2013-11-13, 22:36
Medlem
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Du har uppenbarligen en agenda i frågan.

Men för all del: ÄR det rätt att låta barn (eller någon annan) dö pga religiösa skäl?
Ja det kan det vara. Om jag väljer att inte ta del i ett krig och på grund av en moralisk ståndpunkt väljer att vägra ta del och blir arkebuserad så skulle många säga att det är helt rätt moraliskt.
Om alla gjorde likadant skulle vi inte ha ett enda krig på jorden.

Citat:
Då vänder vi på det: Har någon sagt att det är problemfritt?
Ja många har hävdat att transfererat blod idag kontrolleras så att det inte längre finns någon smittorisk. Det har visat sig att det finns en smitta som skapar svåra lungkomplikationer och ofta med dödlig utgång.
Senast redigerad av Ekasnah 2013-11-13 kl. 22:38.
Citera
2013-11-13, 22:47
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Du har uppenbarligen en agenda i frågan.

Men för all del: ÄR det rätt att låta barn (eller någon annan) dö pga religiösa skäl?

Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Ja det kan det vara. Om jag väljer att inte ta del i ett krig och på grund av en moralisk ståndpunkt väljer att vägra ta del och blir arkebuserad så skulle många säga att det är helt rätt moraliskt. Om alla gjorde likadant skulle vi inte ha ett enda krig på jorden.

Pacifism har inte ett dyft att göra med att låta barn dö p.g.a. utebliven medicinsk behandling.
Citera
2013-11-13, 22:56
Medlem
Fiffiniffis avatar
[quote=Ekasnah|46130861]
Citat:

Fri vilja är att kunna bestämma att gå antingen till höger eller vänster.

Nej, det är betydligt mer än så.

Citat:
Anser du att människan har en fri vilja?

Nej, endast illusionen av en.

Citat:
Ja

Jag utgår från att det inte finns ondska där heller? Då torde vi vara ganska överens om att fria viljan inte löser ondskans problem.

Citat:
För att vi är skapade för att tillbe honom och underordna sig honom.

Varför skulle en perfekt varelse trolla fram undersåtar som tillbedjer honom?

Citat:
Med andra ord kan inte människan klara sig framgångsrikt utan gud.

Hur vet du det? Vad innebär framgångsrikt?

Citat:
T ex så dör vi efter 70-80 är för att människan tappat den andliga kontakten med sin skapare.

1. Och bevisen för det...? Kanske dags att gräva upp nån av de där 500 år gamla människorna som bibeln pratar om och undersöka dem?

2. Vad är mekanismen som gör att andlig kontakt leder till längre liv? Borde inte jv leva längre liv, ni borde ju ha andlig kontakt om någon?

Citat:
Jo men vi är begränsad som människa när det gäller vår fria vilja.

Då är den inte fri.

Citat:
Du kan inte flyga även om du vill för du har inte fått den fysiska möjligheten

Falsk analogi, det har inget med fri vilja att göra. Vilja är inte förmåga, det hoppas jag du förstår?

Citat:
Ja men det du inte har förstått att det finns en större fråga i detta.

Som tydligen innebär att fria viljan inte är viktig längre, jag vet.

Citat:
Det du räknar upp är en del i "schack spelet" mellan Gud och satan, Allt detta skedde för att satan manövrerade saker för att det inte skulle bli möjligt att frälsaren (Jesus) skulle kunna födas och på det sättet rädda mänskligheten undan den död vi alla står inför.

Jag trodde gud var starkare än satan? Om gud ville skulle han kunna förhindra satan att göra minsta ondska, UTAN att äventyra människors fria vilja genom att t ex utrota dem, eller genom att låta satan utöva sin skit mot människorna.

Det innebär dessutom att gud är ett jävla svin. Om jag undvek att hjälpa en kvinna som blev våldtagen fastän det inte förelåg nån risk för mig och inte innebar någon som helst ansträngning för mig så hade du tyckt jag var hemsk. För att inte tala om ifall jag inte hjälpt henne hänvisandes till våldtäktsmannens fria vilja. Ändå vill du få mig att tro att den godast möjliga varelsen stilla ser på när josef fritzl våldtar sin dotter och deras gemensamma incestbarn i 24 års tid. Jag vidhåller att det inte kommer på fråga.

Nej, ditt argument håller inte på långa vägar.
Citera
2013-11-13, 22:57
Medlem
Citat:
Inte helt problemfritt med blodtransfusioner.

https://www.vardforbundet.se/Vardfokus/Webbnyheter/2013/April/Vasterbotten-tvingas-lamna-ut-uppgifter-fran-blodbank/

Detta illustrerar att Jv inte vägrar blod enbart av religiösa skäl.

De varnar alltid för riskerna med blodtransfusioner, men aldrig någonsin för riskerna med organtranslantationer, blindtarmsoperationer och en massa andra medicinska åtgärder som är allt annat än ofarliga. Jv accepterar dessa behandlingar så gott som utan protester. De varnar ALDRIG för farorna med alla dessa andra behandlingar. Ynkligt hyckleri!

Blod används med försiktighet inom vården, precis som andra åtgärder som inbegriper risker. Men ibland måste blod till, när ingenting annat hjälper. Jv visar en ringaktning för orsaken till blodförbudet i Bibeln när de menar att man hellre bör dö än rädda liv med blod. Det var just livets helgd som blodförbudet värnade om.
Citera
2013-11-13, 23:02
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ja det kan det vara.

1. Då hade jag alltså rätt i min anklagelse. Tack så mycket.

2. Du har en i mitt tycke vidrig människosyn som kan säga något sådant hemskt utan att skämmas.

Citat:
Om alla gjorde likadant skulle vi inte ha ett enda krig på jorden.

Och om alla lät sina barn dö hade vi inte haft några människor på jorden.

Citat:
Ja många har hävdat att transfererat blod idag kontrolleras så att det inte längre finns någon smittorisk.

Vilka då? Upp till bevis.

Citat:
Det har visat sig att det finns en smitta som skapar svåra lungkomplikationer och ofta med dödlig utgång.

Jag måste fråga: Anledningen till att ni inte tar emot blod har INGENTING med smittor att göra. Det vet vi båda två. Så varför komma med dessa nonsens-argument? Det har ju INGENTING med saken att göra.
Citera
2013-11-13, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Detta illustrerar att Jv inte vägrar blod enbart av religiösa skäl.

De varnar alltid för riskerna med blodtransfusioner, men aldrig någonsin för riskerna med organtranslantationer, blindtarmsoperationer och en massa andra medicinska åtgärder som är allt annat än ofarliga. Jv accepterar dessa behandlingar så gott som utan protester. De varnar ALDRIG för farorna med alla dessa andra behandlingar. Ynkligt hyckleri!

Blod används med försiktighet inom vården, precis som andra åtgärder som inbegriper risker. Men ibland måste blod till, när ingenting annat hjälper. Jv visar en ringaktning för orsaken till blodförbudet i Bibeln när de menar att man hellre bör dö än rädda liv med blod. Det var just livets helgd som blodförbudet värnade om.

Detta var ett inlägg om att blod inte är riskfritt och kan vara smittat och inte som några skrivit här att allt blod testas idag och därmed är riskfritt.

Vi kan ju testa att ha en balanserad debatt.

Jag kan säga att dina och många andra starka ord som hycklare osv visar på oförmåga att ha en vettig diskussion.
Citera
2013-11-13, 23:06
Medlem
Att på ett påträngande sätt försöka pracka på människor sin tro är i mitt tycke vad som gör Jehovas impopulära, de skulle tjäna på att ta det lite lugnare och låta sitt budskap talaför sig självt.
Citera
2013-11-13, 23:09
Medlem
Citat:
Berätta om hur de olika kommittéerna fungerar också och var den information kommer ifrån som ligger till grund för beslut i den styrande kretsen.
Du kan ju inte bara berätta hälften.

Åjo, visst räcker det jag redan skrivit. De olika kommittéerna är underställda den styrande kretsen. I slutändan beslutar den styrande kretsen, och den enbart. Det var enbart den styrande kretsen som beslöt att civilt ersättningsarbete skulle vara acceptabelt. Och det var enbart den styrande kretsen som nyligen beslöt att "slaven" inte blev upphöjd över alla tillhörigheter 1919 utan bara blev tillsatt det året. Att information inhämtas från kommittéerna och från andra håll ändrar inget. Kommittéerna och andra beslutar ingenting. Kommittéernas synpunkter kan också mycket väl förkastas av den styrande kretsen.
Citera
2013-11-13, 23:09
Medlem
[quote=Fiffiniffi|46131528]
Citat:
1. Då hade jag alltså rätt i min anklagelse. Tack så mycket.

Läs vad jag skrev. Det går ju inte ens att föra ett samtal med er ni vill ju missförstå allt.

Citat:
Jag måste fråga: Anledningen till att ni inte tar emot blod har INGENTING med smittor att göra. Det vet vi båda två. Så varför komma med dessa nonsens-argument? Det har ju INGENTING med saken att göra.

Så jag får inte bemöta det andra skrivit om att allt blod är testat och riskfritt att använda i Sverige.
Har jag inte rätt att bemöta detta?
är det du som ska censurera vad jag får skriva här?
Citera
2013-11-13, 23:13
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Jag kan säga att dina och många andra starka ord som hycklare osv visar på oförmåga att ha en vettig diskussion.

Men ÄR det inte lite hyckleri av jv i allmänhet att prata om smittor när det inte har med saken att göra?
Citera
2013-11-13, 23:15
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Citat:
Gemensamt har de också att all diskussion permanent avslutades tätt inpå frågor om anledningar att tro att fria viljan existerar. Jag kan knappt vänta tills nästa vittne knackar på dörren, så att jag kan se om det är lika illa ställt kring den frågan hos dem alla.

Det är väl ingen som avslutat någon diskussion, inte jag i alla fall.
Men om man sedan inte har tid att svara innebär ju knappast att frågan är avgjord eller att diskussionen är avgjord.

Jag konstaterar att detta inte var helt sanningsenligt eftersom jag och Ekasnah hade en diskussion som slutade med att jag inte fick någon replik. Två gånger har jag bett om att få ett svar, men icke. Senaste gången igår och det torde vara märkligt att Ekasnah bara missat mitt inlägg då han svarade på inlägget före och efter detta.
Citera
2013-11-13, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Jag konstaterar att detta inte var helt sanningsenligt eftersom jag och Ekasnah hade en diskussion som slutade med att jag inte fick någon replik. Två gånger har jag bett om att få ett svar, men icke. Senaste gången igår och det torde vara märkligt att Ekasnah bara missat mitt inlägg då han svarade på inlägget före och efter detta.

Har inte orkat, om jag svarar om en vecka så har vi ju fortfarande en diskussion eller finns det en tidsgräns när man måste svara?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in