2013-11-13, 15:18
Medlem
icarus_gbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Det gjorde jag ju förut. Om en civilisation, vilken som, får för sig att våldtäktstortyrsspädbarnsmord är det som krävs för att inte civilisationen ska gå under, då blir det accepterat. Det är så världen fungerar. Tror du människooffren (som är genomgående i vår historia) ansågs vara onda handlingar?
Nej, de ansågs vara nödvändiga för att tillfredställa gud X eller gud Y.

Tar du bort gudarna ur ekvationen skall du se att människan själv förstår att det inte är en god handling att kasta ner spädbarn i brunnar.
Citera
2013-11-13, 15:18
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Det gjorde jag ju förut. Om en civilisation, vilken som, får för sig att våldtäktstortyrsspädbarnsmord är det som krävs för att inte civilisationen ska gå under, då blir det accepterat.

Du opererar fortfarande med strawmen, utan en tillstymmelse till att precisera dina begrepp. Tröttsamt.

Citat:
Det är så världen fungerar.

Och världen är utilitaristisk menar du?

Citat:
Tror du människooffren (som är genomgående i vår historia) ansågs vara onda handlingar?

Och människor som offrar andra människor är utilitarister menar du?
Citera
2013-11-13, 16:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Du opererar fortfarande med strawmen, utan en tillstymmelse till att precisera dina begrepp. Tröttsamt.

Och världen är utilitaristisk menar du?

Och människor som offrar andra människor är utilitarister menar du?
Världen är på många sätt utilitaristisk ja. Den enes hjälte är den andres terrorist och alla har olika tolkning om vad som är rätt eller fel, precis som utilitaristerna. Det är säkert inget fel med det, men det leder till en subjektiv moral. Så enkelt är det.
Jag vet inte om objektiv moral existerar, men om den gör det måste den komma utifrån.
Citera
2013-11-13, 16:20
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Världen är på många sätt utilitaristisk ja.

Då vet jag äntligen med vilken strawman du opererar. Utilitarismen = "världen"

Det halmdocke-kriget vill jag inte ha del av.

Citat:
Den enes hjälte är den andres terrorist och alla har olika tolkning om vad som är rätt eller fel, precis som utilitaristerna. Det är säkert inget fel med det, men det leder till en subjektiv moral. Så enkelt är det.
Jag vet inte om objektiv moral existerar, men om den gör det måste den komma utifrån.

Beror på vad du menar med "objektiv". Men att be dig definiera dina termer har inte slagit väl ut hittils.
Citera
2013-11-13, 16:23
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Världen är på många sätt utilitaristisk ja.

Vad betydar det?
Citera
2013-11-13, 16:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av icarus_gbg
Nej, de ansågs vara nödvändiga för att tillfredställa gud X eller gud Y.

Tar du bort gudarna ur ekvationen skall du se att människan själv förstår att det inte är en god handling att kasta ner spädbarn i brunnar.
http://sv.metapedia.org/w/Folkmordet_i_Kambodja
Jag tror kommentarer är överflödiga, eller?
Citera
2013-11-13, 18:23
Medlem
526s avatar
Citat:

. . . . Det är tanken som räknas . . . .
Äntligen. Du börjar fatta

Ursäkta att jag klipper lite kreativt i din text, men kunde inte låta bli eftersom du trots allt är helt spoton.
Här är orginalet

Citat:
Nej, det är en ganska träffande analogi gällande uppsåtets betydelse för ondska. Jag vill definitivt ha med uppsåt i ekvationen.

Det är tanken som räknas, brukar man säga. Du kan gärna kalla det en björntjänst....men ondska? Lite väl, va?
Senast redigerad av 526 2013-11-13 kl. 18:26.
Citera
2013-11-13, 21:14
Medlem
Citat:
Nej, det är en ganska träffande analogi gällande uppsåtets betydelse för ondska. Jag vill definitivt ha med uppsåt i ekvationen.

Det är tanken som räknas, brukar man säga. Du kan gärna kalla det en björntjänst....men ondska? Lite väl, va?

Uppsåt och uppsåt. Du kan ju inte ha dig själv som rättesnöre för vad andra uppskattar. Om du inte fattar det blir ditt uppsåt alltid mer eller mindre ont. Om du sedan ändå lyckas göra goda gärningar så är det bara ett trevligt sammanträffande.
Citera
2013-11-13, 21:27
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Uppsåt och uppsåt. Du kan ju inte ha dig själv som rättesnöre för vad andra uppskattar. Om du inte fattar det blir ditt uppsåt alltid mer eller mindre ont. Om du sedan ändå lyckas göra goda gärningar så är det bara ett trevligt sammanträffande.

Låter som att du inte tycker om gyllene regeln? Vad skulle jesus sagt?
Citera
2013-11-13, 21:47
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Uppsåt och uppsåt. Du kan ju inte ha dig själv som rättesnöre för vad andra uppskattar.

Och hur skapar du kopplingen mellan "uppsåt" och "egocentri"?

Citat:
Om du inte fattar det blir ditt uppsåt alltid mer eller mindre ont.

Hurså? Ett uppsåt kan vara motiverat av ett överordnat ideal i t.ex. kontraktualism, som i realiteten kan gå emot ett individs egen-intresse. Det finns väl ingen som betalar skatt för sitt eget nöje, men ändå kan se det samhälls-nyttiga i det.

Citat:
Om du sedan ändå lyckas göra goda gärningar så är det bara ett trevligt sammanträffande.

Du verkar fortfarande att sitta fast i det positivist-absoluta tänkande.
Citera
2013-11-13, 21:48
Medlem
Citat:

Strawman.
Citera
2013-11-13, 21:52
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Strawman.

Du hejade nyligen på ett förtydligande av påpekande av argumentationsfel. Så kan vi få ett sånt förtydligande om varför Fiffiniffis kommentar är en strawman?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in