2013-11-14, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Är det bekräftat att tejpen satt i håret då? Jag har bara läst att det fanns hår på tejpen vilket inte riktigt är samma sak.
Av bilderna att döma, så sitter tejpen i håret kring halstrakten
Citera
2013-11-14, 16:55
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
"Är du inte hemma nu?" kan betyda "Är du inte hemma hos mig snart?".

15:37, KJ->VB: Då kommer jag.
15:48, VB->KJ: Jag väntar där nere.
15:54, VB->KJ, otåligt: Är du inte här snart?

Tillägg: Glömde svara, VB bodde två trappor upp. Restiden är 8 min.

Vi tolkar detta olika. För det första skrev inte VB "är du inte hemma nu" - hon skrev "är du inte hemma". Frågetecknet är utelämnat, men det är helt klart en fråga, en undrande sådan dessutom, typ 'va, är du inte hemma'???

Hon kanske tyckte det tog ovanligt lång tid för KJ att köra från Flottiljvägen till Ugglegatan? Du nämner 8 minuter, men när VB ställer frågan har det gått 17 minuter sedan KJ sa att han var på väg. När allt kommer omkring kanske han inte var hemma?
Det har ju pratats mycket om att han skulle ha planerat mordet. Jag har inga synpunkter på det, men vill ändå nämna att han faktiskt hade rätt god tid på sig att göra det (om det nu var det han gjorde). Den tidsmässigt underliga konversationen tyder på det, i alla fall i mina ögon.

VB tar kontakt med KJ klockan 01:07 natten till lördagen. Alltså mitt i natten! Då säger hon att hon "tänkte komma i morgon". KJ svarar 01:56 med "komma var?". VB svarar inte omedelbart, det dröjer flera timmar. Men klockan 05:39 (!) skickar hon ett sms med lydelsen "till dig och plugga eftersom prov nästa vecka" och någon halvminut senare ett nytt sms som lyder "kan inte plugga hemma det blir bara datorn". Kring lunchtid på lördagen skickar hon ytterligare två sms där hon först säger att hon "kommer vid två" för att sedan fråga om KJ kan hämta henne. KJ svarar inte förrän klockan 13:16 på lördagen. Det förflöt alltså ett stort antal timmar mellan VB:s första, nattliga sms och KJ:s svar skickat klockan 13:16 på lördagen.
Det finns ju faktiskt en teoretisk möjlighet att han, så att säga, sonderade terrängen på plats, besökte olika värn, med mera. Vem vet, han kanske till och med kollade värnet där han själv sovit över några gånger när han bråkat med sin pappa?
Han kan alltså ha varit ute på rull när VB förvånat frågade "är du inte hemma" när hon väntade på honom på Ugglegatan. Jag tolkar nämligen hennes sms så att hon tyckte det tog ovanligt lång tid för KJ att komma dit. Hon hade ju ändå väntat i 17 minuter...
Senast redigerad av Spindelfrida 2013-11-14 kl. 17:02.
Citera
2013-11-14, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Du har redan fått svar men det skadar inte att varna för elen.
Om du ansluter en glödlampa till vägguttaget så går det en ström från ene uttaget, genom lamptråden tillbaks till det andra uttaget. Man får en sluten krets och lampan lyser.

Om en hund biter i kabeln och får kontakt med bara den ena tråden så går ingen ström alls om det inte leds av till t.ex jord. Motståndet från tungan till ben 1, 2, 3 och 4 är olika men tillsamans leder de en större ström än om bara ett ben var jordat. Det blir 4 olika strömmar som går via jord tillbaks till kraftverket.

Om nu hunden lyckas bita i kabeln så att den får kontakt med båda trådarna så går mesta strömmen från ena tråden genom tungan tillbaks till andra tråden. Tungan leder strömmen bra och avståndet är kort mellan trådarna.

Från min tunga till mitt finger är det 500 kiloohm. Från min tunga till mina fotsvettiga strumpor är det 300 kiloohm. Mellan två punkter på min tunga är det 100 kiloohm. Strömmen genom kroppen får inte bli större än 10 milliampere. Ohms lag säger att strömmen, I = Spänningen, U dividerat med motståndet, R, I = U/R. Eftersom jag har två fotsvettiga strumpor så blir motståndet 150 kiloohm. Räkna får du göra själv.

Tungan till ditt finger = 220/500000 = 0,44 mA = en tjugondel av dödlig dos om du håller handen på nollan och slickar på fasen. Gör det och berätta!?

Två punkter på din tunga ger 220/100000 = 2,2 mA och det skulle enligt dina regler alltså vara farligare än om 0,44 mA går från tungan passerar hjärtat och vidare till ditt finger?

Resistansen i dina strumpor förstår jag inte riktigt hur du kopplat in? Också till tungan eller mellan höger och vänster fot? Eller bara själva strumpan?

Det har aldrig slagit dig att en hög spänning kan ledas vidare till en helt annan nolla/jord än den som kommer från vattenfall?
Citera
2013-11-14, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flutter
Vad pratar du om? Det som fanns i hans "normala" telefon och på Facebook innehöll ju tillräckligt känsliga saker. Att tro att han skulle ha en hemlig BDSM-telefon är bara fånigt.

FEL!
Det är inte fånigt att tro detta. Jag har säkerligen mycket känsligt i min telefon, men jag har en telefon dedikerad enbart en viss typ av sexuella kontakter. Inte orimligt att en sådan skulle finnas. Skillnaden skulle väl vara att min partner vet om och delar telefonen med mig. Jag vet att flera andra använder sig av liknande knulltelefoner.
Citera
2013-11-14, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Popcorn76
Det var ju blod inne i lägenheten, utanför lägenheten och vid brevlådorna. Någon beskrev fläcken som ca 30 cm i diameter. Det är väääldigt mycket blod för en hund som bitit sig i tungan...

Skulle gissa att vi pratar om en matsked. Är det mycket?
Citera
2013-11-14, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoyForFools
Hans affärer kanske går dåligt efter all negativ uppmärksamhet runt honom. Behövde kontanter helt enkelt.

Han lär väl inte sälja en bil full med blodrester. Men däremot den bil han pekar minst på, som aldrig kördes...
Citera
2013-11-14, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av danneblyfot
låt säja så här: OM det skulle visa sig att KJ skulle vara osyldig till mordet och att någon hotat honom att göra sig av med kroppen åt vederbörande GM!! Då hoppas jag att alla i denna tråd , alla som sitter och läser i denna tråd samt alla som hotat att ta "lagen i egna händer" om han släpps!! att vi alla går man ur huse och "välkomnar honom" tillbaka ut i livet och ger honom ett löfte om en trygghet för honom och hans familj! det är vi i så fall, skyldig dom!
Låt säga så här. Om KJ går fri i brist på bevis så får vi alla "går man ur huse" och skydda våra nära och kära. För killen kommer att mörda igen.
Citera
2013-11-14, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013

Ursprungligen postat av JoyForFools
Hans affärer kanske går dåligt efter all negativ uppmärksamhet runt honom. Behövde kontanter helt enkelt.

Han lär väl inte sälja en bil full med blodrester. Men däremot den bil han pekar minst på, som aldrig kördes...

Till sin bror alltså. Enklare att sälja till ngn okänd i uppsala
Citera
2013-11-14, 17:34
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Scouter som är så fredliga...

Det verkar vara lika stor begreppsförvirring mellan stämjärn och holkjärn som mellan märlspik och splitsnål. Här är en bild av en splitsnål och vad den används till men tyvärr inte hur den används. Någon scout som vet? Kungen?
http://www.scouterna.se/aktiviteter-och-lager/aktivitetsbanken/aktivitet/splitsning/

Det verktyget är det som kliminalteknikern kallar för märlspik vilket mer liknar en stor stoppnål. Total förvirring råder.

Båda verktygen på samma bild.
http://sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%A4rlspik
Citera
2013-11-14, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svullenbuk
Han råkade ju veta att blodet var i bagageluckan och att tejpen satt i hennes hår också
Citat:
Är det bekräftat att tejpen satt i håret då? Jag har bara läst att det fanns hår på tejpen vilket inte riktigt är samma sak.
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Ja, det finns både beskrivningar och bilder i FUP

Angående uppgiften från FUP om att 22-åringen visste att tejpen satt i håret:

Vid tejpförhör 1 den 26 maj så sa inte 22-åringen något om håret.
Vid tejpförhör 2 den 31 maj så sä han däremot det.

Man kan inte se att polis/åklagare vare sig i maj eller under rättegångsförhör har gjort någon sak av att 22-åringen vid tejpförhör 2 den 31 maj kände till hårtejpen. Såvida inte polis/åklagare är inkompetent slarviga så tolkar jag det som att försvaret någon gång mellan den 26 maj - 31 maj har fått ta del av mer detaljerad information om tejpfyndet på kroppen.

Förhör 26 maj 14:39,
s 1667
Citat:
[22-åringen] tillfrågas om vad han har för sorts tejp hemma i sin bostad.
[22-åringen] säger efter en stunds eftertanke att han har en sorts vävtejp som han hittade i en övergiven bil, en Saab som var som en skrotbil och det var för ett par månader sedan.
s 1668
Citat:
[22-åringen] delges att den tejp som anträffats hos honom och han har fått se ett fotografi av har visat sig överensstämma när det gäller typ av tejp och hur den rivits av på längden på en tejp som anträffats på Vatchareeyas kropp. Han informeras att tejpen kommer att undersökas på SKL för att slutgiltigt avgöra om de stämmer överens med varandra.
[22-åringen] säger att han inte kan förstå att det skulle kunna vara samma tejp. Han säger att tejp görs på samma rullar och att det måste finnas många tejprullar som är likadana.
[22-åringen] tillfrågas vad han kommer att säga om det visar sig att man helt säkert kan säga att den tejp som fanns på hennes kropp överensstämmer med den tejp han hade hemma.
[22-åringen] säger att han inte vet, han har ingen aning.
s 1676
Citat:
F: Den här har ju då anträffats och tagits i beslag från din bostad. Men det är i badrummet?
M: Ja där ser man
F: Har du några funderingar kring det?
M: Nej, jag kan ha använt den i badrummet jag har ingen direkt koll på
F: Vad skulle du så i så fall använt den till om den var i badrummet?
M: Haft den i fickan
F: Vad sa du?
M: Haft den i fickan, plockat ut den när jag skulle slänga in tvätt
F: Sa de skulle slänga, att du skulle slänga in tvätt
M: Om jag skulle slänga in tvätt
F: Det är ju så att på den kropp som har hittats alltså.
M: Hm
F: ..Vatchareeya kropp så har man anträffat en sådan här tejp
s 1677
Citat:
F2: Har du sett en liknande tejprulle till vilken form det än må vara, men alltså typen?
M. Hemma hos farsan har haft flera stycken
F2: Pappa, din pappa har haft?
M: Ja, för att jag skulle gissa på hans grannar har sådana också. Och att i princip nästa alla som har hus har sådant
F: Ingen av dina kompisar då?
M: Inte vad jag vet men de kan säkert också ha den
F: Är det någon kompis som har lånat tejp av dej då?
M: Lånat tejp?
F: Ja lånat av den där tejpen som du hade?
M: Inte vad jag vet inte så jag har vetskap om i alla fall
F: Hur känns det där här med tejpen, känns det som att..hur ser du på det att jag ställer frågor om det?
M: Att ni ställer frågor om tejp?
F: Ja just den här tejpen
M: Just den här tejpen kan ågonting med hennes försvinnande att göra
F: Har de det?
M: Inte fan jag. Det är liksom det är en tejprulle. Vem som helst har en likadan tejprulle, kan ha liksom en likadan tejprulle
F: Nu är ju den här delad och när man mäter in den del som saknas på din tejprulle och den tejp som anträffats på kroppen så stämmer ju det rätt väl överens. Men man har fortfarande hunnit göra någon riktig teknisk undersökning för att se exakt om tejpen kommit från den här rullen

Förhör 31 maj 9.51 s 1762
Citat:
H: Nån har varit in i min lägenhet, tar ej tejpbit från en tejprulle som de ser…ehh…och sen
så…man…det är ju liksom bara att spå…kolla liksom min facebookslista eller nått för folk som typ…pra…som jag pratar med och där finns ju hon och så liksom kan jag ha nämnt någon stans att jag skulle till henne och göra någonting och så är det ju bara att de plockar………..tejprullar…bitarna och liksom lägger i hennes hår och så…ehh…liksom blir jag häktad på det och sen så är…inte så jäkla svårt att bryta upp en bagagelucka på en bil.

Någon polis bör efter det första förhöret om tejpen ha informerat 22-åringen eller dennes försvarare om var på kroppen tejpen satt. Annars är det ju riktigt klantigt om inte polisen har huggit direkt på varför 22-åringen kände till det här om håret.
Senast redigerad av Brottsfall 2013-11-14 kl. 17:43.
Citera
2013-11-14, 17:38
Medlem
Citat:

Det fanns tejp i håret och även tejp runt halsen.
Citera
2013-11-14, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Hunden var han bästa vän. Det var inte vb.
Tycker det du säger här talar sitt eget språk.
Hunden var honom kär och att bli anklagad för att ha dödat den gör honom upprörd. Kanske dödade han den, kanske inte. Hur som helst blir han berörd.

VB var inte honom kär på samma sätt. Hon var bara en tjej, en måltavla som fick ta hans känslor gentemot henne men kanske också gentemot andra som han tyckt behandlat honom illa. Vi vet ju inte vad hon sagt till honom som triggar honom lien någonting har hänt. Han säger själv att han avskärmar sig när det är för jobbigt....men det kan ju också vara så att han inte känner ånger eller skuld utan hon fick vad hon förtjänade och därför bryr han sig inte.

Det är upp till åklagarna att hitta bevis och han tycker att han städat undan bra och blir därför mkt förvånad då det visar sig att han slarvat. Och KJ kan inte göra fel...därför hittar han på en historia om att det måste vara planterat för HAN skulle aldrig slarva och göra fel. Det är hela tiden någon annans fel till att saker och ting sker, mkt vanligt med det tankesättet vid AS
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in