2013-11-14, 13:10
Medlem
Imthisnices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saltapinnar
Jag förstår hur du menar men jag blir så arg när jag tänker på att föräldrarna blir offer,
det är ju faktiskt vi som fött fram barnen och som sagt FOSTRAT dom.
Jag kan säga direkt att KJ oftast har fått sin vilja igenom och hanär en kille som alltid slingrat sig för att inte få skäll.

Jag tror inte KJ kommer att erkänna något och som KJ själv säger i förhör s¨kommer han att överklaga till högsta instans.
Jag tror allt vi kommer att få följa KJ under en tid till,men min önskan då är för hans egen skull att börja bearbeta detta hemska trauma som han nu går och bär på.

Hoppas inte folk dömer ditt barn med diagnoser såsom du dömer andras.
Citera
2013-11-14, 13:10
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Tack för svar. Jag har läst hela konversationen flera gånger, men var i denna finns de raderade och återskapade sms:en? Det är dem specifikt jag är ute efter. Och vad jag förstår ska inte heller de ha varit särskilt anmärkningsvärda.
Jag tycker det är viktigt att lyfta fram dessa raderade/återskapade sms, eftersom en del hävdar att just detta faktum - att KJ raderat dem - är ett bevis/indicium på att han också mördat VB. Åklagare Alhem förde till exempel fram i sin krönika i Kuriren att de raderade sms:en är just det.
Men om sms:ens innehåll endast är av alldaglig karaktär så faller detta "indicium" platt till marken och ska över huvud taget inte nämnas i åklagarnas slutplädering.

Jag tror vi missförstår varandra på något vis. KJ hade raderat HELA konversationen mellan sig själv och offret. Det gick dock att återskapa hela det handle-id i telefonen som konversationen var kopplad till. Såvitt jag förstår finns det inga tveksamheter om att det skulle kunna finnas ytterligare SMS än så. Så vi kan utgå från att det vi ser i sammanställningen är hela den konversation mellan dem som någonsin existerat i telefonen.

Jag håller med om att raderandet i sig knappast kan kallas indicium, för som du säger så finns inget i dem som kan anses komprometterande för KJ. Och jag tror ju inte heller att det var med en sån avsikt de raderades. Däremot skulle det inte förvåna mig om rätten använder beteendet som en del av den allmänna trovärdighetsbedömningen. Eller säg snarare hans förklaringar till det som helt enkelt inte är trovärdiga eller knappt rimliga.
Senast redigerad av MrFold 2013-11-14 kl. 13:16.
Citera
2013-11-14, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Exakt, begriper inte hur folk tänker när de tolkar informationen.

Det är ett indicium som är mycket besvärande och att det även sker cirka två dagar efter hennes försvinnande och före det är officiellt att hon är försvunnen gör det än mer besvärande.

Exakt som MB gjorde, raderade sms och dessutom ljög om att han haft kontakt med VB den 4:e!!
Citera
2013-11-14, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 888poker
Jag tycker otroligt synd om KJs föräldrar, syskon och andra nära. De kommer få leva med detta om nu KJ fälls. De kommer förmodligen alltid undra om de gjort något fel. Om de kunde ha gjort något annorlunda? Det är nog ett öde värre än döden. Det är inget jag önskar någon människa.

KJ räknar med att bli fälld. Annars skulle han inte tidigt säga att han ska överklaga varje dom upp till HD. Vad ska man säga om det? En oskyldig borde räkna med att bli frikänd kan man tycka.
låt säja så här: OM det skulle visa sig att KJ skulle vara osyldig till mordet och att någon hotat honom att göra sig av med kroppen åt vederbörande GM!! Då hoppas jag att alla i denna tråd , alla som sitter och läser i denna tråd samt alla som hotat att ta "lagen i egna händer" om han släpps!! att vi alla går man ur huse och "välkomnar honom" tillbaka ut i livet och ger honom ett löfte om en trygghet för honom och hans familj! det är vi i så fall, skyldig dom!
Citera
2013-11-14, 13:15
Medlem
Quarrels avatar
NSD: Släpps 22-åringen på fri fot?
Citat:
Försvarets plädering kommer på fredagen att uteslutande innehålla svagheter i åklagarnas åtal. Försvaret, advokaterna Carolina Holmberg och Bo Forssberg, kommer troligen att ta upp saker man inte fick göra under rättegången, exempelvis tränarens förehavande i ett tidigare förhållande.,
Citera
2013-11-14, 13:15
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaecka
*2. Sidan 1772 i FUP, men den är märkt "1758". Där står följande:

F: Ja, du menar så. Då förstår jag. Ja. Mmm. När...när åkte hon senast i din bil?
H: I min bil?
F: Ja.
H: Ja, det var ju väl nog då när hon...nej, det var ju den natt jag plockade upp hon. Alltså...
F: Jo, den här dagen.
H: Mmm.

(Min fetstil.) Men visst är det underligt att de inte hugger på det?

Ja verkligen. Jag tror det faktum att han ofta uttryckte sig så trevande och osammanhängande i förhören (när det var svåra och brännande frågor för honom att besvara) gjorde att de blev lite för vana vid felsägningar och inte noterade detta. Men man borde ha analyserat förhörsutskriften efteråt och kommit tillbaka med frågor runt det vid kommande förhör.

Med risk för att göra det jag själv gärna hackar på - nämligen hacka på hur experter inom ett område skött något man själv INTE är expert på - så finns det flera saker i förhören jag tycker att man hade kunnat sköta på ett bättre sätt. Det gäller framförallt trådar som inte följts upp, men man borde kanske också som vissa föreslagit ägnat mer tid åt att förstå hur han tänker och resonerar rent allmänt och hur hans handikapp påverkar honom i samtal. Det hade - eventuellt - kunnat ge fler ingångar. Det är dock fullt möjligt att inte ens världens skickligaste förhörsledare hade fått ur honom särskilt mycket mer.
Citera
2013-11-14, 13:18
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moa66
Exakt som MB gjorde, raderade sms och dessutom ljög om att han haft kontakt med VB den 4:e!!

Det stämmer, men MB hade en bra och förståelig förklaring till detta, han ville inte att hans fru skulle upptäcka sms:en i hans telefon. Jag tror, utan att veta, att alla gift män och kvinnor som har sms-kommunikation med sin älskarinna/älskare gör likadant. Det är alltså den mest sannolika förklaringen.

Att han inte berättade att han hade kontakt med VB denna dag finns det också en logisk förklaring till, han var på arbetet och ville inte att hans anställda och hans fru, som också var där, skulle få veta att han hade en affär med VB.

Vad är KJs förklaring till att han helt plötsligt raderar alla VBs sms, 2 dagar efter att hon försvinner och före det han enligt egen utsago visste att hon var försvunnen. Alla sms sedan lång tid tillbaka och bara hennes sms, ingen annans.
Citera
2013-11-14, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Popcorn76
Ja och denna någon, om vittnesuppgifterna stämmer, har tagit bort säcken någon gång mellan eftermiddag och kväll den 10/5. Detta datum, om dessa spaningsuppgifter nu stämmer, hade KJ span på sig. Första omgången span. Så vem har flyttat säcken? Hade det varit någon random person borde det väl blivit känt vid det här laget. Man har ju vänt ut och in på varenda person som besökt ödehuset. Det är inte möjligt att en person varit inne i huset, hämtat säcken och sedan inte förstått att allt som rör huset är intressant. Både huset och fallet är ju kändisar nu. Speciellt i Boden. Men visst, det finns en möjlighet att någon tagit säcken och fortfarande inte förstår att man borde berätta det.
hej igen! kommer du ihåg min dröm om värnet!!
Citera
2013-11-14, 13:19
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel

Jag har fått spanings-PM: http://img32.imageshack.us/img32/8492/9rl.pdf Intressant är att läsa att polisen tolkade KJ:s varierande hastigheter och rondellkörning som nervositet. Var det inte så att han tog sig en liten span på span?
Det är omedveten humor på hög nivå att förfölja någon och sedan påstå att den förföljde ger en paranoidt intryck. Eller som någon sa; jag kanske är paranoid men det hindrar inte att jag är förföljd.
Citera
2013-11-14, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Tror ni att han planerat dådet, eller att det är ett oplanerat svartsjukemord?

Jag tror han planerat det. Den enda som bevisligen uppvisat svartsjuka i detta fall är AN vilket är förståeligt. Men vem vet? Allt är väl möjligt, det är bara KJ som vet vad hans motiv var egentligen. Och han snackar ju inte om det direkt.
Citera
2013-11-14, 13:24
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
NSD: Släpps 22-åringen på fri fot?

Det här låter motsägelsefullt.

Lagmannen säger...

Citat:
Man kan säga att pläderingen är en sammanfattning av målet. I en plädering kan ingen av parterna komma med något nytt, säger Erik Graeske.

Försvaret...

Citat:
Försvaret, advokaterna Carolina Holmberg och Bo Forssberg, kommer troligen att ta upp saker man inte fick göra under rättegången, exempelvis tränarens förehavande i ett tidigare förhållande.

Noterar även att Forssberg nu nämns i andra hand, Holmberg och Forssberg, inte Forssberg och hans assistent Holmberg.

Undrar vem som kommer att hålla i försvaret slutplädering.
Senast redigerad av Lalajlaj 2013-11-14 kl. 13:28.
Citera
2013-11-14, 13:26
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moa66
ja. Enligt polisen hade dom span på honom hela den helgen.

Tack. Så vem flyttade svarta säcken 10/5? Vem var skäggige mannen i fönstret? Vilka mansröster hörde grannen (om han hört flera)? ÄR det någon mer inblandad?!!? Det får vi kanske aldrig veta i så fall.
Jag är övertygad om att KJ är skyldig men är osäker på om jag tror han var själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in