2013-11-14, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Då ska det inte viftas med det medicinska som om det vore skälet, det är inte hederligt.

Jag har inte sagt det, men vi har haft en lång diskussion om blodet och medicinsk behandling dessutom.
Vi tar inte emot blod av religiösa skäl.
Däremot är det en stor okunskap om vilka alternativ som finns.
JV vill leva och söker därför upp sjukvården sedan väljer vi en behandling utan blod vilket alla har rätt att göra dvs välja medicinsk behandling.
Det mesta går idag att göra utan blod vilket innebär att detta inte är så svart och vitt eller liv eller död som många vill göra gällande.
Citera
2013-11-14, 00:04
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Det är bara så att jag inte hunnit svara på ditt.
Vissa frågeställningar är ju bara att skriva andra måste jag fundera lite på och då tar jag det en dag när jag både känner för det och anser mig ha tid.
Nu kollar jag på TV och svarar på inlägg som är enkla att besvara.
Det är absolut inget personligt.

Låt gå för om det bara var inlägget. Men när det efterfrågas respons både en och två gånger så är det varken särskilt tanke- eller tidskrävande att ge ett svar i stil med "Jag återkommer till detta senare". Det är lite "märkligt" att det först blir respons när jag påpekar en oärlighet från din sida.
Citera
2013-11-14, 00:06
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Absolut inte, som jag skrev så är det på grund av religiösa skäl inte medicinska.

Citat:
Då ska det inte viftas med det medicinska som om det vore skälet, det är inte hederligt.

Det finns inte ett uns av hederlighet i JVs demagogi; det går tydligen bra att ändra argument till självmotsägelses-punkten i försöket på att presentera en kosmetisk fasad.

Trots att det inte lurar särskild många, men tvärtom stötar bort folk.
Citera
2013-11-14, 00:08
Medlem
Citat:
Låt gå för om det bara var inlägget. Men när det efterfrågas respons både en och två gånger så är det varken särskilt tanke- eller tidskrävande att ge ett svar i stil med "Jag återkommer till detta senare". Det är lite "märkligt" att det först blir respons när jag påpekar en oärlighet från din sida.

Jag har ju skrivit det.
jag skrev för några dagar sedan, återkommer med svar.
Citera
2013-11-14, 00:11
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag har inte sagt det, men vi har haft en lång diskussion om blodet och medicinsk behandling dessutom.
Vi tar inte emot blod av religiösa skäl.
Däremot är det en stor okunskap om vilka alternativ som finns.
JV vill leva och söker därför upp sjukvården sedan väljer vi en behandling utan blod vilket alla har rätt att göra dvs välja medicinsk behandling.
Det mesta går idag att göra utan blod vilket innebär att detta inte är så svart och vitt eller liv eller död som många vill göra gällande.

Och före detta var det tydligen OK att barn dog. Men det är väl samma religiösa fanatism som fortfarande är aktuell, så i dom fall där moderna medicin eller ett lands infrastruktur inte ger är fördelerna med moderna vetenskap/teknologi, då är det OK att låta barn dö p.g.a. religiöst vansinne.
Citera
2013-11-14, 00:38
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Om du ska kasta dig in i en debatt så kan det vara bra att sätta sig in i hur det började. Det bör framgå om du börjar med att läsa inlägget där jag har ett dubbelcitat en sida eller två tillbaka i tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Kan du inte bara diskutera sakfrågor istället för att komma med personangrepp?

Tycker du att du vinner diskussionen när du kan trycka ner någon i skoskaften?

Vart ser du ett personangrepp i den rimliga begäran om att få svar på frågor och att inläggare minns sin egen positions ursprung?

Offer-koftan är verkningslös att spela på.
Citera
2013-11-14, 06:45
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Jag har ju skrivit det.
jag skrev för några dagar sedan, återkommer med svar.

Jasså? Var då?
Citera
2013-11-14, 07:17
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Människor har ett liv att sköta utanför internetvärlden.

Dessutom är det minst 7 mot 1, har du ingen förståelse för detta?

Då kan ju du sluta smita undan och jämna ut oddsen. Men efter älganalogin så vet jag inte om du hjälper eller stjälper....
Citera
2013-11-14, 07:21
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ja eller att han som skapare av blodet visste att det är en substans som är för unik för att använda på det sättet.

För mig låter det som en efterhandskonstruktion.

Citat:
Vi skulle ju inte heller äta blod.
Bibeln säger avhåll er från blod Apg 15:29

ÄTA ja. Jag kan inte se kopplingen till transfusion. Och speciellt inte enbart vissa utvalda bloddelar.
Citera
2013-11-14, 08:29
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Det är han och satan har aldrig ifrågasatt Guds makt eller styrka.

Då kan satan per definition inte göra en enda sak utan guds tillåtelse. Vilket gör gud lika mycket ansvarig.

Citat:
Både människan och satan valde ett styre utan Gud.

Du säger det. EXAKT hur gjorde vi valet och varför ska dagens människor vara bundna av det? Det går ju emot till och med mänskliga rättsprinciper, så jag förstår inte hur vi kan vara så mycket bättre än gud.

Citat:
Det är detta dem har fått, ett styre utan Gud.

Inte bara det, gud har slängt in satan i mixen också, han har märkt kortleken så att vi inte kan vinna.

Citat:
Om du och jag ska se vem som lyfter mest i bänkpress så är det lätt fixat.
Vem som är den bästa pappan är inte lika lätt att avgöra för där krävs det en viss tid för att avgöra frågan.

Nej, gud är allsmäktig och kan avgöra frågan på en nanosekund. Tid är FULLSTÄNDIGT irrelevant.

Och eftersom han dessutom låter satan jävlas med oss så är det inte ett rättvist test.

Citat:
Det är du som inte förstått vidden av frågeställningen.

Jo. Jag håller bara inte med DIG. Ser du skillnaden?

Citat:
En av satans anklagelser är att människan bara tjänar Gud för att han beskyddar dem, inte för att de älskar honom och hans styre.

Varför skulle gud bry sig om vad satan säger? Ska oskyldiga få lida bara för att gud ska få statuera ett exempel?

Citat:
Skulle han gå in i varje fall så skulle den moraliska frågan aldrig kunna avgöra.

Och vad är den moraliska frågan? Hur människan klarar sig utan gud?

Citat:
Skillnaden är att människor nu kan få lida men gud är aldrig upphovet till det.

Jo. Per definition. Han är inte allsmäktig för inte.

Citat:
Däremot kommer han snart att ta bort alla verkningarna av lidande och död och som det sägs ingen ska sedan komma ihåg det hemska de kan ha fått utstå.

Kan han göra det sen, kunde han gjort det från början.

Citat:
När Gud uppväcker alla som dött och fått lidit och skapar en fredlig värld för all framtid så har han återställt mänskligheten där den var innan Adam & Eva syndade.

1. Kan han göra det sen, kunde han gjort det från början.

2. Vad hindrar människan från att synda igen? Hade vi inte fri vilja, sa du?
Citera
2013-11-14, 10:17
Medlem
Citat:
så tror jag den som jag försöker hålla för ärlig i längden har än mer att vinna.

Ekasnah är ärlig.

Citat:
Här skiljer vi oss åt, jag tycker det är viktigt att personer man diskuterar med är helt ärliga.

Var har jag sagt att man inte ska vara ärlig? Tycker du att vi ska utreda om du är oärlig när du påstår detta?

Citat:
Det är dessvärre ett sidospår som man ibland måste ta hur mycket intressantare sakfrågan som egentligen diskuterades än är.

Det är sidospår som inte kommer att leda till något, Ekasnah kommer aldrig att säga att han var oärlig eftersom han var ärlig.

Om jag påstår att du är oärlig eftersom du påstod att jag inte tycker det är viktigt att vara ärlig, hur länge tror du att vi kommer att få diskutera detta i ett sidospår?
Om jag påstår att du är orättvis i dina anklagelser, först Ekasnah och nu mig, hur länge kommer vi att diskutera det tror du?

Dessutom följer du inte forumreglerna om du ska diskutera om personer är oärliga eller inte, det är OT att diskutera sådana frågor. Dessutom är det angrepp på Ekasnah som person.
Citera
2013-11-14, 12:51
Medlem
JV:s hållning till blodtransfusioner kan ni läsa om här:
http://www.jw.org/sv/jehovas-vittnen/faq/jehovas-vittnen-varför-inte-blodtransfusioner/

Jag har läst igenom bibelstyckena i GT som JV refererar till och återger de här. Det första bibelstycket har jag själv lagt till. Alla påbud utom det sista kommer direkt från Gud. Det sista kommer från Moses och borde inte ha samma vikt som de andra.

Citat:
Gud sade: ”Jag ger er alla fröbärande örter på hela jorden och alla träd med frö i sin frukt; detta skall ni ha att äta."

Citat:
"Allt som lever och rör sig skall vara er föda; allt detta ger jag er så som jag gav er de gröna örterna. Men kött som har liv, det vill säga blod, i sig får ni inte äta."

Citat:
"Om någon av israeliterna eller invandrarna äter något med blod i, skall jag vända mig mot den som gjort det och utstöta honom ur hans folk."

Citat:
"Ty om varje varelses liv gäller att blodet är dess liv. Därför har jag sagt till israeliterna att de inte får äta någon varelses blod, ty varje varelses liv är dess blod; var och en som äter av det skall utstötas."

Citat:
"Men håll orubbligt fast vid att inte förtära blodet. Blodet är livet, och du får inte äta livet tillsammans med köttet."

Enligt min tolkning handlar det i första hand om påbud från Gud att hålla sig till vegan/vegetarisk kosthållning.

Vad anser ni andra?
Senast redigerad av HerrMikkelson 2013-11-14 kl. 13:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in