2013-11-13, 17:33
Medlem
72mms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lPhone
Jag börjar förstå hajpen kring detta nu, det är ju grisenkelt att skicka runt och handla med btc, detta kan slå igenom riktigt stort. Frågan är om det bli Bitcoin eller någon annan valuta som kommer ta över internet.
Det är inte internet som ska tas över. Det är konstigt att det blir sådant fokus på teknikaliteterna, att det kallas för en "nätvaluta" och att journalister säger saker som "...som bara kan användas på nätet". Det är ju lite som att spela ner betydelsen av e-mail i förhållande till fysisk post därför att "mail används ju bara på nätet".

Citat:
En sak är säker, om 10 år kommer ingen använda VISA på internet.
Tror du kan ha rätt här. Om inte Bitcoin har tagit över, så har det nog tvingat fram bättre betalmetoder genom ren konkurrens. Ingen är ju nöjd med kort-systemet som det är idag, men det finns ju inget alternativ. Det finns överhängande chans (risk om du jobbar på VISA eller PayPal) att Bitcoin kommer utmana det teknik-monopolet.

Citat:
Jag ser det så här, inom 10 år kommer BTC med 95% sannolikhet ha kollapsat och vara värdelöst.
Eller så finns det kvar och fungerade som tänkt, då kommer värdet vara högt, riktigt högt.
Alltså det är riktigt stor risk, men uppsidan kan vara enorm om systemet håller måttet.
Ja, det är nog ett bra sätt att se det på, även om jag inte riktigt håller med om 95% siffran 10 år är ganska lång tid att förutspå dock.
Citera
2013-11-13, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankanin
Helvete grabbar, mina pengar kom in på Bitstamp idag men jag såg att priset stigit till hela $380. Borde man köpa nu eller vänta?

Vilken bank använde du? Hur lång tid tog det? Hur stora var avgifterna?
Citera
2013-11-13, 18:01
Medlem
Ankanins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wulbari
Vilken bank använde du? Hur lång tid tog det? Hur stora var avgifterna?
Handelsbanken, satte in på måndag kväll och de skickades på tisdag, pengarna blev verifierade på Bitstamp idag. Avgiften tror jag låg på runt 0,5%? Iallafall för själva köpet, jag kommer inte ihåg avgiften på insättningen, men den var inte hög.
Citera
2013-11-13, 18:06
Medlem
Luftfrikadelles avatar
FYBSE.se har hutlösa priser jmf Bitstamp. 300kr mer per BTC.

Sen förstår jag inte vad som menas med:

2500kr sälj BTC ----------- 2800 Köp BTC

Varför skulle någon sälja BTC 300kr under vad folk köper för?? o.O

har jag missuppfattat allt, eller??

Tyckte MTGoX sida var lättare...

Edit: Går man in på orderdjup på FYBSE står det tvärtom

Köp: 2500 och Sälja 2800 o.O

På andra sidor är det samma summa på båda sidorna av köp och sälja...

Senast redigerad av Luftfrikadelle 2013-11-13 kl. 18:11.
Citera
2013-11-13, 18:07
Medlem
Citat:
Handelsbanken, satte in på måndag kväll och de skickades på tisdag, pengarna blev verifierade på Bitstamp idag. Avgiften tror jag låg på runt 0,5%? Iallafall för själva köpet, jag kommer inte ihåg avgiften på insättningen, men den var inte hög.

Tackar för svaret.

Väntar på verifiering för att sedan köpa någon Bitcoin för investering.

Har du provat att ta ut pengar från Bitstamp?
Citera
2013-11-13, 18:13
Medlem
Ankanins avatar
Citat:
Väntar på verifiering för att sedan köpa någon Bitcoin för investering.
Verifieringen tog en dag för mig. Om de inte godkänner ditt proof of residence, så logga in på Skatteverket med e-legitimation och spara ett personbevis på engelska i pdf-form, det funkade för mig.

Citat:
Har du provat att ta ut pengar från Bitstamp?
Nepp. Men jag kan inte tänka mig att det ska vara några problem, kanske tar lite längre tid än att sätta in dock.
Citera
2013-11-13, 18:23
Medlem
Fruity Freshs avatar
Det är ju helt sjukt det som händer. Ta en titt på stigningen i 2-årsperspektiv: http://bitcoincharts.com/charts/mtgoxUSD#rg730ztgCzm1g10zm2g25zv

Vilken trader som helst skulle dra öronen åt sig omedelbart om det vore en aktie. Men jag vågar fan inte sälja...
Citera
2013-11-13, 18:40
Medlem
Basfrostens avatar
Att man inte köpte när det var nytt, då hade man varit rik idag.
Citera
2013-11-13, 18:47
Medlem
72mms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fruity Fresh
Det är ju helt sjukt det som händer. Ta en titt på stigningen i 2-årsperspektiv: http://bitcoincharts.com/charts/mtgoxUSD#rg730ztgCzm1g10zm2g25zv

Vilken trader som helst skulle dra öronen åt sig omedelbart om det vore en aktie. Men jag vågar fan inte sälja...
Sjukt? Du menar att kursen är väldigt volatil? Värdeökningen kan vi nog inte säga mycket om.
Citera
2013-11-13, 18:50
Medlem
Citat:
Verifieringen tog en dag för mig. Om de inte godkänner ditt proof of residence, så logga in på Skatteverket med e-legitimation och spara ett personbevis på engelska i pdf-form, det funkade för mig.

För mig tog verifieringen fyra dagar, och ändå blev jag nekad med personbevis via Skatteverket. Anledningen var att det var tvungen att vara i pappersform, ej elektroniskt...

Otroligt frustrerande.
Citera
2013-11-13, 19:12
Medlem
Satan vad bitcoins ökat de senaste veckorna, funderade på att sälja dem redan när de nådde 200$, tur att jag behöll dem. Nu är jag fan inne for the long run, det får bära eller brista
Citera
2013-11-13, 19:14
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fruity Fresh

Det beror på att alla företag med liknande värdeökning inte säljs på börsen när den sker. Skulle du plotta facebooks värdeökning de tre första åren så skulle den slå bitcoins med råge. Men Facebook såldes inte på börsen då, och därför har vi ingen lika "osannolik" kurva att se på gällande facebook.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in