[quote=Ekasnah|46130861]
Citat:
Fri vilja är att kunna bestämma att gå antingen till höger eller vänster.
Nej, det är betydligt mer än så.
Citat:
Anser du att människan har en fri vilja?
Nej, endast illusionen av en.
Jag utgår från att det inte finns ondska där heller? Då torde vi vara ganska överens om att fria viljan inte löser ondskans problem.
Citat:
För att vi är skapade för att tillbe honom och underordna sig honom.
Varför skulle en perfekt varelse trolla fram undersåtar som tillbedjer honom?
Citat:
Med andra ord kan inte människan klara sig framgångsrikt utan gud.
Hur vet du det? Vad innebär framgångsrikt?
Citat:
T ex så dör vi efter 70-80 är för att människan tappat den andliga kontakten med sin skapare.
1. Och bevisen för det...? Kanske dags att gräva upp nån av de där 500 år gamla människorna som bibeln pratar om och undersöka dem?
2. Vad är mekanismen som gör att andlig kontakt leder till längre liv? Borde inte jv leva längre liv, ni borde ju ha andlig kontakt om någon?
Citat:
Jo men vi är begränsad som människa när det gäller vår fria vilja.
Då är den inte fri.
Citat:
Du kan inte flyga även om du vill för du har inte fått den fysiska möjligheten
Falsk analogi, det har inget med fri vilja att göra. Vilja är inte förmåga, det hoppas jag du förstår?
Citat:
Ja men det du inte har förstått att det finns en större fråga i detta.
Som tydligen innebär att fria viljan inte är viktig längre, jag vet.
Citat:
Det du räknar upp är en del i "schack spelet" mellan Gud och satan, Allt detta skedde för att satan manövrerade saker för att det inte skulle bli möjligt att frälsaren (Jesus) skulle kunna födas och på det sättet rädda mänskligheten undan den död vi alla står inför.
Jag trodde gud var starkare än satan? Om gud ville skulle han kunna förhindra satan att göra minsta ondska, UTAN att äventyra människors fria vilja genom att t ex utrota dem, eller genom att låta satan utöva sin skit mot människorna.
Det innebär dessutom att gud är ett jävla svin. Om jag undvek att hjälpa en kvinna som blev våldtagen fastän det inte förelåg nån risk för mig och inte innebar någon som helst ansträngning för mig så hade du tyckt jag var hemsk. För att inte tala om ifall jag inte hjälpt henne hänvisandes till våldtäktsmannens fria vilja. Ändå vill du få mig att tro att den godast möjliga varelsen stilla ser på när josef fritzl våldtar sin dotter och deras gemensamma incestbarn i 24 års tid. Jag vidhåller att det inte kommer på fråga.
Nej, ditt argument håller inte på långa vägar.