2013-11-15, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
På vilket sätt visade FS ovilja att samarbeta i förhör i domstolen?

"I domstolen" är din glidning.

Detta avser förhören med Berry Nejding, återgivna i FUP. Behövs citat?
Citera
2013-11-15, 09:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Renasanningen
Citat:
Ursprungligen postat av jorick
Så är det nog. Mordet var ju sent på Fs födelsedag och på den drack han säkert alkohol.
Det har framkommit att de bråkade och skrek åt varandra innan på dagen och ett par öl till på kvällen var allt som behövdes för att döda Marina.

Ja, alkohol skulle nog förbjudas idag, borde kanske förbjudas i familjer under helger... Nu vill många legalisera cannabis. Sägs att man blir "snäll" av det och "absolut inte våldsam".

Det stämmer inte.

Och om det var så att FS "hällde alkohol på sina cannabisskador" oavsett han hade cannabis i sig eller inte, så var risken kraftigt förhöjd, den redan höga risken, för ett våldsamt impulsgenombrott.

Marina ville inte ha s-n i hemmet. Kan man förstå. Men t.ex. cannabis fanns där ändå...

Det är mycket svårt att hålla missbrukaren borta från sina "substanser". Som många kvinnor och män kan vittna om...

Ja, och även om missbrukaren försöker avstå så mycket som möjligt, så nog fan så festar de till med alkohol på sin födelsedag.
Citera
2013-11-15, 10:00
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:

Skulle du samarbetat med Snurre om han satt och ljög och kallade dig öknamn under förhören?
Citera
2013-11-15, 10:06
Medlem
Quarrels avatar
Citat:

Nej, jag har inte glidit alls. Jag har bara pratat om domstolen. På vilket sätt visade FS ovilja att samarbeta i förhör i domstolen?
Citera
2013-11-15, 10:21
Medlem
Citat:
Nej, jag har inte glidit alls. Jag har bara pratat om domstolen. På vilket sätt visade FS ovilja att samarbeta i förhör i domstolen?

Påståendet gäller domstolens läsning av FUP. "I domstolen" är din glidning.

På vilket sätt kan du inte förstå detta?
Citera
2013-11-15, 10:32
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Påståendet gäller domstolens läsning av FUP. "I domstolen" är din glidning.

På vilket sätt kan du inte förstå detta?
Domstolen läser inte FUP. Den får bara ta ställning till det som presenteras i förhandlingen.

Förhören i förundersökningen är din glidning. Jag har bara pratat om domstolen. På vilket sätt visade FS ovilja att samarbeta i förhör i domstolen? Hur skulle FS trovärdighet ha skadats i domstol?
Citat:
"Trovärdighet" torde vara att ta i.

Snarare "kom undan med nöd och näppe då det inte fanns en kropp".

Det illistiga desinformerandet och tigandet, de "flytande" svaren som framgår i förhören, torde inte ha väckt någon domstols förtroende.

Man upplevde snarare brist på bevis.

Men nu, NU får vi se. Särskilt som denna ovilja att samarbeta i förhör har belagts kunna läggas den åtalade till last... Enligt en normgivande Europadomstol.

Källa på att ovilja att samarbeta i förhör har belagts kunna läggas den åtalade till last enligt en normgivande Europadomstol? Vilken Europadomstol?
Citera
2013-11-15, 10:49
Medlem
Citat:
Domstolen läser inte FUP. Den får bara ta ställning till det som presenteras i förhandlingen.

Förhören i förundersökningen är din glidning. Jag har bara pratat om domstolen. På vilket sätt visade FS ovilja att samarbeta i förhör i domstolen? Hur skulle FS trovärdighet ha skadats i domstol?

Källa på att ovilja att samarbeta i förhör har belagts kunna läggas den åtalade till last enligt en normgivande Europadomstol? Vilken Europadomstol?

Den läser/påverkas. Och du glider. Tror du att FS sätt att svara i förhören inger förtroende hos någon erfaren jurist eller ens vanlig människa?

Känner du till mer än en Europadomstol, det verkar inte HD göra...

(HD:s resningsbeslut)
"Angående kravet i Europakonventionen på rättvis rättegång har
Europadomstolen uttalat att den tilltalades tystnad kan beaktas vid värderingen
av åklagarens bevisning i situationer då han eller hon kan förväntas komma
med en förklaring (se fallet John Murray mot Förenade Kungariket, dom den
8 februari 1996 i måll8731/91). Som tidigare sagts måste utgångspunkten
vara att Fredrik Svensson inte bara har undvikit att lämna en förklaring till
Marina Johanssons försvinnande utan också lämnat uppgifter om sina egna
förehavanden i det sammanhanget som inte har varit sanna."

Här sätts punkten för i varje fall FS glidningar. De kommer att läggas honom till last i den nya rättegången.
Senast redigerad av Renasanningen 2013-11-15 kl. 10:53.
Citera
2013-11-15, 10:56
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Den läser/påverkas. Och du glider. Tror du att FS sätt att svara i förhören inger förtroende hos någon erfaren jurist eller ens vanlig människa?

Känner du till mer än en Europadomstol, det verkar inte HD göra...

"Angående kravet i Europakonventionen på rättvis rättegång har
Europadomstolen uttalat att den tilltalades tystnad kan beaktas vid värderingen
av åklagarens bevisning i situationer då han eller hon kan förväntas komma
med en förklaring (se fallet John Murray mot Förenade Kungariket, dom den
8 februari 1996 i måll8731/91). Som tidigare sagts måste utgångspunkten
vara att Fredrik Svensson inte bara har undvikit att lämna en förklaring till
Marina Johanssons försvinnande utan också lämnat uppgifter om sina egna
förehavanden i det sammanhanget som inte har varit sanna."

Här sätts punkten för i varje fall FS glidningar. De kommer att läggas honom till last i den nya rättegången.
Det är du som glider till förhören i förundersökningen. Jag håller mig till domstolen. Du skrev "enligt en normgivande Europadomstol", vilket betyder att du känner till mer än en.

I domstolen åberopades ingen europadomstol, så den hade ingen anledning att ta ställning till svaren i förhören i förundersökningen. På vilket sätt visade FS ovilja att samarbeta i förhör i domstolen? Hur skulle FS trovärdighet ha skadats i domstol?
Citera
2013-11-15, 11:01
Medlem
Citat:
Det är du som glider till förhören i förundersökningen. Jag håller mig till domstolen.

Selektivt. Varför inte hålla sig till båda?
Citera
2013-11-15, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rivarojva
Selektivt. Varför inte hålla sig till båda?

Båda är förvisso relevanta i sin faktiska impakt på rättegången. Som vi ska se.
Citera
2013-11-15, 12:38
Medlem
NightHawkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Tja, du får läsa om mobiltelefonisystem. Visst byter GSM mast när man flyttar sig från en cell till en annan, men på ett mycket lugnare sätt. GSM är mycket mer förutsägbart än 3G.

Tack men min nuvarande arbetsgivare har gett mig tillräcklig utbildning i sakfrågan för att veta att det du säger inte stämmer i verkligheten.

Det är fullt möjligt att befinna sig inom en och samma GSM-cell, räckvidd 3-3.5 mil, och ändå bli uppkopplad mot en angränsande cell. Om du inte vet hur detta är möjligt är det antagligen dags för dig att studera på lite.

Vidare är det fel att hävda att GSM alltid skulle vara mer förutsägbart än 3G eftersom tätare placering av masterna också möjliggör bättre positionering av mobilen och det i kombination med bra utvecklad mjukvara i telefonen, där nät alltid skall sökas från den mast i närmaste omgivningen som ger bäst mottagning, möjliggör realtidsberäkningar på vilken mast som kommer att nyttjas.
Att närmaste mast med bäst mottagningsförhållande inte alltid nyttjas i praktiken beror dels på begränsningar i mobiltelefonens teknisk hårdvara och dels i otillräckligt operativsystem.

Att sitta där och hävda saker bestämt när du inte vet ger en felaktig bild.
Citera
2013-11-15, 14:19
Medlem
Föga förvånande omhäktar hovrätten FS ytterligare två veckor, till den 29 november.

Citat:
Eftersom mannen sitter frihetsberövad prioriteras målet och man vill ha en förhandling till stånd så fort som möjligt. Men det är fortfarande osäkert när en ny rättegång i hovrätten kan starta.
-Vi kan behöva röja i kalendern, säger hovrättsrådet Anne Rapp till TT.

Det bör nog bli dags för rättegångsstart i mitten av december...
http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2179013-forlangd-haktning-i-marinafallet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in