Citat:
Ursprungligen postat av
MrFold
Man måste inte göra en heltäckande psykologisk analys av en misstänkt mördare, men jag förstår vad du menar. Det är ju detta man försökt göra genom att visa på tänkbara orsaker som olycklig kärlek och att ha blivit sviken, strypgreppet på ex-flickvännen och journalerna från BUP som tycks ha innehållit saker som inte var så bra för KJ. "Allvarllig problematik". Människor med svårare psykiska störningar ÄR mer benägna i snitt att begå våldshandlingar och att reagera med våld i en trängd situation. Fast visst är detta en av de svagare punkterna i åtalet. Jag tycker dock att åklagarna gör helt rätt som inte ger sig in i några vidlyftiga spekulationer. Sanningen är att ingen av oss vet exakt varför detta mord begicks, men det är heller inget absolut krav för att kunna döma en åtalad. Alla mord är inte "begripliga" ur något som helst perspektiv. Se på Toni Alldén. Eller 19-åringen som styckmördade sin flickvän.
Föredömligt kort och koncist inlägg, du har rätt, motiv är inte särskilt viktigt,
särskilt när det gäller "aspies"...
http://www.expressen.se/nyheter/diagnosen-kan-inte-forklara-morden/
"Det är lika ovanligt att en person med Aspergers syndrom begår brott som att någon annan gör det. Men när det händer kan brottet verka obegripligt - utifrån sett."
"Ol* Boj* säger att gärningsmän med diagnosen Aspergers syndrom - som är extremt sällsynta - sällan verkar planera sina brott.
- Brotten tycks bero på tillfälligheter - ofta situationer i samspel med andra som blir för svåra. I stället för att lösa situationen - genom att diskutera, gräla, fly - använder de våld, som om de inte hade några andra redskap. Men jag talar som sagt om ytterst få fall, säger han."
"Nikla* Lång*tröm, forskningsledare vid kriminalvården, psykiatriprofessor och chef för Centrum för våldsprevention vid Karolinska Institutet, har tittat på riskfaktorer hos personer med autismspektrumtillstånd - merparten Aspergers syndrom - som dömts för våldsbrott.
Han understryker att Aspergers syndrom knappast kan vara den enda förklaringen till att en person blir kriminell. Men att brotten - när de sker - ofta är udda och bisarra, och därför får stor uppmärksamhet. - Det som utlöser brottet kan också uppfattas som udda av omgivningen, säger han."