Citat:
Ursprungligen postat av
Bajen2013
Du skulle inte ens anse att MB var skyldig om han så erkände dådet. Då skukke du sitta här och ha dina motbevis ändå. INGET mb gör är misstänkt enligt dig. Sluta nu. Vi vill ju bara att polisen ska undersöka MB, och k a n s k e hitta f y s i s k a bevis som s a k n a s just nu i utredningen. Han står ju på en piedistal just nu. Tag ner honom därifrån och utför polisarbetet som det ska utföras. Det är som Grottneger säger. Åsikterna är delade inne i polishuset, man vill sätta tänderna i detta, men blir stoppade från olika håll (elker ett håll i alla fall)
Tills alla frågetecken är utredda så kommer vi spekulera här i tråden, nysta och diskutera. Det är som att lägga ett pussel, där vissa personer gömmer bitarna bakom ryggen.
Du behöver inte svara på detta inlägg, vi vet ditt svar redan.
Varför skriver du ett inlägg om du inte vill ha ett svar. Det här är ett debattforum och syftet med tråden är inte att ett gäng personer ska sitta och skriva gång på gång att de inte tycker att KJ är ordentligt utredd. Det vet vi andra redan att ni tycker.
Det mesta övriga du skriver tycker jag är eller gränsar till ren projektion. Visst kan man ha synpunkter på hur långt man tog utredningen avseende MB. Men jag är så trött att jag spyr på det här mongoloidsnacket om att han inte är utredd. Han är visst utredd.
- Man har hållit flera förhör med honom
- Man har förhört hans fru och flera andra flera gånger för att få hans påstådda förehavanden bekräftade.
- Man har gjort en omfattande kartläggning av hans mobiltrafik och mobilpositioneringar från flera synvinklar. Man har gjort vad man kunnat för att återskapa SMS:en i den också.
Jag förstår att man sen ser att i en ideal värld så skulle man ha gjort husrannsakan hos MB också. Inte för att jag tror att det skulle ha tystat tvivlarna här inne. Tror du det själv på fullaste allvar? Jag tror t ex att du skulle ha suttit och skrivit att MB haft gått om tid på sig att röja undan och städa upp och han är ju trots allt mycket skickligare på sånt än stackars KJ. Bla bla. Men om man nu ändå tycker det så är ju det tyckandet inte mer värt i grunden än tyckande om strängteorin av en icke-fysiker. Den enda relevanta kritik som finns att framföra här är om man anser sig ha såna kunskaper på området att man kan bedöma att det förelåg tillräckliga skäl för att få till stånd en skälig misstanke på MB samtidigt som mot KJ. För annars kan man som bekant inte göra husrannsakan. Jag är inte expert på det här området, men ingenting du och en hoper andra har skrivit på temat har fått mig övertygad om att ni är det heller. En del kunskaper har jag trots allt på området och utifrån dem så tror jag att åklagaren gjorde rätt: Som läget var ett par dagar efter fyndet av kroppsdelarna så förelåg det med knapp nöd skäl att få KJ häktad. Kom ihåg att den första häktningsförhandlingen var lång. Men man hade ändå en del att gå på. På MB fanns inget annat än antagandet att han kunde tänkas haft ett motiv att mörda henne pga att de haft ett förhållande. Inget annat. Samtidigt hade man en annan misstänkt. Det måste vara en mycket svår situation i ett sånt läge för en åklagare att gå till domstolen och begära häktning. Och kom ihåg att man får inte häkta personer bara för att kunna samla in tillräckliga bevis i största allmänhet eller avföra dem från utredningen.
Sen är och förblir ett problem att hela antagandet om att det skulle ha kunnat hittas bevis vid husrannsakan mot MB kräver att all teknisk bevisning mot KJ är planterad och att alla andra omständigheter också är fel. Det i sig är ett orealistiskt antagande, men ni väljer ju hela tiden att bortse från det och låtsas som att det råder nån sorts "blankt papper"-läge i utredningen. Inte rimligt och inte värt att ta på allvar.