2013-11-13, 15:10
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeanLuc
Jag säger inte att du har fel, men ändå lite för mycket av en generalisering. Det finns naturligtvis mängder av anhängare av varje religion som bara tror av vana, utan att någonsin ha tänkt igenom det, så långt har du rätt. Men sedan finns det också mycket intelligenta, välutbildade människor som tror. Inte bara det, det finns dessutom mycket intelligenta, välutbildade människor som har gått från att vara ateister till att bli troende. Jag nämnde tidigare i tråden Dr Francis Collins (http://en.wikipedia.org/wiki/Francis_Collins). Ingen behöver dela hans uppfattningar om religion, men om du verkligen efter att ha läst om hans karriär beskriver honom som en person som saknar kunskap och eftertanke skulle det vara förvånande.

Så du inkluderar auktoritets-tro blant anledningerna till att tro. Det låtar realistisk.
Citera
2013-11-13, 15:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Jag tror mer att gott belönas med gott. Det är en naturlag/Guds lag/karma. Det finns många saker utanför människans kontroll. Men om man bemöter alla dessa händelser med godhet så kommer det belöna sig i längden.

Finns det statistik som backar upp detta? Om du inte vet, vore det inte otroligt intressant för dig att kolla upp om du har stöd för detta häpnansväckande påstående?

Förövrigt undrar jag hur du applicerar detta på tex nyfödda som dör i plågor? Menar du att dom förtjänar det på ett eller annat vis?
Senast redigerad av se_där... 2013-11-13 kl. 15:25.
Citera
2013-11-13, 15:12
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MilvusMilvus
Har inte läst hans bok, men jag har lyssnat på en debatt mellan honom, Benjamin Carson, Daniel Dennett och Richard Dawkins. Visst han är säkert en väldigt duktig genetiker, men hans argument för att gud ska finnas är inte speciellt bra. På den punkten verkar det mer som att han (av för mig helt obegiplig anledning) har gett upp sitt kritiska tänkande. Samtliga av hans argument kommer förövrigt från CS Lewis.

C.S.Lewis? Är det så dåligt?
Citera
2013-11-13, 15:15
Medlem
MilvusMilvuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
C.S.Lewis? Är det så dåligt?

Nej, det behöver det absolut inte vara (så länge ingen börjar använda berättelserna om Narnia till att skapa en ny religion ). Tänkte mest informera om var han fått sina religiösa idéer ifrån.
Citera
2013-11-13, 15:24
Medlem
MilvusMilvuss avatar
Citat:
My bad för en oklar formulering.

Vad jag menade var, om JeanLuc's auktoritets-figur är helt nere på C.S.Lewis bedrövliga apologet-nivå. Gubben var en underbar sago-berättare, men en mycket primitiv apologet.

Den uppfattningen jag fått om honom efter att ha läst en recension på en av hans böcker och lyssnat på någon intervju och en debatt så verkar CS Lewis ha varit hans största religiösa inspirationskälla. Generellt verkar hans argument vara rätt dåliga och aningen ogenomtänkta.
Citera
2013-11-13, 15:35
Medlem
MilvusMilvuss avatar
Citat:
Det är därför såpass mycket mer beklagligt .... men tyvärr symptomatisk .... att JeanLuc inte vill/kan presentera sin auktoritet-figur i en forum-anpassat form, men bara passivt hänvisar till högen av dom tusentals böcker en religions-kritiker "bör" läsa.

Ja, är argumenten inte så starka så vill man ju gärna slippa föra fram dem. Skulle kunna rekommendera att lyssna på debatten jag länkade till innan. Man får en liten bild av hur han argumenterar där.
Citera
2013-11-13, 15:41
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ja, är argumenten inte så starka så vill man ju gärna slippa föra fram dem. Skulle kunna rekommendera att lyssna på debatten jag länkade till innan. Man får en liten bild av hur han argumenterar där.

Jag avstår i stort sett alltid från att bli inblandat i proxy-debatter mellan 'auktoriteter'. Kan ett forum-medlem inte föra sin egen talan är det bara att konstatera att h*n är en papegoje som läsar högt från nån manual.

Men auktoritets-tro är såklart OCKSÅ en tros-motivation; det kan inte ifrågasättas.
Citera
2013-11-13, 15:45
Medlem
MilvusMilvuss avatar
Citat:
Jag avstår i stort sett alltid från att bli inblandat i proxy-debatter mellan 'auktoriteter'. Kan ett forum-medlem inte föra sin egen talan är det bara att konstatera att h*n är en papegoje som läsar högt från nån manual.

Men auktoritets-tro är såklart OCKSÅ en tros-motivation; det kan inte ifrågasättas.

Det har du helt rätt i.
Citera
2013-11-13, 15:58
Medlem
Citat:
Har inte läst hans bok, men jag har lyssnat på en debatt mellan honom, Benjamin Carson, Daniel Dennett och Richard Dawkins. Visst han är säkert en väldigt duktig genetiker, men hans argument för att gud ska finnas är inte speciellt bra.

Jag tar just nu inte alls ställning till hans argument för att Gud ska finnas. Jag påpekar bara att han knappast är en människa som kan omfattas av din beskrivning om någon som är religiös på grund av bristande kunskap och eftertanke.
Citera
2013-11-13, 16:04
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag tar just nu inte alls ställning till hans argument för att Gud ska finnas. Jag påpekar bara att han knappast är en människa som kan omfattas av din beskrivning om någon som är religiös på grund av bristande kunskap och eftertanke.

Det är ju DIN auktoritets-källa. Det är DIN uppgift att presentera VILKA argument för VAD, som du anser relevante från denna källa.

Om du nu inte bara nogar dig med att konstatera att auktoritets-tro är din tros-motivation. Något jag naturligvis inte kan bestrida; du vet bäst vad som motiverar DIG.
Citera
2013-11-13, 16:31
Medlem
Citat:
Det är ju DIN auktoritets-källa. Det är DIN uppgift att presentera VILKA argument för VAD, som du anser relevante från denna källa.

Om du hade brytt dig om att läsa hade du sett att jag endast nämnde Collins som ett exempel på en intelligent person, jag skrev uttryckligen att ingen behöver dela hans åsikt. Och detta som ett svar på en kommentar om att folk är religiösa för att de är okunniga. Men du bryr dig ju inte om sådant, det enda viktiga för dig är att sabba trådar och spela översittare med att oavbrutet gå efter andra användare och skita i topic. Jag har inget intresse av att diskutera vidare med dig, men har tagit upp saken här https://www.flashback.org/p46124513#p46124513 Du är verkligen den mest tragiske användaren på Flashback, men det är inte en ursäkt för alla trådar du förstör.
Citera
2013-11-13, 16:49
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Om du hade brytt dig om att läsa hade du sett att jag endast nämnde Collins som ett exempel på en intelligent person, jag skrev uttryckligen att ingen behöver dela hans åsikt.

Har du inga exempel som du i så fall själv VERKLIGEN förstår och kan argumentera för?

Citat:
Och detta som ett svar på en kommentar om att folk är religiösa för att de är okunniga.

Kom med exempel som demonstrerar att detta inte är fallet för din del, istället för en hänvisning till en auktoritet du inte vill argumentera omkring.

Citat:
Men du bryr dig ju inte om sådant, det enda viktiga för dig är att sabba trådar och spela översittare med att oavbrutet gå efter andra användare och skita i topic. Jag har inget intresse av att diskutera vidare med dig, men har tagit upp saken här https://www.flashback.org/p46124513#p46124513 Du är verkligen den mest tragiske användaren på Flashback, men det är inte en ursäkt för alla trådar du förstör.

Topic är anledninger till tro. Hittils har du t.ex. manifesterat en strawman om ateismen (som är helt irrelevant) och en auktoritet du inte kan/vill föra en egen debatt om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in