Citat:
Ursprungligen postat av
Quarrel
"Är du inte hemma nu?" kan betyda "Är du inte hemma hos mig snart?".
15:37, KJ->VB: Då kommer jag.
15:48, VB->KJ: Jag väntar där nere.
15:54, VB->KJ, otåligt: Är du inte här snart?
Tillägg: Glömde svara, VB bodde två trappor upp. Restiden är 8 min.
Vi tolkar detta olika. För det första skrev inte VB "är du inte hemma nu" - hon skrev "är du inte hemma". Frågetecknet är utelämnat, men det är helt klart en fråga, en undrande sådan dessutom, typ 'va, är du inte hemma'???
Hon kanske tyckte det tog ovanligt lång tid för KJ att köra från Flottiljvägen till Ugglegatan? Du nämner 8 minuter, men när VB ställer frågan har det gått 17 minuter sedan KJ sa att han var på väg. När allt kommer omkring kanske han inte var hemma?
Det har ju pratats mycket om att han skulle ha planerat mordet. Jag har inga synpunkter på det, men vill ändå nämna att han faktiskt hade rätt god tid på sig att göra det (om det nu var det han gjorde). Den tidsmässigt underliga konversationen tyder på det, i alla fall i mina ögon.
VB tar kontakt med KJ klockan 01:07 natten till lördagen. Alltså mitt i natten! Då säger hon att hon "tänkte komma i morgon". KJ svarar 01:56 med "komma var?". VB svarar inte omedelbart, det dröjer flera timmar. Men klockan 05:39 (!) skickar hon ett sms med lydelsen "till dig och plugga eftersom prov nästa vecka" och någon halvminut senare ett nytt sms som lyder "kan inte plugga hemma det blir bara datorn". Kring lunchtid på lördagen skickar hon ytterligare två sms där hon först säger att hon "kommer vid två" för att sedan fråga om KJ kan hämta henne. KJ svarar inte förrän klockan 13:16 på lördagen.
Det förflöt alltså ett stort antal timmar mellan VB:s första, nattliga sms och KJ:s svar skickat klockan 13:16 på lördagen.
Det finns ju faktiskt en teoretisk möjlighet att han, så att säga, sonderade terrängen på plats, besökte olika värn, med mera. Vem vet, han kanske till och med kollade värnet där han själv sovit över några gånger när han bråkat med sin pappa?
Han kan alltså ha varit ute på rull när VB förvånat frågade "är du inte hemma" när hon väntade på honom på Ugglegatan. Jag tolkar nämligen hennes sms så att hon tyckte det tog ovanligt lång tid för KJ att komma dit. Hon hade ju ändå väntat i 17 minuter...