Citat:
Sant, det är ett slags bländverk i skärningspunkter bottnande i vad jag tror : narcissism, givetvis i olika grader el. schatteringar.Det är lite fascinerande att tänka att vår hjärna av elektriska små urladdningar och flöden av signalsubstanser skapar förutsättningar att reflektera över sin egen existens. Men varför inte? Under hela mänsklighetens utveckling har hon strävat efter att nå lite längre - idag en lyx, men igår en förutsättning för överlevnad. Och ytterst är strävan efter överlevnad en strävan efter evigt liv... och ur den strävan, den rädslan föds en önskan efter något mer, efter en Gud.
Jag kan dock inte för mitt liv förstå varför man väljer en misogyn varelse som den Abrahamitiske varianten.
Jag kan dock inte för mitt liv förstå varför man väljer en misogyn varelse som den Abrahamitiske varianten.
Man säger att gud skapade människan som sin avbild, varpå människan tillskriver gudskomplexet att utgöra ett ideal att rätta sig efter, altl detta föregår i det kognitivt medvetna! inte omedvetna, det omedvetna kommer först senare och är per se, efterkonstruktioner.. som ideligen putsas och revideras utifrån utvecklingens gång - då man sällan kan blunda för evolutionär utveckling och rön.
Men att illusioner skapas I HJÄRNAN, det vet också gudstroende, vad som skiljer troende kan vara att de hyser starkare egocentrism, de fastnar med sin idealbild, förmår inte distansiera sig... tar in doktriner för hårt samtidigt som de står och säger att de inte alls underlåter sig bli indoktrinerade av rådande gudsbild, även om den kan vara starkt friserad och uppdaterad att hålla tempo med den station den troende befinner sig på. De leker med sina sinnen bara och nöjer sig med det.
Enbart en sådan sak som drömmar... medan vi sover, att plocka upp dem att ha "som tecken" det är ganska likt att ha det omedvetna som ett bollplank och skicka det till slasktratten gud, när det blir för komplicerat att hålla reda på saker som enbart är överflödesmaterial, och sker just när man sover, inte när man har kontrollen. Men säg det till en apologet i full karriär...
Intressant det du säger om strävan... att det så relativt cyniskt, byts ut mot oro/rädsla och läggs beslag på, direkt kapas... att omvandlas till fix rigid "gud". Jag säger som jag brukar... när man inte orkar gnugga knölarna, tar man den lättjefulla bakvägen och börjar mytomanisera, slänger sig i vältrampad fåra och bräker på med oh god holy father... heeeelp help.. can´t help myself.. ther MUST be something better for me, just meee... please look at me.. let me be something more than a simple animal-human....
... det är en konkret grad av infantilt beteende, inget annat.
.. sedan kommer villkoren oavsett, och man är tbx på ruta ett, medan vi andra redan förkovrat oss och tagit mogna stegen mer fullt ut, att fronta deras sjutusans eviga vältrande i tröst snörvlande och bedjanden mot den grymt taskiga guden som enbart förärat dem att behöva inse att det är samma grav för dem som för alla dödliga, samma blod, samma tårar, samma utmaningar.. så det har med feghet och brist på kurage att göra också. Att hemfalla åt en pappa som inte ens kan ta en ordentligt i handen, jag menar... leta efter sanningar i bebeln? (eller kan de ev. lida av MBD men mest, existentiell generell ångest, seriöst) .. då menar jag mer bokstavs- och blint troende..
en evig snyftvals när det vill sig - men det stagnerar också (har iaf gjort)
Senast redigerad av BlackJewel 2013-11-14 kl. 21:31.
Senast redigerad av BlackJewel 2013-11-14 kl. 21:31.