2013-11-14, 22:44
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
[/spoiler]
Kluvens fetmarkeringar - undrar om där blir framgång med samma "taktik" för FS. Nu går ju vissa frågor inte att ställa med det som är känt, men han kommer nog låta lite, ska vi säga, blåst, om han kör vidare på denna linje genom hela förhandlingen?

Varför påstår du att Marinas telefon "var hemma"? Den var under "en mast", som polisen kallar det, nära hemmet. D v s en sektor hos en Telia-mast som täcker kvadratmilavis av terräng och bebyggda områden. Några närmare uppgifter om mobilens position finns inte. FS mobil var f ö under en helt annan "mast" vid tillfället.

Jag vill också minnas att det i båda fallen handlade om GSM vilket ju, som alla vet, inte hoppar omkring mellan master på 3G-vis.

Det du nämner, KluvenTunga, är ett av de fall där förhörsledaren Nejding har kunnat beslås med lögn.
Senast redigerad av Eerieye 2013-11-14 kl. 22:48.
Citera
2013-11-14, 23:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Renasanningen
Källkritik var det?

Det är ingen konspiration utan ett rent sakligt inlägg.

Var i FUP eller domarna lägger man FS till last att han brukar CB ?
Ser du inte den röda tråden i FUP för när det går sämre för FS , vilken drog är den "felande" länken ?
Citera
2013-11-15, 00:18
Medlem
klokastiklassens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Jag vill gärna inflika att FS förefaller mycket psykiskt stark. Missbruk och kriminalitet, visst, men han klarade en lång häktning utan att bryta ihop och han tog nya beslutet om resning/häktning med fattning. Vidare kom han frivilligt till hovrätten i förra vändan och satt kolugn där medan en livstidsdom mot honom diskuterades. Psykisk styrka alltså. Jämför detta med den som sköt sitt ex med hagelbössa i Göteborg - han fick läggas in på psyket efteråt.

FS är alltså inte typen som i ett känsloutbrott har ihjäl en närstående. Kort sagt så tror inte jag att FS har gjort vad åklagaren påstår.

Det var något annat som hände i Spekeröd. Vad det var kan man spekulera i - men åklagaren är ute i skogen och löper.
Ja han är en stark psykopat, kapabel till det mesta.
Citera
2013-11-15, 00:20
Medlem
NightHawkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Varför påstår du att Marinas telefon "var hemma"? Den var under "en mast", som polisen kallar det, nära hemmet. D v s en sektor hos en Telia-mast som täcker kvadratmilavis av terräng och bebyggda områden. Några närmare uppgifter om mobilens position finns inte. FS mobil var f ö under en helt annan "mast" vid tillfället.

Jag vill också minnas att det i båda fallen handlade om GSM vilket ju, som alla vet, inte hoppar omkring mellan master på 3G-vis.

Det du nämner, KluvenTunga, är ett av de fall där förhörsledaren Nejding har kunnat beslås med lögn.

Källa på det fetade, för det är nämligen inte korrekt.
Citera
2013-11-15, 00:43
Medlem
klokastiklassens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NightHawks
Jag förstår inte agendan hos dem som sitter och postar desinformation i tråden. Tror de att HR ska gå på deras lögner?
Tack för att du påminde mig. Det är lätt att bli förvirrad i tråden av de som sprider felaktig information.
Citera
2013-11-15, 01:07
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NightHawks

Tja, du får läsa om mobiltelefonisystem. Visst byter GSM mast när man flyttar sig från en cell till en annan, men på ett mycket lugnare sätt. GSM är mycket mer förutsägbart än 3G.
Citera
2013-11-15, 01:08
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Jag har följt fallet och läst lite mer än allt.
Ingenstans framgår det att CB skulle vara en bidragande faktor till men för FS. Tvärtom skulle det göra FS mindre kapabel enligt TR.

Men om du söker på alkohol i FUP, så kanske du kan hitta en röd tråd.

Ingenstans finns en utredning om huruvida alkohol använts aktuell tidpunkt, trots möjligheter att undersöka detta funnits. Det är en brist.
Nej, det vet vi ju att knark aldrig bidrar till att göra folk aggressiva eller våldsbenägna,
i synnerhet inte sånt mumsmums som cannabis. Så bara fogliga som lamm blir de
allesammans, de goda och trevliga knarkarna i vårt lilla land.
Röks det på blir man bara snällare än vad man var innan, så är det, helt klart.

Vissa lobbar hårt för att legalisera bruket så snart kan man nog bli go i lilla skallen helt
utan risker för att fällas för innehav.

Går FS fri efter även den stundande, tredje och slutgiltiga rättegången, tror du?
Gör Hacksson slarvsylta av åklagaren? Blir det en lätt match?
Vem mördade Marina, tror du? Kommer hennes baneman att erkänna nångång, tror du?

På tal om att erkänna:

Citat:
Det spelar ingen roll att det känns solklart för de inblandade att den misstänkte helt enkelt måste erkänna. Att det inte finns någon möjlighet att trixa, ljuga eller hitta på något.

Men i det läget kan den skyldige helt enkelt bara vägra prata.

- Vi har alltid bevisbördan och så ska det vara, konstaterar Börje Sjöholm.

"Det stämmer inte"

En misstänkt mördares erkännande är med andra ord inte alltid lätt att få. Inte ens om mördaren ligger för döden.

- Jag har pratat med psykologer om den saken och det stämmer inte att människor är beredda att erkänna när de själva ska dö. Den mänskliga naturen är sådan att det inte är så lätt att erkänna något man jobbat aktivt med i många år att trycka ned, säger Börje Sjöholm.

http://www.expressen.se/kvp/unik-lista-alla-108-olosta-mord-i-skane/
Citera
2013-11-15, 01:17
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klokastiklassen
Jag förstår inte agendan hos dem som sitter och postar desinformation i tråden. Tror de att HR ska gå på deras lögner?
Tack för att du påminde mig. Det är lätt att bli förvirrad i tråden av de som sprider felaktig information.

Ta det med dem som sprider dem. Apropå det så var det en otrevlig person som hävdade att jag pratade skit när jag skrev att M inte alls var klädd i pyjamas. Då hade jag läst forensikernas rapport ang "paketet" där det angavs att inga spår av klädesplagg fanns, förutom smycken. Nu har jag även läst ett PM från överåklagare Björn Ericson, var det väl, och även han anger att kroppen saknade kläder vid anträffandet.

Utgå ifrån att det jag skriver är korrekt. Då blir det bäst.
Citera
2013-11-15, 01:49
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klokastiklassen

Tja den som vill läsa HDs beslut och deras tolkning av rättsläget inser ju ganska snabbt att Fredrik Svensson inte är så oskyldig som man vill ha det till. Dessutom är det mest så att det är dags att byta skiva vid det här laget. HDs resningsbeslut avslöjar ju en hel del riktlinjer om hur HR ska döma i sett sånt här fall och vid det rättsläget som föreligger.

Att man prompt påvisar en massa sidoinformation som i sak saknar relevans är väl för att man inte begriper bättre för någon annan anledning finns inte. Det är samma i dom flesta fallen, Nora, Boden, Filipstad, Arboga osv. Det är nog ganska svårt att se till det bevisläget och det rättsläget som föreligger och det är då också i beaktande av fällande domar där man förmodligen har samma slags åsikter,.

Ta all information med en last salt, så ger det sig vid HR förhandlingar. Det som är relevant är att resning är beviljad och att man får ta om målet i HR: Björn Ericsson såg otroligt nöjd ut. Lika nöjd som om han vunnit på en knock out.
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-11-15 kl. 01:58.
Citera
2013-11-15, 02:04
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Nej, det vet vi ju att knark aldrig bidrar till att göra folk aggressiva eller våldsbenägna,
i synnerhet inte sånt mumsmums som cannabis. Så bara fogliga som lamm blir de
allesammans, de goda och trevliga knarkarna i vårt lilla land.
Röks det på blir man bara snällare än vad man var innan, så är det, helt klart.

Vissa lobbar hårt för att legalisera bruket så snart kan man nog bli go i lilla skallen helt
utan risker för att fällas för innehav.

Går FS fri efter även den stundande, tredje och slutgiltiga rättegången, tror du?
Gör Hacksson slarvsylta av åklagaren? Blir det en lätt match?
Vem mördade Marina, tror du? Kommer hennes baneman att erkänna nångång, tror du?

På tal om att erkänna:

http://www.expressen.se/kvp/unik-lista-alla-108-olosta-mord-i-skane/

När den tilltalade överbevisas om att hans egen version av det inträffade inte överensstämmer med verkligheten får detta negativa konsekvenser för honom, och han förlorar därmed sin trovärdighet.

RB 35:4.
Citera
2013-11-15, 03:20
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
När den tilltalade överbevisas om att hans egen version av det inträffade inte överensstämmer med verkligheten får detta negativa konsekvenser för honom, och han förlorar därmed sin trovärdighet.

RB 35:4.
Här försöker du ge intrycket av att du citerat ur rättegångsbalken, vilket du inte gör. Märkligt.
Citera
2013-11-15, 03:23
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Tja den som vill läsa HDs beslut och deras tolkning av rättsläget inser ju ganska snabbt att Fredrik Svensson inte är så oskyldig som man vill ha det till. Dessutom är det mest så att det är dags att byta skiva vid det här laget. HDs resningsbeslut avslöjar ju en hel del riktlinjer om hur HR ska döma i sett sånt här fall och vid det rättsläget som föreligger.

Att man prompt påvisar en massa sidoinformation som i sak saknar relevans är väl för att man inte begriper bättre för någon annan anledning finns inte. Det är samma i dom flesta fallen, Nora, Boden, Filipstad, Arboga osv. Det är nog ganska svårt att se till det bevisläget och det rättsläget som föreligger och det är då också i beaktande av fällande domar där man förmodligen har samma slags åsikter,.

Ta all information med en last salt, så ger det sig vid HR förhandlingar. Det som är relevant är att resning är beviljad och att man får ta om målet i HR: Björn Ericsson såg otroligt nöjd ut. Lika nöjd som om han vunnit på en knock out.
Var står det att HR ska följa riktlinjer från HD vid bedömning av brottmål? HR har att gå emot antingen HR eller HD. Vem ska de gå emot? Eller kommer HR att göra sin egen bedömning? Förra gången fanns inte en gnutta bevis, det finns det inte nu heller. Det finns ingen anledning för HR att byta uppfattning. Björn Ericsson får nog tvätta bort sitt nöjda flin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in