2013-11-14, 10:38
Medlem
icarus_gbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Jag ignorerar ingen, men det blir för mycket "sandbox".

Citera
2013-11-14, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Tyvärr, jag spelar inte dum. Jag ser helt enkelt inte samma saker i texten som du. Från mitt synhåll är det du som lägger till det. Men vi vet iaf var vi står i frågan nu.

En annan intressant närbesläktad frågeställning kring kärleksbuden är följande:

gud säger ju att:
"Du skall älska Herren, din Gud, av hela ditt hjärta och med hela din själ och med hela din kraft och med hela ditt förstånd"

För mig känns det ganska vidrigt att skapa en skapelse och sedan KRÄVA att den ska älska en. I guds fall ska man dessutom frukta honom. Hitchens brukade tala om den orubbliga celestiella diktaturen och jag känner att det ligger mycket i det. Vi talar alltså om tankebrott och möjligheten att bli dömd efter livet för dem. Vad tror du där, är det rätt att kräva att bli både älskad och fruktad, eller endera? Och dessutom hinta om eventuella bestraffningar (kommer inte ihåg om du tror på helvetet eller inte)?

En av mina förklaringar till ditt inlägg är att Jesus bud är ett bud om att älska alla (inte göra ont mot någon utan göra gott) och att alla även innefattar Gud. Och att älska Gud främst för att kärleksbudet kommer från honom.

Kärlek är omöjligt under tvång och av fruktan. Kärleksbudet handlar om att älska alla eftersom det är det rätta då det är det som kommer att skänka bästa möjliga välmående till alla.

Nota bene att det här är min tolkning och har ingen aning om den officiella kristna tolkningen är annorlunda.
Senast redigerad av HerrMikkelson 2013-11-14 kl. 11:06.
Citera
2013-11-14, 11:24
Medlem
svart-rullstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
En av mina förklaringar till ditt inlägg är att Jesus bud är ett bud om att älska alla (inte göra ont mot någon utan göra gott) och att alla även innefattar Gud. Och att älska Gud främst för att kärleksbudet kommer från honom.

Kärlek är omöjligt under tvång och av fruktan. Kärleksbudet handlar om att älska alla eftersom det är det rätta då det är det som kommer att skänka bästa möjliga välmående till alla.

Nota bene att det här är min tolkning och har ingen aning om den officiella kristna tolkningen är annorlunda.

Gud själv säger aldrig det du påstår. Det är Jesus egna budskap, visserligen brukar ni räkna dem som samma enhet men det är fortfarande Jesus som säger det, inte Gud.

Kristna är ganska kända för att tvinga folk till att tro och följa deras regler, finns otaliga exempel på det i historien. Så att påstå att kristendom leder till att folk är snällare mot varandra är att ljuga.

Sedan förstår jag inte hur du är funtad som uppenbarligen anser dig vara kristen MEN tolkar kristendomens budskap annorlunda än vad andra kristna gör? Eller tillhör du något konstigt samfund som har helt egna versioner av saker och ting?
Citera
2013-11-14, 11:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av icarus_gbg
Äntligen ett trevligt svar
Ingen kommer ju nånsin byta åsikt här, jag tycker si, nån annan tycker så. Man får enas om att vara oense helt enkelt
Citera
2013-11-14, 11:30
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Du ska älska dig själv - Du ska inte orsaka dig själv lidande. Du ska ta hand om dig själv så att du mår bra och känner lycka.

'Världshaterna' har en stor falang inom abrahamismen ..... puritaner, asketer, flagellanter, självutplånare, dom med existentiellt ångest ..... dessa blir lyckliga av av tillföra sig själv lidande. Är det med dessa kritierier andra skall "älskas".

Exemplet är inte hypotetisk, det har periodisk varit prominent inom kristendomen och är det ännu i vissa sekter.
Citera
2013-11-14, 11:34
Medlem
svart-rullstols avatar
Citat:
Ingen kommer ju nånsin byta åsikt här, jag tycker si, nån annan tycker så. Man får enas om att vara oense helt enkelt

Om det ändå vore så enkelt, nej då, då ska människor sitta och tycka att andra har fel och skall med järnhand övertygas om att så är fallet.
Jag respekterar andra religioner precis som att jag vill att de religiösa ska lämna mig ifred. Men börjar man tjafsa och påstår att saker som uppenbarligen är rent och skärt fel, så är det ju klart att jag lägger mig i.
Citera
2013-11-14, 11:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av svart-rullstol
Om det ändå vore så enkelt, nej då, då ska människor sitta och tycka att andra har fel och skall med järnhand övertygas om att så är fallet.
Jag respekterar andra religioner precis som att jag vill att de religiösa ska lämna mig ifred. Men börjar man tjafsa och påstår att saker som uppenbarligen är rent och skärt fel, så är det ju klart att jag lägger mig i.
Jepp. Så länge det är rena faktafel kan inte jag heller låta bli att tjafsa
Citera
2013-11-14, 11:44
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
En av mina förklaringar till ditt inlägg är att Jesus bud är ett bud om att älska alla (inte göra ont mot någon utan göra gott) och att alla även innefattar Gud.

Det är väl ganska irrelevant, eftersom gud har ett specifikt kärleksbud som bara gäller honom.

Citat:
Och att älska Gud främst för att kärleksbudet kommer från honom.

1. Varför det?

2. Och vi talar inte bara om en uppmaning eller ett tips, vi pratar om en BEFALLNING. Du SKALL älska. Jag kan inte se hur någon har rätt att kräva att bli älskad. Speciellt inte när han till råga på allt inte ens har den goda viljan att visa att han finns. Och dessutom antyder att bestraffning kan utgå för alla som inte älskar och tillbedjer honom.

Citat:
Kärlek är omöjligt under tvång och av fruktan.

Jag håller med, det är därför jag undrar varför gud befaller folk att frukta och älska honom.

Citat:
Kärleksbudet handlar om att älska alla eftersom det är det rätta då det är det som kommer att skänka bästa möjliga välmående till alla.

En värld där alla människor älskade varandra skulle såklart vara bättre (även om jag då ställer mig frågan varför gud inte skapade oss mer kärleksfulla till varandra). Men VAD skulle bli bättre av att man älskar gud?
Citera
2013-11-14, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svart-rullstol
Gud själv säger aldrig det du påstår. Det är Jesus egna budskap, visserligen brukar ni räkna dem som samma enhet men det är fortfarande Jesus som säger det, inte Gud.

Kristna är ganska kända för att tvinga folk till att tro och följa deras regler, finns otaliga exempel på det i historien. Så att påstå att kristendom leder till att folk är snällare mot varandra är att ljuga.

Sedan förstår jag inte hur du är funtad som uppenbarligen anser dig vara kristen MEN tolkar kristendomens budskap annorlunda än vad andra kristna gör? Eller tillhör du något konstigt samfund som har helt egna versioner av saker och ting?

Vem vet egentligen vad Gud har sagt? Ingen har ju ens sett Gud (vad jag vet).

Men som kristen tror man på att Jesus är/var Guds son (eller Guds immanenta uppenbarelse). Då bör man ju rimligtvis som en god kristen anse att Jesu ord har auktoritet över allt annat som någonsin sagts om Gud.

Jag kan personligen inte tolka Jesus kärleksbud på något annat sätt än det jag uppgivit här (även om jag redovisat en något förenklad version av min personliga uppfattning). Och det övergår mitt förstånd hur man skulle kunna tolka det på ett helt annat, fullständigt diametralt sätt.

Och nej, jag tillhör inte någon liten avart sekt till kristendomen. Min tolkning bygger på mina egna funderingar. Jag är heller inte engagerad i någon religiös organisation och därför har jag svårt att avgöra hur nära den officiella kristna tolkningen som min privata tolkning ligger.
Citera
2013-11-14, 11:45
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:

Tala för dig själv, jag har bytt åsikt på FB.
Citera
2013-11-14, 11:46
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jepp. Så länge det är rena faktafel kan inte jag heller låta bli att tjafsa

Räknar du logiska fel med blant "faktafel"? En avsevärd stor majoritet av 'bevisen för gud' är nämligen o- eller anti-logiska.
Citera
2013-11-14, 11:52
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Tala för dig själv, jag har bytt åsikt på FB.

Ditto. Om många olika saker dessutom. Det känns som ens plikt som en rationell människa att omvärdera sin världsbild om något dyker upp som motsäger den och håller vatten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in