2013-11-14, 11:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Tala för dig själv, jag har bytt åsikt på FB.
Det tror jag inte på.
Citera
2013-11-14, 11:53
Medlem
IHSVs avatar
Har inte läst hela denna megatråd, men framgår det någonstans varför det ska bevisas att Gud existerar? Jag menar, det är väl den resandes ensak, så att säga?

I begreppet "tro" finns ju inga beviskrav utan det är ju en indikation på att det handlar om livsåskådning och en slags moralisk kompass.

Alltså, varför skulle en "troende" behöva några bevis?
Citera
2013-11-14, 11:54
Medlem
svart-rullstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Vem vet egentligen vad Gud har sagt? Ingen har ju ens sett Gud (vad jag vet).

Här, här har vi det första tecknet på att Kristendomen och bibeln är full av BS. Och att folk sedan tror på det som står, lever sina liv efter det och försöker tvinga andra till att också leva efter det, vad fan? Hoppas du inser att du precis klev på en av dina egna minor.

Citat:
Men som kristen tror man på att Jesus är/var Guds son (eller Guds immanenta uppenbarelse). Då bör man ju rimligtvis som en god kristen anse att Jesu ord har auktoritet över allt annat som någonsin sagts om Gud.

Jag kan personligen inte tolka Jesus kärleksbud på något annat sätt än det jag uppgivit här (även om jag redovisat en något förenklad version av min personliga uppfattning). Och det övergår mitt förstånd hur man skulle kunna tolka det på ett helt annat, fullständigt diametralt sätt.

Och nej, jag tillhör inte någon liten avart sekt till kristendomen. Min tolkning bygger på mina egna funderingar. Jag är heller inte engagerad i någon religiös organisation och därför har jag svårt att avgöra hur nära den officiella kristna tolkningen som min privata tolkning ligger.

Varför ger det att det Jesus sagt är den version som är riktig? Hade Jesus istället kommit i gamla testamentet och det som står i gamla testamentet om gud i det nya, vad hade gällt då?

Om du inte ens tillhör en kristen grupp, varför väljer du då att erkänna dig till den religionen? Det finns ju så många andra och trevligare religioner om du nu känner att du måste ha en religion!
Citera
2013-11-14, 11:56
Medlem
svart-rullstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IHSV
Har inte läst hela denna megatråd, men framgår det någonstans varför det ska bevisas att Gud existerar? Jag menar, det är väl den resandes ensak, så att säga?

I begreppet "tro" finns ju inga beviskrav utan det är ju en indikation på att det handlar om livsåskådning och en slags moralisk kompass.

Alltså, varför skulle en "troende" behöva några bevis?

Grejen är att många troende hävdar bestämt att det är 100% säkert att Gud finns, därmed medföljer att man ofta försöker tvinga icke troende att "se" att gud existerar.
Citera
2013-11-14, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Det är väl ganska irrelevant, eftersom gud har ett specifikt kärleksbud som bara gäller honom.

1. Varför det?

2. Och vi talar inte bara om en uppmaning eller ett tips, vi pratar om en BEFALLNING. Du SKALL älska. Jag kan inte se hur någon har rätt att kräva att bli älskad. Speciellt inte när han till råga på allt inte ens har den goda viljan att visa att han finns. Och dessutom antyder att bestraffning kan utgå för alla som inte älskar och tillbedjer honom.

Jag håller med, det är därför jag undrar varför gud befaller folk att frukta och älska honom.

En värld där alla människor älskade varandra skulle såklart vara bättre (även om jag då ställer mig frågan varför gud inte skapade oss mer kärleksfulla till varandra). Men VAD skulle bli bättre av att man älskar gud?

Jag tolkar Guds bud ungefär så här:
Du skall ... så att det må gå dig väl.

Vilket också Jesus hänvisar till. Människan finns inte till för att tjäna lagen utan lagen finns till för att tjäna människan.

Om du följer det viktigaste budet från Gud (kärleksbudet) så kommer det föra gott med sig till ditt (och andras) liv. Karma my dear

Sedan skulle jag vilja säga att kärleken kan graderas. Minimikravet för kärlek är att inte skada. Allt annat är bonus. Så kärleksbudet minimiuppmaning är att inte skada och orsaka lidande. Det är den miniminivån av kärlek som alla har rätt till och kan kräva, även Gud. Med andra ord, så länge du lämnar Gud ifred och inte åsamkar honom skada så är du tillräckligt kärleksfull för att nå upp till hans krav.
Citera
2013-11-14, 11:58
Medlem
IHSVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svart-rullstol
Grejen är att många troende hävdar bestämt att det är 100% säkert att Gud finns, därmed medföljer att man ofta försöker tvinga icke troende att "se" att gud existerar.

Okej då förstår jag. Tack för klargörande.

Jag har dock aldrig stött på någon som försökt tvinga mig att se att Gud finns. Men det stör mig inte heller om någon annan är 100, eller 95 %, säker.
Citera
2013-11-14, 12:02
Medlem
Citat:

I dagens sekulära samhälle är det knappast någon som försöker eller vill göra Guds eventuella existens till en officiell sanning.
Citera
2013-11-14, 12:04
Medlem
Citat:
Här, här har vi det första tecknet på att Kristendomen och bibeln är full av BS. Och att folk sedan tror på det som står, lever sina liv efter det och försöker tvinga andra till att också leva efter det, vad fan? Hoppas du inser att du precis klev på en av dina egna minor.

Varför ger det att det Jesus sagt är den version som är riktig? Hade Jesus istället kommit i gamla testamentet och det som står i gamla testamentet om gud i det nya, vad hade gällt då?

Om du inte ens tillhör en kristen grupp, varför väljer du då att erkänna dig till den religionen? Det finns ju så många andra och trevligare religioner om du nu känner att du måste ha en religion!

Jag känner inte att jag måste tillhöra en kristen organisation för att digga Jesus och bekänna mig till kristendomen.
Citera
2013-11-14, 12:06
Medlem
svart-rullstols avatar
Citat:
I dagens sekulära samhälle är det knappast någon som försöker eller vill göra Guds eventuella existens till en officiell sanning.
Vilken sten bor du under? Hur som så vill jag ha stenen bredvid dig! Det är inte alls ovanligt att folk, både online och i den fysiska världen, försöker övertyga folk om att gud finns till 100%. Så upplever jag det iallafall.
Citera
2013-11-14, 12:11
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Om du följer det viktigaste budet från Gud (kärleksbudet) så kommer det föra gott med sig till ditt (och andras) liv.

'Gud' borde väl gå före som ett bra exempel. Varför gör han inte det?

Citat:
Karma my dear

Är det du eller 'gud' som är hindu? Var Jesus buddhist? Trodde Kalvin på karma? Varför tramsar du?
Citera
2013-11-14, 12:24
Medlem
svart-rullstols avatar
Citat:
Jag känner inte att jag måste tillhöra en kristen organisation för att digga Jesus och bekänna mig till kristendomen.

Vore trevligt om du kunde svara på alla frågor, istället för att göra som alla andra religiösa och undvika de du inte har något svar på
Citera
2013-11-14, 12:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Ditto. Om många olika saker dessutom. Det känns som ens plikt som en rationell människa att omvärdera sin världsbild om något dyker upp som motsäger den och håller vatten.
Det lät väldigt pk
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in