2013-11-13, 12:53
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Har man hittat okänt DNA, som vi inte känner till, att matcha MBs DNA mot?

Han är inte delgiven misstanke, därav ingen husrannsakan. Hade du tyckt att det vore okej att polisen klev in hos dig och genomfört husrannsakan, trots att du inte var formellt misstänkt.

Är det en polisstat du är ute efter som kan användas för att trycka till och utsätta personer som det inte finns ens skälig misstanke mot, bara för att vissa inte gillar personerna?

Inget, absolut inget i dina ovanstående punkter är ens i närheten av att påtala att han kan vara inblandad i mordet på VB. Dock kan hans motiv vara ett skäl för att han självklart ska utredas, men polisen hittade inget som talade för att han var inblandad.

Angående sms:en så fanns det fullt logiska förklaringar till hanteringen av dessa.

Saker som är generella kan inte ensamt utgöra besvärande omständigheter i en specifikt fall, det krävs mer än så.

Min bedömning av den informatiom som framkommit så lade man mer utredningstid på MB än KJ, fram tills dess VB hittades, då var det andra parametrar som helt plötsligt fick en betydelse.

Utesluter du att MB kan ha (eller ha haft) en mobil enbart för sina sexkontakter med VB ? Som avhandlar mer intima saker än "jag är på jobbet" och liknande mera neutrala saker ?
Citera
2013-11-13, 12:55
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrissie67
Ja den säcken är ett mysterium, synd att PP inte tittade i den. Beror på vilken tid på kvällen dessa killar va dit, om det var allt för mörkt så det va därför dom missade den.

De sa att det inte fanns något på golvet då. Stämmer det så måste ju någon ha tagit säcken någon gång under 10/5?
Citera
2013-11-13, 12:57
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Du skulle inte ens anse att MB var skyldig om han så erkände dådet. Då skukke du sitta här och ha dina motbevis ändå. INGET mb gör är misstänkt enligt dig. Sluta nu. Vi vill ju bara att polisen ska undersöka MB, och k a n s k e hitta f y s i s k a bevis som s a k n a s just nu i utredningen. Han står ju på en piedistal just nu. Tag ner honom därifrån och utför polisarbetet som det ska utföras. Det är som Grottneger säger. Åsikterna är delade inne i polishuset, man vill sätta tänderna i detta, men blir stoppade från olika håll (elker ett håll i alla fall)

Tills alla frågetecken är utredda så kommer vi spekulera här i tråden, nysta och diskutera. Det är som att lägga ett pussel, där vissa personer gömmer bitarna bakom ryggen.

Du behöver inte svara på detta inlägg, vi vet ditt svar redan.

Varför skriver du ett inlägg om du inte vill ha ett svar. Det här är ett debattforum och syftet med tråden är inte att ett gäng personer ska sitta och skriva gång på gång att de inte tycker att KJ är ordentligt utredd. Det vet vi andra redan att ni tycker.

Det mesta övriga du skriver tycker jag är eller gränsar till ren projektion. Visst kan man ha synpunkter på hur långt man tog utredningen avseende MB. Men jag är så trött att jag spyr på det här mongoloidsnacket om att han inte är utredd. Han är visst utredd.

- Man har hållit flera förhör med honom
- Man har förhört hans fru och flera andra flera gånger för att få hans påstådda förehavanden bekräftade.
- Man har gjort en omfattande kartläggning av hans mobiltrafik och mobilpositioneringar från flera synvinklar. Man har gjort vad man kunnat för att återskapa SMS:en i den också.

Jag förstår att man sen ser att i en ideal värld så skulle man ha gjort husrannsakan hos MB också. Inte för att jag tror att det skulle ha tystat tvivlarna här inne. Tror du det själv på fullaste allvar? Jag tror t ex att du skulle ha suttit och skrivit att MB haft gått om tid på sig att röja undan och städa upp och han är ju trots allt mycket skickligare på sånt än stackars KJ. Bla bla. Men om man nu ändå tycker det så är ju det tyckandet inte mer värt i grunden än tyckande om strängteorin av en icke-fysiker. Den enda relevanta kritik som finns att framföra här är om man anser sig ha såna kunskaper på området att man kan bedöma att det förelåg tillräckliga skäl för att få till stånd en skälig misstanke på MB samtidigt som mot KJ. För annars kan man som bekant inte göra husrannsakan. Jag är inte expert på det här området, men ingenting du och en hoper andra har skrivit på temat har fått mig övertygad om att ni är det heller. En del kunskaper har jag trots allt på området och utifrån dem så tror jag att åklagaren gjorde rätt: Som läget var ett par dagar efter fyndet av kroppsdelarna så förelåg det med knapp nöd skäl att få KJ häktad. Kom ihåg att den första häktningsförhandlingen var lång. Men man hade ändå en del att gå på. På MB fanns inget annat än antagandet att han kunde tänkas haft ett motiv att mörda henne pga att de haft ett förhållande. Inget annat. Samtidigt hade man en annan misstänkt. Det måste vara en mycket svår situation i ett sånt läge för en åklagare att gå till domstolen och begära häktning. Och kom ihåg att man får inte häkta personer bara för att kunna samla in tillräckliga bevis i största allmänhet eller avföra dem från utredningen.

Sen är och förblir ett problem att hela antagandet om att det skulle ha kunnat hittas bevis vid husrannsakan mot MB kräver att all teknisk bevisning mot KJ är planterad och att alla andra omständigheter också är fel. Det i sig är ett orealistiskt antagande, men ni väljer ju hela tiden att bortse från det och låtsas som att det råder nån sorts "blankt papper"-läge i utredningen. Inte rimligt och inte värt att ta på allvar.
Citera
2013-11-13, 12:58
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Tydligen är GM inte den förste som blivit stalkat av VB. Skulle vara intressant att veta vad hennes polisanmälningar gällt? Våldtäkt finns nog med? Men när och vem? Antar att hon drog tillbaka dom, när dom stalkade "betalade".

Kan finnas fler som gärna skulle se henne tystad.

Några andra. Dennis klarade det som MB inte klarade, att avsluta utan mord.

Citat:
Kristoffer och Vatchareeya har känt varandra i snart fyra år, de träffades när Vatchareeya gick
i gymnasiet i Boden. Kristoffer berättade att hans kompis Dennis sagt till honom att han hade
en stalker efter sig, det var Vatchereeya. Dennis ville ha hjälp med att Vatchereeya skulle få
fokus på något annat istället. Enligt Dennis ringde Vatcheerya upprepade gånger till honom,
hon störde honom och lyssnade inte när han sa att han inte var intresserad.

Citat:
Robin uppgav att Ploy förföljer människor, han brukar kalla henne för "Stalker". Robin vet att
Ploy har förföljt Hampus Nordberg från Björknässkolan hem till hans hus (han bor i ett
villaområde i närheten av Volvo i Boden). När Hampus hade gått in i huset knackade Ploy på
och frågade om han kunde hjälpa henne med läxan, Hampus sa att han kunde det.
Citera
2013-11-13, 12:58
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Utesluter du att MB kan ha (eller ha haft) en mobil enbart för sina sexkontakter med VB ? Som avhandlar mer intima saker än "jag är på jobbet" och liknande mera neutrala saker ?

Nej, men jag anser inte sannolikheten till detta är speciellt stor för då skulle han inte ge ut sitt vanliga nummer till henne.

Men eftersom VBs samtalslista inte visar några sådana samtal så är det uteslutet att denna telefon användes för kommunikation med henne i alla fall, eller anser du det vara troligt att även hon hade en sådan extratelefon för snuskiga sms till och från MB?
Citera
2013-11-13, 12:59
Medlem
saltapinnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Så kan det mkt väl gått till i inledningsskedet. Det är faktiskt så jag tror det gick till. Att han följer efter henne eftersom lägenheten inte är mordplatsen. Han kanske utförde det perfekta brottet som han tidigare talade om men hans eget slarv ledde till bevisen.

Ja allt stämmer ju faktiskt med det perfekta mordet han pratade med sin kamrat om.
Han är en mkt slug person den där KJ.
Svarar kvickt på åklagarnas frågor gör han också.
Citera
2013-11-13, 13:00
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Några andra. Dennis klarade det som MB inte klarade, att avsluta utan mord.

Påstår du att MB mördade VB?
Citera
2013-11-13, 13:13
Medlem
Spindelfridas avatar
Är det bara jag som tycker det är oerhört märkligt att MB nu plötsligt säger att han var i Lakaträsk på lördagsförmiddagen den 4 maj, när han i tidigare förhör sagt att han var hemma? Vad gjorde han vid sommarstugan, vad var anledningen till hans besök där? Jag blir inte klok på det, faktiskt.
Och varför ställde försvaret inte följdfrågor om detta när det är så uppenbart att han ljög i förhören om var han befann sig den aktuella morgonen/förmiddagen...
Citera
2013-11-13, 13:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaThorulf
Det är en skandal om KJ blir fälld i mina ögon, men jag är övertygad om att han blir det.
Åklagarna har seplat ett spel och bygger flera emotsägande tidslinjer och tydningarna skriver om "åklagares segervrål"

Varenda expert och varenda vittne gjorde det där lilla exta. Nu var det helt plötsligt hjärtskärande skrik, påhittade sannolikheter och hundar som absolut aldrig felmarkerat.

Usch och fy.

EN sådan enkel hypotes som att VB helt enkelt gick hem till MB och AN och ställde till ett helvete, kanske påstod sig själv vara gravid och AN hugger VB i ryggen med en potatisskalare känns mer trovärdig än den här efterbliva kufen hela boden nu försöker döma.

AN är faktiskt den enda i utredningen som uttryckt ett starkt och okontrollerat hat mot VB.
AN som attackerare kan även förklara varför såren på ryggen var så ytliga.

Mb får städa upp och avsluta vad AN startade dels för att hålla ihop sitt liv men även för att AN vet de flesta av hans hemligheter.

Dagen efter mordet så kanske VB redan är placerad i sommarstugan vilken vi först nu får reda på att MB besökt dagen efter. MB håller sig sedan lugn till spanet är över. Det gjordes inga husisar och det söktes inte med hundar.

Flyttning och utplacering av ben och torso har ju uppenbarligen placerats ut för att hittats och det vad som verkar vara i en brådska, dagen, dagarna efter span upphörde mot MB.

Det ligger en skum snubbe på golvet i en caddy på Kjs parkering, klart ett tillfälle att lägga lite blod i kufens baklucka. Det var så mycket skit i den så det kunde nästan enbart smetas ut på listerna och lite på mattan där teoritiskt planerare lyckas lyfta lite bråte.

Det här fallet är vi många som inte komma släppa oavsett om KJ blir dömd eller inte, när slasken väl kommer så kommer de alternativa teorierna ta fart.

MB har int någon rolig tid framför sig.

Han skulle försökt rentvå sig själv för sitt egna bästa.

Texten ovan känns som ett troligt scenario. Starkt motiv.
Varför var restaurangen stängd dagen efter.

Däremot finns det inte ett bevis för detta.

Mot KJ finns det flera besvärande fynd som skulle kunna vara han egna misstag, eller planterade av någon.

Det som fortfarande säger mig starkast att KJ är GM är att han inte ringde VB.
Citera
2013-11-13, 13:37
Medlem
saltapinnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bolinda
Men hur fraktar han VB?
Hon bör ju blöda mer än det blod som fanns i bagaget.

Ja det är ju det man undrar,för GM måste ha dödat henne ute i naturen sedan tvättat av liket vid någon älv.
Citera
2013-11-13, 13:48
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrottNeger
För aktuellt åtal, nej.
Men frias KJ och man ska börja på ny kula så kommer det bli livat i hönsgården.
Att Inge B stövlar in och skickar föregående utredares förhör rakt i slasken det första han gör och sen misslyckas fälla KJ och en bidragande orsak är att MB inte är utredd... Det är inget kommunikativt drömläge för den chef som får ta den intervjun.
Ska jag tolka dig som att Inge Barsk är impopulär i kåren, och att det finns en och annan polis som hoppas på att KJ ska frikännas för att det ska bli skit på tummen för Inge?
Citera
2013-11-13, 13:56
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrottNeger
Till skillnad från vilka fall där man kört till HR, failat och börjat om?
Det är väl för fan en självklarhet att den som är förundersökningsledare tror på den linje som den driver.
Vad får dig att tro att någon skulle tro att förundersökningsledaren skulle driva en linje men tro på en annan?

Du tänker minimalistiskt. Förundersökningsledaren är bara en resurs. Gör han fel och man tvingas börja om så är det inte i första hand förundersökningsledaren som blir sur, utan den som får ta ansvar för att man i ett tidigt skede började slaska material och låste sig vid en gärningsman.
Man ska nog inte göra ut Barsks roll för mycket. Det var Ulrika Schönbeck som tog beslutet att inte delge MB någon misstanke, och man har uppenbarligen haft span på MB ganska sent. När forundersökningsledarskapet övergick till åklagarmyndigheten vet jag inte exakt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in