2013-11-13, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Kan släpet ha använts för att transportera bort kroppen?

Likhunden har säkert traskat där 5 gånger
Citera
2013-11-13, 18:37
Moderator
OYs avatar
H: Nej, jag har inte haft stämjärn hemma…..för att jag inte har behövt det. Alla stämjärn och
sånt, det ligger hemma i Norra Svartbyn.

Har man gjort en husrannsakan i föräldrahemmet, fanns det sådana verktyg där, fattas just den med det färgade handtaget som nämnts?

Kanske levde VB när han besökte brodern på kvällen, kanske hämtade han det verktyget ifrån pappans verktygslåda, han försvann ju ut från hallen för en kort stund innan han kom in igen? Jag tror inte att han tänkte elda just då som han sa. Kan inte ha gjort så många försök heller på den korta tid han var ute och vände.

Tänker också på det vi fick läsa i tråden om någon som sett en bil på andra sidan älven stå konstigt parkerad och med något som såg ut som att det satt någon med ett skynke(duschdraperiet?) över sig på passagerarsidan, var det den kvällen/natten iakttagelsen gjordes?
Citera
2013-11-13, 18:38
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Kan släpet ha använts för att transportera bort kroppen?

Det var 'trossbotten' på släpet som byttes. Enligt förhör med fadern bakre delen på botten som varit borta länge. Dock kommer reparationen så lägligt i tiden att det blir svårt att bortse från om släpet varit inblandat på nåt sätt, tex kroppen eller sängen som saknas (har inte exakt lägeskoll på vad som sagts om sängen de två sista dagarna).
Citera
2013-11-13, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
1. Soffbord ska det vara. Det är nog ingen som betvivlar att han karvat i det.

Det finns ett annat vittnesmål om soffbordet, men soffbordet i fup:en verkar inte ha någon smiley heller även om det är mycket som täcker bordet till 40% på de flesta av bilderna. I övrigt så är inte bordet svart-mörkt, utan helt enkelt ljust, men mörklackat.

Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Det står inte köksbord, utan bara bord. s1227
Detta är KJs svar...

Jag skulle nog säga att vittnesmålet på s1227 helt saknar trovärdighet, det är så generellt att man skulle kunna ta en random verktygslåda och plocka fram verktyg efter verktyg och fråga vittnet "är den tillräckligt ljus eller mörk?". Vad en polisman sedan skulle kunna göra med lite grimascher vill ni inte veta.
Citera
2013-11-13, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Intressanta uppgifter.
Han ville ogärna befinna sig i sin lägenhet för att slippa påminnas om att han dödade VB där.
Det kan man ju förstå.

"Han gav ett härjat och paranoid intryck"
Jo, han kände naturligtvis sig alltmer jagad, alltmer pressad. Att nätet höll på att dras åt
runt honom och att han var v
erkligt illa ute nu.

Ja, för mig råder ju inga tvivel om hans skuld i detta morddrama. Det är bara han inblandad.
Vad som utlöste dödandet behöver inte vara så jävla märkvärdigt. Folk letar starka motiv
när det mördas men påfallande ofta lyser några såna med sin frånvaro. Det slås ihjäl, stryps,
skjuts och huggs till döds av knappt några orsaker alls ibland.
Några mindre väl valda ord från den kvinnliga besökaren och så händer nåt hos killen ifråga
som utlöser våldshandlingen med dödlig utgång. Han kan ju också ha umgåtts alltför mycket
med sjuka tankar kring dödande och "det perfekta mordet" som drivit fram detta hemska
som händer.
Man har ju vid en liten psykundersökning fått anledning om att misstänka att en allvarlig
psykisk störning kan föreligga hos vederbörande. Vid den kommande utökade undersökningen
lär sannolikt misstankarna bekräftas.

Jag är övertygad om att rätten finner bevisningen mot vederbörande så stark att det inte
bereder några som helst problem att döma denne för styckmordet. Likadant blir det
i hovrätten.

Fängelse eller rättspsykiatrisk vård sedan? Lutar själv nog åt att det blir det sistnämnda
alternativet.

1. Han kanske kände sig jagad av polisens spanare.

2. Snarare så hade han upptäckt polisens spanare, men kanske inte fattade att det var spanare.

3. Ifall du skulle ha rätt, så kan ju KJ bara hoppas på att de skriver domslutet på precis det vis som du säger att de borde göra det på.
Citera
2013-11-13, 18:45
Medlem
KITTY007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Var det den här bilden:
https://anonfiles.com/file/6eb3ec978b8cc932c4357b56b63f52ec

Påminner om en Hultafors stämkniv (72 mm blad):
http://www.hultafors.se/produkter/knivar-yxor/knivar/hantverkarknivar/stamkniv-stk/
https://anonfiles.com/file/3747a4de770df326803273ac05c5aeb9

Konservburken efter öppning:
https://anonfiles.com/file/2186923648d062fb9f8b0b5407cedb43

Det är ingen vild gissning att mt i sin ägo hade såväl stämknivar som andra knivtyper. Frågan är dock vilken kniv (eller knivar) han dagligdags höll sig med, och var han förvarade den (dessa) -? - De airsoftare han umgåtts med borde veta en hel del om mt:s vanor - men lyser starkare än en knallorange meshduk med sin frånvaro (de känner sig väl aldrig träffade..?).

Är det KJ på bilden? ...Eller bara någon "random person"
Om det är han så oj, oj !!!
Citera
2013-11-13, 18:55
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Varför skulle slasken finnas hos tingsrätten? Den definieras ju mer eller mindre som den del av utredningen som inte skickas till tingsrätten, utan blir kvar hos polisen?

Tja, det är ju samma hus i Luleå vad jag fattar... Så den ligger i så fall hos bägge. Om man nu tänker geografiskt.
Citera
2013-11-13, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Hemskt, det har inte diskuterats lika mycket. Hårda slag mot VB. I huvudet, mot kroppen.

Det där med hårda slag pekar ju mer mot MB än en tunnis som KJ
Citera
2013-11-13, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det var den 19:e man slutade spana på MB.

Kan man antaga att spaningsledningen får på förmiddagen den 20'e avrapportering om helgens spaningar på MB/AN och de ger inte ett piss liksom tidigare spaningar på nämnda par, samtidigt har det ramlat in andra intressanta uppgifter rörande KJ och man betat av gamla tips som kom i strid ström.

Man beslutar 20'e att byta fokus tillbaka till KJ, sen på kvällen så kommer första bomben, ben funna i ödehuset och nu brinner det i knutarna, finna KJ vilket man gjorde den 21'a.. resten vet vi via FUP'en.

Jag har iaf trott i min enfald att KJ haft en loppa på sig stora delar av tiden intill gripandet men där sket jag i det blå skåpet, fel ute. Fast med facit i hand så blev det bra för det visar att MB är synad rejält och misstankar som föranledde direkt spaning och hans olika förehavanden 13-19 maj.

Om det hade varit omvänt..KJ med loppa 13-19 maj så kanske man påkommit honom med fingrarna i syltburken och det fort blivit case closed. Går ju bara att spekulera om...
Citera
2013-11-13, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Kan det vara släpet han hämtar hos föräldrarna?

Kan skivan gått "sönder" för att det kom blod på den.
Släpvagnsbottnar består av en väldigt hård slags plywood. Tvätta den från blod torde vara mycket lätt
Citera
2013-11-13, 18:59
Medlem
KITTY007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Mitt fetade:

Varför skulle de gå skilda vägar, vad i deras långa kamp för deras son som inte är psykiskt frisk har de gjort fel eller skulle föranleda att de skulle gå skilda vägar.

Jag vill ge dem stort beröm för just deras engagemang för sitt barn på allehanda olika sätt genom uppväxten och in i vuxenlivet. Jag har sett baksidan på myntet där föräldrar fullständigt skiter i sin/sina barn som har behov av hjälp och stöd, där kan man prata om skottpengar på sådana föräldrar men i detta fall har de med all kraft och även bröderna att hjälpa son/broder efter bästa förmåga.

Sen kan man som lekman se också att signalerna om våldsamhet mm är ytterst få om inte säga nästan obefintliga förutom rykten som kom igång när KJ greps.
Denna härdsmälta på KJ mot VB är iaf i mina ögon fullständigt omöjligt att förutse just p.g.a. omgivningen har aldrig uppfattat KJ som våldsam fysiskt, däremot har han ett stort militärintresse och militär brukar innehålla våld av något slag, det går ju faktiskt ut på att döda eller dödas i strid den dagen man skulle hamna i konflikt/krig.

Hoppas att omgivningen ger familjen allt stöd de kan i en oerhört svår situation i livet som ingen hade kunnat förutse, att vända dem ryggen vore ett stort svek. De är brottsoffer likväl som VB's moder och styvfar, de behöver allas stöd och hjälp.

KAN BARA INSTÄMMA .....Så bra skrivet ToZon, du har verkligen ♡ på rätt ställe.
Citera
2013-11-13, 18:59
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Han kanske kände sig jagad av polisens spanare.

2. Snarare så hade han upptäckt polisens spanare, men kanske inte fattade att det var spanare.

3. Ifall du skulle ha rätt, så kan ju KJ bara hoppas på att de skriver domslutet på precis det vis som du säger att de borde göra det på.
Hånskratta så mycket du vill men nu lär det i alla fall inte bli någon friande dom.

Du må tycka bevisningen är skral. Om den nu hade bedömts som så dålig tror du då
att en åklagare hade valt att åtala?

Citat:
Jag är emellertid säker på att åklagarna – med gott stöd av målsägandebiträdet – kommer att ha betydligt lättare för att hävda att bevisningen sammantagen är så övertygande mot den tilltalade att rätten bör ha lätt att fastställa skuldfrågan. Den bedömningen gör jag mot bakgrund av blodfyndet och likdoften i den tilltalades bil, fyndet av tejprullen i hans bostad med en minimal blodbesudling från Vachtareeya och raderingen av samtliga sms-kontakter med Vatchareeya i nära anslutning till hennes försvinnande med mera. Jag beaktar också den icke hållbara – och också över tid förändrade - förklaringen från den tilltalade till blodfynden och liklukten i bilen. Vidare är de uteblivna faktiska telefonsamtalen från 22-åringen till Vachtareeya i tiden efter försvinnandet omöjliga att förstå. Särskilt som det framkommit att han ringt ”låtsassamtal” till hennes mobil.
http://www.kuriren.nu/nyheter/kronika-bevislaget-starkt-for-aklagarna-7097996.aspx
Senast redigerad av Grandioso 2013-11-13 kl. 19:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in