2013-11-13, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Aaaaaah, kvasi-solipsismen igen. Vi vet ingenting för allt är subjektivt.

Varför upprepar du mekanisk detta trams?

Argumentum ad hominem
Citera
2013-11-13, 14:55
Medlem
icarus_gbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Jag vet inte riktigt exakt vad du menar med flumliberalism men jag ser på anarkoliberalismen som ett idealtillstånd i ett idealsamhälle befolkat av idealmänniskor. Ingenting som skulle kunna genomföras idag huxflux utan negativa konsekvenser.

Jag har påpekat tidigare att jag anser att det är skillnad på vad som är möjligt och önskvärt i teorin och praktiken
Har du lyckats tänka ut något bra bevis för gud än?
Citera
2013-11-13, 14:56
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Min definition på ondska är handlingar som orsakar lidande. Eftersom lidande är en subjektiv upplevelse så följer att det är endast den som utsätts för en handling som kan bedöma om handlingen var ond eller inte.

Så om jag köper en blomma till nån för att vara snäll så har jag gjort en ond handling om personen råkar vara allergisk och börjar nysa? Hur kan man vara ond utan uppsåt? Är ett lejon ont?
Citera
2013-11-13, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av icarus_gbg
Har du lyckats tänka ut något bra bevis för gud än?

Min magkänsla ljuger aldrig om så viktiga saker

Räcker det som bevis för dig med?
Citera
2013-11-13, 14:58
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Argumentum ad hominem

Han argumenterar inte mot personen, han argumenterar mot solipsismen, eller har jag missat något?
Citera
2013-11-13, 14:59
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag vet inte riktigt exakt vad du menar med flumliberalism men jag ser på anarkoliberalismen som ett idealtillstånd i ett idealsamhälle befolkat av idealmänniskor. Ingenting som skulle kunna genomföras idag huxflux utan negativa konsekvenser.

Samtidigt som du förespråkar en ideologi som har sitt underlag i metafysisk fascism.

Citat:
Jag har påpekat tidigare att jag anser att det är skillnad på vad som är möjligt och önskvärt i teorin och praktiken

Jag är helt medvetande om inkonsekvensen i dina 'resonemanger'.

Kan vi återgå till trådämnet nu?
Citera
2013-11-13, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Så om jag köper en blomma till nån för att vara snäll så har jag gjort en ond handling om personen råkar vara allergisk och börjar nysa? Hur kan man vara ond utan uppsåt? Är ett lejon ont?

Kan vi inte lämna djur utanför för enkelhetens skull?

Men om blommottagaren hellre skulle sluppit blommorna (vilket inte alls är säkert) så var det nog en ond handling. Hur kan en handling vara god när du utgick ifrån dig själv, eller kutym i val av present och inte själva mottagaren?
Citera
2013-11-13, 15:04
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Det kan ju finnas någon enstaka individ som är villig att riskera sitt liv för att bli av med sin pollenallergi.

Då kan hen ta ett av de redan fungerande preparaten.

Citat:
Man behöver ju inte ha läkemedlet fritt drällandes i hyllorna på konsum så att varenda småknatte riskerar att knapra i sig dem istället för lösgodiset.

Men om de har uppfunnit en sorts rysk-roulette lek med pollen-tabletter, inskränker du inte på deras frihet att utöva den då, enligt dig?

Citat:
Men det borde ju finnas tillgängligt för den som så önskar.

Jag har ett förslag, vad sägs om att byta ut var tionde alvedon mot arsenik? Så kan folk bestämma själva hur gärna de vill bli av med huvudvärken?
Citera
2013-11-13, 15:05
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Aaaaaah, kvasi-solipsismen igen. Vi vet ingenting för allt är subjektivt.

Varför upprepar du mekanisk detta trams?

Citat:
Argumentum ad hominem

Nix; en filosofisk saklig och relevant kommentar om ditt förvirrade världsbilds-underlag och obefintliga argumentations-'sundhet', som öht inte ledar nånvart i relation till trådämnet.

(PS Desutom har du själv medgivit kvasi-solipsism).
Citera
2013-11-13, 15:07
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Kan vi inte lämna djur utanför för enkelhetens skull?

Nej, det är en ganska träffande analogi gällande uppsåtets betydelse för ondska. Jag vill definitivt ha med uppsåt i ekvationen.

Citat:
Men om blommottagaren hellre skulle sluppit blommorna (vilket inte alls är säkert) så var det nog en ond handling. Hur kan en handling vara god när du utgick ifrån dig själv, eller kutym i val av present och inte själva mottagaren?

Det är tanken som räknas, brukar man säga. Du kan gärna kalla det en björntjänst....men ondska? Lite väl, va?
Citera
2013-11-13, 15:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Absolut. Men jag ser inte relevansen? Du skulle bevisa att utilitarismen kunde rättfärdiga VAD SOM HELST.....och nu frågar du mig om jag köper kläder gjorda av barn? Vad sägs om att du återgår till det och visar hur t ex våldtäktstortyrsspädbarnsmord kan rättfärdigas?
Det gjorde jag ju förut. Om en civilisation, vilken som, får för sig att våldtäktstortyrsspädbarnsmord är det som krävs för att inte civilisationen ska gå under, då blir det accepterat. Det är så världen fungerar. Tror du människooffren (som är genomgående i vår historia) ansågs vara onda handlingar?
Citera
2013-11-13, 15:14
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Det gjorde jag ju förut. Om en civilisation, vilken som, får för sig att våldtäktstortyrsspädbarnsmord är det som krävs för att inte civilisationen ska gå under, då blir det accepterat. Det är så världen fungerar. Tror du människooffren (som är genomgående i vår historia) ansågs vara onda handlingar?

Vad har det med utilitarism att göra? Kan du definiera utilitarism före du börjar bygga strawmen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in