2013-11-13, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KITTY007
Är det KJ på bilden? ...Eller bara någon "random person"
Om det är han så oj, oj !!!
Vad menar du? stämkniven är ju helt rak i sitt "skär"?
Blir inget "C" format av den.
Citera
2013-11-13, 19:03
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
H: Nej, jag har inte haft stämjärn hemma…..för att jag inte har behövt det. Alla stämjärn och
sånt, det ligger hemma i Norra Svartbyn.

Har man gjort en husrannsakan i föräldrahemmet, fanns det sådana verktyg där, fattas just den med det färgade handtaget som nämnts?

Kanske levde VB när han besökte brodern på kvällen, kanske hämtade han det verktyget ifrån pappans verktygslåda, han försvann ju ut från hallen för en kort stund innan han kom in igen? Jag tror inte att han tänkte elda just då som han sa. Kan inte ha gjort så många försök heller på den korta tid han var ute och vände.

Tänker också på det vi fick läsa i tråden om någon som sett en bil på andra sidan älven stå konstigt parkerad och med något som såg ut som att det satt någon med ett skynke(duschdraperiet?) över sig på passagerarsidan, var det den kvällen/natten iakttagelsen gjordes?

Det där kommer jag också ihåg. Ska försöka söka på det.
Citera
2013-11-13, 19:04
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Tja, det är ju samma hus i Luleå vad jag fattar... Så den ligger i så fall hos bägge. Om man nu tänker geografiskt.

Och är sekretessbelagd vilket betyder att postaren inte läst någon slask. Upprepar då att advokaten eller misstänkte enbart får ut den. Men postaren pratar om Tingsrätten vilket är helt fel ställe att förvara en slask på.
Citera
2013-11-13, 19:05
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Det var utmed Avans Byaväg, tror att h*n menade vänster från Dammvägen/Boden.
http://img593.imageshack.us/img593/7723/jc0h.jpg

Här ska bilen ha synts...
Citera
2013-11-13, 19:07
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindhsky
Ja, vore intressant om du kollade upp området som nån beskrev tidigare i morse. Mannen eller kvinnan med hund som sett en bil med någon med solglasögon bakom ratten och med något upprätt i passagerarsätet.

Men de mer insatta i bygden vet säkert intressantare ställe att undersöka, men jag tyckte det lät intressant i alla fall.

Verkar som om det är Akrobaten som spridit ryktet om det OY minns.
Citera
2013-11-13, 19:09
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Skissen vet jag inte vad den liknar. Teckning är nog inte den här killens starka sida. Jag bygger på vad som sagts i förhören och tycker han är tydlig med att eggen är kurvad. Förhöret i rätten återges lite olika. Här från Kuriren:

Edit: Länk: http://www.kuriren.nu/nyheter/folj-rattegangen-direkt-dag-sex-7094714.aspx

Så här beskriver han verktyget i FUP. Platt på ena sidan, spetsigt framtill och sluttande kanter längs med bladet är ju en perfekt beskrivning av ett vanligt stämjärn och inte en skölp.

I förhöret refererat i Norrbottenskuriren har han ändrat sig något:

"bågformat stämjärn" och nu vet han t.o.m vad man använder en skölp till. Han har blivit omprogrammerad av någon.

Citat:
A beskriver att bladet på verktyget såg platt ut på ena sidan och böjt ut på andra. Han ombeds
rita och berättar samtidigt att det är spetsigt framtill. Att det lutar längst fram och att det då
blir vasst där.
På fråga om A vet vad ett stämjärn är uppger A att han inte riktigt vet vad det är men han
känner inte att det känns bekant som benämning på aktuellt verktyg.
A förevisas bilder på stämjärn, vilka Pa J. Kempainen tar fram på sin telefon via internet, och
han svarar att det är ett sådant verktyg han syftar på. Han menar att han kan ha uppfattat att
bladet var platt på ena sidan och böjt på andra sidan eftersom bladets kanter "lutar" längs med
hela bladet. Därav "böjen" som han tecknat på skissen.

Citat:
"Kan du rita verktyget?"
12.05: Åklagare Anna Bergström frågar ut vittnet om ett verktyg som han en gång råkade att sätta sig på i 22-åringens hem. Verktyget beskrivs som ett "bågformat stämjärn". Vittnet får nu rita verktyget. Det ska strax visas upp för hela rätten.
- Den såg ut som en halverad penna med slipade kanter, uppger vittnet.
AB. Kan du beskriva vad du ritat?
- Det är inte riktigt. Jag är rätt dålig på att rita. Den har en sådan där båge som man har när man gör träskålar.
AB: Är den vass?
- Ja.
Det hörs ett upphetsat sorl i rättsalen. Många i salen inser att det här verktyget stämmer in på beskrivningen som obducenten gav om mordvapnet.
Senast redigerad av PeterNoster 2013-11-13 kl. 19:30.
Citera
2013-11-13, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Verkar som om det är Akrobaten som spridit ryktet om det OY minns.

Om du baserar det på min quote från då så tror jag bara det där var ett svar på hans fråga vart vi tyckte han skulle söka. Jag tror det var någon annan som kom med infon om bilen. Men kan ha fel.
Citera
2013-11-13, 19:12
Medlem
Lococcos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.R.
Vad yrar du om? Vittnet uppger ju att verktyget som han såg var "som ett stämjärn med böjd egg".
Det som är lika besvärande för den åtalade som det faktum att de dödliga skadorna på flickan uppstod från ett vapen med liknande egenskaper är att verktyget saknas.
Vad tror du hände? Ledsnade KJ på sitt bågformade stämjärn helt plötsligt en Söndag och bestämde sig för att slänga bort den eller finns det andra orsaker?
Jag tror att det är mordvapnet eftersom det saknas nu.

Du yrar.
1. Eggen på en skölp är u-formad men i 90° vinkel i förhållande till handtaget. Såret blir u-format i huden men rakt i botten.
2. En märlspik är i princip ett spetsigt rör. Om man sticker in den till ett visst djup så blir såret u-format men såret blir spetsigt mot botten.
3. Det borde vara enkelt att se vilken form såret har, inte bara på ytan utan inne i kroppen.
4. Polisen säger att dom misstänker att vapnet har formen av en märlspik.
5. Då kan inte vapnet vara en skölp eftersom såren OMÖJLIGT kan få samma form inne i kroppen.
Varför är det då så viktigt för åklagaren att skapa fokus på en försvunnen skölp?
Citera
2013-11-13, 19:22
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av budadi
Törs man titta i FUP:en utan att bli överraskad av obehagliga bilder på avhugget huvud m.m? Antar att frågan är ställd tidigare men tråden innehåller upprepningar av sökorden jag använt så det blir 500 sidor när jag söker..

Inga blodiga bilder. De är suddiga.
Citera
2013-11-13, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Hånskratta så mycket du vill men nu lär det i alla fall inte bli någon friande dom.

Du må tycka bevisningen är skral. Om den nu hade bedömts som så dålig tror du då
att en åklagare hade valt att åtala?

http://www.kuriren.nu/nyheter/kronika-bevislaget-starkt-for-aklagarna-7097996.aspx

1. KJ:s advokat drömmer nog om ditt scenario för fallet att det blir en fällande dom, särskilt om straffet blir livstid.

2. För att hon är inkompetent? , givetvis hade hon säkerligen kunnat reda ut allt på två veckor till, med lite extra tester hos SKL och mer noggranna vittnesmål, samt skurit av övriga uppenbara reträttvägar för guldfisk-bytet. Men egentligen så ägnade hon tiden åt att försöka fånga guldfisken och det är därför som åtalet har problem. Hennes metod är bara bra, när det finns just mordvapen, mordplats, motiv etc.
Senast redigerad av BehindRayban 2013-11-13 kl. 19:37.
Citera
2013-11-13, 19:38
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Stämjärn som mordvapen kan vi glömma.
Märlspiken ligger betydligt närmare till hands, då sårkanalerna varit smala och spetsiga och därmed orsakat små, men genomträngande skador på vitala organ. Det i sig ger mindre blödning, men dock dödlig utgång, samt att stickskadorna i lungorna påverkat BO:s möjligheter andas funktionellt. 2 sårkanaler passerar in i vä. lungsäck och en sårkanal passerar in i hö. lungsäck, vilka bör ha orsakat lungkollaps.

Vissa skador på ryggen ter sig väldigt ytliga och dessvärre mindre beskrivna, dock har även de formen av ett C. Ett annat verktyg?

http://www.kuriren.nu/nyheter/polisens-teori-en-marlspik-ar-mordvapnet-7076937.aspx
Citera
2013-11-13, 19:38
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarbara
Släpvagnsbottnar består av en väldigt hård slags plywood. Tvätta den från blod torde vara mycket lätt

Säkerligen lätt att tvätta bort för ögat synligt blod, dock inte lätt att tvätta bort så att det inte kan ses med Luminol eller Bluestar, inte heller lätt att tvätta bort lik eller blodlukt, hundarna hittar med stor sannolikhet detta om det funnits där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in