Citat:
Ursprungligen postat av
Ekasnah
Det är han och satan har aldrig ifrågasatt Guds makt eller styrka.
Då kan satan per definition inte göra en enda sak utan guds tillåtelse. Vilket gör gud lika mycket ansvarig.
Citat:
Både människan och satan valde ett styre utan Gud.
Du säger det. EXAKT hur gjorde vi valet och varför ska dagens människor vara bundna av det? Det går ju emot till och med mänskliga rättsprinciper, så jag förstår inte hur vi kan vara så mycket bättre än gud.
Citat:
Det är detta dem har fått, ett styre utan Gud.
Inte bara det, gud har slängt in satan i mixen också, han har märkt kortleken så att vi inte kan vinna.
Citat:
Om du och jag ska se vem som lyfter mest i bänkpress så är det lätt fixat.
Vem som är den bästa pappan är inte lika lätt att avgöra för där krävs det en viss tid för att avgöra frågan.
Nej, gud är allsmäktig och kan avgöra frågan på en nanosekund. Tid är FULLSTÄNDIGT irrelevant.
Och eftersom han dessutom låter satan jävlas med oss så är det inte ett rättvist test.
Citat:
Det är du som inte förstått vidden av frågeställningen.
Jo. Jag håller bara inte med DIG. Ser du skillnaden?
Citat:
En av satans anklagelser är att människan bara tjänar Gud för att han beskyddar dem, inte för att de älskar honom och hans styre.
Varför skulle gud bry sig om vad satan säger? Ska oskyldiga få lida bara för att gud ska få statuera ett exempel?
Citat:
Skulle han gå in i varje fall så skulle den moraliska frågan aldrig kunna avgöra.
Och vad är den moraliska frågan? Hur människan klarar sig utan gud?
Citat:
Skillnaden är att människor nu kan få lida men gud är aldrig upphovet till det.
Jo. Per definition. Han är inte allsmäktig för inte.
Citat:
Däremot kommer han snart att ta bort alla verkningarna av lidande och död och som det sägs ingen ska sedan komma ihåg det hemska de kan ha fått utstå.
Kan han göra det sen, kunde han gjort det från början.
Citat:
När Gud uppväcker alla som dött och fått lidit och skapar en fredlig värld för all framtid så har han återställt mänskligheten där den var innan Adam & Eva syndade.
1. Kan han göra det sen, kunde han gjort det från början.
2. Vad hindrar människan från att synda igen? Hade vi inte fri vilja, sa du?