2013-11-13, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mullenö
Att på ett påträngande sätt försöka pracka på människor sin tro är i mitt tycke vad som gör Jehovas impopulära, de skulle tjäna på att ta det lite lugnare och låta sitt budskap talaför sig självt.

Kan du ärligt säga att du varit med om att Jehovas vittnen har trängt sig på och försökt pracka på dig deras tro?

I alla fall är det inte meningen:

Citat:
Varför kontaktar ni dem som redan är troende?

Vi har märkt att många som är troende tycker om att resonera om andliga frågor. Naturligtvis respekterar vi allas rätt att tro vad de vill, och vi påtvingar inte någon vårt budskap.

När vi samtalar om religion försöker vi tillämpa Bibelns råd att göra det ”"med mildhet"” och att ha ”"djup respekt"” för andra. (1 Petrus 3:15) Vi vet att inte alla kommer att tycka om budskapet. (Matteus 10:14) Men vi vet ju inte hur människor kommer att reagera förrän vi har pratat med dem. Vi inser också att människors omständigheter ändras.

Den som är för stressad för att prata med oss en dag kanske gärna gör det en annan dag. Och många ställs inför nya problem och situationer som de måste ta itu med, och det kan göra att ett intresse för Bibelns budskap väcks. Därför försöker vi prata med människor vid fler än ett tillfälle.
http://www.jw.org/sv/jehovas-vittnen/faq/egen-tro/
Citera
2013-11-13, 23:20
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Läs vad jag skrev. Det går ju inte ens att föra ett samtal med er ni vill ju missförstå allt.

Du skrev att det "kan vara ok" att låta barn dö pga religiösa skäl. Det gjorde du faktiskt.

Citat:
Så jag får inte bemöta det andra skrivit om att allt blod är testat och riskfritt att använda i Sverige.

1. Det får du absolut, men då vill jag se vilka det är som skrivit att det är riskfritt med blodtransfusioner.

2. Jag pratar egentligen om JV i största allmänhet. Det är ingen hemlighet att det brukar hänvisas till medicinska risker.
Citera
2013-11-13, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Men ÄR det inte lite hyckleri av jv i allmänhet att prata om smittor när det inte har med saken att göra?

Det kan visst ha med saken att göra.
Vi tar inte emot av religiösa skäl.
Vad kan vara orsaken till att Gud inte ville att människan skulle befatta sig med blod?
Kan en orsak vara som sjukvården själv beskrivit blodet "den farligaste substansen som finns inom sjukvården".
Citera
2013-11-13, 23:21
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Kan du ärligt säga att du varit med om att Jehovas vittnen har trängt sig på och försökt pracka på dig deras tro?

I alla fall är det inte meningen:

Ni knackar ju dörr! Om inte det är att pracka på så vet jag inte vad som är det.
Citera
2013-11-13, 23:23
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Vad kan vara orsaken till att Gud inte ville att människan skulle befatta sig med blod?
Kan en orsak vara som sjukvården själv beskrivit blodet "den farligaste substansen som finns inom sjukvården".

Du menar att gud förutsåg att människor år 2013 löpte risk att bli smittade av blodtransfusioner?
Citera
2013-11-13, 23:25
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Detta var ett inlägg om att blod inte är riskfritt och kan vara smittat och inte som några skrivit här att allt blod testas idag och därmed är riskfritt.

Men att riskera att låta barn dö p.g.a. utebliven blodtranfusion är ÄNNU MINDRE riskfritt.

Citat:
Vi kan ju testa att ha en balanserad debatt.

Och hur skall det gå till sålänge du slingrar dig från all obekväm kritik?

Citat:
Jag kan säga att dina och många andra starka ord som hycklare osv visar på oförmåga att ha en vettig diskussion.

Det finns inget hyckleri i den raka fråga om att .... med stor sannolikhet .... låta barn dö p.g.a. utebliven medicinsk behandling, vägd emot risken för inficerat blod. Jag refererar iövrigt till Eberhards inlägg om transplantationer som en jämförelsebar riskfaktor.
Citera
2013-11-13, 23:26
Medlem
Citat:
Detta var ett inlägg om att blod inte är riskfritt och kan vara smittat och inte som några skrivit här att allt blod testas idag och därmed är riskfritt.

Vi kan ju testa att ha en balanserad debatt.

Jag kan säga att dina och många andra starka ord som hycklare osv visar på oförmåga att ha en vettig diskussion.

Hyckleriet är ställt utom varje tvivel. Fastän Bibeln inte säger ett dugg om olika blodberståndsdelar säger Jvs ledning att Bibeln tillåter vissa blodbeståndsdelar men inte andra. Hyckleriet klättrar ännu högre upp när man ignorerar det man annars framhåller, nämligen att tappat blod tillhör Gud och inte får användas på något sätt. Att tolerera att det som bara tillhör Gud ändå får användas är ju allt annat än ärligt. Hade man varit ärliga skulle man i så fall förkasta ALLA blodberståndsdelar, som man faktiskt också gjorde innan det blev nödvändigt för ledarna att ta gammaglobulinsprutor för att få resa utrikes. Förändringen, och den var skrymtaktig, kom 1958. Resonemanget den gången skulle göra allt medicinskt intag av blod acceptabelt, om man verkligen trodde på det man skrev.

Det förblir också ett faktum att Jv ALDRIG varnar sina anhängare för att stort antal medicinska risker, fastän de på ett nästan sjukligt sätt uppehåller sig vid riskerna för blodtransfusioner. Begär inte att folk skall respektera dessa Jvs selektiva uppfattningar om läkarvård.
Citera
2013-11-13, 23:29
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Har inte orkat, om jag svarar om en vecka så har vi ju fortfarande en diskussion eller finns det en tidsgräns när man måste svara?

Trams. Ni försvinnar illa kvickt när inte ens demagogi klarar av kritiken.
Citera
2013-11-13, 23:29
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Har inte orkat, om jag svarar om en vecka så har vi ju fortfarande en diskussion eller finns det en tidsgräns när man måste svara?

Om du anser att alla diskussioner är oavslutade eftersom det finns en teoretisk möjlighet att återuppta den så förstår jag inte varför du skrev den andra meningen i det inlägget.

Själv tycker jag faktiskt att 0 respons efter två uppmaningar att få respons och debatterande om samma ämnen med andra i samma tråd måste ses som parten avslutat diskussionen.
Citera
2013-11-13, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Jag konstaterar att detta inte var helt sanningsenligt eftersom jag och Ekasnah hade en diskussion som slutade med att jag inte fick någon replik. Två gånger har jag bett om att få ett svar, men icke. Senaste gången igår och det torde vara märkligt att Ekasnah bara missat mitt inlägg då han svarade på inlägget före och efter detta.

Människor har ett liv att sköta utanför internetvärlden.

Dessutom är det minst 7 mot 1, har du ingen förståelse för detta?
Citera
2013-11-13, 23:31
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Att han är en sinnessjuk sociopat.
Citera
2013-11-13, 23:32
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:

Så om det i morgon helt plötsligt är 100% säkert helt garanterat så skulle ni ta emot blod?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in