinationer anpassade för en snål students plånbok

Får det vara ost på så funkar väl Tomatsås, Ost, Champinjoner, Lök, Paprika, Kronärtskocka, Feferoni, Sparris, Oliver

Kronärtskockan (botten på en kocka egentligen) gillar jag i mitten (på min quattro stagioni) men ibland så delar dom ner den och strör över lite bitar vilket jag tycker är synd.

Sen kanske man kan dela pizzan lite i delar så en har oliver+ feferoni, nästa med lite mildare smaker osv. Annars finns väl risken att sparrisen försvinner om man nu tar en tugga med feferoni på åxå.

Billigt blir det väl inte, men gott.
Citera
2013-11-15, 16:43
Medlem
Man kan även laborera med olika ostar för att få fram smaker. Ta tre-fyra ostar du tycker om, riv och blanda ihop.
Citera
2013-11-17, 12:58
Medlem
cc_zeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Får det vara ost på så funkar väl Tomatsås, Ost, Champinjoner, Lök, Paprika, Kronärtskocka, Feferoni, Sparris, Oliver

Kronärtskockan (botten på en kocka egentligen) gillar jag i mitten (på min quattro stagioni) men ibland så delar dom ner den och strör över lite bitar vilket jag tycker är synd.

Sen kanske man kan dela pizzan lite i delar så en har oliver+ feferoni, nästa med lite mildare smaker osv. Annars finns väl risken att sparrisen försvinner om man nu tar en tugga med feferoni på åxå.

Billigt blir det väl inte, men gott.

Inget större fan av kronärtskocka tyvärr, och tyckte det blev lite för dyrt för min snåla plånbok men tack för tipset iaf
Citera
2013-11-19, 13:42
Medlem
General.Maximus.s avatar
Jag vet inte riktigt om det passar helt till denna tråd men jag testar här istället för att skapa en egen tråd.

Hemköp har färsk lax för 49kr/kg denna vecka så jag tänkte slå till och köpa. Problemet är dels att man köper en hel laxjävel och dels att jag aldrig lagat fisk förut.

Vad gör man då med en hel jävla lax? Jag antar att jag ska skära upp han och ta ut inälvor (kan man göra något roligt, icke sexuellt med innanmättet på fisk?) och kanske ben. Läste någonstans att man ska låta de stora benen vara kvar. Varför har jag ingen aning om.

Några tips?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in