2013-11-12, 13:30
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Måste bara konstatera att Eksanah är lika intellektuellt ohederlig som ttsp i sitt försvar av den sektledning som så pompöst påstår sig ha hittat sanningen.

I min signatur ser du ttsp:s syn på sanningen...där det tydligen enligt honom är logiskt att JV på samma gång kan vara den enda sanna religionen men ändå inte ha monopol på sanningen
Citera
2013-11-12, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
I min signatur ser du ttsp:s syn på sanningen...där det tydligen enligt honom är logiskt att JV på samma gång kan vara den enda sanna religionen men ändå inte ha monopol på sanningen

Ja det är alla numera klassiska citat och påståenden från ttsp! Eksanah började bättre men har hamnat i samma fålla som ttsp med galen brist på logik blandat med rena osanningar i en enda osammanhängande röra!

Jv är väl den värsta hittepåreligionen efter scientologerna och mormonerna...fast till scientologernas och mormonernas försvar så ändrar man inte i sin troslära efter hur vinden blåser som Jv gör.
Citera
2013-11-12, 14:40
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ja det är alla numera klassiska citat och påståenden från ttsp! Eksanah började bättre men har hamnat i samma fålla som ttsp med galen brist på logik blandat med rena osanningar i en enda osammanhängande röra!

Gemensamt har de också att all diskussion permanent avslutades tätt inpå frågor om anledningar att tro att fria viljan existerar. Jag kan knappt vänta tills nästa vittne knackar på dörren, så att jag kan se om det är lika illa ställt kring den frågan hos dem alla.

Citat:
Jv är väl den värsta hittepåreligionen efter scientologerna och mormonerna...fast till scientologernas och mormonernas försvar så ändrar man inte i sin troslära efter hur vinden blåser som Jv gör.

Scientologerna vet jag inte riktigt, men mormonerna är ena riktiga skojare också. Eftersom deras texter är klart rasistiska mot svarta människor (tror de sägs tillhöra någon förlorad israel-stam som gud gjorde svarta för att de gick emod gud på något sätt, minns inte riktigt) så fick de ju länge inte deltaga i kyrkan och ha ledande positioner etc....men som genom ett mirakel så fick plötsligt högsta ledningen en uppenbarelse från gud att det visst var ok....och som av en ren händelse så bara råkade den här uppenbarelsen sammanfalla med tiden då kritiken från the civil rights movement var som värst....ja gud jobbar minsann på mystiska sätt
Citera
2013-11-12, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Innan man skriker ut att du vet hur det är så ring avdelningskontoret och fråga varför man angett denna siffra. Det kanske finns en tanke med det och att det ska redovisas på det sättet.

Och tydligen så finns det något som underlättas om du får bidragen, du kan ju fråga om det samtidigt som du ringer...

Nej, tror inte alls på den förklaringen, andra kyrkor räknar medlemmar, vilket för JVs del väl bäst motsvaras av förkunnare!
Och då kan du väl ta reda på vad som skulle underlättas av att de får bidragen.
Citera
2013-11-12, 15:29
Medlem
Citat:
Ok och vem var det?

Vill du verkligen att jag lämnar ut hans namn här?
Den andre mannen jag nämnde var ju så känd för sin framfart att alla som på den tiden hade kontakt med JV kände till honom! Dessutom död sedan länge efter vad jag har hört.
Citera
2013-11-12, 18:18
Medlem
[quote=Fiffiniffi|46106821]
Citat:
Gemensamt har de också att all diskussion permanent avslutades tätt inpå frågor om anledningar att tro att fria viljan existerar. Jag kan knappt vänta tills nästa vittne knackar på dörren, så att jag kan se om det är lika illa ställt kring den frågan hos dem alla.

Det är väl ingen som avslutat någon diskussion, inte jag i alla fall.
Men om man sedan inte har tid att svara innebär ju knappast att frågan är avgjord eller att diskussionen är avgjord.
Citera
2013-11-12, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Nej, tror inte alls på den förklaringen, andra kyrkor räknar medlemmar, vilket för JVs del väl bäst motsvaras av förkunnare!
Och då kan du väl ta reda på vad som skulle underlättas av att de får bidragen.

Ring och fråga, ni tror ju att vi inte svarar på frågor och är hemlighetsfulla och inneslutna.
Du kan ju testa, du får säkert prata med någon på den juridiska avdelningen så kan ni säkert reda ut det där.
Sedan kan du ju skriva vad dem sade här, tänk om det finns substans i varför man gjort på det här sättet.
Lycka till!
Senast redigerad av Ekasnah 2013-11-12 kl. 18:24.
Citera
2013-11-12, 18:21
Medlem
Citat:

Den osammanhängande röran kan ju mycket väl bero på att du inte förstår...
Citera
2013-11-12, 18:25
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Grundläggande logik vs semantisk akrobatik är väl inte SÅ svårt att skilja mellan.
Citera
2013-11-12, 18:39
Medlem
Citat:

Nej det är din bristande logik som gör att du inte förstår och kan ta till dig kritik mot Jv...dessvärre ett typiskt sektdrag, att medlemmar identifierar sig och försvarar sina sektledares snedsteg med vild frenesi.

Och att döma av andra Jv som figurerat här i tråden så begrep inte de heller Jv:s osammanhängande röra till lära något vidare...tror inte att någon människa kan hänga med i allt nytt ljus som fladdrande riktas mot de stackars medlemmarna i Jv.

Du kan ju t ex pedagogiskt försöka förklara det här med förståelsen av det nya generationsbegreppet...lycka till!
Citera
2013-11-12, 19:09
Medlem
Citat:
Tråkigt att du både upplevt och känner det så här och jag säger det inte bara för att säga det utan jag menar det verkligen.
Sedan är det så med uteslutna att JV lägger sig inte i den kontakt som familjen har, bara för att man blir utesluten upphör inte blodsbanden.

Om familjer fick bestämma själva hur de gör skulle nog mycket få frysa ut sina närmaste då det går mot allt vad familjen innebär.
En familj som frivilligt väljer att ta avstånd finns det ju ingen större anledning att sakna.

Men vi vet båda hur direktiven från ledningen ser ut.
Kolla i boken "Bevara er själv i Guds kärlek" på sid. 207.

"Är det verkligen nödvändigt att undvika all kontakt med uteslutna personer? Ja, av flera orsaker. För det första är det en fråga om lojalitet mot Gud och hans ord. Vi lyder Jehova inte bara när det är lätt att göra det utan också när det är svårt. Kärleken till Gud får oss att lyda alla hans bud, eftersom vi inser att han är rättvis och kärleksfull och att han har utformat sina lagar så att de är till vårt bästa. (Jesaja 48:17; 1*Johannes 5:3) För det andra skyddas vi och resten av församlingen mot att bli besmittade andligen och moraliskt, och dessutom upprätthålls församlingens goda rykte. (1*Korinthierna 5:6, 7) För det tredje kan det också vara till hjälp för den uteslutne att vi håller fast vid Bibelns principer. Att vi understöder den dömande kommitténs beslut kan påverka hjärtat hos den som handlat orätt och som hittills inte har reagerat positivt på de äldstes försök att hjälpa honom. Att han förlorar den dyrbara gemenskapen med familj och vänner kan hjälpa honom att ”komma till besinning”, att se det allvarliga i det han gjort och göra vad som behövs för att vända tillbaka till Jehova."

och på nästa sida står det

"Det kan också hända att den uteslutna familjemedlemmen bor utanför hemmet. Även om man behöver ha viss begränsad kontakt vid enstaka tillfällen för att sköta nödvändiga familjeangelägenheter, bör varje sådan kontakt begränsas till ett minimum. Lojala kristna familjemedlemmar söker inte efter förevändningar att kunna träffa en sådan utesluten familjemedlem. Lojalitet mot Jehova och hans organisation får dem att respektera Bibelns anordning med uteslutning. Deras lojala handlingssätt är till nytta för den som handlat orätt och kan hjälpa honom att ta till sig den tuktan han fått."

JV lägger sig i så mycket att de t.o.m. vill bestämma vem du får mejla till.

"Det bästa du kan göra för din älskade familjemedlem är att visa att du beslutsamt sätter Jehova före allt annat, till och med före familjebanden. Vad kan du göra för att hantera den här situationen? Ta hand om din egen andlighet. Isolera dig inte från dina trogna kristna bröder och systrar. (Ords. 18:1) Utgjut dina känslor för Jehova i bön. (Ps. 62:7, 8) Försök inte hitta ursäkter för att umgås med den uteslutne familjemedlemmen, kanske genom att mejla honom eller henne. (1 Kor. 5:11) Fortsätt att vara helt upptagen i andliga aktiviteter." - Vakttornet 15/1 2013 sid.16
Senast redigerad av Kalten 2013-11-12 kl. 19:15.
Citera
2013-11-12, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Scientologerna vet jag inte riktigt, men mormonerna är ena riktiga skojare också. Eftersom deras texter är klart rasistiska mot svarta människor (tror de sägs tillhöra någon förlorad israel-stam som gud gjorde svarta för att de gick emod gud på något sätt, minns inte riktigt) så fick de ju länge inte deltaga i kyrkan och ha ledande positioner etc....men som genom ett mirakel så fick plötsligt högsta ledningen en uppenbarelse från gud att det visst var ok....och som av en ren händelse så bara råkade den här uppenbarelsen sammanfalla med tiden då kritiken från the civil rights movement var som värst....ja gud jobbar minsann på mystiska sätt

Mormonerna har sina profeter som får uppenbarelser när det kniper och de sitter med skägget i brevlådan.
JV.s styrande krets får "nytt ljus".
Same shit, different cult
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in