2012-12-02, 17:03
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Finns det något snabbt, enkelt och annorlunda som man kan göra med falukorv?

Syftar då inte på stekt korv med makaroner. Saknar potatis, annars hade jag gjort korvgryta. Saknar krossade tomater/tomatpure/passerade tomater så kan inte göra korv stroganoff eller något liknande. Ägg saknas också.

Finns det något annat som man kan göra med korv och som ska serveras till pasta eller ris?

Matlagningsgrädde, olika rotfrukter, grönsaker, mjölk, svamp, mjöl, diverse kryddor och andra saker finns härhemma. Det är framförallt tomaterna (passerade tomater är vad vi brukar ha hemma annars) och potatis som saknas, så känner mig inte kreativ just nu. Sökte på recept på nätet men hittar mest korvgrytor (som ska serveras till potatis) eller recept som kräver att man har krossade/passerade tomater eller tomatpure. Eller ägg då.

Om det finns rostat bröd hemma ,vanligt bröd går också bra,så kan du göra Falukorvs hamburgare.Det heter Parisare.Finns olika recept men du kan ju blanda själv vilken topping du ska ha av det du har hemma.Du kan woka/steka grönsakerna och ha som tillbehör emellan.

Skär du falukorven på snedden så blir det större skivor.
Citera
2012-12-02, 19:45
Bannlyst
Vad fan säger du,......
Hur fan kan du kalla falukorv o bröd parisare??

Tappad i golvet vid födseln eller??
Citera
2012-12-02, 19:57
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishberman
Vad fan säger du,......
Hur fan kan du kalla falukorv o bröd parisare??

Tappad i golvet vid födseln eller??
Den enda som är tappad är du... http://sv.wikipedia.org/wiki/Parisare_(korv)
Citera
2012-12-06, 17:59
Medlem
GrimFausts avatar
Har ett par fläskkotletter, men saknar inspiration. Hjälp mig!
Citera
2012-12-06, 18:08
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrimFaust
Det närmar sig ju jul så varför inte stekt kotlett med senapssås?

Krydda och stek kotletterna som vanligt men se till att det inte bränner vid i pannan.
Ta kotletterna ur pannan och lägg på ett fat med folie över för varmhållning.

I samma panna som du stekte kotletterna lägg i en klick smör och finhackad lök. Gärna schalottenlök.
Fräs på så löken blir genomskinlig. Tillsätt en skvätt vatten (eller lite vitt vin om du har).
Vispa ner en senap du gillar, men inte för söt. Låt alltsammans koka ihop, tillsätt då en skvätt grädde och låt koka upp igen. Smaka av med salt och peppar.
Häll såsen över kotletterna och servera gärna ättiksgurka till då det är gott.
Citera
2012-12-06, 18:21
Medlem
Ostkroks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrimFaust
Banka ut och gör någon god schnitzel!
Citera
2012-12-06, 18:26
Medlem
GrimFausts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Det närmar sig ju jul så varför inte stekt kotlett med senapssås?

Krydda och stek kotletterna som vanligt men se till att det inte bränner vid i pannan.
Ta kotletterna ur pannan och lägg på ett fat med folie över för varmhållning.

I samma panna som du stekte kotletterna lägg i en klick smör och finhackad lök. Gärna schalottenlök.
Fräs på så löken blir genomskinlig. Tillsätt en skvätt vatten (eller lite vitt vin om du har).
Vispa ner en senap du gillar, men inte för söt. Låt alltsammans koka ihop, tillsätt då en skvätt grädde och låt koka upp igen. Smaka av med salt och peppar.
Häll såsen över kotletterna och servera gärna ättiksgurka till då det är gott.

Låter fan schysst, detta blir det! Tack så mycket.
Citera
2012-12-09, 16:33
Medlem
Gör hemmagjord pizza, blir två plåtar.
Räknade ut att kostnaden för dessa blir ca 90 spänn och vi är 6 pers som äter.
Har gjort degen och tomatsåsen själv, övrig fyllning är skinka, champinjoner, paprika, lök och oliver.
Har du aldrig gjort deg och tomatsås själv kan jag tipsa om att prova, det är jättelätt och förutsatt att du har ett intresse för att laga mat (utgår jag egentligen från eftersom du läser i matforumet) kommer du tycka det är kul!
Citera
2012-12-09, 17:20
Medlem
Out-of-Steps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av americanghostdance
recept på hemlagad pizza? Gärna massa svar på olika ingredienser som passar till också!

Investera i en "rutiga kokboken' kanon recept för pizzadeg.
Själv har jag ofta hackade champinjoner, röd chili, bacon, hemgjord tomatsås*, hackad spenat och mycket ost!

*Recept för tomatsås!
Blanda ihop krosssde tomater, färsk korriander (inget krav), sambal oelek, harissa (chilipuré), tomatpuré, vitlök och hackad lök. Koka upp detta och stäng sedan plattan. När din deg är klar så ös på tomatsåsen och sedan på med fyllningen. Smaka av med salt och peppar. Fyfan vad jag blev sugen nu
Senast redigerad av Out-of-Step 2012-12-09 kl. 17:28.
Citera
2012-12-09, 18:45
Medlem
Jag ska hålla hov på nyår och bjuda på middag. Till varmrätt tänkte jag Hjortfilé och Potatisfondant, jag kan inte bestämma mig för vilken sås jag ska ha till så vad skulle ni föreslå?
Citera
2012-12-09, 18:56
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JS-
Jag ska hålla hov på nyår och bjuda på middag. Till varmrätt tänkte jag Hjortfilé och Potatisfondant, jag kan inte bestämma mig för vilken sås jag ska ha till så vad skulle ni föreslå?
Det är Nyår, så knussla inte utan kör på en murkelsås.
Citera
2012-12-09, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Det är Nyår, så knussla inte utan kör på en murkelsås.

Här är knussel förbjudet. Murkelsås är gott! Jag har ätit det några gånger tidigare.

Då lyder följdfrågan; Vart i Göteborg med omnejd finns murklor att köpa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in