2013-11-14, 13:30
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Har du läst FUP så har du missat uttalandet av en expert på elolyckor med hund. En hund är jordad i fyra punkter men en människa i två.
Du har såklart rätt i att fyra ben är sämre än två, men man ska ha riktig otur om en hund ska dö av ett bett i en sladd.
Har den gjort det en gång så passar den sig nog för sladdar, det gjorde iaf min hund. Hade förresten inte Grabben bitit i sladden mellan transformatorn och datorn/bössan vid ett tidigare tillfälle?

Och varför ljuger KJ om sms:et till VB den 19 februari, när flera kan bekräfta att det var just det datumet som Grabben drog sin sista suck.
Citera
2013-11-14, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Det stämmer, men MB hade en bra och förståelig förklaring till detta, han ville inte att hans fru skulle upptäcka sms:en i hans telefon. Jag tror, utan att veta, att alla gift män och kvinnor som har sms-kommunikation med sin älskarinna/älskare gör likadant. Det är alltså den mest sannolika förklaringen.

Att han inte berättade att han hade kontakt med VB denna dag finns det också en logisk förklaring till, han var på arbetet och ville inte att hans anställda och hans fru, som också var där, skulle få veta att han hade en affär med VB.

Vad är KJs förklaring till att han helt plötsligt raderar alla VBs sms, 2 dagar efter att hon försvinner och före det han enligt egen utsago visste att hon var försvunnen. Alla sms sedan lång tid tillbaka och bara hennes sms, ingen annans.

Vid andra förhöret ändrade han sig och sa han ljugit, stämmer. Men han sa också att han fått 4-6 sms från VB men endast svarat EN gång att han jobbar. Varför ljuga om det? KJ råkade radera hela konversationen, men har väl aldrig ljugit om att han träffat VB den kvällen?
Citera
2013-11-14, 13:33
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Det stämmer, men MB hade en bra och förståelig förklaring till detta, han ville inte att hans fru skulle upptäcka sms:en i hans telefon. Jag tror, utan att veta, att alla gift män och kvinnor som har sms-kommunikation med sin älskarinna/älskare gör likadant. Det är alltså den mest sannolika förklaringen.

Att han inte berättade att han hade kontakt med VB denna dag finns det också en logisk förklaring till, han var på arbetet och ville inte att hans anställda och hans fru, som också var där, skulle få veta att han hade en affär med VB.

Vad är KJs förklaring till att han helt plötsligt raderar alla VBs sms, 2 dagar efter att hon försvinner och före det han enligt egen utsago visste att hon var försvunnen. Alla sms sedan lång tid tillbaka och bara hennes sms, ingen annans.

Till detta kan tilläggas att analysen av MB:s telefon visade att han hade raderat över 90% av SAMTLIGA sina SMS inkomna under en period av ca 5-6 månader. Vid tömningen fanns endast 170 kvar utav runt 5000 (ur minnet, har inte FUP nu) SMS som tagits emot eller skickats från telefonen under perioden. Så det troliga är att det var ett standardbeteende från hans sida att radera merparten av sina SMS allteftersom, även om det säkert också var så att han raderade sina SMS med Vatchereeya för att ingen skulle upptäcka dem rent allmänt (fortlöpande alltså och INNAN han visste något om att hon var död). Notera att själva kontakten fanns kvar i telefonen! En verkligt slipad mördare a'la den bild som många i tråden försökt måla upp hade väl tagit bort "Jan Erik Wass" helt och hållet?

KJ däremot betedde sig inte så här i normalfallet med sin telefon som det verkar. https://www.flashback.org/sp45863582
Citera
2013-11-14, 13:35
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag tror vi missförstår varandra på något vis. KJ hade raderat HELA konversationen mellan sig själv och offret. Det gick dock att återskapa hela det handle-id i telefonen som konversationen var kopplad till. Såvitt jag förstår finns det inga tveksamheter om att det skulle kunna finnas ytterligare SMS än så. Så vi kan utgå från att det vi ser i sammanställningen är hela den återskapade konversationen.
Jag håller med om att raderandet i sig knappast kan kallas indicium, för som du säger så finns inget i dem som kan anses komprometterande för KJ. Och jag tror ju inte heller att det var med en sån avsikt de raderades. Däremot skulle det inte förvåna mig om rätten använder beteendet som en del av den allmänna trovärdighetsbedömningen. Eller säg snarare hans förklaringar till det som helt enkelt inte är trovärdiga eller knappt rimliga.

OK. Jag kollade nu igen och såg att VB:s sista sms till KJ skickades klockan 15:54:30 och lyder "Är du inte hemma". Sms:et före det sänds klockan 15:49:36 och lyder "Jag väntar där nere". Klockan 15:37:30 skickar KJ sms till VB med lydelsen "Då kommer jag".
Varför frågar VB om KJ är hemma? Och varför säger hon att hon ska "vänta där nere"? Menar hon nere vid hans port? Hur ser VB:s lägenhet ut, vilket plan ligger den på? Måste hon "gå ner" en trappa eller två för att komma ut på gatan?
Hur lång tid tar det med bil från Flottiljvägen till Ugglegatan? Mellan KJ:s och VB:s sista sms går det 17 minuter.
Frågor söker svar...
Citera
2013-11-14, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
NSD: Släpps 22-åringen på fri fot?

Citat:
Det här låter motsägelsefullt.

Lagmannen säger...
Citat:
Man kan säga att pläderingen är en sammanfattning av målet. I en plädering kan ingen av parterna komma med något nytt, säger Erik Graeske.

Försvaret...
Citat:
Försvaret, advokaterna Carolina Holmberg och Bo Forssberg, kommer troligen att ta upp saker man inte fick göra under rättegången, exempelvis tränarens förehavande i ett tidigare förhållande.

Det nedre citatet uppfattar jag som NSD-journalistens egna tolkning. Han inledde stycket med:
Citat:
Försvarets plädering kommer på fredagen att uteslutande innehålla svagheter i åklagarnas åtal.
Han har ju rätt i att försvaret sannolikt kommer att fokusera starkt på svagheterna i det som har åberopats från åklagarens sida. Rådmannen har rätt i att det (i princip) inte ska framläggas några nyheter under pläderingarna, men i praktiken kan själva argumenten, men i praktiken kan detta vara lite glidande. En fingertoppskänslig försvarare kan därför ibland slänga in uppgifter som inte helt och hållet har gåtts igenom under den tidigare förhandlingen. Skulle det handla om större nyheter så kan domaren säga ifrån, men så saker kan ibland slippa igenom om dom har mindre betydelse.

Försvaret lär ju ta upp att åklagaren inte har utrett tillräckligt möjligheten för en alternativ gärningsman. Det blir intressant att se hur BF kommer att hantera balansgången, han kan ju inte heller gå för hårt åt andra specifika personer.
Citera
2013-11-14, 13:38
Medlem
Kan inte den stackars hunden få vila i frid.

Läs gärna förhöret i rättegången med KJ far.
Han hade t.o.m med sig beviset för att visa
var hunden hade bitit samt var polisen och
såg att det fanns ingen jordfelsbrytare i lägenheten.

Det hade droppat blod efter hunden inga pölar.

Skeletthanden är en tass.
Citera
2013-11-14, 13:40
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steelmachine33
Jag tror han planerat det. Den enda som bevisligen uppvisat svartsjuka i detta fall är AN vilket är förståeligt. Men vem vet? Allt är väl möjligt, det är bara KJ som vet vad hans motiv var egentligen. Och han snackar ju inte om det direkt.
Som sagt, han har skurit upp sin döda hund. Han började tydligen med insekter, gick vidare med fåglar och så blev det en hund så det "naturliga" är väl att fortsätta med människa. Min teori är alltså också att han planerat det. Planen kanske inte involverade någon särskild person, det kanske bara "råkade" bli VB, men själva dådet tror jag han väntat på ett tillfälle att få utföra.

Jag har inte läst FUP:n men undrar förstås om det där framgår någonstans att pappan berättat för sina arbetskamrater att KJ skurit i sin döda hund så pass att pappan fick åka dit och hjälpa honom städa upp? För jag tycker det är anmärkningsvärt att inte åklagarna pressar honom mer i den frågan. (eller har de gjort det och jag har bara missat det?)
Citera
2013-11-14, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av danneblyfot
låt säja så här: OM det skulle visa sig att KJ skulle vara osyldig till mordet och att någon hotat honom att göra sig av med kroppen åt vederbörande GM!! Då hoppas jag att alla i denna tråd , alla som sitter och läser i denna tråd samt alla som hotat att ta "lagen i egna händer" om han släpps!! att vi alla går man ur huse och "välkomnar honom" tillbaka ut i livet och ger honom ett löfte om en trygghet för honom och hans familj! det är vi i så fall, skyldig dom!

Det är nästan lika illa om han gjort detta med kroppen som att han själv mördat. Inga hot kan rättfärdiga på vilket sätt han skymfat kroppen. Inget har han ju sagt till polisen eller under rättegången heller. Hatet kvarstår oavsett.
Citera
2013-11-14, 13:47
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bolinda
Kan inte den stackars hunden få vila i frid.

Läs gärna förhöret i rättegången med KJ far.
Han hade t.o.m med sig beviset för att visa
var hunden hade bitit samt var polisen och
såg att det fanns ingen jordfelsbrytare i lägenheten.

Det hade droppat blod efter hunden inga pölar.

Skeletthanden är en tass.
Även om hunden dog av att bita i en elsladd så kan ju KJ ha skurit i den efteråt.
Jag kan verklgien undra varför man sparar en sladd som en hund bitit i...? Verkar mycket märkligt i min skalle och jag skulle dessutom vilja veta i vilken grad det verkligen räknas som ett "bevis". Att han kommer in med en sladd med bitmärken på bevisar ju inte ett smack.
Hur vet du att det är sanning att det handlade om droppar och inga pölar?
Citera
2013-11-14, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reemka
Även om hunden dog av att bita i en elsladd så kan ju KJ ha skurit i den efteråt.
Jag kan verklgien undra varför man sparar en sladd som en hund bitit i...? Verkar mycket märkligt i min skalle och jag skulle dessutom vilja veta i vilken grad det verkligen räknas som ett "bevis". Att han kommer in med en sladd med bitmärken på bevisar ju inte ett smack.
Hur vet du att det är sanning att det handlade om droppar och inga pölar?

Precis vad är det för bevis, kan ju vara en annan hund de låtit bita i kabeln, eller tuggat själv.
Citera
2013-11-14, 13:53
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moa66
Vid andra förhöret ändrade han sig och sa han ljugit, stämmer. Men han sa också att han fått 4-6 sms från VB men endast svarat EN gång att han jobbar. Varför ljuga om det? KJ råkade radera hela konversationen, men har väl aldrig ljugit om att han träffat VB den kvällen?

Ett intressant inlägg som säger mycket mer än du själv förstår antagligen.

MB ljuger

KJ "råkade radera"

Jag kan inte utesluta att det var en olyckshändelse, men hur kan DU utesluta att det inte var med avsikt? Som jag visat i min genomgång av telefonianalysen i FUP så tyder ingenting i den i själva verket på att KJ regelmässigt raderade SMS eller att det var vanligt att han "av misstag" tryckte på knappar tre gånger i rad (minimum för att radera en hel konversation i en iPhone). Läs förhören också så ser du att han åberopar båda förklaringarna i någon slags märklig kombination. Det är som allra minst ett märkligt sammanträffande att en person han haft mycket kontakt med försvinner efter att hon besökt honom och att han inom max ett par dagar "råkar" radera JUST PRECIS den konversationen bland alla konversationer han hade i telefonen (117 skapade, endast 6 raderade). Särskilt med tanke på att han inte hade något skäl att gå på just den kontakten. Han försökte ju inte skicka några SMS till henne eller ringa några samtal efter att hon försvunnit!

När det gäller MB så vänder du på steken och utgår från att han ljuger om antalet SMS. Om DU har en intensiv kommunikation med någon via SMS regelmässigt och där den andra personen skickar fler SMS än du - skulle du vid en intervju flera dagar senare kunna svara säkert på om du skickade ett eller flera svar vid just det specifika tillfället?

Samma sak fast tvärtom. Jag kan inte utesluta att MB ljuger, men jag tycker att förklaringen att han inte minns antalet eller innehållet är fullt rimlig, inte minst med tanke på att hon skickat över 2000 SMS till honom under det senaste halvåret och att det var standard att hon brände av en hel rad innan han svarade. Så hur kan DU veta säkert att han ljuger?
Citera
2013-11-14, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moa66

Tror inte han råkade. Men nu är det ju så att det var inga komprometterande sms han raderade. Hanntroddebi sin AS hjärna att om han raderat smsen är det mindre chans att de får upp ögonen på just mig. För så klart visste han att de skulle syna honom, han visdte ju också att han hade span på sig, när han tar fler varv i rondellen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in