Citat:
Ursprungligen postat av
Da-Urgh
Du vill ju på ett elegant sätt antyda att Zidane's eller Maradona's medverkan i respektive landslag inte haft nån större betydelse i dom titlar som vanns under den tiden. Då måste resonemanget fungera även åt andra hållet eller hur. Det skulle då betyda att Barca klarat sig lika bra utan Messi.
Men det är inte riktigt sant eller hur?
Vissa få spelare har den egenskapen att dom ser till att laget blir bättre, och vinner mer när dom finns med på planen, så enkelt är det bara. Det är exakt vad Messi gjort i Barcelona.
Så skulle det inte vara passande att den spelare som ni/du anser vara världens bästa, och kanske bästa spelare genom tiderna, bevisar det på den absolut högsta nivån. Alltså fotbolls VM. Då finns det ju mindre att diskutera sen, eller hur?
Eller menar du att La liga, och CL är större än fotbolls VM och det är där en spelare visar sitt riktiga värde?
Nej, jag motsätter mig det faktum att kollektiva utmärkelser, i form av titlar, inte kan användas för att bedöma en viss spelares kvalitet i den utsträckning som du verkar göra gällande. Finns ingenting i mitt uttalande som antyder att de bästa spelarna inte är betydande faktorer i huruvida laget som helhet når framgångar, men att en spelares förmåga korrelerar med antalet titlar han vinner med sitt lag är en alldeles för grov förenkling och i mångt och mycket en irrelevant faktor i sammanhanget.
Det ska tilläggas att jag är rätt säker på att Zidane och Maradona var de mest betydande spelarna i deras respektiva lags framgångar, men deras insatser är såklart långt ifrån de enda bidragande faktorerna och i det stora hela är deras inbördes kvalitéer en ganska liten del i framgångarna.
EDIT: För att förtydliga, och sammanfatta, det sista stycket. Deras betydelse relativt andra spelare i laget är väldigt stor, deras betydelse relativt den samlade mängden påverkande faktorer,som i slutändan leder till lagets titlar, är liten.