2013-11-12, 20:32
Medlem
Jerkstores avatar
Idag fick jag hem brevet från rekryteringsmyndigheten där jag hoppades att det skulle stå att jag är kallad till mönstring. Jag antogs inte ens dit eftersom jag inte anses lämplig efter svaren jag angav i Rekryttest.

"Den utbildningen som du har visat intresse för ställer särskilda krav på bland annat din hälsa och andra personliga förutsättningar. Försvarsmakten bedömer att du tyvärr inte uppfyller kraven för utbildningen".

Jahapp. Det enda jag kan tänka mig att de reagerade är att jag fyllde i att jag har lindriga ryggbesvär. Trodde dock att jag i alla fall skulle få bli kallad till mönstring och visa vad jag går för. Det stod att man skulle vara ärligt eftersom det oftast bruka komma upp i ett senare skede om man har svarat ärligt. Aja, jag får väl ringa till dem imorgon eftersom jag vill ha en mer precis anledningen till just varför jag inte ansågs lämplig. Många har lite problem med ryggen och eftersom jag trodde att jag skulle bli kallad till mönstring så kunde jag ju berätta att jag har haft ganska jobbiga problem men att jag med mycket träning har gjort framsteg.
2013-11-12, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gummidojan
Chattade med en från försvarsmaktens hemsida nyss och frågade om det var möjligt att göra en sen anmälan till GMU då ansökningsperioden gick ut 27 oktober(som jag helt missade ) och det gick INTE trots att det är i april utbildningen börjar. Har någon av er lyckats göra en sen anmälan och hur bar ni er åt då?
Det kommer alltid nya omgångar, nästa omgång ansökningar är väl snart. Tålamod.

Är iväg på antagningsprövning, (mönstring) imorgon i K-stad. Någon mer som ska dit?
Fan hoppas att träningsvärken i ryggen släpper tills imorgon
Senast redigerad av Thaiwai 2013-11-12 kl. 20:59.
2013-11-13, 00:16
Medlem
Mönstring för mig på torsdag i Stockholm, några fler som ska dit som sökt till K-3?

Måste man ta med sig ett CV? Pratat med polare som mönstrat förra året och då behövdes det inte..
2013-11-13, 01:16
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paugadrul
Mönstring för mig på torsdag i Stockholm, några fler som ska dit som sökt till K-3?

Måste man ta med sig ett CV? Pratat med polare som mönstrat förra året och då behövdes det inte..
Ta med CV, en kille på min mönstring gjorde inte det och fick sätta sig och skriva ett hos psykologen.
2013-11-13, 12:33
Medlem
Wildweeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knugen-Skuk
Ta med CV, en kille på min mönstring gjorde inte det och fick sätta sig och skriva ett hos psykologen.

Meriter eller en sån där liten jobbig historia om sig själv?
Mönstrar snart å, någon som kan säga ungefärlig tid det hela tar?
Senast redigerad av Wildweed 2013-11-13 kl. 12:39.
2013-11-13, 12:54
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildweed
Meriter eller en sån där liten jobbig historia om sig själv?
Mönstrar snart å, någon som kan säga ungefärlig tid det hela tar?
Skriv ett vanligt CV, både meriter och hur du är som person. Intervjun med psykologen kommer ske utifrån CV:t.

Jag åkte och mönstrade kl 13 och körde till 16, sedan fick jag gå dit kl 08.00 dagen efter och göra resten. Var klar ca 09.30, så säg att det egentligen går på en dag, men det beror på när du börjar.
2013-11-13, 13:26
Medlem
Jerkstores avatar
Jag pratade precis i telefon med de som man kan ringa om man har frågor kring beslut de har tagit om ens ansökan. Jag fälldes eftersom jag kryssade i "allvarlig allergi" (i mitt fall nötallergi) och han i telefon sade att man aldrig kan komma in i försvarsmakten om man har allvarlig allergi. Tycker då att det är konstigt att det ens gick att slutföra rekryttestet efter jag svarade på den frågan eftersom jag inte ansågs lämpad. Nu fick jag ju bara upp förhoppningar, samt att jag har läst att det ibland göra undantag vilket enligt han i telefon inte stämde. Skit samma. Får väl hoppa på en högskoleutbildning till hösten.
2013-11-13, 14:11
Medlem
50ShadesOfGainss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jerkstore
Idag fick jag hem brevet från rekryteringsmyndigheten där jag hoppades att det skulle stå att jag är kallad till mönstring. Jag antogs inte ens dit eftersom jag inte anses lämplig efter svaren jag angav i Rekryttest.

"Den utbildningen som du har visat intresse för ställer särskilda krav på bland annat din hälsa och andra personliga förutsättningar. Försvarsmakten bedömer att du tyvärr inte uppfyller kraven för utbildningen".

Jahapp. Det enda jag kan tänka mig att de reagerade är att jag fyllde i att jag har lindriga ryggbesvär. Trodde dock att jag i alla fall skulle få bli kallad till mönstring och visa vad jag går för. Det stod att man skulle vara ärligt eftersom det oftast bruka komma upp i ett senare skede om man har svarat ärligt. Aja, jag får väl ringa till dem imorgon eftersom jag vill ha en mer precis anledningen till just varför jag inte ansågs lämplig. Många har lite problem med ryggen och eftersom jag trodde att jag skulle bli kallad till mönstring så kunde jag ju berätta att jag har haft ganska jobbiga problem men att jag med mycket träning har gjort framsteg.

Klart de inte vill ha in en kille med ryggproblem, ryggen är viktigaste du har. Har du inte bra rygg blir det svårt när du ska bära omkring på tung packning osv.

Är problemen så pass lindriga att de inte märks av så är det bara att hålla käften om det.

Citat:
Ursprungligen postat av Jerkstore
Jag pratade precis i telefon med de som man kan ringa om man har frågor kring beslut de har tagit om ens ansökan. Jag fälldes eftersom jag kryssade i "allvarlig allergi" (i mitt fall nötallergi) och han i telefon sade att man aldrig kan komma in i försvarsmakten om man har allvarlig allergi. Tycker då att det är konstigt att det ens gick att slutföra rekryttestet efter jag svarade på den frågan eftersom jag inte ansågs lämpad. Nu fick jag ju bara upp förhoppningar, samt att jag har läst att det ibland göra undantag vilket enligt han i telefon inte stämde. Skit samma. Får väl hoppa på en högskoleutbildning till hösten.

Hur bra passar du i försvaret om en liten nöt dödar dig?
2013-11-13, 14:26
Medlem
Jerkstores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 50ShadesOfGains
Klart de inte vill ha in en kille med ryggproblem, ryggen är viktigaste du har. Har du inte bra rygg blir det svårt när du ska bära omkring på tung packning osv.

Är problemen så pass lindriga att de inte märks av så är det bara att hålla käften om det.

Hur bra passar du i försvaret om en liten nöt dödar dig?
Jag kritiserade inte beslutet att de inte ansåg mig lämplig pga min nötallergi, utan hade snarare velat att de hade gjort klart tidigare att de med allvarlig allergi aldrig kommer in. Jag har ju läst att de kan göra undantag i vissa fall, vilket inte alls stämde efter det han sade i telefon. Hur är det med läsförståelsen?
2013-11-13, 15:12
Medlem
Kom precis hem från testerna och det gick väl sådär..
5 på muskelstyrka
6 på cykeln
170 cm 62 kg
Sökte GMU-jägartjänst men det gick inte för sig, de var inte nöjda men de sa gör ett nytt försök till våren. Får väl bli så.

Förresten så har de flesta tips här på forumet varit rent ut sagt SKIT.
ISOKAI-lyftet ska du rycka i allt vad du har sedan trycka upp den till hakan, allt vad du kan, tips är att luta dig bakåt, dock större risk för skador men det är ju bara 2 lyft, givetvis gjorde jag inte det men sen fick jag höra att flera andra gjorde så, jävla förbannad man blev.

Cykeln förövrigt var ganska jobbig, inget man kan förbereda sig där inte förutom att träna rejäl benstyrka och kondis, ska köra sönder mina ben med massa pass till våren så det går för sig men mest styrketräning.
Senast redigerad av Thaiwai 2013-11-13 kl. 15:55.
2013-11-13, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thaiwai
Kom precis hem från testerna och det gick väl sådär..
5 på muskelstyrka
6 på cykeln
Sökte GMU-jägartjänst men det gick inte för sig, de var inte nöjda men de sa gör ett nytt försök till våren. Får väl bli så.

Cykeln förövrigt var ganska jobbig, inget man kan förbereda sig där inte förutom att träna rejäl benstyrka och kondis, ska köra sönder mina ben med massa pass till våren så det går för sig men mest styrketräning.

Jag ska mönstra imorgon, även jag har sökt till jägartjänst.
Hur gick jägartestet för dig?

Vad motsvarade nivå 6 på cykeln där till skillnad från en "vanlig" du hittar på ett gym?

Tack på förhand!
2013-11-13, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paugadrul
Jag ska mönstra imorgon, även jag har sökt till jägartjänst.
Hur gick jägartestet för dig?

Vad motsvarade nivå 6 på cykeln där till skillnad från en "vanlig" du hittar på ett gym?

Tack på förhand!
Allt gick bara åt helvete idag egentligen, om de inte bad mig sitta kvar på cykeln skulle jag bara ha dragit, var så besviken på mig själv, iochmed att jag inte fick 7 på cykeln så fick jag inte heller göra ett omlyft på ISOKAI.

Jag brukar köra ~22 min/milen på träningscykeln med 11/17 i motstånd på gymmet, (vet inte hur mycket det motsvarar för jag antar att alla träningscyklar är olika) och jag trillade av cykeln strax efter jag slog 6.
Senast redigerad av Thaiwai 2013-11-13 kl. 15:57.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in