2013-11-14, 14:05
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Tror inte han råkade. Men nu är det ju så att det var inga komprometterande sms han raderade. Hanntroddebi sin AS hjärna att om han raderat smsen är det mindre chans att de får upp ögonen på just mig. För så klart visste han att de skulle syna honom, han visdte ju också att han hade span på sig, när han tar fler varv i rondellen

Visst är det så, det som gör det extra besvärande är att han raderade sms:en innan det var känt att hon var försvunnen.

Det var bara mördaren som visste att hon var försvunnen, och hennes föräldrar förstås.
Citera
2013-11-14, 14:09
Medlem
[quote=MrFold|46137988]Ett intressant inlägg som säger mycket mer än du själv förstår antagligen.

MB ljuger

KJ "råkade radera"

Jag kan inte utesluta att det var en olyckshändelse, men hur kan DU utesluta att det inte var med avsikt? Som jag visat i min genomgång av telefonianalysen i FUP så tyder ingenting i den i själva verket på att KJ regelmässigt raderade SMS eller att det var vanligt att han "av misstag" tryckte på knappar tre gånger i rad (minimum för att radera en hel konversation i en iPhone). Läs förhören också så ser du att han åberopar båda förklaringarna i någon slags märklig kombination. Det är som allra minst ett märkligt sammanträffande att en person han haft mycket kontakt med försvinner efter att hon besökt honom och att han inom max ett par dagar "råkar" radera JUST PRECIS den konversationen bland alla konversationer han hade i telefonen (117 skapade, endast 6 raderade). Särskilt med tanke på att han inte hade något skäl att gå på just den kontakten. Han försökte ju inte skicka några SMS till henne eller ringa några samtal efter att hon försvunnit!

När det gäller MB så vänder du på steken och utgår från att han ljuger om antalet SMS. Om DU har en intensiv kommunikation med någon via SMS regelmässigt och där den andra personen skickar fler SMS än du - skulle du vid en intervju flera dagar senare kunna svara säkert på om du skickade ett eller flera svar vid just det specifika tillfället?

Samma sak fast tvärtom. Jag kan inte utesluta att MB ljuger, men jag tycker att förklaringen att han inte minns antalet eller innehållet är fullt rimlig, inte minst med tanke på att hon skickat över 2000 SMS till honom under det senaste halvåret och att det var standard att hon brände av en hel rad innan han svarade. Så hur kan DU veta säkert att han ljuger?[/QUOT

Jag sa inte att jag vet att han ljuger, men det låter så och KJ sa ju själv att han råkade radera allt.
Citera
2013-11-14, 14:10
Medlem
Han råkade ju veta att blodet var i bagageluckan och att tejpen satt i hennes hår också
Citera
2013-11-14, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reemka
Även om hunden dog av att bita i en elsladd så kan ju KJ ha skurit i den efteråt.
Jag kan verklgien undra varför man sparar en sladd som en hund bitit i...? Verkar mycket märkligt i min skalle och jag skulle dessutom vilja veta i vilken grad det verkligen räknas som ett "bevis". Att han kommer in med en sladd med bitmärken på bevisar ju inte ett smack.
Hur vet du att det är sanning att det handlade om droppar och inga pölar?

Den kanske aldrig blev bortslängd.
Därför att flera har sagt i förhör att det var bloddroppar.
Finns det bevis för att KJ har dödat hunden?
Citera
2013-11-14, 14:16
Medlem
Minimois avatar
Om någon uppsåtligen raderade SMS för att dölja någonting, bör samme person vara rätt säker på att polisen inte kunde läsa de identiska SMS:en i VBs lur. Ganska misstänkt att radera ev. skumma SMS, om de ändå kunde komma fram den vägen.
Citera
2013-11-14, 14:19
Medlem
Han raderade sina egna sms och VB:s telefon ligger i älven eller nån sjö då behöver han inte vara rädd att de ska återskapas
Citera
2013-11-14, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av insua
När tror ni KJ som tidigast kan fällas för mordet?

En brottmålsdom ska avkunnas så snart som möjligt efter avslutad förhandling. Den tidigaste tidpunkten för avkunnande av dom är i morgon efter pläderingar och en därefter sluten överläggning. Men det kommer inte att ske i det här fallet eftersom rätten lär vrida och vända ordentligt på det som talar för eller emot skuld. Vet inte om rätten möjligen skulle kunna meddela i morgon eftermiddag att man beställer en stor RPU, men jag är tveksam. Tror dom behöver mer tid.

LAG 1942:740, KAP. 17, 9 §
Citat:
"Erfordras på grund av målets beskaffenhet rådrum för domens beslutande eller avfattande, må rätten besluta anstånd därmed; domen skall dock, om ej synnerligt hinder möter, skriftligen avfattas och meddelas inom två veckor efter förhandlingens avslutande. Avkunnas ej domen vid huvudförhandlingen, skall den avkunnas vid annat rättens sammanträde eller ock meddelas genom att den hålles tillgänglig å rättens kansli; vid huvudförhandlingen skall underrättelse givas om tiden och sättet för domens meddelande."

När rätten har prövat skuldfrågan och eventuellt kommit fram till att 22-åringen ska fällas för någon av åtalspunkterna med fängelse som möjlig påföljd kommer tingsrätten sannolikt begära att 22-åringen ska genomgå en stor rättspsykiatrisk undersökning, den kan väl ta en månad. Tidigast i december lär man i så fall få veta hur påföljden ser ut.

Domaren kommer att meddela i morgon när dom kan avkunnas eller när beslut kan meddelas om den fortsatta handläggningen.

Det händer ibland att domstolen får skjuta på avkunnandet, t ex om en rättspsykiatrisk undersökning skulle dra ut på tiden eller pga av andra särskilda omständigheter.

Det är möjligt att medierna kommer att beskriva morgondagen som "förhandlingens sista dag", något som inte behöver stämma, om man vill vara formell. Begär rätten in ett rättspsykiatriskt utlåtande så kommer rätten att återuppta förhandlingarna längre fram. Åklagaren och försvaret ska då yrka på vilken påföljd man anser ska utdömas.

I fallet med Peter Mangs så "avslutades" huvudförhandlingen den 17 juli 2012. Den 24 juli meddelade tingsrätten att man hade beställd en RPU. Planen var att återuppta förhandlingarna i början av september men RPU:n försenades, annars hade dom kunnat avkunnas i september-oktober.
Citera
2013-11-14, 14:21
Medlem
saltapinnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 888poker
Det är svårt att förklara hur jag menar. Jag tror inte att föräldrarna med vett och vilja hjälpt sonen att dölja mordet. Blir han fälld tror jag att de också inser att han behöver mycket vård och inte kan gå lös. Han måste skyddas för sig sin egen och andras skull. Jag tror de har på pass mycket vett faktiskt.

De hoppas väl in i det sista att han ska vara oskyldig, inte att han ska gå fri OM han är skyldig.

Åker KJ in så tror jag att föräldrarna kommer inom det närmaste må mkt mkt väl och äntligen kan få koppla av, jag tror att dom haft ett rent helvete med KJ,men jag tror också att dom fostrat han fel.
Jag läser just nu FUP med KJs mamma och jag får känslan av att hon också har nån diagnos,det kanske är därför pappan tar tag i problemen med KJ.
Mamman verkar ju alldeles snurrig och man kan nästan tro att det är KJ som svarar på förhörsledarens frågor.
Men hur var det med släpet som KJ och hans pappa fixade med,var det botten på släpet som dom bytte ut.
Detta med släpet just vid tiden med span verkar ju märkligt
Citera
2013-11-14, 14:23
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
OK. Jag kollade nu igen och såg att VB:s sista sms till KJ skickades klockan 15:54:30 och lyder "Är du inte hemma". Sms:et före det sänds klockan 15:49:36 och lyder "Jag väntar där nere". Klockan 15:37:30 skickar KJ sms till VB med lydelsen "Då kommer jag".
Varför frågar VB om KJ är hemma? Och varför säger hon att hon ska "vänta där nere"? Menar hon nere vid hans port? Hur ser VB:s lägenhet ut, vilket plan ligger den på? Måste hon "gå ner" en trappa eller två för att komma ut på gatan?
Hur lång tid tar det med bil från Flottiljvägen till Ugglegatan? Mellan KJ:s och VB:s sista sms går det 17 minuter.
Frågor söker svar...
"Är du inte hemma nu?" kan betyda "Är du inte hemma hos mig snart?".

15:37, KJ->VB: Då kommer jag.
15:48, VB->KJ: Jag väntar där nere.
15:54, VB->KJ, otåligt: Är du inte här snart?

Tillägg: Glömde svara, VB bodde två trappor upp. Restiden är 8 min.
Senast redigerad av Quarrel 2013-11-14 kl. 14:30.
Citera
2013-11-14, 14:27
Medlem
Lalajlajs avatar
Apropå stalkning...

Citat:
Dennis ville ha hjälp med att Vatchereeya skulle få fokus på något annat istället. Enligt Dennis ringde Vatcheerya upprepade gånger till honom, hon störde honom och lyssnade inte när han sa att han inte var intresserad.

Kristoffer tyckte att det kändes som en rolig uppgift att ta sig an, tanken slog honom att det skulle vara roligt att vara tillsammans med en stalker.

s2537
Citera
2013-11-14, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
"Är du inte hemma nu?" kan betyda "Är du inte hemma hos mig snart?".

15:37, KJ->VB: Då kommer jag.
15:48, VB->KJ: Jag väntar där nere.
15:54, VB->KJ, otåligt: Är du inte här snart?

Tillägg: Glömde svara, VB bodde två trappor upp. Restiden är 8 min.

Det där har du ju snickrat ihop själv, så här ser sms konversationen ut i FUP.

15:54 Är inte du hemma
Citera
2013-11-14, 14:36
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netforce42
Det där har du ju snickrat ihop själv, så här ser sms konversationen ut i FUP.

15:54 Är inte du hemma
Ja, jag skrev det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in