2013-11-13, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9ver
Det finns såna otäcka saker som psykoser. Det kan finnas stor risk att en viss 22-åring just fått en psykos dagarna 4-5 maj.

Psykoser kan utlöses av droger, stort intag av alkohol, nikotin, koffein mm.

Från Wikipedia:
Till psykosen hör en upplösning av egot och jagfunktionerna och svår nedsättning i prövningen av verkligheten. Varseblivningen, perceptionen och kognitionen är påverkade, med därtill hörande hallucinationer, tankestörningar, och vanföreställningar. En konsekvens av detta kan vara ett ovanligt eller bisarrt beteende, inadekvata affekter, samt svårigheter att genomföra sociala interaktioner och en svårighet att fullfölja aktiviteter kombinerade med vardagligt liv. Psykosen innebär ett förändrat medvetandetillstånd, samt att en tidigare erhållen tankefunktion satts ur spel.

Brodern borde ha sett detta. Känner man personen, så ser man skillnad. Personen i psykos får en beteendeförändring. Det syns, och hörs när man pratar med personen.

Brodern kanske upptäckte det, men har inte berättat ngt.
Citera
2013-11-13, 17:08
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Uppgiften om stämjärn ska inte överdrivas. I polisförhör och i rätten beskriver vännen AB ett vasst verktyg med svängd egg. "Som en halv penna", tror jag han beskrev den. Det låter som en skölp och inte ett stämjärn, men många använder nog den senare benämningen även om den är felaktig. Personligen hade jag inte hört ordet skölp innan det togs upp här i tråden.

Tycker du skissen liknar en halv penna? Skissen visar ju klart en rak egg och det är ju det som skiljer ett holkjärn från ett stämjärn.
Citera
2013-11-13, 17:11
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norrb1421
Tja vad har Advokat Forsberg att komma inför slutpläderingen

Pga av sin diagnos kan Kj omöljigt ha utfört detta mord punkt.

Åklagarna har inte bara en matchboll utan flera, den bombmatta dom redovisat under rättegången kommer mer än väl att räcka för en fällande dom.

Etersom Kj förklarat sig helt oskyldig kommer han naturligtvis att överklaga oavsett om det blir vård eller fängelse och då tror jag att vi kommer att få den slutliga lösningen på detta drama.
Blir Kj dömd till fängelse handlar det om livstid för mord 16-18 år Kj skulle då vara 38år när han släpps fri.Om han däremot i Hovrätten berättar och på ett trovärdigt sätt erkänner dråp och griftefridsbrott då är förmodligen straffet mycket lägre 8-10år,det är en väldig skillnad.Bedömmer däremot rätten att det föreligger ett vårdbehov kan KJ i värsta fall få sitta i princip hela livet.Det jag funderar på är om försvaret lägger fram dom olika alternativen för KJ

Om KJ är inblandad i något avseende borde han för sin egen skull inte hålla igen och knipa om han har medbrottslingar. KJ är körd i vilket fall, nu gäller det för hans advokat att pedagogiskt förklara fördelen med att medge delansvar och försöka mildra skadan. Högst troligt kan advokaten få rätten med sig i påståendet att KJ har blivit manipulerad och utnyttjad av andra högre upp i hierarkin. Individer som ägnar sig åt satanism eller inom något annat gebit som fascinerar KJ. Jag tror KJ är tillräckligt lättpåverkad av högre "befäl" och lyder om order kommer från "rätt" håll.
Citera
2013-11-13, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9ver
Det finns såna otäcka saker som psykoser. Det kan finnas stor risk att en viss 22-åring just fått en psykos dagarna 4-5 maj.

Psykoser kan utlöses av droger, stort intag av alkohol, nikotin, koffein mm.

Från Wikipedia:
Till psykosen hör en upplösning av egot och jagfunktionerna och svår nedsättning i prövningen av verkligheten. Varseblivningen, perceptionen och kognitionen är påverkade, med därtill hörande hallucinationer, tankestörningar, och vanföreställningar. En konsekvens av detta kan vara ett ovanligt eller bisarrt beteende, inadekvata affekter, samt svårigheter att genomföra sociala interaktioner och en svårighet att fullfölja aktiviteter kombinerade med vardagligt liv. Psykosen innebär ett förändrat medvetandetillstånd, samt att en tidigare erhållen tankefunktion satts ur spel.

Ja, och en fråga kan vara hur tungt predisponerad han är för att hamna i sådana här tillstånd? Fälls han så är det en sak som måste utredas så noga det går. Men det är nog ingen särskilt exakt vetenskaplig mark man rör sig på så stor försiktighet måste iakttas med att medge honom möjlighet att ens komma i närheten av något sådant här tillstånd igen, samtidigt med ett möjligt offer. Och för att göra det finns i stort sett bara EN metod...
Citera
2013-11-13, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Hemskt, det har inte diskuterats lika mycket. Hårda slag mot VB. I huvudet, mot kroppen.
Tror då att VB blev rädd för att hon kände sig hotad vid 17-tiden. Ringer 112, misslyckas, och det kanske beror på att KJ sliter telefonen från henne?

Hon försöker påkalla hjälp från MB, inget svar. Kanske att hon försöker negligera det hon varit med om? Vid 18.40 blir hon halvstrypt och är så knäckt att hon inte längre söker kontakt med omvärlden, hon är i chock. Vid 21 tar KJ livet av henne, hemma i lägenheten. Det hörs två kraftiga skrik.

Om VB fått chansen att lämna lägenheten hade hon kanske försökt påkalla omgivningens uppmärksamhet. Hon måste ha upplevt hemska timmar, med fysiskt och psykiskt lidande. Gm var oberörd, totalt, och den som fungerar så, är KJ. KJs mor har varit orolig för att sonen saknar empati. Hon närvarar inte i rättssalen. Case closed. Arma moder. Undrar om föräldrarna kommer att gå skilda vägar efter detta? Pappan verkar segla i det blå. Kan man kanske ana att det inte varit lätt mellan makarna? Hur kan ett par vara så osynkat?

Om det hade varit bråk i lägenheten så hade man hört det.
Dessutom är hon inte dödad i lägenheten.
Skriken som hördes var knappast från VB.

Men den som gjorde detta har nog känt ett verkligt hat mot VB.
Varför KJ mor inte fanns med kan bero på mycket.
Sen ang empati så måste man komma ihåg att KJ också har blivit äldre.
Citera
2013-11-13, 17:14
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bolinda
Nej inte så som du skrev.

Det är beklagligt att du inte förstod, innebär det att det av samma skäl kan vara förklaringen till att du har lika svårt att förstå varför KJ är åtalad och att MB inte är misstänkt för något mord.
Citera
2013-11-13, 17:15
Medlem
jonkoping83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Varför skriver du ett inlägg om du inte vill ha ett svar. Det här är ett debattforum och syftet med tråden är inte att ett gäng personer ska sitta och skriva gång på gång att de inte tycker att KJ är ordentligt utredd. Det vet vi andra redan att ni tycker.

Det mesta övriga du skriver tycker jag är eller gränsar till ren projektion. Visst kan man ha synpunkter på hur långt man tog utredningen avseende MB. Men jag är så trött att jag spyr på det här mongoloidsnacket om att han inte är utredd. Han är visst utredd.

- Man har hållit flera förhör med honom
- Man har förhört hans fru och flera andra flera gånger för att få hans påstådda förehavanden bekräftade.
- Man har gjort en omfattande kartläggning av hans mobiltrafik och mobilpositioneringar från flera synvinklar. Man har gjort vad man kunnat för att återskapa SMS:en i den också.

Jag förstår att man sen ser att i en ideal värld så skulle man ha gjort husrannsakan hos MB också. Inte för att jag tror att det skulle ha tystat tvivlarna här inne. Tror du det själv på fullaste allvar? Jag tror t ex att du skulle ha suttit och skrivit att MB haft gått om tid på sig att röja undan och städa upp och han är ju trots allt mycket skickligare på sånt än stackars KJ. Bla bla. Men om man nu ändå tycker det så är ju det tyckandet inte mer värt i grunden än tyckande om strängteorin av en icke-fysiker. Den enda relevanta kritik som finns att framföra här är om man anser sig ha såna kunskaper på området att man kan bedöma att det förelåg tillräckliga skäl för att få till stånd en skälig misstanke på MB samtidigt som mot KJ. För annars kan man som bekant inte göra husrannsakan. Jag är inte expert på det här området, men ingenting du och en hoper andra har skrivit på temat har fått mig övertygad om att ni är det heller. En del kunskaper har jag trots allt på området och utifrån dem så tror jag att åklagaren gjorde rätt: Som läget var ett par dagar efter fyndet av kroppsdelarna så förelåg det med knapp nöd skäl att få KJ häktad. Kom ihåg att den första häktningsförhandlingen var lång. Men man hade ändå en del att gå på. På MB fanns inget annat än antagandet att han kunde tänkas haft ett motiv att mörda henne pga att de haft ett förhållande. Inget annat. Samtidigt hade man en annan misstänkt. Det måste vara en mycket svår situation i ett sånt läge för en åklagare att gå till domstolen och begära häktning. Och kom ihåg att man får inte häkta personer bara för att kunna samla in tillräckliga bevis i största allmänhet eller avföra dem från utredningen.

Sen är och förblir ett problem att hela antagandet om att det skulle ha kunnat hittas bevis vid husrannsakan mot MB kräver att all teknisk bevisning mot KJ är planterad och att alla andra omständigheter också är fel. Det i sig är ett orealistiskt antagande, men ni väljer ju hela tiden att bortse från det och låtsas som att det råder nån sorts "blankt papper"-läge i utredningen. Inte rimligt och inte värt att ta på allvar.

Nej, saker och ting är sannerligen inte utredda fullständigt i det här fallet. Möjligtvis är utredningen som involverat KJ fullständig, men mycket finns att önska på andra håll. Precis som du nämner i denna post så behövs expertis och kunskap på området för en sådan bedömning.
Citera
2013-11-13, 17:17
Medlem
extremtlagoms avatar
M*cke B*rg mordhotar

Mordhot1Varför mordhotade MB Vatchareeeya Bangsu*n ?
Mordhot2 Varför mordhotade MB Alexand*r Flyg*re ?
Mordhot3 Varför mordhotade MB alla och envar? #50125
Senast redigerad av extremtlagom 2013-11-13 kl. 17:20.
Citera
2013-11-13, 17:18
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Ja, det är det. Han nämns på flera platser i FUP, men är inte hörd.

Är det inte sannolikt att han är hörd men att det ligger i slasken då MB inte är den som är åtalad utifrån denna FUP?
Citera
2013-11-13, 17:20
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Varför togs inte detta upp i förhandlingarna?

Detta kan även förklara mammans ovilja att delta i TR, hon kanske förstår att han är skyldig.

Jag funderade varför hans föräldrar inte va med alls på rättegången, men dom orkar väl inte och har det jobbigt. Men att en mor vet mer och känner mer det tror jag på. Och definitivt en som har en son som dom fått hjälpa så pass mycket som dom gjort med den här i vuxen ålder.

Sammanställning över personspaning mot den misst Kristoffer Johansson
Uppgift
Personal fr Särskilda Insatser har på uppdrag av ffi-ledare utfört personspaning mot
Kristoffer Johansson i två omgångar. Först fr 2013-05-09 t o ra 2013-05-12 därefter fr o in
2013-05-18 tom 2013-05-23 då han greps i vart•Yn

Spaningen under första delen utfördes enl upplägget att han bevakades under sin vakna tid.
Han följdes fr bostaden på morgonen då han lämnade och han nattades av spanare på natten
då han lade sig att sova.
Noterbart var att Kristoffer den första tiden var aktiv i eftersöket av den försvunna kvinnan,
han tillbringade mycken tid hemnia hos sina föräldrar i Svartbyn men sov alltid hemma i sin
lägenhet på Flottiljvägen i Bodsvedjan i Boden.

Spanare kunde notera att han aldrig släckte lyset i sin lägenhet, han sov med lampor på, de
lyste ut genom fönstren hela nätterna.
Han umgicks mycket med sin pappa under tiden och pappan körde ofta hem pojken, det
hände också att pappan passerade igenom Bodsvedjan nattetid och att han saktade in och
tittade mot sonens fönster. Pappan var också vid något tillfälle nattetid upp till sonen och
stannade i c:a 45 minuter.Pappan körde alltid sin vita mindre bil med regnr NUU 879.

Kristoffer gav ett nervöst och oroligt intryck. Han var nikt frågvis och intresserad under
eftersöket och höll sig kring fältstaben på Brandstationen då han var involverad i detta.
Måndagen 2013-05-13 beslutade ffi-ledare att vi skulle fokusera helt på en annan person.
Spanare släppte då Kristoffer och spaning mot Kristoffer återupptogs 2013-05-18. Fr o m då
bedrevs det treskiftsspaning och Kristoffer följdes dygnet runt.

Spanare kunde snabbt konstatera att Kristoffer inte spenderade någon tid i sin bostad på
Flottiljvägen längre. Han körde dit för korta besök men upphöll sig aldrig under denna andra
spaningsperiod på adressen utan bodde hemma hos föräldrarna i Svartbyn.
Han följdes då han lämnade adressen och även nu varierade det mellan att Kristoffer körde
sin egen bil ni regnr HBJ 336 eller att pappan skjutsade honom i sin vita bil. Spanare kunde
se att Kristoffer en dag tände en eld i en liten metallkruka och att lågorna stod höga, man kallade dit ordningspatrull som pratade med Kristoffer.

Spanare kunde också se och höra att man arbetade frenetiskt med att göra om ett släp som stod på tomten.

Spanare kunde se att Kristoffer gav ett härjat och paranoid intryck som han inte hade under
första spaningsperioden.

Då spanare följde Kristoffer märkte man att han varierade hastigheter, tog flera varv i
rondeller och var allmänt nervös.

Aktb 165
Citera
2013-11-13, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Tycker du skissen liknar en halv penna? Skissen visar ju klart en rak egg och det är ju det som skiljer ett holkjärn från ett stämjärn.

Enligt AB idag: "Enligt P4 Norrbotten är verktyget en så kallad skölp, ett stämjärnsliknande verktyg med en u-formad egg."

Fast hos skölpar är inte handtaget bredare än eggdelen, som på teckningen, eller tvärtom, skillnaden mellan egg och handtag brukar inte vara så stor. Men den kan vara högst schematisk förstås.
Senast redigerad av Renasanningen 2013-11-13 kl. 17:31.
Citera
2013-11-13, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Det är beklagligt att du inte förstod, innebär det att det av samma skäl kan vara förklaringen till att du har lika svårt att förstå varför KJ är åtalad och att MB inte är misstänkt för något mord.

Jag vet att KJ är åtalad och att inte MB är det.
Vi vill alla att detta fall ska lösas på bästa sätt
och att den som mördat VB får sitt straff.

Men det finns tvivel i denna förundersökning som fler
än jag undrar över.

Att spekulera om MB är möjlig kanditat till detta mord
beror på hans samröre med VB, samt hans lögner.
Dessutom finns hans telefon trafik med VB den
dag hon mördas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in